Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kopzorg
17-11-2020 om 10:11
Gedeelde smart is halve smart
Het is een vreemde tijd waarin we nu leven, eenzaamheid, angst en frustratie liggen op de loer. Na het lezen van het topic: Raar gedrag van mezelf (het begin toen het nog over de originele vraag ging van to) en het topic over de juiste koers had ik toch behoefte aan het starten van een nieuw onderwerp.
Soms heb je behoefte om je frustratie even te delen en erkenning te krijgen maar zit je niet te wachten op een oeverloze rij tips waar je niets mee wilt of kunt. Vanaf nu kan je dat dus doen in dit topic.
Tijdens deze tweede lock-down is dat voor mij persoonlijk het "gevecht" om de temperatuur in huis. Man werkt thuis en doet in de ochtend vroeg de verwarming al aan en niet zo'n beetje ook. Dat doet hij zonder dat even te melden waardoor ik het, tijdens een fysiek zware klus, ineens echt veel te warm heb.
Begrijp mij goed, ik snap het echt dat 18 graden op de slaapkamer (waar sinds maart een werkhoek is ingericht) niet aangenaam is om de hele dag achter de computer te zitten. De thermostaat in de huiskamer op 21 zetten maakt het op de slaapkamers nog niet heel warm, die draaien namelijk niet volop mee. Volgens mijn niet technische brein zou het meer helpen als je de radiator op de slaapkamer wat meer open draait en de temperatuur in de huiskamer niet zo hoog opstookt. Natuurlijk dan wel, als het werk klaar is even flink het raam open om weer een aangename slaaptemperatuur te realiseren. Daar strijden wij nu al weken over. In maart was dit onderwerp veel minder aan de orde, toen scheen de zon af en toe flink en dat maakte door de ramen de temperatuur in de slaapkamer al wat aangenamer.
Vandaag mag man sinds de zomervakantie voor het eerst weer een dagje naar het werk, de kinderen naar school en ik heb het huis voor mezelf tot 13.30. Dan is de eerste puber weer thuis die huiswerk moet maken op haar kamer dus dan moet er weer een graadje bij.

Chrono
18-11-2020 om 13:11
Anonima
Misschien moeten we een "chronisch ziek in coronatijd"topic starten. Om elkaar tips te geven. Ik hoor daar technisch gezien nog steeds in thuis, al is alles momenteel halleluja bij mij.

Marola
chrono
Ja ik dacht vanochtend ook net misschien een topic `alleen en chronisch ziek´. Maar ik vermoedde dat dat clubje niet zo groot is.

kenfan
Zwembad
Chrono , wat fijn als je zo'n slepende vermoeidheid achter je kunt laten, dan moet je je als herboren voelen.
In het kader van gedeelde smart is halve smart, ik zie ook als gezonde zwemmer van baantjes trekken af. Ook al zou ik in principe kunnen, want het bad is open op reservering. Maar de wc's zijn op slot. En daar maakte ik per zwemsessie toch wel zo'n keer of drie gebruik van. De vraag of mijn medezwemmers illegaal in het bad lozen kan ik wel loslaten. Dat ik even moest wachten op een kleedhokje vind ik niet onoverkomelijk, mijn badpak van te voren aantrekken deed ik toch al. Wat ik echt niet zie zitten is na mijn zwemkilometer met de hand tussen de benen naar de badmeester te strompelen om te smeken om een pleesleutel. Die twee keer dat ik nog geweest ben, ben ik bijna van de graat gegaan omdat ik vooraf bewust niet gedronken had en mijn doppertje u ook thuisgelaten had.
Goede nieuws is dat de zwempauze geen extra coronakilo's oplevert, want ik kreeg er altijd loeihonger van.

Jippox
Doenja
Ik vond je reactie ook behoorlijk niet-empathisch overkomen. Omdat het jou nu eens wel goed gaat, begrijp je niet dat dat voor een ander niet zo is.
zoals dit: "Als ik dan die spotjes op de radio hoor van ' sombere en depressieve gevoelens horen bij deze moeilijke tijd' dan denk ik ' hoe dan?"
Voor iemand die zelf altijd veel steun komt zoeken op dit forum vond ik dat wel een bijzonder botte opmerking...

