Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Katniss
05-07-2014 om 19:07
OV Chipkaart in de trein
Vanaf 9 juli kun je voor de trein geen papieren kaartjes meer kopen. Ik heb al gezien dat je voor een standaard retourtje of enkeltje een euro extra betaalt als je gebruik maakt van een eenmalige OV-chipkaart. Dat is dus eigenlijk een papieren Chipkaart maar dan duurder ;-(
Ik heb voor mezelf wel een anonieme OV kaart. Volgens mij moet er minimaal 20 euro op staan als je wilt inchecken voor de trein.
Als ik voor oudste een OV chipkaart wil hebben, omdat we met de trein gaa, moet ik dus 7,50 voor de kaart + 20 euro saldo hebben. Jongste kan nog op een eenmalig railrunnerkaartje waarvoor geen toeslag geldt.
Stel, we gaan naar Leiden. Dat kost enkele reis ongeveer 4 euro. Dan moet ik dus twee OV-chipkaarten opladen tot 30 euro (want bij de terugreis moet hij weer op 20 staan). Dan blijft er dus 22 euro op staan (maal 2 dus) die we voorlopig niet meer zouden gebruiken.
Of kun je ook opladen met kleine bedragen, dus dat ik dan bij terugreis oplaad tot 20 (en er dus alsnog 16 euro op blijft staan)?
Ik geloof dat ik mijn vraag al beantwoord heb voor ik hem gesteld heb Dat worden dus maar eenmalige kaartjes met toeslag. Wat een gajes weer, die NS.

MK
07-07-2014 om 11:07
Temet
"Dat is nou privatisering. Wie opereert in een markt is gericht op winst, en klantvriendelijkheid is alleen maar interessant voor zover het aan die winst bijdraagt. "
Oh was het maar waar! De NS is toch nog steeds in overheidshanden en daarom het gebrek aan visie en klantvriendelijkheid. Ik heb jaren in Londen gewoond en als je dan bijv naar Birmingham of Manchester moest met de trein was dat echt een feestje. Mooie, luxe, schone treinen met zitplaatsreservering. Virgin wil hier ook graag op het spoor maar worden vooralsnog tegengehouden in dit conservatieve landje.

amk
Dat zijn ook alleen de lange afstandstreinen. Dat heb je hier ook als je naar Duitsland of Belgie gaat. Betaal je voor idd.
Maar niet de gewone lijnen, die zijn net zo vol en schoon als in NL.

Lucerna
engeland
Ik herinner me reportages over het failliet van de privatisering van het spoor in Engeland. Dat het onderhoud zo achterstallig werd, dat het gevaarlijk werd, dat reizigers steen en been klaagden... toen stonden we hier nog aan het begin van de uitvoering van het privatiseringsproces en dacht ik nog: heeft men iets geleerd van hoe het daar ging? Wat kan beter?

MK
07-07-2014 om 12:07
amk/Lucerna
amk:
Dat is hier toch alleen naar het buitenland. Als je de trein van Amsterdam naar Maastricht neemt zit je nog steeds in een aftandse vieze oude trein. Daar is de 2e klas spic en span en komen ze met drankjes langs, wat hier allang wegbezuinigd is.
Lucerna:
Dat is waar, maar deze info is allang achterhaald. Het spoor is er in 1996 geprivatiseerd en in de jaren erna werd gekampt met de naweeën van het slechte onderhoud van het spoor door de overheid. De private partijen moesten enorme investeringen doen en daardoor in reizen per trein in Engeland relatief duur. Maar het heeft ook geleid tot nieuw spoor en materieel, stations die voorheen gesloten werden zijn heropend, veel meer nieuwe lijnen en (jawel) 50% meer treinreizigers.
Overigens zit de NS onder de naam Albellio ook op het Britse spoor, wat ik trouwens belachelijk vind.

