Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

De Brexit Live

V@@s

V@@s

13-03-2019 om 12:03

en nu worden ze nog sneller de dupe

Hoe erg zou het echt zijn als GB de backstop eenzijdig op zou mogen zeggen? Het zou verreweg de eenvoudigste manier zijn om tijd te kopen.

Uitstel is veel lastiger, en levert ongeveer hetzelfde op.

Renata

Renata

13-03-2019 om 12:03

Ierland wil de backstop. Zolang Ierland dat wil, moet de EU die backstop in ieder geval verdedigen.

Van wie

"en nu worden ze nog sneller de dupe"
Er is natuurlijk wel een verschil tussen georganiseerd de dupe worden van de onderhandelingen van je Eigen Europa (Ierland) dat zelf helemaal niet om een Brexit gevraagd heeft, of de dupe worden van het gedrag van het buurland dat zelf voor Brexit gekozen heeft.

Overigens doet het VK er zelf alles aan om die harde grens zacht te maken https://www.nu.nl/brexit/5787489/vk-kondigt-tariefmaatregelen-en-iers-grensplan-aan-voor-no-deal-brexit.html

De tijd zal het moeten leren, maar dat het riskant is, is zeker.
Niks aan te doen zolang de MP's niet weten wat ze willen.

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 12:03 Topicstarter

Armoede in Engeland

https://www.parool.nl/opinie/vitamine-c-tekort-ziekten-uit-de-16de-eeuw-bestaan-nog~a4623539/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=d77eda6de369ca637a13596c0171129ef99e9009

"e meest uitgevoerde operatie bij kinderen in Groot-Brittannië is het trekken van alle ­tanden en kiezen wegens onbehandelbaar tandbederf.

Voor veel families in de Engelse samenleving zijn een tandenborstel en tandpasta financieel geen prioriteit en tandheelkundige zorg voor kinderen bestaat nauwelijks. Ik zie in mijn spreek­kamer een flink aantal patiënten met ziektes die veroorzaakt worden door enorm overgewicht. Geen verrassing als je dieet elke dag alleen maar bestaat uit gefrituurde kip, want dat is goedkoop en lekker, vult je maag en is verkrijgbaar op elke hoek van de straat.

Groente of fruit is simpelweg onbetaalbaar voor grote groepen mensen. Tijdens mijn afgelopen weekenddienst op onze Spoedeisende Hulp telde ik tenminste 15 patiënten met complicaties van injecteren van drugs met vieze naalden, zoals enorme spuit-abcessen in de lies, geïnfecteerde hartkleppen of ernstige long­infecties. Het is een flashback uit een bijna vergeten verleden, want injecterende drugsverslaafden bestaan nauwelijks meer in Amsterdam door de al jarenlang succesvolle programma's van de GGD."

De Brexit gaat voor deze mensen nog harder uitpakken als prijzen voor voedsel gaan stijgen. Om mee te beginnen. Of men dan nog de mogelijke victorie van een toekomstig Engeland gaat geloven vraag ik me af.

Renata

Renata

13-03-2019 om 13:03

Hier zit

ik ondertussen al de hele ochtend de administratie te doen met Ierse muziek op de achtergrond, als steunbetuiging aan de Ieren.

Ik zag vanmorgen in het krantenoverzicht in The Guardian de kop 'House of Fools', hetgeen mijn stemming wel aardig weergaf, maar dit bleek een pro brexit krant te zijn (die het een gemiste kans op een brexit vond). Ook speelt 'What a fool I was, what a dominated fool (...) What a fool I was, what an elevated fool, What a mutton-headed dote I was' uit My Fair Lady door mijn hoofd. Slechts de tekst gelukkig, zodat het niet concurreert met de muziek. Net hadden we even muziek en debat, maar het debat over een no deal is nog niet begonnen. Waarschijnlijk gaat het nu weer over de hoogte van de brievenbussen of zo.

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 13:03 Topicstarter

Business as usual

https://www.youtube.com/watch?v=xYgcLqWMUXE

Inderdaad: vrouwelijke entrepreneurs, incidenten met messen/steekpartijen, business as usual.

May is nog schor van gisteren.

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 13:03 Topicstarter

O, en

Meer geld naar onderwijs en Passend Onderwijs.:-)

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 14:03 Topicstarter

De UK economie

https://www.businessinsider.nl/kans-op-uitstel-brexit-neemt-fors-toe-en-dat-zou-goed-nieuws-zijn-voor-het-britse-pond/

Terwijl de Tories in het Lagerhuis staan op te scheppen over de economische groei voorspeld voor de komende jaren, afname van de werkeloosheid, meer woningen bijgebouwd dan de afgelopen 30 jaar, meer geld naar het onderwijs, verhoging van het minimumloon sinds 2016, zijn de analyses dodelijk.

"No deal-Brexit: prijskaartje van 300 miljard euro
Wat nu? Zonder akkoord met de EU dreigt Brexit straks uit te draaien op een chaos. Als alle grenzen van de ene op de andere dag dicht gaan, komt het land onvermijdelijk in een recessie terecht.De Britse rekenkamer becijferde al dat de economische schade de komende jaren dan oploopt tot circa 300 miljard euro. "

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 20:03 Topicstarter

Stemmen gaat beginnen

http://parliamentlive.tv/Event/Index/70f2ab78-af53-4cc1-ac15-58178d882629

Nou wacht ik natuurlijk op de no-deal ja/nee stemming, maar het ging net over een amendement van iets onduidelijks.

