Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Corona, nog de juiste koers? DEEL II | Pagina 10 | CJG forum door Ouders.nl
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ElenaH

ElenaH

21-10-2020 om 16:10

Corona, nog de juiste koers? DEEL II

En weer door

M Lavell: 'Laten we eens beginnen met de helft, 1 x in de maand. Dat is 300.000 tests per dag.'

Met een incubatietijd van 10 dagen schiet je daar dus niets mee op.

ElenaH

ElenaH

07-11-2020 om 17:11

Vaccin

'dat tot nu toe niemand kan voorspellen wat er gebeurt met de economie als we door deze crisis heen zijn en er bijvoorbeeld een vaccin is.'

Áls er al een vaccin komt. Er schijnen steeds meer mensen te zijn die voor de tweede keer corona krijgen en dus geen immuniteit opgebouwd hebben.

Piep

Piep

07-11-2020 om 19:11

Vaccin

Dat vaccin komt er en zal zeker niet perfect werken, maar de griepprik beschermt ook niet lang niet iedereen die hem neemt. Wel genoeg mensen om de ziekenhuizen niet te laten overstromen. Meestal, want er waren jaren dat de ziekenhuizen de reguliere zorg moesten afbouwen vanwege de griep.

Ik verwacht dat de eerste vaccins ook ongeveer zo zullen werken. Ik ben wel benieuwd hoe de eerste vaccins worden ingezet. Geef je ze aan de meest kwetsbare mensen, dus de mensen in de verzorgingshuizen (die echter niet in de ziekenhuizen terecht komen en dus helpt dit de zorg niet), geef je ze aan de 70ers en 80ers die nog zelfstandig wonen, geef je ze aan de jongere risicogroepen die deel uitmaken van de beroepsbevolking en kinderen thuis hebben? Of kijk je per beroepsgroep, bijvoorbeeld zorg, veiligheid, onderwijs?

Ik zou denk ik voor het laatste kiezen. De mensen die nu in hun dagelijks werk de meeste risico's lopen verdienen als eerste bescherming. Bovendien zorg je dan ook dat vitale processen door kunnen gaan.

ElenaH, herbesmetting

Er zijn inmiddels een handvol bevestigde gevallen van herbesmetting. Iets van vijf. Op de inmiddels 50 miljoen gevallen.

skik

Ursula

Ursula

08-11-2020 om 12:11

Herbesmetting

We zijn echt de anekdotische gevallen wel voorbij", zegt Marion Koopmans, hoofd virologie van het Erasmus MC. Wereldwijd zijn er intussen tientallen genetisch bewezen herbesmettingen beschreven. Ook in Nederland zijn er ongeveer tien bekend.

https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-meer-mensen-worden-voor-de-tweede-keer-ziek-door-corona.html

Lijkt me toch nog behoorlijk anecdotisch

"Wereldwijd zijn er intussen tientallen genetisch bewezen herbesmettingen beschreven. Ook in Nederland zijn er ongeveer tien bekend." Op 50.000.000 besmettingen dus.

skik

Piep

Piep

08-11-2020 om 15:11

Inderdaad

Uitzonderingen worden breed uitgemeten om de angst er maar in te houden. Je hoeft niet bang gemaakt te worden om je verantwoordelijkheid te nemen, denk ik dan altijd. Ik word juist recalcitrant van dit soort overdrijving in de media.

ElenaH

ElenaH

08-11-2020 om 18:11

Skik

'Er zijn inmiddels een handvol bevestigde gevallen van herbesmetting. Iets van vijf. Op de inmiddels 50 miljoen gevallen.'

Dat vroeg ik me inderdaad af, hoeveel het er nou feitelijk zijn. Maar goed, in Nederland zijn sowieso maar 410.000 besmettingen in totaal, op 17 miljoen mensen.