Serwe
07-07-2014 om 12:07
Engeland
In Engeland zijn de treinen juist erg duur. De gewone treinen zijn ook helemaal niet luxe en vaak juist oud en smerig. En er zijn veel vertragingen. Daarnaast zijn er door de privatisering heel veel verschillende optie met kaartjes waarbij de prijs afhankelijk is van hoe laat je reist en wanneer je boekt. Je hebt off peak tickets, all day tickets, off peak day returns, off peak returns (die een maand geldig zijn), super off peak tickets, super off peak day returns, advance tickets.... En voor al die verschillende tickets gelden verschillende tijden dat je mag/kan reizen.
Het toekennen van de concessies gaat ook niet goed. Vorig jaar bleken daarbij serieuze rekenfouten te zijn gemaakt en veel geld te zijn verspilt: http://www.bbc.co.uk/news/business-19809717

MK
07-07-2014 om 13:07
Serwe (OT)
Idd treinen in Engeland is relatief duur, dat schreef ik ook. Prima dat er voordeligere opties zijn voor mensen die off peak reizen of vooruit boeken. Bovendien zullen mensen, ook in NL, best bereid zijn om meer geld te betalen voor een snellere verbinding naar Maastricht.
Fouten zullen er ongetwijfeld worden gemaakt, laat ik het Fyra debacle maar als voorbeeld noemen. Daarnaast heeft de NS zich eerder ook giga verrekend met de concessie op het HSL spoor. Virgin wilde de boel toen overnemen maar de minister gunde het de NS voor een veel lager bedrag. Dat was jaren geleden en inmiddels hebben we nog steeds geen fatsoenlijk hogesnelheidsnetwerk.
Maar als je deze objectieve info over de privatisering leest, zal je zien dat het echt wel veel heeft gebracht:
Privatisering
De regering was echter zeer onpopulair. De verkiezingen van 1997 zouden hoe dan ook door Tony Blairs Labour (sociaal democratisch) gewonnen worden, waardoor de privatisering in verhoogd tempo werd doorgevoerd. Zelfs de voorstanders van de privatisering erkennen dat dit resulteerde in een onvoldoende voorbereide privatisering.
Er zijn dan ook heel wat kritieken op de privatisering: de stiptheid en de dienstverlening daalde, de ticketprijzen stegen, de oorspronkelijke netwerkbeheerder Railtrack verwaarloosde jarenlang belangrijke en noodzakelijke verbeterings- en beveiligingswerken, de kostprijs van infrastructuurwerken rees de pan uit wegens financieel wanbeleid, sommige treinbedrijven gingen failliet waardoor de overheid de treindienst verder moest uitbaten. Dit alles had tot gevolg dat de overheid uiteindelijk meer belastinggeld aan de spoorwegen besteedde dan voor de privatisering.
Na het zware treinongeval in Hatfield in 2000 waarbij 4 doden vielen, wat het gevolg was van slechte rails, moest Railtrack in het hele land meer dan 1200 snelheidsbeperkingen afkondigen. Dit leidde gedurende meer dan een jaar tot enorme chaos. Als gevolg van dit ongeval dook Railtrack diep in de rode cijfers, in 2001 werd het bedrijf overgenomen door de staat onder de naam Network Rail.
Er zijn echter ook positieve zaken uit de privatisering gekomen: het aantal reizigers steeg exponentieel (meer dan 50%), de private spoorbedrijven investering enorm in nieuw materieel, de frequentie van de treinen verhoogde, nieuwe stations werden geopend, spoorlijnen en stations die eerder werden gesloten werden heropend en het spoorverkeer werd veel dynamischer.
Bron: Wikipedia

Lucerna
07-07-2014 om 14:07
Goed lezen. Ik vroeg me af of hier in NL geleerd was van de fouten die in Engeland gemaakt zijn bij de privatisering. Ik heb nog steeds de indruk van niet.
En overigens ben ik inderdaad geen voorstander van het privatiseren van voorzieningen als het OV, de post, energie, water en dergelijke. Bij het OV moet je je afvragen wat je wilt: winst maken of ook de onrendabeler lijnen rijdend houden omdat ook in afgelegener gebieden mensen recht op OV hebben. Bij de post heeft het hele marktwerkgebeuren naar mijn idee geen enkel positief resultaat gehad. Bezorgers en andere medewerkers van ieder postbedrijf worden in feite behoorlijk afgeknepen, er is te weinig werk voor allemaal, de prijzen zijn er niet lager van geworden voor de gewone consument, alleen voor de grootverbruiker met dikke mailings, de dienstverlening en kwaliteit zijn achteruit gegaan, flink, en gaan nog steeds achteruit. Wat drinkwater betreft zie ik zelf ook echt geen kansen, dus laat ze er in vredesnaam niet aan beginnen. Maar goed, ik dwaal af.
Ik ben ervan overtuigd dat de simpele consument die gewoon alleen maar van A naar B wil niet gebaat is bij marktwerking in het openbaar vervoer. En ook dat die chipkaart in feite ten nadele van de reiziger is, hoe hard zo ook proberen in ieders hersens te rammen dat het juist wel ten voordele is.

