Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Laura

Laura

09-05-2015 om 21:05

Over boodschappen besparen enzo

Noet

Noet

12-05-2015 om 10:05

kaaskopje

ik had het over 3 dagen met een krop ijsbergsla.
Als je er 1 derde uit snijdt en de rest aan de krop laat haalt ie dat heel makkelijk, mits je koelkast koud genoeg staat. 4-7 graden. (is kouder dan vele koelkasten staan)

Dan is de sla, naast een andere groente, en wij zijn maar met 2, 1 volwassene en een 9 jarige. Dat maakt veel uit.

Dan vind ik dat jij nog een luxe sla maakt die je gewoon noemt. Bij ons gaan er dan wat augurkjes in, wat zaden/pitten en een scheutje yoghurt en kruiden en dat is het. geen komkommer, appels etc. als we Lasagna eten gaat de sla er gewoon kaal bij. En is de lasagna eigenlijk de dressing. (vooral erg lekker met rucola sla)

Half a twin

Half a twin

12-05-2015 om 11:05

Muizenhapjes

Mijn zus roept altijd, dat mijn kinderen makkelijk mee kunnen eten bij haar, ze schilt een pieper extra en in geval van nood kan een van mijn kinderen zo aanschuiven. In haar ogen (moeder van 2 tieners) eten die van mij brugklas en groep 6 erg weinig.
Als ik hier de verhalen lees horenwij tot de categorie grote eters en dan niet alleen wij als ouders maar de kinderen ook.
Per week gaat er hier 4 en een half brood door plus een zak krentebollen plus 12 witte bollen plus 4 afbakbroodjes op zondagochtend. Aan een bos worteltjes heb ik niet genoeg, daar moet nog sla met komkommer en tomaat bij.
Iedere 14 dagen haal ik 7,5 kilo aardappelen en daar eten we 6 keer van. Dan moet ik niet 2 keer gebakken piepers op het menu zetten, want dan is dat tekort.
zo de thee is op ik ga eens naar de supermarkt. Met een kind dat vakantie heeft loopt je dag toch wat anders dan normaal en wordt er meer lekkers gegeten.

Yeti

Yeti

12-05-2015 om 12:05

40 euro voor 2

Dat is 80 euro per week voor een doorsnee gezin. Dat halen wij nooit, ik ben bij de supermarkt al meer kwijt. En dan moet ik nog naar de drogist en zo ...

Hanne.

Hanne.

12-05-2015 om 13:05

80-100 euro

Ik geef 80-100 euro per week uit voor 5 personen (2 volwassenen en 3 kinderen basisschoolleeftijd).

Meestal 1x in de week boodschappen. Dat kost plm 80 euro en dan nog 20 euro voor losse dingetjes/vergeten boodschappen/spullen die ineens snel gaan. Tegenwoordig ga ik naar de lidl/jumbo, maar als ik naar de AH ga is het vergelijkbaar qua bedrag.

Ik heb geen vast budget en pluis ook de folders niet uit. Dat heb ik wel gedaan, maar levert uiteindelijk weinig op. Al scan ik de folders soms en dan kom ik wel eens iets tegen wat ik voor het volle bedrag niet zo kopen (aardbeien, asperges etc). Wel ga ik uit van het principe 'ik begin met het goedkoopste merk, en ik ga alleen een duurder merk proberen als we dat niet lekker vinden'. Voor sommige spullen kopen we dus specifiek een A merk, voor sommige het C merk en soms besluiten we dat we merk x lekkerder vinden, maar dat we gezien de prijs toch merk y nemen en ons af en toe verwennen.

Ik ben ook verbaasd over de kleine hoeveelheden die ik soms langs zie komen. Hier gaat er met gemak een brood per dag door, een krop sla kan ik 2x mee doen mits ik er veel andere dingen doorheen doe. En dan bedoel ik dat ik er per dag nog 4 tomaten en een halve komkommer doorheen doe. Groenten wordt er sowieso goed gegeten. Een kilo wortels is te weinig en een kilo tomaten is ook zo weg.

Wat wij dan wel weer relatief weinig eten is vlees/vleeswaren. 2 kipfilets is voor ons voldoende. Ik heb aan 2 kipfilet ruim voldoende. En op een enkele boterham gaat een half plakje ham of kaas. En koek/snoep gebak is er ook weinig. Een zak snoepjes doen we gerust een maand mee.

Wat er dan wel weer veel wordt gegeten is chips/zoutjes. Als de zak daarvan open gaat is die de zelfde avond leeg, zonder dat de kinderen er iets van zien. Ter compensatie koop ik dat maar heel beperkt. Anders zou er dagelijks een zak leeg gaan.

Hanne.

