Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:08

OV chipkaart frustratie

amk

amk

04-09-2014 om 20:09

met het bedrag (min 1 ct) dat op die kaart stond, niks administratiekosten die er af gingen. Gewoon het total bedrag dat op de kaart stond.

Tango

Tango

04-09-2014 om 22:09

riannej

Je schrijft:
Overigens zijn de mensen die nu klagen over de ov chipkaart dezelfde mensen die vroeger de kaartautomaat ingewikkeld vonden of daarvoor geen spoorboekje konden lezen.
In mijn geval klopt dat dan weer niet. Ik kon vroeger prima een spoorboekje lezen en de kaartautomaat had ook geen geheimen voor me. Maar ik geef toe, toen reisde ik veel vaker met de trein.
Ik vind nu de gele borden op de perrons al onleesbaar. Moest bijv. vanaf Leiden de trein hebben naar A'dam Sloterdijk. Die stond dan niet bij de treinen richting Schiphol en Amsterdam maar bij Haarlem??? Daar kwamen we dus ook nog te laat achter waardoor we de trein van 5 minuten later dus ook nog misten en pas een trein een kwartier later hadden.

Nog meer sporten

Op een station komen treinen van twee verschillende vervoerders. Dat betekent het volgende: je moet eerst kijken welke trein komt (reisschema is niet altijd betrouwbaar), dan rennnen naar de paal van de goede vervoerder, inchecken en hopen dat je op tijd teruggerend bent.

Tsjor

En nog meer sporten

OV-chipkaart was kapot, gebroken. Om een nieuwe te kunnen krijgen moet je eerst de kapotte OV-chipkaart laten zien. Dat kan niet op het station in de woonplaat, daarvoor moet je naar de klantenservice van een grotere plaats, 20 kilometer verderop. Maar dat kan dus niet met de trein. Toen was er nog geen mogelijkheid voor een eenmalige chipkaart, nu zou dat dan de (dure) oplossing zijn. Overigens snapte de mevrouw van de klantenservice ook niet was ze moest doen, behalve kijken: ja, die is kapot.

Tsjor

Betaalpas wordt geweigerd

Gisteren wilde ik het saldo op mijn ovchipkaart ophogen, maar mijn bankpas werkte niet volgens de automaat. Mijn zoon zei gelijk, dat heb ik ook, op het andere perron (twee hoge trappen verder) doet-ie het wel. Gelukkig had ik nog een bankpas die het wel deed en hoefde ik niet naar het andere perron.
Maar nu zit ik dus te zoeken waar ik die klacht kan melden. "Eva" van de klantenservice snapt niets van dit probleem en een contactmail kan ik ook niet vinden. Ik ga het maar eens proberen met NS twitter...
Niet echt klantvriendelijk, dat je een klacht niet even doormailen kan.
Overigens vind ik het heel moeilijk een bankpas na betaling weer uit de automaat te frunniken. Echt leuk als je haast hebt omdat je trein eraan komt!

Mikke

Mikke

08-09-2014 om 12:09

Via Eva

Je kan een berichtje aan de klantenservice sturen via Eva, of telefonisch een klacht doorgeven. Twitter werkt trouwens ook erg goed, is mijn ervaring.

Het verwijderen van de bankpas is een trucje, een paar keer doen en je doet het automatisch, óók als de trein eraan komt. Ik denk dat de NS liever ook normale openingen had gehad, maar dit is nodig om het skimmers moeilijk te maken (en ik frutsel liever wat met 'n pas dan dat ik mijn spaargeld richting Roemenië zie verdwijnen!).

OV-chipkaart

Gelukkig kon ik mijn ei kwijt bij www.ov-chipkaart.nl, maar in plaats van dat Eva van de NS daar even naar verwijst... Of zou ik ook moeten klagen bij de ING omdat mijn bankpas niet goed werkt?

Mikke

Mikke

08-09-2014 om 13:09

Kan aan je pas liggen. Zeker als je er 'n paar in je portemonnee hebt zitten, in combinatie met een OV-chipkaart... dan kan er wel eens een pas (tijdelijk) onbruikbaar worden (of zoals bij mij: alarmpoortjes bij V&D laten afgaan).

Vind je het echt iets om over te moeten klagen? Is gewoon melden niet voldoende?

Klagen, melden

Naar aanleiding van mijn klacht (melding?) krijg ik een nieuwe pas van de ING.
Da's trouwens wel onhandig dat als je passen bij elkaar bewaart, dat de werking dan minder wordt. Dan zou je om op safe te spelen je passen moeten verspreiden over verschillende portemonnees. Maar het zou een verklaring kunnen zijn waarom de andere pas het nog wel deed, die hoeft slechts te concurreren met mijn werkpas en mijn mobiel. De andere pas zit in mijn portemonnee met heel veel andere pasjes o.a. mijn ovchip.
Ik kreeg trouwens niet het idee dat je via Eva iets door kan geven, de antwoorden die ik kreeg leken meer opgezocht in een database aan de hand van steekwoorden in mijn vraag.