AnneJ
07-07-2014 om 14:07
privatisering
Zou zaken goedkoper maken. Nou dat weet je dan inmiddels wel. Privatisering jaagt de graaicultuur aan waarin elke ondernemer en diens onderaannemers en diens aandeelhouders er allemaal maximaal een slaatje uit willen slaan, zeker in de nutssector.
Moeten er verplicht een deel sociale woningen worden gebouwd in een nieuwbouwproject dan gebeurt dat niet in het onderste segment, nee in het toch al discutabele bovenste segment. Er moet wel maximaal verdiend worden.
Uiteindelijk zijn de kosten voor iedereen veel hoger. En de kwaliteit zakt naar het laagst mogelijke niveau waarop men zo min mogelijk kosten hoeft uit te geven voor een maximale winst.

MK
07-07-2014 om 20:07
we dwalen af..
Maar de graaicultuur onder hoge managers is helaas overal. Denk aan Vestia, Rochdale, Gasunie, ziekenhuizen, gemeentes/provincies (denk aan Icesave).... en de lijst gaat maar door. Juist omdat het publiek geld is, is het geld van iedereen en is men minder kritisch. Daarnaast lukt het de overheid nog steeds niet om fatsoenlijk toezicht te houden.
Dat concurrentie zeker kan werken zie je aan de luchtvaart. KLM's tarieven zijn flink gedaald met de komst van de EasyJet en RyanAirs van deze wereld. Waarom kan je wel met een private luchtvaartmaatschappij vliegen en niet de trein pakken? Drinkwater, gas en elektriciteit vind ik een heel ander verhaal.

wizzer
07-07-2014 om 21:07
infrastructuur
Dat heeft alles te maken met de infrastructuur. In de randstad rijden er zoveel treinen dat het helemaal niet realistisch is om daar met meer maatschappijen over het toch al schaarse spoor te rijden.

Stenna
07-07-2014 om 22:07
hoop
"En dan hopen dat je managers krijgt die er vooral op gericht zijn het beste en meest klantvriendelijke openbaar vervoer te regelen, zonder dat ze nou veel over winst hoeven na te denken. "
Tja, net als waar managers bij woningbouwverenigingen en zorginstellingen zich op richtten met overheidsgeld, dat geeft hoop.
Maar ik ben ook tegen het verder privatiseren. In Engeland heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaringen. Schoolvoorbeeld van kwaliteitsverslechtering met hoge prijzen, na privatisering. Trein wordt ook nogal weinig gebruikt door Britten, voor zover ik weet en kon zien. Andere ervaring: Zwitserland. De beste, schoonste, en meest op tijd rijdende treinen waar ik ooit (veel!) ingezeten heb. Ook de duurste, dat wel. Maar niet geprivatiseerd. En ontzettend veel gebruikt door zwitsers zelf, werkelijk iedereen die forenst gaat met de trein. En met kortingskaart en (ouderwets) abonnement is het ook weer een stuk minder duur.

tsjor
07-07-2014 om 23:07
Wil je dit eens uitlegen voor mij, want ik snap het niet: '...dat je koopt een kaartje voor een traject is hier ook nog steeds het geval!'
Oké, ik wil van Arnhem naar Maastricht. Waar koop ik dan een kaartje?
Wat betreft de andere landen, ik kan me niet herinneren dat ik voor Londen een kaart met saldo moest aanschaffen. Maar ik weet ook niet meer hoe het dan wel ging. De bus van Londen naar Oxford had je gewoon een loket,w aar je een kaartje kon kopen: Londen Oxford, dat betaalde je dan en dan kon je met de bus. Zo ook in Jersey, Praag etc.
Tsjor

tsjor
Kaaskopje
Je beschrijft nj een zeer particulier probleem. Ik snap dat je dochter niet door dat tunneltje durft, maar vind je het redelijk dat alle doorgangen van stations in heel Nederland daarvoor afgesloten moeten worden?
Je dochter kan dan ook niet meer door dat tunneltje.
En denk je dat die viezerikken die daar slapen geen manier vinden om zelf wel dat tunneltje in te komen?
Tsjor