Hanne.

wasmiddelen en deo, tandpasta etc

Wasmiddel, tandpasta en deo etc reken ik in mijn budget niet bewust mee. Maar dat koop ik ook zo weinig. Toen ik mijn wasmachine kocht kreeg ik daar een groot pak wasmiddel bij. 1.5 jaar later is dat nog niet op.

Ik denk dat het af en toe over mijn budget gaan omdat ik dat ook koop opweegt tegen de weken dat ik onder mijn budget blijf..

Moeder

Moeder

Pfff

Ik doe iedere week boodschappen voor 180 euro, voor een gezin met drie pubers. Daar zit wel behoorlijk wat hondenvoer bij, moet ik zeggen.
Ik zou het graag voor minder doen, maar dat lukt me niet.

mama2

mama2

12-05-2015 om 14:05

Huismerk

Voordat "papa2" zijn baan kwijt raakte door reorganisatie kochten wij (gezin 2 kinderen waarvan 1 puber en 1 van 3)eigenlijk ook altijd onze boodschappen zonder bewust te zijn van de prijzen of dat er lager in het schap echt iets goedkopers en vaak net zo lekker ligt. Toen hij zijn baan verloor moest ik wel...nu heeft al lang weer een baan en verdienen we boven modaal en toch heb ik van die tijd geleerd. Ik kijk dus inderdaad in het schap (meestal de laagste) of hetzelfde product voor een lager bedrag bestaat. Zo doen wij nu boodschappen voor ongeveer €70 euro in de week. Ik koop veel basic/eigen merk en dat scheelt echt een hoop geld. En natuurlijk de aanbiedingen nakijken voor die week....

Juno

Juno

12-05-2015 om 15:05

Laura

Zelf wasmiddel maken voor de witte was
40 gram zeep
40 gram soda
2 1/2 liter water
Rasp de zeep en kook het water. Voeg de zeep toe aan het kokende water in een grote pan en roer het zachtjes door elkaar tot de zeep is opgelost. Voeg de soda toe (en evt. een paar druppels etherische olie) en laat de wasmiddel een nacht om af te koelen. Het wasmiddel is nu stijf geworden. Klop het los met een garde of staafmixer en doe de wasmiddel in een lege fles of emmer met deksel.

Voor de bonte was: zie witte was maar dan zonder de soda.
Ik gebruik meestal Marseillezeep al heb ik de afgelopen 20 liter of zo Zwitsal gebruikt. Ik denk dat het merk zeep niet zo uitmaakt. Je kan dit spul trouwens ook als allesreiniger gebruiken.

Voordeel

Als ik afgerekend heb wil ik ook meestal de bon als er voordeel is. Dan controleer ik of ik dat voordeel ook echt heb gehad en dat wil soms wel weer geld opleveren. Ook blijkt dan soms dat ik niet het goedkope product heb gekregen maar een ander product dat toevallig misplaatst was of er naast stond of het voordeeletiketje stond verkeerd.
Soms ga ik dan terug om te ruilen, niet altijd. Vorige week had ik toevallig een zak appels die twee keer zo duur bleek te zijn als ik dacht uit het voordeelvak te hebben gehaald. Kan veel schelen.
Maar ik neem de bon thuis ook nog even door.
Zoon is op het moment gek op de hamburgers van de Aldi, voor de lekkere trek, het is wel een hongerlap. 12 runderhamburgers voor 3.79, ja net boodschappen wezen doen.:-)
En een grote zak diepvriessperciebonen voor 99 ct. Die haal ik normaal bij de Vomar als ze in de aanbieding zijn vers. Maar diepvries is net zo gezond. Het is ook een hele logistieke operatie. Van de week hoorde ik een reclame dat de groenten de ene dag geplukt zijn en de volgende dag al vers in de winkels. Wel een enorme prestatie. Heel anders als vroeger.
Even getwijfeld bij de roomboter. Ik kon geen margarine vinden en alleen de Vomar heeft koemelkeiwitvrije Wajang. En ik heb een voorraad olijfolie. Maar roomboter is ook gezond. Volgende keer toch maar eens doen. Voor nog geen 1,50 euro als ik het goed heb onthouden.
Mijn overgrootouders deden alles met roomboter. Er stond ook vaak een schaaltje op de potkachel om het smeerbaar te krijgen. Ik ruik het nog steeds.:-)
Beiden zijn rond de negentig jaar geworden.

