Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Piep

Piep

22-08-2020 om 14:08

Corona, nog de juiste koers?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet dus

“ Vanaf 18 moet je allemaal 1,5 m aanhouden dus het is gewoon niet mogelijk om een prakticum te doen ”
De afstand schrappen.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 11:08

Triva

Je stelt de vraag aan Piep maar volgens mij hoef je helemaal niets slims te bedenken.
Gewoon geen 1,5 m aanhouden, hoe denk je dat dat hele leger verpleegkundigen, artsen, verzorgenden etc. werken? Die hebben gewoon lichamelijk contact, bij praktica is dat nog geeneens nodig dus ik zie het probleem niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

Miriam

Dat was zo met het sluiten van de scholen, met het bepalen van de afstand, het invoeren van de mondkapjesplicht, etc.

Ik heb daar toch een ander beeld van. Burgers werden ongerust en lieten merken dat ze zich onveilig voelden. Dus waren er steeds meer ouders die hun kinderen van school hielden en werd gezegd dat het gebruik van mondkapjes bewezen veiliger was. De politiek voelde zich in mijn beleving onder druk gezet. Openbaar vervoer, wel of niet vliegen is wel meer uit economische en dus politieke belangen weer voor het algemeen opgestart, maar dat zou je ook "onder druk" kunnen noemen. De afstand is een wetenschapsdingetje. De een vindt dit de ander dat. Een EU-standaard zou handiger zijn. Dát zou een politieke keuze kunnen zijn.

Piep

Piep

Precies

Heel simpel. Geen 1,5 meter op het onderwijs. Misschien een max aan groepsgroottes, dwz, geen 200 studenten in een collegezaal. Docenten die geen afstand kunnen houden een mondkapje of spatscherm. Zoals op het VO.

Piep

Piep

Fijn

Fijn om te zien dat ik hier niet alleen in sta. Ik vind het zo raar dat hier geen aandacht voor is.

Aandacht

Ik weet dat er ook binnen de organisaties die zich bezig houden met “de regels” geluiden zijn. Maar politiek is er vooralsnog niks haalbaar. En dat gaat niet alleen over bange burgers binnen de grenzen maar ook over politieke afleiding van buiten. De quarantaine die de VK ineens oplegde aan NL en FR bijvoorbeeld ( voor FR alweer opgeheven trouwens ).
Er is nergens aandacht voor kinderen en jongeren, behalve dan het mogelijk angstige vermoeden dat zij de verspreiders zijn.
Dat helpt niet.

ElenaH

ElenaH

Schrappen inderdaad

'Mijn vraag aan jou is vooral: wat voor slims wil je bedenken om de praktica te ondervangen? Vanaf 18 moet je allemaal 1,5 m aanhouden dus het is gewoon niet mogelijk om een prakticum te doen of alle praktijklessen te doen omdat je die vaak samen doet.'

Bij sporten waar 1,5 meter niet mogelijk was, is de afstandseis sinds 1 juli geschrapt. Volwassenen en jongeren vanaf 18 jaar doen gewoon aan kickboksen, judo, voetbal en hockey. Dat heeft niet geleid tot nieuwe besmettingen.
Dan kun je die afstand bij practica toch ook schrappen?

https://www.nu.nl/coronavirus/6060256/contactsporten-binnen-en-buiten-vanaf-1-juli-weer-toegestaan.html

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 12:08

Hoger onderwijs

Er zijn hogescholen en universiteiten die hardop nadenken over het afstoten van dure locaties omdat er veel online college wordt gegeven. Die gaan echt niet bij een talkshow zitten pleiten voor meer studenten in de gebouwen.
En zijn wel docenten en studentenorganisaties die zich sterk maken voor meer aanwezigheid en meer kwalitiet, maar de besturen hoor je niet nee.