Kaaskopje
Tsjor
Het is een voorbeeld. Het station nodigt 's nachts uit tot ongenodigd aanwezig zijn en van dat soort stations zijn er meer. Ik begrijp dus wel dat er nagedacht is over dit probleem en men een oplossing heeft bedacht. Natuurlijk niet in eerste instantie voor onguur volk, maar om gratis reizen tegen te gaan, maar een iets veiliger gevoel is een mooie bijkomstigheid.
Dat ze evengoed binnen kunnen komen, die viezeriken, ja daar heb je een punt. Wie maakt ze wat als ze eroverheen klimmen, daar zit iets in. Nou ja, we zullen het zien.

amk
08-07-2014 om 08:07
tjor
bij die automaat waar je dat nu ook doet.
Eerst wordt gevraagd of je een ov kaart hebt, je zegt nee, en dan komt het gewone scherm er weer uit, en komt daar een iets ander kaartje uit dat je dan toevallig wel moet scannen.
Maar het is een gewoon kaartje alleen bevat het een chip om het poortje te openen.
Je kunt ook nog steeds een kaartje bij het loket kopen, betaalde je altijd al een toeslag voor.

Kaaskopje
08-07-2014 om 13:07
Minder drukke stations blijven toegankelijk
"Het gaat om de stations waar dagelijks de meeste reizigers komen(Ik: waar de poorten dus dichtgaan). De andere ruim driehonderd stations blijven toegankelijk voor iedereen."

Temet
08-07-2014 om 16:07
Kaaskopje (ot)
Welk tunneltje, toch niet het Bellotunneltje?
Groeten,
Temet

Kaaskopje
09-07-2014 om 00:07
Temet, nee
Dit tunneltje is onder het station door. Ze heeft het niet zo op tunneltjes:-).

Ardenna
09-07-2014 om 09:07
Maar
Je bent toch nog steeds niet verplicht een ov chipkaart aan te schaffen? Je kunt een eenmalige gebruiken en een eticket printen en nog roept iedereen dat het zo duur is om met het gezin een dagje te treinen? Nog roept iedereen dat 7,50 zo duur is terwijl je nu een chipkaart voor veel minder kunt krijgen tijdelijk? Ik begrijp dat niet zo.

Angela67
09-07-2014 om 13:07
doen: melden
http://www.nu.nl/binnenland/3823559/meldpunt-krijgt-veel-klachten-instaptarief-ov-chipkaart.html
"Het meldpunt 'Einde papieren treinkaartje' van de Consumentenbond heeft woensdagochtend 225 klachten en vragen ontvangen. Volgens de bond gaan de meeste klachten over het instaptarief voor de plastic ov-chipkaart.
Om daarmee te kunnen reizen met de NS moet er minimaal 20 euro saldo op de kaart staan. Vooral mensen die weinig met de trein reizen, vallen over dat bedrag waarmee ze verder niets kunnen doen, merkt de Consumentenbond.
Aan het traditionele papieren treinkaartje is woensdag een einde gekomen. Uit de NS-kaartautomaten komen alleen nog maar papieren kaartjes met een chip. De Consumentenbond opende woensdag een meldpunt voor deze verandering.
Veel vragen, klachten en opmerkingen gaan over de kosten die de nieuwe vervoersbewijzen met zich meebrengen, zegt een woordvoerster van de Consumentenbond. Een van de genoemde ergernissen is het losse kaartje. Wie een zo'n los chipkaartje koopt is per treinreis 1 euro duurder uit dan iemand met een ov-chipkaart op hetzelfde traject.
Vooral ouderen begrijpen de nieuwe manier van reizen niet. Zij zitten vol vragen over het systeem van het in- en uit checken.
De Consumentenbond vindt de enkele honderden reacties op het meldpunt 'best veel'. De bond verwacht dat het aantal nog zal toenemen."