Piep

Piep

08-11-2020 om 18:11

Veel meer

Er zijn veel meer dan 400000 besmettingen geweest in Nederland. Dat aantal is het aantal positief geteste personen en tot juni werd nauwelijks getest
In de zomer waren er nauwelijks besmettingen. En ook in de herfst wordt lang niet iedereen getest die besmet is. Het rivm denkt dat 30 procent van de mensen met klachten zich laat testen. Dus het cijfers is nu in de herfst zeker 3 keer zo hoog. Tel daar nog de besmette mensen zonder klachten bij op en alle besmettingen van het voorjaar. Dan zit je boven de 2 miljoen. (Misschien wel hoger nog, want gezien het aantal opnames was de eerste golf veel hoger dan de tweede).

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-11-2020 om 19:11

Nou

Ik snap wel dat er nog betrekkelijk weinig gedocumenteerde gevallen van herbesmetting zijn.
In de eerste golf was er in z’n algemeenheid gebrek aan testcapaciteit. In mijn regio werd helemaal nauwelijks getest. De GGD had weinig testen (begrepen van meerderde artsen) en zette die selectief in. Ik denk dat de mensen die uiteindelijk Coronabesmet waren een veelvoud was van de positief geteste zieken.

Ik kan me ook nog indenken (geen bewijs voor deze gedachte) dat testen niet grootscheeps bewaard werden. Men leek erg uit te gaan van de gedachte van het opbouwen van immuniteit en het zou me niet verbazen als dat maakte dat er geen noodzaak leek te zijn om ze te bewaren voor later onderzoek.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-11-2020 om 19:11

Duhuh

Mijn tekst was wat lang op mijn telefoon blijven staan voor ik op verzenden drukte (gegeten tussendoor). Mijn bijdrage is daarom een beetje mosterd na de maaltijd.

Ad Hombre

Ad Hombre

09-11-2020 om 08:11

skik

"Er zijn inmiddels een handvol bevestigde gevallen van herbesmetting. Iets van vijf. Op de inmiddels 50 miljoen gevallen. "

Bevestigd betekent dat de genomen van de twee virussen met elkaar vergeleken zijn en verschillend blijken te zijn. Dat doen ze natuurlijk maar met een 'handvol' gevallen.

Uit het NOS artikel:
"Toch zijn wetenschappers er intussen wel van overtuigd dat herinfecties geen uitzonderingen zijn."

Lijkt me vrij duidelijk. Dan hebben we het niet over tientallen of honderdtallen. Eerder duizendtallen.

Was er hier op het forum niet iemand die twee keer besmet beweerde te zijn? Dat is vast niet met DNA onderzoek bevestigd, maar wel een teken aan de wand als het zelfs in dit kleine clubje gebeurt.

Piep

Piep

09-11-2020 om 09:11

Twee keer

Twee keer besmet raken is bij een luchtwegvirus niet zo raar. Het is pas opvallend als je er twee keer echt heel ziek van wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2020 om 06:11

Vaccin

Er is een werkend vaccin dames. 90%!

Dringt het misschien eindelijk door dat lockdowns en andere maatregelen niet voor altijd waren maar om levens te redden en mensen gezond te houden TOT ER EEN VACCIN WAS.

Piep

Piep

Ongeduldig

Nou dat wisten we wel Ad Ik ben er bij mee, maar word er ook erg ongeduldig van. Het werkt, het is veilig, kom op met dat vaccin! Ik vrees echter dat Trump 1 ding goed heeft gedaan in deze crisis: Amerika krijgt de eerste lading. Soms is het een voordeel om een narcistische en egoistische zalenman als president te hebben. De EU moet de deal nog sluiten.

Piep

Piep

Tegelijkertijd

De komst van een vaccin brengt weer hele andere vragen met zich mee. Wie krijgt de eerste lading? Ik zou gaan voor de zorg, politie en onferwijs, denk ik. De griepprikpopulatie is te groot vermoed ik. Dus als tweede zou ik gaan voor de groep die het vaakst in het ziekenhuis komt en dat zijn de 70 plussers die zelfstandig wonen.

ElenaH

ElenaH

10-11-2020 om 07:11

Vaccin

'Er is een werkend vaccin dames. 90%!'

