Off-topic discussies
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

salie
24-02-2016 om 13:02
d, t of dt
Ligt het nou aan mij of wordt het steeds erger met fout toepassen van d, t of dt?
Ook hier op het forum lijkt het bijna alsof het gewoon niets meer uitmaakt. Ik wil er eigenlijk niet over oordelen, maar erger me er toch aan, suf genoeg. Ik woon al 100 jaar niet meer in Nederland dus ben misschien ouderwets daarin? Leren de kinderen het nog wel op school?

Caesar
27-12-2016 om 15:12
Triva
Ik heb geen probleem. Maar de mening van mensen met een beperkte algemene ontwikkeling vind ik in de regel toch minder interessant.
En zoals je wellicht hebt onthouden ben ik de verzenelaar van verbasteringen van sowieso. Juist omdat ik die heel grappig vind. Maar 'zo en zo' vind ik niet grappig meer. Dat is gewoon slecht.

Triva
verzenelaar? Ik ben slecht in het onthouden van namen bij een bepaald draadje dus nee ik wist niet meer dat jij de verzamelaar was...

Triva
kijk ik begrijp nu wat jij en Limi willen Ceasar
'Ik heb geen probleem. Maar de mening van mensen met een beperkte algemene ontwikkeling vind ik in de regel toch minder interessant.'
Jullie willen gewoon zo snel mogelijk weten of iemand slim genoeg is om jullie tijd te verdienen en dat doen jullie niet aan de hand van de inhoud van de tekst maar aan de hand van de spelfouten.
Ik ben toch blij dat ik anders in het leven sta.

Caesar
Verzenelaar
Tja, daar ga je dan caesar
Verzamelaar dus. Geen idee wat een verzenelaar is...

Kaaskopje
Triva
Ik heb een standaardafwijking met i en o op mijn telefoon. Lis in plaats van los.

bieb63
Uh Triva
Mijn posting was sarcastisch bedoeld. Lima houdt niet van fouten in teksten, die mensen neemt ze niet serieus. Maar ze komt vervolgens zelf met een foute zin.... Hilarisch.
En Caesar neem ik al helemaal niet serieus. Erg kortzichtig. En vooral dom als je dan met foute woorden in je eigen tekst komt. Pffff. Ook hilarisch.

Triva
Bieb en kaaskopje
Oh ik was er al bang voor dat je mijn reactie niet zou begrijpen, mijn excuses, ik ben het helemaal met je eens afgezien dan van het woordje 'wij'.
Kaaskopje: Heb ik ook, is heel onhandig als je vaak het woord post moet tikken... ook gaat het vaak mis als ik de v moet tikken dan kom ik op de spatiebalk uit.

Caesar
27-12-2016 om 16:12
Zeg bieb
1) Waar precies ben ik kortzichtig in?
2) Heb ik ergens beweerd zelf nooit schrijffouten te maken? Of schrijffouten erg te vinden?
Maar dat je me niet serieus wilt nemen snap ik wel, wij staan meestal lijnrecht tegenover elkaar op dit forum.

Morgaine
27-12-2016 om 16:12
Triva ;)
Jij schrijft 'de wet van Muphry' in post 101 en eerder ook al een keer. In het kader van de 362 verschillende schrijfwijzen van 'sowieso' vind ik dit ook wel grappig. Het is de wet van Murphy, niet van Muphry...;)

Triva
27-12-2016 om 19:12
rotf
En mensen die geen linken openen en denken alles zelf wel beter te weten en zelfs dan anderen durven corrigeren...

Flanagan
27-12-2016 om 21:12
Nou,
Ik dacht dat Caesar bewust de taalfouten in zijn post verwerkte om te zien of de mensen die beweren door de fouten heen te lezen, dat ook daadwerkelijk doen.
Ik vond het eigenlijk wel grappig, in lijn met wet van Muphry.
Ook zijn reactie hierop: dat Caesar niet weet wat een verzenelaar is. Oftewel, een kritische lezer zou de post niet de moeite waard vinden om te lezen. .

Morgaine
27-12-2016 om 21:12
Verdorie!
Ik dacht dat ik het hele draadje had gelezen, haha! Niet dus...;)

bieb63
27-12-2016 om 23:12
Tja caesar
Dit zeg jij: ".. een geschreven tekst met veel taalfouten is moeilijker serieus te nemen...."
En vervolgens maak je zelf een kromme, foute zin.....
Wie moet nou wie serieus nemen? Ik weet niet of jouw kromme zin luiheid, desinteresse of onkunde is. Interesseert me ook niets. Maar je geloofwaardigheid en stelling doe je hier totaal mee teniet.
Overigens: Heel jammer voor een allochtoon die hier wil posten en z'n stinkende best doet behoorlijk nl te schrijven. Gaat vast niet volledig lukken, logisch, maar weet dan ook meteen hier niet serieus genomen te worden. En is weer weg...... tja, zo werkt dat. Niet?