Chrono
Kenfan
ooooh, dat herken ik, na of tijdens het zwemmen houd ik het ook niet meer! Echt geeeen idee waar al die pies vandaan komt dan. Ik heb wel eens gelezen dat het iets met druk op je lijf te maken heeft, dat je daardoor zo erg moet.
Ik wil ook zo graag zwemmen, maar ik mag nog niet van mijn artsen. Nog een half jaar wachten. Ivm weerstand.

Lou
18-11-2020 om 14:11
Doenja
"Ondertussen hoor ik van concullega's die 'omvallen', burn out door corona?? Misschien komt het wel omdat ik een hele pittige tijd achter de rug heb, en daar door schade en schande heel goed mee heb leren omgaan. De wereld is altijd in beweging en het is je taak als mens om telkens te bedenken hoe je er mee om gaat. Zie je kansen, ipv je bedreigingen. Alles is een kans!"
Die collega's heb ik ook, die omvallen door corona en ik snap niet hoe je aan zo veel lompheid komt. Waarom zo verbaasd, lees je nooit een krant, snap je niets van andere mensen of hoe komt dat?
Zij doen hun 'taak als mens' dus niet goed en jij wel?
'Alles is een kans' is een heel irritante leeghoofdige oneliner voor mensen die zwaar in de put zitten. Alsof je iemand die geen werk kan vinden, de tip meegeeft: 'succes is een keuze'. Brr.

Menorquina
Doenja
'dan mag je toch ook een keer lezen dat er ook personen zijn waar dat niet voor geldt? '
Daar worden we mee doodgegooid. Tel je zegeningen. Zie het als een kans. Kijk naar mensen die dit wel heerlijk vinden. Of, ook zo'n fijne, kijk naar mensen die het nóg slechter hebben.
Nu even niet, graag.
Net ruim een uur online zitten vergaderen met 25 mensen, ik ben gesloopt. Eigenlijk wil ik nu gewoon met een kop warme chocolademelk (met slagroom) en een dekentje op de bank. Maar ik moet nog 2 uur werken. Ben er even helemaal klaar mee.

Kyana
Op dit moment werken mijn man en ik allebei vanuit huis. De kinderen zijn ook vaker thuis dan normaal. Ik vind het ook best lastig. Ik mis mijn kantoor en collega's. Ik heb altijd de mogelijkheid gehad om veel thuis te werken maar ik ga altijd veel liever naar mijn werk toe. Mijn man vindt vanuit huis werken veel minder vervelend maar hij mist dan weer erg het alleen thuis werken. Dat snap ik ook goed. Ik vind het ook heerlijk om het huis even voor mij alleen te hebben. We zitten elkaar dus echt wel eens in de weg. Ik mis sowieso erg de activiteiten buitenshuis. Twee van mijn clubjes komen nu niet samen door de omstandigheden. Heel veel andere dingen gaan niet door of alleen online, Ik kan gelukkig wel naar mijn sport. De vrienden die dicht in de buurt wonen zie ik wel veel maar juist de vrienden verder weg, kennissen, collega's en dergelijke zie ik nu helemaal niet of nauwelijks en dat mis ik erg. Ik mis ook nieuwe mensen ontmoeten en dergelijke. En reizen mis ik ook heel erg, weekendjes weg met het gezin, congressen bezoeken wat vaak een reünie met collega's en kennissen van vroeger is... Normaal gesproken gaan we met de kerst altijd naar de familie van mijn man en dat gaat dit jaar ook niet gebeuren (zwaar getroffen buitenland.)
Dus ja, ik baal regelmatig van de situatie al valt het voor ons objectief natuurlijk reuze mee (we hebben nog werk en hebben niemand verloren door corona.)
Pensioen kan je toch niet met deze situatie vergelijken? Als ik met pensioen ben dan ga ik echt niet de hele dag thuis zitten maar hoop ik veel vrijwilligerswerk te doen, hobby's uit te oefenen, te reizen, vrienden te bezoeken... Ik ben een heel uithuizig en sociaal iemand dus dat mis ik erg.
Mijn man heeft dat minder en die mist ook minder maar dat we zijn familie dit jaar niet kunnen zien heeft hij het wel heel moeilijk mee.