Er zijn inmiddels ook twee mutaties van het virus ontdekt, en er zullen er vast meer volgen.

Niet te vroeg juigen

“Dringt het misschien eindelijk door dat lockdowns en andere maatregelen niet voor altijd waren maar om levens te redden en mensen gezond te houden TOT ER EEN VACCIN WAS.”

90% werkzaamheid klinkt hoopvol, maar tel maar eens op je vingers na wat er dan nog overblijft. Vooralsnog zijn we steeds in lockdown gegaan bij nog niet eens 1% besmettingen.

Een vaccin is fijn voor de rest, maar of het soelaas biedt voor de gezondheidszorg is maar de vraag.

Triva

Triva

10-11-2020 om 08:11

Piep

Als de ziekenhuizen snel minder vol worden is dat probleem voor de zorg toch voorbij.

Ik krijg niet voor mijn zweetvoeten die griepprik!

Als....

“ Als de ziekenhuizen snel minder vol worden is dat probleem voor de zorg toch voorbij.”
Ja.
Als.....

Als de 10% niet werkzaamheid precies betrekking heeft op de groep die nu zo ziek wordt dat ze moeten worden opgenomen, dan is het dus maar de vraag of de ziekenhuizen minder vol worden.

“ Ik krijg niet voor mijn zweetvoeten die griepprik!”
Die krijg je niet om de ziekenhuizen te ontlasten. De griepprik scheelt ziektedagen (werk) en is goedkoper dan behandelen.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2020 om 08:11

Lavell

Gaat het wel goed met jou? Juichen met een G?

90% effectief is ruim voldoende voor de gewenste groepsimmuniteit. Antivax wappies mogen thuis stikken als ze dat zo graag willen.

Er zijn 200 vaccins in ontwikkeling, die nu ineens een stuk veelbelovender zijn geworden.

Des te meer reden om te zorgen dat je niet alsnog besmet raakt voor je de prik krijgt.

Nog niet weg

“ Gaat het wel goed met jou? Juichen met een G?”
Ah, sorry. Mijn telefoon denkt in drie talen met me mee. Dat gaat nog wel eens mis.

“ 90% effectief is ruim voldoende voor de gewenste groepsimmuniteit. ”
Daarvoor moet 90% gevaccineerd zijn ( met een voldoende werkzaam vaccin) Dat is weer een andere kwestie. Voordat we dat stadium bereikt hebben zijn we jaren verder.

“ Er zijn 200 vaccins in ontwikkeling, die nu ineens een stuk veelbelovender zijn geworden.”
Je mag best blij zijn. Ik ben ook blij al is het maar omdat door al die blijheid mijn aandelen weer wat opklimmen.

Maar vooralsnog is de noodzaak van lockdowns nog niet verholpen.
Ik denk dat een herinrichting van de zorg noodzakelijk is.

Piep

Piep

10-11-2020 om 09:11

90 procent

We weten vrij goed wat de risicogroepen zijn. Als die ingeent zijn dan is de bezetting van de ziekenhuizen mogelijk nog wel boven het gemiddelde, maar niet meer problematisch. Slechts 2 procent van alle besmettingen komt in het ziekenhuis terecht. En dat zijn voor 70 procent mensen boven de zestig (het loopt boven de 70 pas echt op eigenijk). Dit vaccin blijkt juist ook goed te werken bij ouderen. Het kleine percentage bij wie het niet werkt wordt niet allemaal tegelijk ziek. Bovendien zijn zo'n 2 miljoen mensen al immuun, voor onbekende tijd, maar de verwachting is toch wel zeker meer dan een jaar (ja, er zijn altijd uitzonderingen).

Dus ik denk dat we vrij snel de maatregelen kunnen versoepelen. Afhankelijk van hoe snel en hoeveel vaccins we krijgen. Ik las enkele honderduizenden per maand vanaf januari. Twee vaccins per persoon, dus heel vlot gaat dat nog niet. Maar er komen al heel snel neer vaccins, ook eentje waarbij 1 prik genoeg is. Bovendien reken ik ook op het natuurlijke verloop van elk virus: zo rond mei neemt het af. Tegen de tijd dat het weer opkomt eind augustus, zijn we ver genoeg om de herfst door te komen zonder overload van de zorg.

