Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bromvlieg
25-02-2016 om 22:02
Het referendum op 6 april
Ga je stemmen? Heb je je ingelezen waarover het gaat?
Ik niet, weet ook niet of ik het ga doen. Ik stem altijd, maar nu? Heb me er nog totaal niet in verdiept.

Done
03-04-2016 om 14:04
Een stemadvies van 30 miljoen
Blijkbaar moeten mijn ogen geopend worden door dit referendum.
Nou nee. Het is een bot van 30 miljoen geworden waar ik luid keffend achteraan moet hollen om maar een statement te maken richting kabinet.
Daar zijn verkiezingen voor bedoeld. Niet deze poppenkast.
En je bent werkelijk tegen handels- en samenwerkingsverdragen? Hoe kan Nederland dan nog overleven als we hier beleid op maken? Met een kennis- en diensteneconomie in een open handelszone?
Rutte kan makkelijk zeggen dat hij tegen toetreding is. EU is veel meer bezig met Turkije, onze nieuwe beste vriend sinds het afsluiten van verdragen over de vluchtelingenstroom. Turkije heeft het lidmaatschap aangevraagd in 1987 en werd in 1999 kandidaat.
Welke premier houdt het al sinds 1987 vol? Niemand toch? Dus schep zout erbij.

AnneJ
04-04-2016 om 09:04
Nederlandse ondernemers in Oekraine - Landbouw
http://euromaidanpress.com/longreads/dutch_business_in_ukraine/
Veel zeer vruchtbare grond, de potentie om een groot deel van Europa te voeden en dan Nederlandse landbouw ondernemingen die al jaren in Oekraine zijn.
Ik was eigenlijk op zoek naar een opmerking in de Economist. Een gast in WNL vanmorgen was van mening dat in de Economist beschreven wordt hoe Oekraine strijdt om gericht op Europa uit het dal van corruptie te komen en daarvoor om hulp vraagt maar dan gaan de Nederlanders op hun vingers staan met een 'nee' tegen het associatieverdrag.

Mikkie
04-04-2016 om 16:04
corruptie deel zoveel
Uit de Panama Papers blijkt maar weer eens dat de president van Oekraine het niet zo nauw neemt met de belastingen en gerust zijn eigen land en volk benadeelt. Zijn vermogen wordt geschat op meer dan 800 miljoen euro en bij een 'ja' wordt dat alleen maar meer. En dat terwijl zijn land en volk gebukt gaan onder een burgeroorlog en een enorme schuld.
En sommige naïeve Nederlanders maar denken dat ze hiermee het gewone Oekraïense volk helpen. Nee, de rijke Oekraïners zullen alleen maar rijker worden. Het volk levert het niks op en ons Nederlanders alleen maar ellende.
Open je ogen.

AnneJ
04-04-2016 om 16:04
74 procent Mikkie
Ook gewone Oekrainers zijn voor het verdrag. Volgens peilingen zo'n 74 procent. Ook naief?
Het is gewoon een ingewikkelde kwestie met veel artikelen en veel (mogelijjke) uitkomsten, voordelen, nadelen en bijwerkingen.;
het is niet zwart wit.

Kaaskopje
04-04-2016 om 17:04
Stap voor stap
De intentie is dat Oekraïne zich op Europa gericht verder kan ontwikkelen. Dat willen de meeste Oekraïners heel graag. Hoe kun je daar nou tegen zijn? Toetreding is totaal nog niet aan de orde, dus daar hoeft niemand zich nog druk om te maken. Turkije mag wat dat betreft voorlopig ook nog in de koelkast als het aan mij zou liggen.

Vesper Lynd
04-04-2016 om 17:04
Dubben
Ik heb nog twee dagen om te bedenken wat ik doe. Als ik ga stemmen stem ik voor, maar het lijkt er nog steeds op dat de opkomst geen 30% wordt. Ik ben alleen tegen strategisch stemmen, dus dat is mijn dilemma.
Zijn de tegenstemmers nu nog niet overtuigd dat ze door Jan Roos en consorten voor het lapje zijn gehouden?

Kaaskopje
04-04-2016 om 21:04
Maakt niet uit
Ik schat zo in dat het doel van het referendum voor de nee-stemmers prima veranderd kan worden naar een stem tegen Europa ipv het verdrag.