Triva
18-11-2020 om 15:11
Een uur maar?
"Net ruim een uur online zitten vergaderen met 25 mensen, ik ben gesloopt."
Vanaf half negen al met totaal 2 uur niks tussendoor....

rode krullenbol
Ter verlichting van het leed
En ter bevordering van de saamhorigheid; Jochem Myjer:
https://youtu.be/nAY2qNIRvYkRode krullenbol

Kopzorg
Herkenning, ook hier
====ooooh, dat herken ik, na of tijdens het zwemmen houd ik het ook niet meer! Echt geeeen idee waar al die pies vandaan komt dan. Ik heb wel eens gelezen dat het iets met druk op je lijf te maken heeft, dat je daardoor zo erg moet.====
Ik zwem altijd met een vriendin die na een operatie blijvend oedeemtherapie heeft. Dat zwemmen werkt voor haar ook als een trein, inderdaad door de druk van het water wordt vocht teruggedrukt de bloedvaten in en dan scheiden je nieren het uit. Dus veel plassen. Zij zeker maar ik ook. Ons dichtstbijzijnde zwembad heeft de verplichte sluiting aangegrepen om te renoveren, dat was bijna klaar op het moment dat de zwembaden voor de tweede keer dicht moesten. Ik hoop dat ze nu klaar zijn om open te gaan. Dan kan ik weer 2 x per week sporten. Ik hoop er echt op.

Kopzorg
rode krullebol!
Geweldig!
In geen dagen zo gelachen. Volop herkenning, behalve dat bier, maar door minder sporten en toch wel lekker eten heb ik er ook wel een kleine 2 kilo bij.

Doenja
18-11-2020 om 16:11
iedereen leest wat ie wil lezen
Ik merk dat er hier door iedereen gelezen wordt wat ie wil lezen. Ik geef mijn situatie weer. Dat ik niet ervaar wat anderen hier ervaren, dat kan. Misschien is het ook omdat dit voor mij veel minder impact heeft dan andere zaken die in mijn leven spelen en gespeeld hebben. Proef ik jaloezie, afgunst? Dat hoop ik toch niet. Ik kan er niets aan doen dat corona voor sommigen heel verstrekkende gevolgen hebben. En ook ik zocht vaak steun hier, en kreeg dan ook dingen te horen die mij ineen deden krimpen. Waar ik intens verdrietig van werd. Ik hoop toch echt dat als je naast alle schrijnende en vervelende gevolgen van corona (ja die lees en hoor ik echt, een klant van me is haar man verloren, een vriendin mag nu al 2 weken niet t huis uit doordat haar hele gezin corona heeft en ze heeft nu geen inkomen van haar werk), er ook aandacht mag zijn voor de rustige en fijne kanten aan deze rare situatie. Ik ervaar het anders, en blijkbaar mag ik dat niet zeggen of is het respectloos. Ik hou van sneeuw, nee ik ben er dol op. Daar worden mensen ook boos van. Want.....auto in de prak, ze moeten er door....dat kan en dat mag. Mag ik dan zeggen dat ik er intens gelukkig van wordt? Dat doet toch niks af aan je haat of angst voor sneeuw? Heb ik niet ooit eens gehoord dat we niet moeten willen dat we elkaar allemaal zitten na te praten? Ja knikkers worden hier verfoeid heb ik vele malen begrepen. Worden we nu allemaal jaknikkers? Herkenning vinden is fijn, geen ruimte voor andere visies of ideeen lijkt mij niet de bedoeling.
Maar dat mocht niet in dit draadje. Van wie? Waar staat dat? Ik beledig niemand, kwets niemand, zeg nergens dat wat een ander meemaakt, voelt stom is of dat ik daar geen respect voor heb. Ik heb andere ervaringen.
Ik zeg toch ook nergens dat ik t me niet kan voorstellen dat....mensen zich kapot moeten werken, balen dat dingen niet meer kunnen, etc etc. Tuurlijk is dat niet fijn, zeker als het bijna alles wat je leven leuk maakt weg haalt.
Het is net als voetbal. Miljoenen mensen vinden dat fantastisch, ik vind het vreselijk. Dat mag ook niet gezegd worden. We agree to disagree.