Caesar
28-12-2016 om 10:12
Bieb
De nuance in de tekst die je van mij aanhaalt ontgaat je helemaal hè?
En nu haal je er opeens een beginnend Nederlands schrijvende bij. Mag hoor, maar dat is toch echt een andere situatie. Ik denk dat bijna iedereen die zich normaal wel stoort aan spellingsfouten, dat niet doet bij iemand die net Nederlands leert schrijven. Wellicht zijn deze mensen zelfs eerder geneigd wat tips te geven om de spelling te verbeteren.

Triva
28-12-2016 om 10:12
Caesar
Waarom accepteer je het wel van een hoogopgeleid persoon die Nederlands wil leren en niet van een autochtoon?
Ojaaa die autochtoon is niet jouw OSM en is laag opgeleid dus zal wel niks nuttigs te vertellen hebben...

Aagje Helderder
28-12-2016 om 12:12
Hmmm
Er wordt wel veel bijgehaald hoor.
Het is een draadje over spelfouten en dat je je daar aan kunt ergeren. Of niet. Ik ben er in dit draadje vanuit gegaan dat we het hebben over mensen met normale intelligentie en zonder stooornissen die met onze taal zijn opgegroeid. Dat is de basis waar volgens mij de meesten in deze discussie van uitgaan. Is volgens mijn ook niets mis mee.
Dan kun je wel alle uitzonderingen benoemen omdat je je persoonlijk geraakt voelt vanwege de onmogelijkheden van dyslecten (heb trouwens zelf een dyslectisch kind met een flink spellingsprobleem), omdat je weet van mensen die zich beter mondeling kunnen verwoorden dan schriftelijk, van mensen met buitenlandse achtergrond of het probleem van mensen die cijfers door elkaar haspelen, maar daar ging het niet over. Het ging over mensen die beter zouden moeten kunnen maar toch fouten maken. En daar hoor ik dus ook bij.
Het stoort me dus van mezelf als ik werkwoordsuitgangen niet goed heb, als ik spelfouten en taalfouten maak in de gewone taal. Dat ik echt moeilijke woorden niet paraat heb en nooit het grootdictee zal winnen, vind ik dan weer geen punt. Dat gaat over zulke moeilijke en niet alledaagse taal, die zoek ik gewoon op als ik ze toch een keer zou moeten gebruiken.
Aagje

Aagje Helderder
28-12-2016 om 12:12
Oooow jeeee
Dan lees ik mijn tekst nog eens door en erger ik me kapot. Met name in de eerste grote alinea heb ik me van mijn slechtste kant laten zien. Een zin die beter opgebouwd had moeten worden en 'mijn' waar 'mij' had moeten staan. Geen idee waar die vandaan kwam. Maar doet me pijn aan mijn (toch ook wel kippige) ogen. Sorry!!!
Aagje

bieb63
28-12-2016 om 13:12
Aagje en Caesar
En stooornis met 3 o's..... Maar goed.
"Ik ben er in dit draadje vanuit gegaan dat we het hebben over mensen met normale intelligentie en zonder stooornissen die met onze taal zijn opgegroeid"
Waarom ga je daarvan uit? En hoe weet je dat? Hoe weet je of iemand welk intellect dan ook heeft? Je kent ze niet.
En daarbij, inmiddels wonen en leven hier heeeeel veel mensen mét een prima intellect, maar voor wie Nederlands niet de moerstaal is, of het niet met de paplepel heeft meegekregen. Wat weet je überhaupt van degene die hier post. Niets.
Ik heb een vriendin (45). Zij is Turkse en woont hier sinds haar 25e. Heeft gestudeerd in Turkije. Is intelligent, heeft een goede baan hier. Spreekt heel goed Nederlands, vrijwel accentloos. Maar geschreven taal is voor haar nog steeds lastig. Niet om zinnen te formuleren, want dat kan ze ook sprekend. Maar grammatica en de verschillen tussen g en ch, au en ou, ei en ij, blijven voor haar lastig. Is haar niet met de paplepel ingegoten én, behalve inburgering (eenvoudige taallessen), niet op school erin gestampt als kind, puber en jong-volwassene. En dan kun je het wel als slordig, lui of dom ervaren als zij hier een tekst schrijft. Maar dan sla je de plank volledig mis.
Overigens is stooornis met 3 o's dus wél een kwestie van lui...
(niet dat het mij boeit)

Jaina
28-12-2016 om 13:12
Afleiding
Het is niet dat ik de tekst van mensen die niet netjes schrijven niet serieus zou nemen. Het is wel zo dat het afleidend werkt. Als ik een tekst schrijf vol met spelfouten dan zullen veel lezers alleen nog maar op die spelfouten letten en inhoudelijk maar weinig meekrijgen van mijn tekst. De taal leidt dan af van de boodschap.