AnneJ
05-04-2016 om 03:04
Opkomst 25 procent
"Opiniepeilers zijn het er niet over eens of dat aantal gehaald gaat worden. Vorige week nog meldde onderzoeksbureau Veldkamp dat 49 procent van de stemgerechtigden aangaf 'zeker' te zullen gaan stemmen. I&O Research houdt het op 'ergens tussen de 30 en 40 procent'. Maar opiniepeiler Maurice de Hond schat 25 procent. ,,Het zou mij verbazen als het opkomstpercentage gehaald wordt'', zegt hij.
Redenen om thuis te blijven
Volgens De Hond zeggen in peilingen altijd meer mensen zeker te zullen gaan stemmen dan er uiteindelijk komen opdagen. ,,En naarmate een verkiezing onbelangrijker is, is dat effect groter. Bij de laatste Europese verkiezing kwam maar 37 procent opdagen. Toch zei vooraf misschien wel 60 procent dat te zullen doen.'' Redenen genoeg om thuis te blijven, zo geven mensen aan in De Honds onderzoek: het gevoel dat het kabinet de uitslag toch naast zich neer zal leggen, het onderwerp is niet belangrijk genoeg, mensen zijn principieel tegen een referendum of hebben 'gewoon belangrijkere dingen te doen die dag'. "
En dan schijnt het ook nog te gaan regenen volgens het artikel.

M Lavell
05-04-2016 om 09:04
Expres?
Mikkie "Uit de Panama Papers blijkt maar weer eens dat de president van Oekraine het niet zo nauw neemt met de belastingen en gerust zijn eigen land en volk benadeelt. "
Eh, mogelijk. En IJsland. Hebben we ook een verdrag mee.
Maar ben je nou echt zo slecht geïnformeerd zijn dit soort speldenprikken werkelijk bedoeld als obstructie of sabotage?
Die president doet er net zo min toe als Rutte. Het gaat niet over personen maar over bedoelingen, vergezichten, processen.
Moet dat drie keer gezegd worden? Steeds als het gezegd wordt ga je er niet op in.

AnneJ
05-04-2016 om 10:04
Geen tussenstanden op 6 april zegt de NOS
"Van alle mensen die voor zijn en die nog niet weten of ze woensdag naar de stembus gaan, zegt een op de vijf overdag de opkomst in de gaten te houden.'' Reden waarom de NOS heeft besloten de hele dag geen tussenstanden te melden, uit angst zo de uitkomst te beïnvloeden. "
Op deze manier zijn ze juist bezig de uitslag te beinvloeden!

M Lavell
05-04-2016 om 10:04
niet de enige
Gelukkig is de Nos niet de enige omroep.
Ik had trouwens begrepen dat dit plan alweer was terug getrokken.

Vesper Lynd
05-04-2016 om 17:04
Miriam
Omdat ik vind dat 'we' in een bevoorrechte positie zijn dat we mogen stemmen. Ook vind ik dat je niet mag zeuren als je niet stemt (en we willen wel wat te zeuren hebben).

Expat
06-04-2016 om 00:04
interesse in het buitenland
Tot nog toe niets, nada, nulkommanul over het NL referendum hier (Duitsland) in het nieuws. Zal morgen ook opletten.

skik
06-04-2016 om 07:04
Twijfel
Ik twijfel nog tussen niet gaan stemmen (sop en kool niet waard) of om voor te gaan stemmen. Als de minimale opkomst niet gehaald wordt is dat een signaal dat het niet genoeg mensen interesseert maar zal door de organisatoren uitgelegd worden dat de politiek de democratie om zeep heeft geholpen door minder stembureau's te openen. Daarom zou een geldig referendum met een duidelijk 'ja' einde aan de discussie maken.
Ik hoop dat er in de loop van de dag opkomstpercentages bekend worden gemaakt, dan kijk ik die nog even aan.
kik