Doenja
Ik wilde even reageren op jou. Als ik het heb over concullega's die omvallen door corona met een burn out, dan had ik er even bij moeten zeggen dat gaat om ondernemers die erg floreren bij deze corona crisis. In mijn vakgebied is het ons allemaal nog nooit zo voor de wind gegaan als nu. Iedereen die thuis zit, pakt iets op in mijn vakgebied. Omzet, de toko draait, een top jaar hebben we met z'n allen. Ik heb het absoluut niet over overwerkte zorg medewerkers, of mensen die in een branche werken waar ze op de toppen van hun tenen nog niet genoeg doen. Absoluut niet, want ik weet dat er heel veel mensen overwerkt thuis zitten hierdoor.
Laat dat duidelijk zijn en dat is heel triest. Maar dat je een burn out krijgt doordat het je goed gaat. Of je krijgt een burn out door de stress en de zorgen die je hebt rond om corona, of je het krijgt, of je kind met een hartprobleem t krijgt, of je hoogbejaarde ouder. Dat begrijp ik. Misschien is het ook lastig uit te leggen als je niet in mijn branche zit.

Menorquina
Doenja
'Herkenning vinden is fijn, geen ruimte voor andere visies of ideeen lijkt mij niet de bedoeling. Maar dat mocht niet in dit draadje. Van wie? Waar staat dat?'
In de openingspost: 'Soms heb je behoefte om je frustratie even te delen en erkenning te krijgen maar zit je niet te wachten op een oeverloze rij tips waar je niets mee wilt of kunt. Vanaf nu kan je dat dus doen in dit topic.'
Je hebt honderden draadjes waarin je kunt jubelen, déze is voor het klagen en mopperen.

Doenja
en als
Menorquina en als ik mijn draadje dan vraag om bepaalde opmerkingen niet te maken, dan wordt daar ook toch niet naar geluisterd? Het is dan toch o zo belangrijk dat ik eens de andere kant zie? Pak het alsjeblieft luchtig op. Zo probeer ik t ook te doen. Life sucks, then you get a lolly.
Het forum heeft toch nooit bestaan op een wijze waarbij de top starter bepaald wat er gezegd wordt en alleen maar zus en zo reacties. Ik schrijf ook in mijn eerste post wat niet meer kan, de nadelige dingen waar ik van baal zoals geen restaurants of terrasjes. En ik moet naar Amsterdam iets ophalen, midden in de stad, op de gracht en dat kan niet want ik heb geen idee waar ik daar ergens naar de wc kan. Tja, jammer. En straks is het er misschien niet meer. Ook jammer. En niet op vakantie en geen groot kerstdiner. Geeft ook rust denk ik bij elk nadelig ding. Misschien heb ik relativeren wel tot kunst verheven. Vind het een prettige eigenschap.

Lou
Doenja
"Als ik het heb over concullega's die omvallen door corona met een burn out, dan had ik er even bij moeten zeggen dat gaat om ondernemers die erg floreren bij deze corona crisis."
Ja dat was duidelijker geweest, want het leek een soort algemene verbazing te zijn over dat mensen deze tijd moeilijk vinden. Ondernemers die een topjaar draaien kunnen overigens ook overwerkt raken, maar dan begrijp ik je verbazing beter. Hoewel het nog steeds een tikkeltje arrogant klinkt. Fijn dat je het in elk geval niet zo bedoelt.

