Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paasei
22-07-2018 om 20:07
Hoe overleef je de hitte
Ik vind dat een weer-klaag-draadje mag, in komkommertijd. En ik ben nu eenmaal niet zo'n mediterraan type, van mij mag het nu allemaal zo lang zaam maar zeker wel een graadje minder!
Maar tot mijn grote schrik zie ik op alle weer-sites dat het komende week -en ook nog daarna- alleen maar heter wordt. Zulke temperaturen zijn leuk als je op vakantie bent, niets hoeft te doen en regelmatig een zwembad of zee in kunt duiken. Maar in het gewone leven thuis bestaat die mogelijkheid niet. Ja, je kunt een tijdje 'kalm aan' doen, sochtends eerder met (huishoud)klussen beginnen, siesta houden en uitsluitend salade eten. Maar het normale leven moet ook eens door gaan natuurlijk.. en dit duurt al zo lang!
Hoe houden jullie het hoofd koel?

Kaaskopje
27-07-2018 om 09:07
Dit gaat mijn grens te boven
Ik vind dit echt té warm. Gister merkte ik voor het eerst dat dit voor mijn astma ook echt niet best is. En dan heb ik nog een milde vorm, arme iedereen met longproblemen. Maar ook mijn benen zwellen wat meer op dan normaal. Met steunkousen redelijk goed binnen de perken te houden, ook daarvan denk ik dat het veel erger kan, dus ook daar... arme mensen die daarmee kampen. En dan te bedenken dat dit steeds normaler gaat worden... Ik zei gister tegen man, dat nieuwbouwhuizen daar op gebouwd zullen moeten gaan worden. Zo las ik dat zwarte dakpannen de warmte goed absorberen, dus geen zwarte dakpannen is beter. Klinkt logisch, zwarte kleding doet hetzelfde.
Ons huis is zo goed geïsoleerd dat de warmte er amper uit kan. Aangezien de heteluchtverwarming (nu op zomerstand) vooral lauwe lucht de kamer in blaast, helpt dat te weinig om het echt koel te krijgen. Maar goed, het is beter dan géén ietwat koelere lucht. Het zet de warme lucht in de kamer in beweging. Tegelijkertijd heb ik de ventilatie op volle kracht aanstaan, die lucht afzuigt. Mijn dochter heeft een eigen airco op haar kamer staan, maar aangezien ze op vakantie is, heb ik die nu lekker naar beneden gehaald en zit ik als het me te erg word lekker in een windje. Maar dochter komt ook weer thuis, dus we moeten er toch maar eens eentje kopen.
Ondertussen zit ik zoveel mogelijk stil. In de ochtend gaat het nog wel, maar gistermiddag werd ik echt niet goed van de warmte, dus hup weer stilzitten. Zo min mogelijk bewegen. Rond een uur of 3 begint het aangenamer te worden in de tuin, dan valt de schaduw van een grote boom over de tuin. Maar ik merkte gister dat het pas echt aangenaam wordt tegen de avond.
De NOS, meldde gister dat gemeenten niet goed voorbereid zijn op zomers als dit. We staan in Nederland vooral in standje hoe houden we het water tegen, maar niet in standje hoe houden we het water vast. Gisteravond zat ik met het zicht op het schoolplein van onze buren op mijn gebakken aardappeltjes te kauwen en constateerde dat wij daar ongetwijfeld ook veel warmte door krijgen. Het is een en al steen aan die kant. Het zou fijn zijn als de school wat meer groen zou gaan aanleggen, daar zijn best mogelijkheden voor. Ik merk overigens dat gras momenteel ook niet echt een verkoelend effect heeft. Het lijkt wel of we naast een hooiberg wonen. (Andere kant van het huis.) Als ik de hond uitlaat is de geur van dat verdorde gras gewoon onaangenaam. Broeierig, die zware hooigeur... Maar we hebben regen gehad vannacht! Zowaar. Ik heb er ook ingelopen. Ik ben een echte regenhater (nou ja, overdrijven is ook een vak) maar ik genoot van de druppels op mijn rug en armen, met Singing in de rain in mijn hoofd. Hond dacht er kennelijk anders over, die ging steeds harder lopen ). Ik moet hond nog uitlaten, ik ben benieuwd of het stadsgroen er een beetje van heeft kunnen profiteren.

Astrid
27-07-2018 om 10:07
Roda
Mijn buurvrouw sinds een week. Valt erg tegen, maakt veel lawaai en na uitzetten is het binnen 20 min weer kokend heet.
Ze heeft spijt van de aankoop.
Hier gisteravond onweer gehad, 10 minuten regen en snel opstekende wind. Heb ervan genoten moet ik zeggen!

Ad Hombre
27-07-2018 om 11:07
Astrid
Die dingen koelen de ruimte niet echt, maar ze geven wel een koele luchtsroom. Als je daarin zit/ligt helpt het wel wat.
Toen mijn oudste geboren was (2006) was het ook zo heet. We hadden toen al zo'n ding maar die begaf het prompt, de lagers van de ventilator waren kapot. Ik heb toen een nieuwe lager gekocht en dat spul bij een machinebedrijf in en uit elkaar laten persen zodat ons lieve babietje het niet te warm kreeg.
Geen wonder dat hij nou flink verwend is...