Jaina
28-12-2016 om 14:12
Bieb63 - reactie
'Ik vind het nogal kort door de bocht. Natuurlijk zijn er mensen die het niet boeit en gewoon lukraak wat neerpennen. Maar ook niet-dyslecten (schrijf ik dat wel goed?) kunnen moeite hebben met tekst, bijv. grammatica d's, dt's enz. Om dat goed toe te passen moet je kunnen ontleden, moet je weten in welke persoonsvorm iets staat, moet je snappen wat persoonsvormen zijn, wat een lijdend voorwerp is of een bijw. gezegde enz enz enz. En als dat voor iemand moeilijk is, ook al ben je helemaal geen dyslect, dan zijn d's en t's en dubbele d't of t's enz heel erg lastig. En niet alleen de d's en t's, maar ook wanneer je dat of wat gebruikt enz. Als je dan een (niet officiële) tekst schrijft en álles moet opzoeken om zeker te weten of het goed is, is dat niet te doen natuurlijk. Nog los van het feit dat velen (niet-dyslecten) zich helemaal niet bewust zijn dat ze iets fout schrijven. En als je je daar niet van bewust bent, dan zoek je het ook niet op.... Heel veel mensen zeggen en schrijven bijv. 'een aantal mensen gingen'. Ik weet dat het fout is, maar velen weten/zien dat niet. Is dat slordigheid of luiheid? Welnee.'
Maar dat is toch juist een voorbeeld van luiheid en slordigheid? slordige schrijvers hebben geen zin om zich te verdiepen in de bijzonderheden van de Nederlandse spelling en grammatica. Er zijn te veel regels, het kost te veel tijd om die te leren, het kost te veel tijd om alles op te zoeken, geen zin om na te denken over spelling...
Als je systematisch al je teksten nakijkt en de bijbehorende regels op zoekt dan zal je op een gegeven moment de regels geautomatiseerd hebben en dan hoef je steeds minder na te kijken.
Maar dat kost tijd en energie en veel mensen hebben daar geen zin in want ze vinden het niet belangrijk genoeg.
En ik snap dat prima want ik doe het zelf ook niet. Ik zou best minder fouten kunnen maken als ik a) mijn teksten na zou lezen, b) zaken wat vaker op zou zoeken en c) nog eens even goed de taalregels door zou nemen.
Maar dat doe ik niet want daar heb ik geen zin in, kost me te veel tijd, ben ik te lui voor...
Gevolg is dus wel dat ik soms hele stomme schrijffouten maak waardoor er ongetwijfeld wel eens een lezer mijn verhaal minder serieus neemt. Dat is jammer maar ik snap het wel van die lezer. Ik snap hoe goed dat spelfouten mensen irriteren.
Maar het is verder allemaal niet zo ingewikkeld en moeilijk. Je moet er alleen wat moeite voor doen.
ps: uiteraard dyslectici en verstandelijk gehandicapten uitgezonderd

Aagje Helderder
28-12-2016 om 15:12
Tja Bieb
Ik ga inderdaad ergens van uit: enigszins normale intelligentie (in staat dingen/regels aan te leren), geen stoornissen die het aanleren van die dingen beletten en Nederlands als moedertaal.
Waarom? Omdat je ergens een norm moet hebben om dingen aan te relateren. En waar mensen afwijken van dat waar ik hier van uit ga -en waar ze dus wel een stoornis als dyslexie hebben, of een lage intelligentie, of een buitenlandse afkomst- dan oordeel ik daar dus ook heel anders over. Dan zie ik dat als onvermogen waar ik begrip voor heb.
En echt, dyslecten haal ik er gauw uit, net als mensen van buitenlandse afkomst. Daar gaat het nl over heel andere fouten dan waar we het hier over hebben. Mensen die een dermate lage intelligentie hebben dat ze het spellen niet leren, kom ik ook tegen. En ook die herken ik meestal wel aan hun schrijfstijl en zinsbouw. Niet altijd, sorry.
Maar ik vind het helemaal niet gek om in een discussie een uitgangspunt te hebben vanuit een vooronderstelde norm. Uitzonderingen blijven er maar hoeven de discussie niet te bepalen.
Aagje

Aagje Helderder
28-12-2016 om 15:12
Daarbij
Je mag best vallen over de typefouten die ik maak, voorlopig ben ik vooral zelf heel kritisch op mijn eigen taalfouten.
Ik merk overigens wel dat typen op de telefoon bij mij heel veel spelfouten uitlokt. Het scherm is te klein, ik zie letterlijk niet alles wat ik typ en dat maakt het heel erg lastig! Maar goed, de hele dag achter de pc is ook geen optie.
Aagje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.