ElenaH

ElenaH

@Emma

'Er zijn hogescholen en universiteiten die hardop nadenken over het afstoten van dure locaties omdat er veel online college wordt gegeven. '

Maar dat heeft helemaal niets met corona te maken. De universiteit Utrecht riep dat in 2019 al, omdat er steeds meer zelfstudie kwam. Wat óók helemaal niets met corona te maken heeft, want bijvoorbeeld rechtenstudenten hebben al jaren maximaal 14 contacturen per week. Maar nu met de corona is dat ineens veel te weinig ...

zwemster

zwemster

sporten

Ook waar de 1,5m in principe wel mogelijk is, hoeft het niet meer tijdens het sporten. Daar kun je van alles van vinden, van of het nodig of mogelijk is, maar feit blijft dat mensen vanuit het protocol het niet meer aan hoeven te houden en dat ze dat dus ook niet altijd meer doen. In het zwembad waar ik zwem hoef je die 1,5 m alleen aan te houden op de kant. Mensen die in het water een kwartier hangen te kletsen, het kan.

Dan kan dat natuurlijk ook voor practica aangepast worden. Alleen is het lastige dan misschien, als je het bij het sporten mag, op school mag, waarom dan ergens anders niet? Bij sommige sporten is het natuurlijk niet nodiger dan ergens anders, maar het zal wel moeilijk zijn om het allemaal onder te verdelen: die sport wel, die sport lijkt er op maar daar niet, die school wel,maar die school niet... En het was (bijna) vakantie. Ik neem aan dat dit soort problemen op scholen nu wat relevanter gaan worden.

Piep

Piep

23-08-2020 om 13:08

14? 2!

Op de universiteit zijn er meestal tussen de tien en 14 contacturen en de rest gaat in de vorm van projecten, verslagen en zelfstudie. Dat was al zo toen ik erop zat en dat is niet te weinig. Die twee uur die mijn zoon en heel veel anderen nu krijgen wel. Dat is ver ondermaats. Ik snap de gedachte dat hoorcolleges online zouden kunnen. Hoewel een goed hoorcollege juist inspirerend kan zijn, maar dat zijn ze lang niet allemaal. Dan kan het ook online. Maar alle werkgroepen zijn juist bedoeld voor interactie.

En op het hbo en mbo zijn er normaal gesproken nog veel meer contacturen. Dus daar is het verschil nog veel groter.

Triva

Triva

ik vind alles best

maar mijn zoon moet bij zijn prakticumexamen van de week nog alle coronaregels aanhouden.

Daarbij: bij een prakticum kun je zo een uur naast elkaar zitten op 1,5 m bij sport zit je niet zolang binnen 1,5 m met dezelfde persoon.

@Emma

@Emma

ElenaH

"Maar dat heeft helemaal niets met corona te maken. De universiteit Utrecht riep dat in 2019 al, omdat er steeds meer zelfstudie kwam"

Dan is deze coronacrisis toch een prachtige gelegenheid om eens flink door te pakken met dat online onderwijs en al die nutteloze locaties?

@Emma

@Emma

Serieus ElenaH

Ik geloof dat de besturen hele andere belangen hebben dan kwalitatief goed onderwijs geven. Ook in coronatijd, ook daarvóór en ook daarna. Daarom hoor je ze niet.

Wat Laura zegt

Het zijn dan wel niet de zestigminners die op de IC aan de beademing moeten en doodgaan, maar het scenario van haar gezonde vriendin die flink ziek is en nog steeds niet opgeknapt is er één dat ik mezelf graag wil besparen. Ik kijk dus bepaald niet uit naar volgende week als ik weer op school moet werken met 1400 pubers die nog geen drie centimeter afstand houden van volwassenen. Ik wil mijn kwetsbare moeder niet besmetten en zelf ook niet ziek worden. Ik vind alles nog even op de handrem dus prima.

skik

Geef jij les skik?

Moet jij op school zijn om les te geven of voor administratieve taken?

Er is niks mis met jezelf beschermen tegen risico’s. Het is wel fijn als dat kan zonder dat dat invloed heeft op anderen.

Online les geven is trouwens ook mogelijk als de leerlingen in de klas zitten. De leerkracht kan op dat peperdure Digibord verschijnen.

Voor het handhaven van de orde kan iemand worden aangesteld die niet extra kwetsbaar is.