Doenja
en ik ken de persoon
Lou, ik ken de persoon...hoe erg ik t ook vind voor diegene. Arrogant is t niet van me, meer dat ik denk ' je floreert, wanneer was t dan wel goed geweest?'
Joh er zijn massa's mensen die op hun tandvlees lopen, zeker weten! Ik hou altijd van vergelijkingen, maar die gaan vaak mank. Dus ik laat ze maar achterwege, want ook als t op positieve wijze druk is kun je een burn out krijgen. In mijn vakgebied was er veel verbazing, omdat de meesten staan te glimmen van zoveel aandacht en omzet. Maar ook dan kun je burn out raken omdat de gewenste 'beloning' die je uit een top jaar dacht te kunnen halen opeens triviaal lijken te zijn en juist niet de positieve gevoelens opleveren die je erbij verwachtte. Daar heb je dan al die jaren voor gewerkt, gezaaid en als je dan wil oogsten dan denk je ' bah dat k*t graan, wat moet ik ermee'. Zoiets dus....

Phryne Fisher
18-11-2020 om 17:11
Doenja
Ik denk dat de reacties over jouw hervonden positivisme vooral komen omdat jij in slechte tijden alle relativerende reacties afserveerde als gemeen en aanvallend.
Niet iedereen is zo heppy de peppy met zijn partner als jij (en je kent ook de andere kant), en sommige mensen wonen niet met alleen hun partner in een kast van een huis.
Ik heb tegenwoordig nog maar weinig plezier in mijn werk. Dat werk is niet zo spannend, en al helemaal niet als je ‘s morgens om 8 uur in je eentje achter je pc gaat zitten, en op een dag een paar keer iemand mag bellen of videomeeten. En de dag erna weer, en de dag erna weer, en de dag erna weer, alleen op je vierkante meter. Met een beetje pech een thuiswerkende partner en drie homeschoolende pubers op de vierkante meter ernaast. Dat laatste heb ik nu gelukkig niet meer sinds de middelbare scholen weer open zijn, en een kind is geëmigreerd.

Rosie
Chronisch ziek en alleenstaand in coronatijd - het is te doen.
#53: "Ja ik dacht vanochtend ook net misschien een topic `alleen en chronisch ziek´. Maar ik vermoedde dat dat clubje niet zo groot is."
Ik zou zonder problemen meteen lid kunnen worden 😁
Ik ben al langere tijd aan het sukkelen en aan huis gebonden geweest, en net toen ik hulpmiddelen kreeg toegewezen kwam de corona. Ik ben dus één van de zeer zeldzame mensen die juist méér vrijheid kreeg 😊 Uitgebreid stappen en op vakantie gaan deed ik sowieso al weinig want ik heb niet zo'n ruim inkomen sinds ik ben afgekeurd. Eigenlijk is het wel te doen, ik ben allang blij dat ik weer zelfstandig boodschappen kan doen met mijn hulpmiddelen, en dat mondkapje, ach, er zijn ergere dingen.
Ik lees mensen die het knap lastig vinden om de hele dag met elkaar opgescheept te zitten. Ik hoor dat ook elders. Ik ben inmiddels alleenwonend, maar ik kan me het gevoel heel goed voorstellen. Af en toe heb je even me-time nodig. Ik ben dan ook erg blij dat ik het huis voor mezelf alleen heb. Ik doe wat vrijwilligerswerk, meest vanuit huis en via internet, dat is mijn dagbesteding, verder krijg ik zorg aan huis, dat houdt je ook in een ritme, en ik barst van de hobbies Ook krijg ik lessen in aangepaste beweging en dat doen we als er een lockdown is zoals afgelopen twee weken, via Zoom.
Wat ik wel heel erg mis is bezoek. Toen ik nog aan huis gebonden was kwamen er vaak mensen langs, heel gezellig. Ik zou zelf ook weer op stap gaan als mijn hulpmiddelen geregeld waren, maar toen kwam corona. Ik kon er zelf ook niet uit (niet noodzakelijke OV-reizen werden afgeraden), alleen in de zomer heb ik even gezondigd met een dagje uit. Dat heb ik voorlopig weer stopgezet toen de tweede golf kwam. Ik heb me voorgenomen de komende weken wel een museum te bezoeken, maar verdere plannen staan voorlopig in de koelkast..
De hulp/zorg is doorgegaan, in overleg. Bij verkoudheid bellen we af, dit is inderdaad een paar keer gebeurd. We kunnen afstand bewaren en ik ventileer geregeld, al wordt dat nu wel lastiger in het koude seizoen.
De kerstdagen gaan ook nog een beetje een een puzzel worden. Wij vieren graag kerst, kennen weinig familieperikelen, maar hoe doen we dat met moeder? Dat moet verspreid worden over meerdere dagen. En wat doe ik zelf met de kerst? Mijn oudste kind heeft een relatie, jongste nog niet, maar met zijn vieren aan de eettafel lijkt me qua anderhalve meter niet verstandig, dus dat wordt een lopend buffet of zo, al moet ik goed oppassen niet teveel hooi op mijn vork te nemen. We zien wel, het is geen onoverkomelijk probleem.
Ik heb vooral met mijn moeder te doen. Die had clubjes en uitstapjes, de kerk, vriendinnen, kortom ondanks haar hoge leeftijd nog een heel actief leven. Dat is opeens allemaal weg. Ze is nog niet zo lang weduwe, en dan gaan de gedachten al gauw malen als je geen leuke afleidingen meer hebt. Ik kan ook niet even snel heen en weer want woon buiten de regio, maar gelukkig woont er nog een sibling bij haar in de buurt.
Ik wens iedereen die te maken heeft met werkperikelen of "elkaar op de lip zitten" veel sterkte toe! Ook al heb je nog zulke leuke kinderen of een fijne relatie, ik begrijp het echt!