Afijn, de vloer wordt leeggemaakt zodat de MP's dadelijk geteld kunnen worden als ze de deur naar keuze ja/nee weer binnenkomen.

Renata

Renata

13-03-2019 om 20:03

Parlement

heeft no deal voorgoed uitgesloten. Dat was get amendement.

Renata

Renata

13-03-2019 om 20:03

stemmen over zodanig geamendeerde voorstel.

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 20:03 Topicstarter

En nog een paar...

Nog een paar rondjes amendementen waar de MP's de ruimte verlaten.
Nou ja, ik lees dan achteraf de commentaren wel weer want weet ik veel wat amendement a, f en weetikveel inhoudt?

Maar inderdaad, ik ga er dan maar vanuit dat men tegen een no-deal Brexit heeft gestemd. Dat wordt morgen verder stemmen over uitstel.

https://nos.nl/liveblog/2275692-britse-crisis-nog-veel-groter-geworden-morgen-stemmen-over-no-deal.html

AnneJ

AnneJ

13-03-2019 om 21:03 Topicstarter

Dankjewel Renata.

Jo Hanna

Jo Hanna

13-03-2019 om 21:03

Voorgoed? Garantie tot aan de deur

Volgens mij is een no deal helemaal niet voorgoed uitgesloten. Als ze morgen tegen uitstel stemmen, of voor uitstel maar geen levensvatbaar plan, of de EU die geen uitstel wil verlenen, of onderhandelingen die voor de zoveelste keer op niks uitlopen, of ... dan komt een no deal zomaar weer in beeld. Dit is een ondoorzichtig, cynisch, politiek geduw en getrek waar je als buitenstaander niks meer van snapt.

Ik begin ook steeds meer te geloven dat er afstel van gaat komen. Maar ik ervaar het wel als hoog spel. Het kan ook zomaar totasl uit de hand lopen omdat iemand de controle verliest.

Misschien had dit draadje ook onder echtscheiding en erna gepast. Al die irrationele toestanden ....

Groet,
Jo Hanna

No deal

No deal is steeds waarschijnlijker.
Het is niet aannemelijk dat May voor de 29e een concreet uitstelplan zal hebben waar de EU het mee eens kan zijn.
Bovendien is een groot deal van de MP’s voor vertrek met no deal.
Zij zullen elk uitstel en elke verzachting van een Brexit saboteren.

Angela67

Angela67

14-03-2019 om 07:03

uitstel is steeds waarschijnllijker,

toch?
gr Angela

Er moet een wonder gebeuren.
Dat wonder heet « overeenstemming over een plan»
Uitstel op de wijze zoals het nu gaat levert niks op.

Ik denk dat de EU in zal kunnen stemmen met uitstel als dat in afwachting van een referendum is: De deal of no deal.

Renata

Renata

14-03-2019 om 09:03

ga er uiteraard niet vanuit dat er geen no deal plaatsvindt, omdat er tegen een no deal gestemd is. Ik sluit niet uit dat het Britse parlement er wel van uitgaat dat er geen no deal plaatsvindt, omdat het tegen heeft gestemd Um so schlimmer für die Tatsachen, tenslotte.

mirreke

mirreke

14-03-2019 om 11:03

Precies

pure chaos daar.

AnneJ

AnneJ

14-03-2019 om 18:03 Topicstarter

Het stemmen

https://parliamentlive.tv/Event/Index/bcabdf69-fc99-4c05-8159-684edaf18c9c#player-tabs

Er wordt weer gestemd, met amendementen, ik kan niet goed volgen welk amendement waar over gaat. We zien het wel weer. Het gaat in elk geval om uitstel. Maar ik heb van alles voorbij horen komen, ook revoke article 50.

AnneJ

AnneJ

14-03-2019 om 18:03 Topicstarter

De amendementen

https://www.theguardian.com/politics/2019/mar/14/mps-amendments-for-the-brexit-article-50-extension-vote

Hele zwik amendementen. Er is al met een grote meerderheid verworpen dat er wederom een referendum over al dan niet Brexit komt. Sommigen vinden het te vroeg, te veel kans dat het een herhaling van zetten wordt: Brexit.

AnneJ

AnneJ

14-03-2019 om 19:03 Topicstarter

Uitstel Brexit tot 30 juni haalt het

https://nos.nl/artikel/2275982-opluchting-voor-may-lagerhuis-geeft-toestemming-voor-uitstel-brexit.html

Verder is in de debatten, voorafgaand aan de stemmingen, al aangegeven dat mocht de EU niet akkoord gaan met het uitstel tot 30 juni dat dan revoke artikel 50 ook aan de orde kan komen omdat de UK daar wel zelf over kan beslissen.

mirreke

mirreke

14-03-2019 om 21:03

Nou...

Bericht van Carole Cadwalladr:

Last week @arron_banks & @andywigmore went to Veneto, the heartland of Italy's Lega Nord. Today, the plan is revealed. The fascists have agreed to help Britain exit without a deal. Salvini will block an extension of article 50. We're fucked.

Want voor uitstel is unanieme goedkeuring van alle EU-landen nodig.

Revoke zie ik niet zomaar gebeuren. Ja, na een revolutie misschien....

Angela67

Angela67

14-03-2019 om 21:03

mirreke

hoezo niet revoke?
ik denk echt dat stiekum (stiekem? help?) een heleboel mensen hopen en er naar toe 'duwen' onder water dat er min of meer zonder gezichtsverlies gestopt kan worden met dit plan. Uitstel is stap 1, en dan afstel.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.