Saar
27-07-2018 om 13:07
Helemaal niet vervelend hoor, dat ik hard moet werken!
Mijn post was ook niet vervelend bedoeld, geniet ze!

Saar
27-07-2018 om 13:07
Kaaskopje
Je hebt toch bijna geen verplichtingen, als ik het goed heb?
Gewoon aanpassen dan, sta lekker vroeg op en in de middag slapen. Geen aardappels bakken, maar sla eten. Er in meegaan kost minste energie, en daar moet je nu zuinig mee omspringen!

Kaaskopje
27-07-2018 om 14:07
Saar
klopt, ik doe mijn best om een stilleven te vormen met de ventilator en de computer ).
Ik ben gisterochtend al om half 8 naar fitness gegaan. Ik zou samen met mijn zus gaan, maar die heeft zich grrrrrr.... verslapen en is toen maar thuis gebleven (het was haar idee nb). Maar ik vond het een succes. 's Morgens schijnt de zon vol op de voorkant van het gebouw, veel glas. Je bezwijkt dan bijna. Om half 8 was het er nog redelijk koel. Toen ik weer wegging, half 9 voelde ik vooral in het trappenhuis de hitte weer op me neerklappen.

Wilgenkatje
27-07-2018 om 16:07
De ' rapportcijfers' van het weer
Die vind ik zo bijzonder. Het weer van nu gooit hoge ogen op weersites. Waarom ? Wat is het ijkpunt ?

40er
27-07-2018 om 17:07
Wilgenkatje
Idd, als ik nu kijk, vandaag een 9, dinsdag een 6. Voor vandaag zon en 36 graden, dinsdag iets bewolkt en 28 graden. Nou, dat vind ik ook wel een 9 hoor!
Vandaag was ik onverwacht vrij, mijn cliënt belde af, het was te warm vond ze. Ik heb dus vanmorgen even de bedden gedaan. Vanmiddag lekker binnen, geknuffeld met de hond (en samen een dutje gedaan).
Straks nog even koken, ik ga echt niet alleen salades eten. Juist wat warme eten waardeer ik wel. Maar wel makkelijk hoor.

Kaori
27-07-2018 om 17:07
Verrassende cijfers
Schaatsen krijgt nu een 1. Gek hè in juli?
En ik ben ook teleurgesteld in IKEA, maken ze reclame dat het bij hun lekker koel is. Dus ik houd rekening met de normaal zeer lange wachttijden bij de klantenservice, normaal ben je zo een uur aan het wachten.
Sta ik na 10 minuten al weer buiten. Dat was niet de bedoeling.
Aan de andere kant accepteren ze dan wel zonder gedoe een retour zonder bon.
Nu maar tour kijken en een dutje doen met de kat op de bank.

Saar
27-07-2018 om 23:07
Mmhh
Fitness lijkt me met dit weer weer wat overdreven.
Tenzij je geen enkele moeite met de hitte hebt lijkt het me niet erg gezond.
Zag vanmorgen in bos met wandelen met hond ook behoorlijk wat mensen flink sporten. Je haalt ze er zo uit, de mensen die dat eigenlijk echt niet zouden moeten doen.
De hitte trotseren kost veel mensen al genoeg energie.
Het is ook maar een paar dagen per jaar zo extreem warm in nl gelukkig, die paar sport sessies kun je wel missen.
De hond is veel verstandiger dan ik trouwens. Ik wil best een flinke wandeling maken. Maar overactieve hond ziet het niet zitten, zelfs niet ''s morgens vroeg.

Pooh bear
28-07-2018 om 08:07
Heerlijk
Wat een heerlijke temperatuur nu. Wordt er gewoon blij van. Lekker alles open gezet. Het regent wel nu maar zit gewoon buiten onder de schuifpui te genieten.
Wel jammer dat die bewolking er gisterenavond al was want zo heb ik wel de maan gemist.

Saar
29-07-2018 om 08:07
Kaaskopje
Maar je moet ook energie sparen om de rest vd dag door te komen!
Maar goed, extreme hitte is weer voorbij.

Jo
29-07-2018 om 09:07
@ Saar
Energie sparen om de rest van de dag door te komen????
Terwijl de rest van de dag bestaat uit niks tot weinig doen, heel vermoeiend zeg.
Ik denk dat de mensen, zoals ik, die willen sporten heel goed weten op welke tijdstippen zij dit doen en welke locaties.
Met dit weer word ik juist heel onrustig als ik niks doe. Op de vroege ochtend is/was het buiten prima te doen. En ook de avond nodigt uit tot fietsen, wandelen.
En in het zwembad is intensief sporten, zoals aquacycling en aquarobic prima uit te houden. Misschien heb je weinig ervaring met sporten, maar van sporten krijg je energie. Ik raad het je aan.