Temet
Kopzorg e.a. (ot)
Ik ben blij dat dit mysterie me nu is onthuld, want ik vraag me al jaren af waarom ik toch werkelijk altijd moet plassen als ik ga zwemmen. Ik bedoel: ik ga van tevoren naar de wc, ik drink niet het zwembad leeg, dus waar komt dat vocht dan toch vandaan? Enfin, iets met druk en nieren dus kennelijk. Zo leert men elke dag weer wat.
Groeten,
Temet

kenfan
Luchtig
Doenja, je mist de pointe van deze draad. Voor de meeste deelnemers heeft ie het doel kleine coronaongemakken uit te vergroten, even lekker van je af zaniken, in het besef dat je het verder donders goed hebt als covid je verder niet in het financiele of in een serieuze depressie dondert. Natuurlijk stort mijn wereld niet in omdat ik in het zwembad kan piesen.
Jouw opmerkingen raakten mij ook. Ik had eigenlijk niet willen reageren, maar omdat je mijn tongue in cheek zwempiesverhaal zo misinterpreteert doe ik het toch. Het is je gegund dat jouw psychische problemen zich stabiliseren door Covid, ik heb veel verdriet om iemand die geen kansen meer zag toen de hulpverlening en haar werk wegvielen en aan wie het misschien het laatste zetje heeft gegeven.
Hier wou ik het verder bij laten, er is verder genoeg over gezegd. Graag snel weer over naar de luchtige "ik heb een heul zwaar leven" postings

kenfan
Temet
Het schijnt toch echt dat ook als je het zwembad niet leegdrinkt, je ongemerkt toch wel veel water binnenkrijgt. Verder maar niet bij stilstaan.

kenfan
Niet
Voordat er weer misverstanden ontstaan:
omdat ik in het zwembad kan piesen.
Hier had dus NIET tussen moeten staan. Geen denken aan dat ik ooit in het zwembad zou piesen,

Chrono
Okee
Ik hep een heul zwaar leven!
Echt sufgeluld gisteren in 5 uur Teamsoverleg. Blablabla, zzzz gelukkig kan die camera ook uit, zien ze niet wat ik doe.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.