M Lavell
06-04-2016 om 09:04
Misbruik van mijn stemrecht
"Omdat ik vind dat 'we' in een bevoorrechte positie zijn dat we mogen stemmen."
Hm. Dat vind ik niet zo'n goed argument. Het doet namelijk alsof je met de stemming zelf kritiekloos tevreden moet zijn alleen maar omdat ie er is.
Iets als niet mogen zeuren over de verbrande soep omdat de kindertjes in Biafra ervan in leven zouden blijven.
Ik vind juist dat je ook binnen een democratie kritiek moet hebben en uiten op de stemming zelf. Zeker op stemmingen als deze die, hoewel formeel in een democratisch proces tot stand gekomen, is geïnitieerd door een selecte groep van mensen die met deze stemming ook nog eens een ander doel beogen dan dat waar de stemming over gaat.
Bij gewone verkiezingen is de mogelijkheid tot het uiten van onvrede met de stemming er door blanco of ongeldig te stemmen. Bij deze stemming wordt het meest cruciale element, de opkomst, niet eens door jou zelf in het stemhokje bepaald, maar door die mevrouw of meneer met die lijst met namen.
Die lijst aangevinkt = opgekomen = je telt mee voor de opkomst = doorslaggevend voor de stemming.
Ik vind dat een heel ondemocratisch aspect aan deze stemming.
Ik vind helemaal niet dat we daar blij mee moeten zijn. Ik voel dat ook niet als mijn voorrecht maar juist als mogelijk misbruik van mijn stemrecht.

Vesper Lynd
06-04-2016 om 11:04
Het lijkt er een beetje op dat de blatende oproerstokende nono's best wel draagvlak hebben onder de gemiddelde Nederlander. Daar hebben we het dan maar mee te doen, want meeste stemmen gelden. Ik zie dat dus wel als zwart/wit.

bromvlieg
06-04-2016 om 15:04
ik blijf het lastig vinden
vooral omdat die nee-stemmers zo dom blaten.
Vandaag was ik onderweg in het OV en liep ik vervolgens in een groot winkelcentrum. Verscheidene groepjes hoorde ik praten van 'Natuurlijk stem ik Nee, weg met die k*t-Oekraïners.'
Wat een waardeloos sentiment. Daar wil ik niet bij horen.

AnneJ
Het 'feest van de democratie'
Even naar beneden cartoons waaronder een van Joep Bertram: het feest van de democratie.:-)
Het is hopelijk nog te vroeg om de opkomst te voorspellen.
"Om 13.00 uur is het opkomstpercentage in Amsterdam 6,5 procent. Dat is bijna een procentpunt lager dan de opkomst in Rotterdam. In de havenstad had om 12.00 uur 7,4 procent van de kiezers gestemd. Een half uur eerder was de opkomst in Utrecht 7,5 procent. Van de vier grote steden voert Den Haag de lijst aan met 8,7 procent.
Tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 18 maart 2015 was de opkomst in Amsterdam om 13.00 uur 9,7 procent. Uiteindelijk kwam toen 43,5 procent van de kiezers naar de stembus."
Ik wacht nog even met stemmen. Mijn stemlokaal zit op de hoek.

bromvlieg
tja, ik ben vanavond weg
dus op het laatst gaan stemmen wordt het niet.

kenfan
06-04-2016 om 17:04
Bromvlieg
Zoals het er nu naar uitziet wordt de opkomst bij lange na niet gehaald. Ik hoop vurig dat het onder die 30% blijft zodat het volgende groepje patjepeeers niet de mogelijkheid heeft overheidsgelden te verkwisten.

Mikkie
Niet zo stellig Kenfan. De opkomst moest om 16 uur op minstens 13% liggen om rond de 30% uit te komen. Dat is het geval. Dus...
De regering heeft nooit duidelijk kunnen maken waarom dit verdrag noodzakelijk is en daarom gaan andere sentimenten een rol spelen.

Vesper Lynd
Stembiljet
Ik vond het trouwens best een lastig stembiljet. Toevallig had ik er vanmorgen een filmpje over gezien, dat de SP dat aan de kaart stelde en beschuldigingen uitte dat het heel onduidelijk was. Hij had wel gelijk Dat zal best wat ongeldige stemmen opleveren, van mensen die kruisjes gaan zetten of het hele vierkantje rood kleuren.

skik
06-04-2016 om 18:04
Opkomst
De opkomst is nu zo'n beetje rond de 15%. Zouden er in de laatste drie uur net zoveel mensen gaan stemmen als in de eerste 10 uur?
skik
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.