Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Olivia

Olivia

08-11-2016 om 12:11

Amerikaanse verkiezingen

Ik vind het best spannend, de Amerikaanse verkiezingen. Ik betrap mij erop dat ik steeds op diverse nieuwssites kijk hoe het staat met de strijd tussen "crooked" Hillary en Donald "grab them by their pussy" Trump, ook al heb ik mij verbaasd over de hele campagnetijd. Ben ik de enige?

Ad, popular vote

Trump: 46.10% van de stemmen, 62.829.410 stuks,
Clinton: 48.05% van de stemmen, 6.583.780 stuks.
Verschil: 2.654.370 stemmen in het voordeel van Clinton.

"Het popular vote verschil bedroeg geloof ik 0.1 procentpunt, dus om daar nou enorme consequenties aan te verbinden."

Ad, vind je dat je de wil/wens van 6,55 miljoen Amerikanen kan wegwimpelen ten faveure van de electoral vote uitkomst waarbij 6,3 miljoen stemmen voor een overwinning zorgen? Is deze verkiezingsuitkomst een signaal dat de stem van het volk, de gewone man die zijn buik vol heeft van de politieke elite, eindelijk gehoord wordt omdat zij in grote getale hun stem hebben laten horen?

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

07-12-2016 om 20:12

skik

Dat zijn nou eenmaal de spelregels. Die kan je niet na afloop gaan aanpassen. Dan klink je als een zure verliezer.

Overigens is dit al eens eerder gebeurd (Gore) en voor de Amerikanen kennelijk geen aanleiding om hun kiessysteem aan te passen.

Tuinstoel

Ik zeg ook niet dat je achteraf de regels moet gaan aanpassen. Ik ben het dan ook niet eens met die kiesman die nu overweegt om van Trump naar Clinton te switchten.

Ik zeg wel dat je de verkiezing van Trump niet meer kan zien als dat de stem van de bezorgde burger nu eindelijk eens gehoord wordt terwijl er significant méér mensen op Clinton hebben gestemd dan op Trump en de sentimenten van de Clinton-stemmers niet weg kan wimpelen.

skik

Tweet

Je zou zelf makkelijk kunnen bedenken hoe een tweet van Trump er uit had gezien als het andersom was geweest, Clinton winnaar van de electoral vote en hij de winnaar van de popular vote.

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

08-12-2016 om 08:12

eens

Maar dat geldt altijd. En hier geldt het principe 'the winner takes all' nou eenmaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 09:12

Gebeurd is gebeurd

Ik zie dat kiessysteem nog niet veranderen, dus misschien moet je dan ook maar zeggen 'eigen schuld dikke bult'. Zolang het Amerikaanse volk niet tegen het systeem opstaat, gebeurt er ook niets. Ik zou op dit moment ontzéttend boos zijn dat mijn stem samen met die andere paar miljoen stemmen niet telt, vanwege dat in mijn ogen waardeloze systeem en ik zou nu bereid zijn om daartegen in actie te komen. Maar ja... als een verbod op persoonlijk wapenbezit er al niet door komt, hoe dan wel een ander kiessysteem? Vermoedelijk is een groot deel ontzettend trots op hun typisch Amerikaanse systeem, daar moet je vooral aan vasthouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.