tsjor
10-07-2014 om 22:07
Internationaal
Speciaal voor AMK uit Trouw: 'Er is nog een cruciaal verschil met Londen en Hong Kong: dat zijn steden met één of slechts enkele vervoersbedrijven. Nederland wil voor het hele land en tientallen vervoersbedrijven eenzelfde systeem. Dat zorgt voor allerlei inconsequenties waar de reizigers zich aan ergeren. Bijvoorbeeld: ze moeten uitchecken bij de NS, om bij Arriva hun treinreis te vervolgen.
Ook is de manier van uitchecken overal anders, waardoor mensen dat vergeten. Van Kuijk: "Als je doel een gebruiksvriendelijk systeem is, dan moet je die last niet bij de reiziger neerleggen. Een gebruiksvriendelijk systeem zorgt dat je niet kúnt vergeten uit te checken."
"Ik hoop dat ze allemaal nóg een tandje bij zetten. Dan hebben we internationaal een uniek systeem, waar de reiziger echt voordeel van heeft.'
Ooit, als het allemaal anders is, dan hebben we een uniek systeem. Die verwijzingen naar 'internationaal', dat gaat daar alleen op voor de grote steden. Van mij mogen ze het invoeren in Amsterdam, maar laat de rest van het land daar buiten.
Tsjor

tsjor
10-07-2014 om 22:07
100 miljoen op rekening van translinksys
Nog meer uit Trouw: 'We moeten heel snel af van de regel dat mensen borg op hun ov-chipkaart moeten zetten. Want intussen staat er ruim 100 miljoen euro aan borg op rekening van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat in opdracht van vervoersbedrijven de betalingen regelt.
Dat zegt Eric Janse de Jonge, die in opdracht van het ministerie van infrastructuur het overleg leidt dat de samenwerking tussen de vervoersbedrijven als NS, Arriva, Connexxion, RET en GVB moet verbeteren. Uit dat overleg, het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) weet Janse de Jonge dat alle directeuren voorstander zijn van afschaffen van de borg.
TLS mag niet aan dat geld op zij rekening komen, maar vangt er wel rente over. "Leuk voor TLS zo'n buffer, maar niet voor de reiziger. Het kan bovendien wel wat transparanter. Ook de vervoersbedrijven hebben weinig zicht op wat er met dit geld gebeurt", aldus Janse de Jonge.'
(...)
'Een woordvoerder van TLS laat weten dat met het geld speculeren niet is toegestaan. Wel krijgt het bedrijf een bescheiden rente over dit enorme bedrag. Die rente investeert TLS in het ov-chipkaartsysteem. "Het geld komt ten goede aan de reiziger. Met het geld kunnen we diensten als het opladen van het saldo op ov-chipkaarten gratis houden. Ook gebruiken we het geld voor mensen die hun ov-chipkaart gekoppeld hebben aan hun bankpas. Als zij namelijk inchecken, schieten wij het bedrag tijdelijk voor. Dat wordt pas 's nachts van de bankrekening van de reiziger afgeschreven."
Eerder was al bekend geworden dat er voor 22 miljoen overbleef aan gelden van mensen die niet uitgecheckt hebben.
100 miljoen op de rekening, en niemand heeft inzicht in wat er met dat geld gebeurt. Nou ja, op de man zijn blauwe ogen geloven dat er niet mee gespeculeerd wordt. Wat dan? Mazerati van kopen.
De reden vind ik ook bijzonder fraai: anders moeten mensen gaan betalen voor het opladen van hun saldo. De gedachte alleen al: ik moet een kaart kopen en betalen om geld op die kaart te zetten en met dat geld kan ik dan gaan reizen.
Translinksys heeft 260 miljoen gekregen om het systeem op te zetten. En nu worden ze slapend rijk.
Tsjor

Jippox
12-07-2014 om 10:07
kinderen
Even voor wie het niet weet: Als je een OV-chipkaart voor je kind (4 t/m 11 jaar) hebt (je kunt ze nu nog aanschaffen voor 2 euro en ze zijn 5 jaar geldig), dan hoef je daar niet 20 euro op te zetten voordat je gaat reizen. Je kunt er namelijk bij de kaartautomaat gewoon een railrunner (a 2,50 euro) op laden en daarmee in- en uitchecken.
Die 'grote investering voordat je ook maar een meter hebt gereisd' valt voor kinderen dus in ieder geval reuze mee.
En: kinderen die alleen reizen mogen dat nu ook op een railrunner (er hoeft geen begeleider bij te zijn).

Lucerna
12-07-2014 om 13:07
ook nog maar beperkt geldig?
Hm, dat wist ik nog niet eens, maar na 5 jaar mag je kennelijk weer een nieuwe kaart gaan kopen? Da's toch helemaal van de zotte. En die grote investering voor je een meter hebt gereisd is dus gewoon wél aan de orde. Voor de verplicht meereizende volwassene(n) moet die 20 euro wel. En ik heb ook al twee kinderen boven de railrunnerleeftijd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.