Rozijnenbollen

O, en de zak kleine rozijnenbollen bleken bij de Aldi zo'n veertig cent goedkoper dan ik wekelijks bij de Vomar haal. Ook een liefhebberij van zoon. Volgende week dus maar weer eerst naar de Aldi.
De gesneden kaas is weer goedkoper bij de Vomar. Ik heb een tijdje een blok kaas geprobeerd maar mijn handen willen niet meer snijden en het wordt een troep en die plakjes bij de Vomar zijn wel zo handig. Twee pakjes kost maar net iets meer dan een blok kaas aan een stuk.
De makreel bij de Aldi is ook vaak 20 ct. goedkoper dan bij de Vomar, tenzij het een enkele keer bij de Vomar in de reclame is.
Tja, sinds ik geen werk meer heb heb ik daar tijd voor, toen ik nog werkte was ik er wel sneller klaar mee.:-)

Barvaux

Barvaux

12-05-2015 om 16:05

Lidl

Ik heb geluk met een Lidl in de buurt, de kwaliteit is daar stukken beter dan de Aldi en ook het winkelplezier is groter, zeker met een luxe broodjesafdeling. De AH zit er naast voor de paar dingen die de Lidl niet heeft en hoera ik hoef voor rozijnen niet meer naar de buren want die zitten sinds kort in het assortiment.

Eens per week gaan we naar de Dirk en voor de verse dingen en drie/vier maaltijden gaan we naar de Lidl/AH en soms ook Dirk. Ik moet er niet aan denken om maar eens per wee boodschappen te doen laat staan eens per 14 dg!

De Lidl

Het zal per winkel verschillen maar hier is de Lidl een rommeltje. Altijd groenteresten en nattigheid op de vloer. Ik ben gewoon bang om onderuit te gaan.
En de Aldi is altijd netjes en goed aangevuld.
Ik denk dat de Aldi ook goedkoper is omdat er geen avondopening is en geen zondagsopening. Dat scheelt toch personeelskosten.

Netje

Netje

12-05-2015 om 19:05

AnneJ

Hier wel, elke dag tot 20.00 uur, koopavond, zaterdag tot 18.00 uur en koopzondag van 12-17.00 (vanaf nu al 4 zondagen achter elkaar)

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2015 om 11:05

Noet

Ja, ik zei ook al dat ijsbergsla langer mee kan.:-) Onze koelkast staat standaard op 6 graden.

Jij doet zaden in je sla, dat vind ik dan weer luxe, haha:-). Ik vind het heerlijk, maar te prijzig. Rucola eet je bij ons kaal niet naast een gerecht, maar erop. Dat geeft nét even een beetje extra aan het eten.

Laura

Laura

13-05-2015 om 18:05

De markt geweest

En daar kocht ik 3 bakken aardbeien, 1 aubergine, 3 flinke prei, bos wortelen en 500 Gr roma tomaten, voor maar 7€..... Normaal kocht ik rustig een bak aardbeien voor 3,95.
Daarna naar de slager waar het gehakt in de aanbieding is op woensdag. 1 kilo half om meegenomen, lekker voor volgende week als bal gehakt en door een prei schotel!

bieb63

bieb63

13-05-2015 om 22:05

Go for it Laura!

Zie je wel. Top! Je kunt echt een hoop geld besparen. En een markt (vind ik) is altijd leuk en scheelt vaak bakken geld. Kijk daar ook eens voor kaas....

Bennikki

Bennikki

13-05-2015 om 23:05

Ik vind dit soort draadjes altijd extreem frustrerend. 40 Euro per week! Ik geef vele malen meer uit. Alleen al aan fruit, bijvoorbeeld. 30 appels per week, druiven, aardbeien.. Sowieso elke dag een brood van minstens 2 euro. We drinken in het weekend of als vrienden komen wijn. Man drinkt Belgisch bier. Kaas, het liefst zo oud mogelijk. Cosmetica: make-up, dagcreme, contactlenzen, douchegel, shampoo: niet van heel dure merken, maar Nivea dagcreme is al minstens 10 euro per pot.
Ik probeer zo veel mogelijk verantwoord te kopen. Biologisch, Max Havelaar koffie, fairtrade bananen. Nee, dan red ik het niet voor 100 euro per week. Dat zou ik wel willen. Maar soms moet je ook een paar euro extra uitgeven. Als het kan, natuurlijk. Niets dan respect voor gezinnen die moeten rondkomen van 50 euro per week. En zelf wasmiddel maken lijktt me een prima plan. Maar het gaat niet alleen om zo goedkoop mogelijk boodschappen doen.

Juno

Juno

14-05-2015 om 00:05

Benniki

Ik reken alleen de supermarkt en de bakker . Ik ben dol op cosmetica, luxe parfums, goede koffie. De kinderen drinken losse thee uit de plaatselijke winkel. Als ik dat allemaal meereken kom ik ook hoger uit maar ik vind lenzen of YSL-lipstick niet bij de boodschappen horen.
Shampoo ed koop ik meestal bij de Action, ik weiger om meer dan een paar euro te betalen voor iets dat je bijna meteen door het putje spoelt. Wasmiddel maken doe ik omdat ik het leuk vind en uit milieuoverweging.