En ja, ook ik denk dat we de zorg moeten hervormen. Ben er echt van geschrokken hoe weinig extra belasting we aankunnen. Ik wist bv ook niet dat het in 2018 ook al kiele kiele was door de griep. Bizar!

Volgens mij niet

"Slechts 2 procent van alle besmettingen komt in het ziekenhuis terecht."
Eh ja. Maar die ziekenhuizen komen in de problemen bij 1500 opnames of meer. Als dat 2% is, dan hebben we het dus over 75.000 besmettingen.

Dat is 0,4% van de bevolking, of zo je wilt ca 2% van de 65+ers

Ik weet niet waar jij vandaan hebt dat dit vaccin juist bij ouderen goed werkt. Volgens mij is er nog niet op dat niveau getest (als dat al ooit zal gebeuren).
Ik denk eigenlijk dat ouderen (net als kinderen) helemaal geen deel uitmaken van de testgroep.

"Het kleine percentage bij wie het niet werkt wordt niet allemaal tegelijk ziek."
Nou ja, we doen dus die lockdowns om te zorgen dat we niet allemaal tegelijk ziek worden. Als je die maatregelen niet treft, dan gebeurt dat wel (zie de verpleeghuizen en de cruise schepen) of althans wel binnen de behandelperiode van de eerste zieken vandaar dat die ziekenhuizen vol lopen.

Dus veronderstellen dat met een vaccin, dit vaccin, de lockowns voorbij zullen zijn is wat voorbarig.

Piep

Piep

10-11-2020 om 10:11

Ook eind februari, toen we nog van niks wisten zijn we niet allemaal tegelijk besmet geraakt. Dus niet iedereen raakt tegelijk besmet, dan was het allang klaar gweest.

Dit vaccin is ook op ouderen getest, trouwens. Nee ik heb geen link, even googelen

Tja, die 1500 dat is erg laag natuurlijk. In 2018 lagen in drie maanden tijd 16000 mensen in het ziekenhuis met de griep, zonder afschaling van de zorg. Nu hebben we een pandemie en ligt de lat veel lager. Maar dat is een andere discussie.

Nee, we zijn er niet meteen vanaf, maar vanaf mei zo'n beetje wel, schat ik in.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-11-2020 om 10:11

Plussen en minnen

Groepsimmuniteit is geen zwart/wit verhaal. Blijkbaar is 60% bij dit virus voldoende, maar bij 40% neemt de verspreiding van het virus natuurlijk al flink af. Daarnaast hebben we inderdaad natuurlijk al een zeker percentage 'natuurlijke' immuniteit. Helpt allemaal.

Minder fijn is het dat het maar de vraag is in hoeverre een vaccin de verspreiding remt. Ze hebben de trial gedaan met 'ziekte' als endpoint, niet 'besmetting' en ook niet 'besmettelijkheid'. Best mogelijk dat bij dit vaccin de verspreiding gewoon doorgaat. Dan is groepsimmuniteit niet haalbaar, maar worden mensen alleen minder ziek.

Omdat slechts 94 besmettingsgevallen tijdens de trial zijn opgetreden zullen ze ook niet weten in hoeverre een ernstig ziekteverloop kan worden tegengegaan. (ernstige gevallen zijn vrij zeldzaam, zeker onder jongere patienten)

Als 90% van de ziektegevallen wordt tegengegaan betekent dat niet dat ook 90% van de ernstige gevallen wordt voorkomen. Dat kan zowel beter als slechter uitpakken.

Er zijn andere vaccins in ontwikkeling (van o.a. Janssen) die betere kansen zouden hebben voor het tegengaan van verspreiding.

Kortom, vragen, problemen en kansen zat maar voorlopig is dit beter nieuws dan de meeste deskundigen durfden te verwachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.