Miekemieke

Miekemieke

23-08-2020 om 15:08

docenten

Mensen werkzaam in de zorg, politie, brandweer etc. lopen veel meer risico. Ze doen het gewoon.
Ik vind docenten erg voorzichtigjes, ik denk dan kom op doe het voor de maatschappij!!!!! De oude moeders en oude vaders van die docenten die altijd ten tonele gedragen worden zullen toch ook wel risico gelopen hebben omwille van de maatschappij in de oorlog bv. het is toch ook een soort van eergevoel.
Ik zou nooit en nooit willen dat mijn kinderen mij als argument zouden gebruiken om geen les te willen geven om mij niet in gevaar te brengen.

@Emma

@Emma

23-08-2020 om 15:08

Serieus?

Ik ben ook een docent en ik heb veel over voor de maatschappij. Mjjn gezondheid is een persoonlijke aangelegenheid. Ik geloof niet dat een ander mij kan aanpraten dat ik dat er dan ook maar over moet hebben. Vreemd toch, wat docenten allemaal wel niet moeten ten dienste van de maatschappij.

Kom zeg

Ik kan me goed voorstellen dat iemand uiteindelijk wel bereid is een, uiteraard zo beperkt mogelijk, risico te lopen om het leven van een ander te redden, of om een afhankelijke te verzorgen.

Echter om je eigen leven in de waagschaal te stellen voor onderwijs is toch heel wat anders. Doe het voor de maatschappij??????

Die klappen wel voor je, maar de werkgever dwingt je zonodig met dreigementen om te werken met corona patienten. En meer salaris is het ook al niet. De liefde moet wel van twee kanten komen. En dan krijg je nu de mensen die zich verder aan geen maatregel meer wensen te houden, maar dan toch op jou afdeling terecht komen.

Stel zelf je leven maar in de waagschaal.

Piep

Piep

23-08-2020 om 16:08

Overdreven

Leven in de waagschaal? Je kunt toch les geven op anderhalve meter? Scherm om het bureau, evt spatscherm gebruiken. Zelfde regels als op het vo, dus studenten onderling geen afstand, maar wel tot docenten.

Er zijn ook een hoop mensen die in de horeca werken, in een kapsalon, fysiotherapeut zijn of met het ov naar het werk gaan. Dat zijn echt niet allemaal mensen met levensreddende beroepen.

Piep

Piep

Nadenken

Je moet erover nadenken, anders blijft het nog heel lang zo en dat kan toch echt niet de bedoeling zijn.

De grootste schade

“ Stel zelf je leven maar in de waagschaal.”
Dat is dus het idee.

Dat het gevaarlijk is om les te geven.
Van dat idee komen we voorlopig niet meer af, wat er verder ook gebeurt.

Ondertussen ligt het werkelijke risico in ieders eigen kring van intimi. Niet vreemden maar je eigen kennissen, familie of gezinsleden zijn je grootste risico. Dat is geen nieuws. Dat bleek al toen het virus nog in Wuhan rondwaarde.

Handen wassen, afstand bewaren, niet zoenen of omhelzen.
Ook niet als het om je familie of vrienden gaat. Ook niet maar een keertje in de maand.

Ondertussen: het zou fijn zijn als scholen en leerkrachten, ook in het beroepsonderwijs, zich zouden verdiepen in de vraag hoe ze wel kunnen en willen lesgeven.

Miekemieke

Miekemieke

Was misschien een beetje doorgeschoten van mij.

AnneJ, als het om het algemeen maatschappelijk belang gaat ben ik bereid om mijn leven in de waagschaal te stellen maar ik verlang dat niet van anderen dat moet iedereen uiteraard zelf weten.

Miekemieke

Miekemieke

risico thuis

Lees net de andere reacties en daar ben ik het ook mee eens, grootste risico loop je thuis.

Piep

Piep

Roerend eens

Met wat ML zegt. De opening van de scholen gaat ons veel leren. In de eerste week zijn er besmettingen op 6 scholen. Dat wil zeggen: vrijwel allemaal docenten die elders besmet zijn geraakt. Dus die hadden het ook gekregen zonder dat de school open was gegaan.

Les geven met voorzorgsmaatregelen is echt niet gevaarlijk.

Skik, als niet-leerkracht kun je toch door de school lopen als de leerlingen in de klas zitten?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.