Laura

Laura

14-05-2015 om 08:05

Action shampoo

Wij kunnen dat alle drie niet gebruiken omdat we parfum allergie hebben. Neutral is best duur met 4.89 voor een fles. Maar naar aanleiding van jouw tip om zelf was middel te maken Juno, kwam ik de groene lijn van de hema tegen, een fles shampoo voor 2.50, zonder parfum!! Waar zo een draadje niet goed voor is! Vandaag ga ik het wasmiddel proberen te maken. Effe stom misschien ,maar heb jij daar een aparte pan voor? Of wordt dat weer gewoon schoon na het wasmiddel maken? Lekker fris is de pan wel daarna ;)

Netje

Netje

14-05-2015 om 09:05

Die 20-35 euro per week is bij mij ook alleen de supermarkt.
Maar ik koop ook eigenlijk niets bij bakker/groenteboer/slager, bijna niets bij drogist (neusdruppels en paracetamol)omdat mijn supermarkt dat niet heeft.
Make up reken ik onder kopje verzorging/kleding. Creme gebruik ik niet, shampoo en dergelijke haal ik in de aanbieding bij de supermarkt.

Ik doe dit omdat het moet maar ook omdat ik het wil. Toen ik het ruimer had deed ik het ook, toen ik nog bij mijn gezin woonde kon en deed ik het ook. Gewoon om meer te kunnen sparen voor noodgevallen/later.
Geen tekorten, maar veel combineren en kopen van basisproducten en leren dat minder net zoveel tevredenheid kan geven als meer.

Barvaux

Barvaux

14-05-2015 om 09:05

laura

Actionshampoo is geen merk, Action verkoopt van alles waaronder juist merken. Er ligt vaak genoeg Sanex deo voor mij en Axe spul voor de mannen hier voor een veel lagere prijs.

Laura

Laura

14-05-2015 om 10:05

Barvaux,

Ik weet dat action shampoo geen merk is, maar op neutral na is daar alles geparfumeerd.

Juno

Juno

14-05-2015 om 10:05

Laura

Ik maak het in de soeppan. Als de zeep opgelost is giet ik de helft in de beslagkom en bij de andere helft doe ik soda. De volgende dag de staafmixer er door en dan heb ik zowel wasmiddel voor de witte als voor de bonte was. Ik gebruik geen apart kookgerei. Bij de witte was gebruik ik nog wel een witvangerdoekje, was een tip van het internet tegen grauwsluier.
De Action heeft ook vaak Neutral, het enige is dat je niet zeker bent van de aanvoer.
Drogisterijspul haal ik óf bij de Action óf in de aanbieding bij de drogisterij. Action heeft wel veel, maar niet alles. Gezichtscrème, mijn favoriete mascara enz is drogisterijwerk.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2015 om 10:05

Waarom horen toiletartikelen niet bij de boodschappen?

Juno zegt dat ze alleen de supermarkt en de bakker rekent, maar eigenlijk vind ik dat álles wat je 'in de basis' nodig hebt of denkt te hebben (duurdere koffie en thee)op huishoudelijk gebied en persoonlijke verzorging bij je huishoudgeld hoort. Als ik geen behoefte aan dagcrème zou hebben, zou ik het niet onder huishoudgeld rekenen, maar ik heb er wél behoefte aan bij mijn persoonlijke basisverzorging. Net als shampoo. Het scheerschuim van mijn man valt ook onder de basisverzorging en dus in het huishoudgeld. Dus alles wat je op een drogist-, markt-, voordeelwinkel, of supermarktbonnetje tegen kunt komen voor de 'basis' hoort wat mij betreft bij het huishoudgeld.

Echt luxe-artikelen als voor elke dag een andere kleur lipstick en parfum, zijn binnen ons huishouden zaken waar geld voor moet zijn en anders maar niet. Ze horen niet bij het huishoudgeld. Koffie van een speciaalzaak valt onder luxe in onze beleving. Maar als het binnen het normale patroon van huishoud-uitgaven valt, kun je het bij het huishoudgeld rekenen.

Schoenen en kleding reken ik ook niet tot huishoudgeld, hoewel je dat ook 'in de basis' nodig hebt.

Juno

Juno

15-05-2015 om 11:05

Weet ik niet

Wellicht omdat ik het op onregelmatige basis en dan vaak in bulk koop. Als het bijna op is en er een aanbieding is óf als ik in een stad ben waar een Action is of als ik in Frankrijk ben, sla ik in. Ik heb nu nog zeep van de zomervakantie maar in de tussentijd ook andere geuren gekocht. Heb geen idee wat ik daar aan kwijt ben. Ik weet ook niet hoe lang ik met dat soort dingen doe.
Onder boodschappen versta ik met name 'eten'. Daar kan ik ook makkelijk op besparen. Thee koop ik eens in de zes weken. Denk ik. Koffie gaat wel van het huishoudbudget. Groenteboer of slager hebben we hier niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.