Astrid
29-07-2018 om 11:07
Nou Jo
"Misschien heb je weinig ervaring met sporten, maar van sporten krijg je energie. Ik raad het je aan."
Nou Jo dat is wel heel erg kort door de bocht.

zebra
29-07-2018 om 12:07
sporten
je krijgt er inderdaad wel energie van, daardoor sportte ik het liefst niet 's avonds maar juist in de ochtend. Nu doe ik niet meer aan sport, pak het later misschien weer op.

Phryne Fisher
29-07-2018 om 22:07
Nou...
Ik heb nog nooit energie gekregen van sporten, of van werken wat ook zo’n geidealiseerd fenomeen is. Maar misschien neem ik de uitdrukking te letterlijk?
On topic heb ik de hele hittegolf in Nederland gemist. Aan de kust in Istrië was het goed te doen. Vandaag 700 km gereden in 12 uur, terwijl het iedere kilometer heter werd en de zon feller. Dat verwacht je niet, dat Duitsland warmer is dan zuidelijker.

Kaaskopje
29-07-2018 om 23:07
Saar
Ik vind het in alle opzichten prettig om op deze hete dag gesport te hebben. Ten eerste heb ik overwonnen dat ik niet alleen durfde te gaan. Ten tweede dat ik iets nuttigs had gedaan. Ik voelde me er na prima. Dat heeft me meer goed gedaan dan bij de ventilator zitten, weet ik nu. Ik ben snipverkouden, belachelijk gewoon 😅.
Ik hoef verder niet zoveel. De was doen, de hond uitlaten, mijn nieuwbakken moestuintje bewateren. Gelukkig heeft man een groot deel van de week gekookt. Ik weet niet hoe anderen met longklachten dat ervaren, maar van koken in een warme keuken voel ik me op het laatst vreselijk.

Saar
Mmhh
Heerlijk lijkt me dat hoor, hele dag niks doen met dat warme weer.
Maar ik heb juist heel veel gedaan, maar kan er op zich ook best goed tegen.
Maar ik denk dat mensen die echt last vd hitte hebben beter rustiger aan kunnen doen. Ik denk echt dat onderschat wordt wat, voor ons, vrij extreme hitte aan aanpassing vraagt aan ons lichaam.
Maar goed, ik zit dan wel weer op 1 vd warmste plekken van Nederland, dat scheelt misschien.
Vanmorgen weer lekker koel, eindelijk weer met een hond kunnen wandelen. Hij kreeg er geen genoeg van. Bij de warmte kreeg ik 'm nauwelijks mee.

Kaaskopje
Je hebt gelijk hoor, mijn activiteiten zijn beperkt en meestal niet erg vermoeiend, maar je wordt niet alleen moe van werken. Mijn ogen zijn in toenemende mate vermoeiend bijvoorbeeld. Fitness is in dat opzicht ook erg prettig, heb ik gemerkt. Alles waar ik op straat moeite mee heb, kan ik bij fitness veilig doen. Ik kan fietsen en hardlopen zonder anderen omver te rijden of over een tegel te struikelen.

Marjoleine64
30-07-2018 om 11:07
Waarom koken als het zo warm is?
Ik heb de afgelopen weken vrijwel niet gekookt. Wij eten salade, salade en salade. IN heel veel varianten. In sommige salades gaat wel gekookte rijst, pasta of aardappels, maar daarvoor hoef ik niet in een hete keuken te staan. Ruim vooraf koken en laten afkoelen. Groente snijden, kaas/vlees/noten erdoor en klaar.
En verder, ik doe ook niet veel. Gisteren was het lekker afgekoeld hier, en ben ik 's ochtends weer een stuk gaan hardlopen buiten. Heerlijk! Meestal krijg ik daar wel energie van om de rest van de dag wat actiever te zijn, maar nu dus ook niet...

Kaaskopje
Marjoleine
Ja bij ons vliegen de salades ons ook om de oren . Maar de werkhouding bij het aanrecht is al genoeg om het benauwder te maken voor me. Veel snijwerk is dus ook nadelig.

zebra
hier wel koken
want op den duur zijn we de salades wel beu. Maar het koken op zich valt nog te doen qua tijd, ik ben langer bezig met de voorbereidingen zoals klaarzetten, groenten snijden dan dat ik daadwerkelijk achter het fornuis sta.
Verder gaat een pan vers gekookte soep er hier altijd prima in, of het nu warm of koud is buiten.

Saar
30-07-2018 om 13:07
Hier ook niet
Echt niet dat ik flink ga koken als het 35+ graden is.
Zo veel dagen zijn dat nu ook weer niet! Dus een overdaad aan salades hoeven het niet te zijn.
En met een salade kun je alle kanten op, het zegt alleen maar vooral iets over manier van bereiden/opdienen.
Veel snijwerk is tegenwoordig ook echt niet nodig met alle enorme voorgesneden opties.
Verder hebben we pizza besteld, heerlijk, zelf niks doen! Vaker op een terrasje gegeten of thuis simpel een boterham. En bbq wat later op de avond, ook ideaal.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.