Suze

Suze

09-09-2014 om 10:09

Je kan vragen om een echte medewerker en dan kan je li e chatten en vragen de melding of klacht door te geven.

Dat zou Eva zelf moeten kunnen.

Als het aantal keren dat het antwoord op de vraag "Is uw vraag beantwoord" ontkennend is, groter dan 2 is, dan verbind door met een live medewerker.

Egel OT

Bedankt voor het leuke compliment!

(Zag het nu pas.)

Alles wordt een project

Zoon heeft een weekendvrij abonnement.
Heel verhaal.
Niet op zijn ov chipkaart terecht gekomen. Zoon had het 'gecheckt' op zijn manier blijkbaar afgelopen week, bleek niet te kloppen. Dus nu maar op saldo.
Reist nu naar de andere kant van het land.
Gelukkig een heel behulpzame dame aan de telefoon. Het komt in 4 weken in orde. Komt dan vanzelf op de kaart en dan kan ik mailen om het inmiddels in het weekend uitgegeven geld terug te krijgen.
Zoon moet even opletten wanneer het erop staat.

Dan moet je weten dat we dit abonnement een aantal jaren na een paar maanden opgezegd hebben omdat de 'constructie' niet rond kwam. OV chipkaart kwam maar niet.

Bleehhhh.

Goed nieuws

Vergeten uit te checken heeft inmiddels al 16 miljoen euro opgeleverd. 1,7% van de reizigers vergeet wel eens uit te checken. Slechts 10% daarvan vraagt vervolgens geld terug. Er komen nu allerlei technische mogelijkheden om sneller je geld terug te vragen.
Die 16 miljoen wil men 'teruggeven' aan de reizigers door reizen voor kinderen tot 12 jaar gratis te maken. Kinderen moeten dan wel een ov-chipkaart hebben, wel in- en uitchecken (gezellig als je met een gezin met twee kinderen moet overstappen van de ene naar de andere vervoerder; vier keer uitchecken en vier keer inchecken en ondertussen kinderen die roepen 'ik wil het zelf doen'), maar kinderen tot 12 jaar hoeven GEEN geld op hun ov-chipkaart te zetten. Ze reizen gratis.
Dat scheelt een heleboel geld voor een gezin, mocht men eens bedenken dat men met de trein wil.
Ik weet nog niet wanneer dit ingaat, maar het komt eraan. Evenals diverse apps etc. om geld terug te vragen.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

14-09-2014 om 13:09

tsjor

Dat scheel helemaal niet heel veel geld, voor de trein is het maar 2,50 per kind (railrunner).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2014 om 14:09

Nou, fijn cadeautje

voor iedereen die geen jonge kinderen meer heeft. Wat heeft de rest hieraan? Ik durf te wedden dat er minder vergeten geld kinderen in de trein zitten dan volwassenen en pubers. Ik mopper niet gauw over dit soort berichten, maar ik vind dit eigenlijk een lachwekkend goedmakertje. Los van mijn irritatie is het natuurlijk wel fijn voor gezinnen met jonge kinderen.

Tsjor, als je ergen op een bepaalde tijd móet zijn, kun je ook eerder weggaan en oponthoud incalculeren. En als je écht haast hebt, dan is er gewoon geen ruimte voor 'selluf doen'.

Inderdaad, het scheelt met die railrunner amper iets. Maar het is geloof ik wel redelijk gecompliceerd om zo'n railrunner steeds maar weer uit die automaat te kunnen trekken. Het is vermoedelijk wel zo voordelig voorde NS om dat kaartje te schrappen, kinderen gratis te laten reizen en dan net te doen alsof je reuze aardig bent.

Waarom kinderen die gratis kunnen reizen desondanks een OV-chipkaart nodig hebben ontgaat mij geheel, maar dat zal op de een of andere reden ook wel weer voordeliger zijn voor de NS.

Schoftentuig, dat is het.

Groeten,

Temet

Tante Tiny

Tante Tiny

14-09-2014 om 17:09

Waarom een chip voor kinderen

Ik denk dat kinderen daarmee kunnen aantonen dat ze nog geen 12 zijn. Dat is zonder chip lastig omdat kinderen van die leeftijd geen id hoeven te hebben.
En verder voor het verzamelen van gegevens, bijvoorbeeld om aan te tonen hoe goed ze bezig zijn.
Vergeten uit te checken is gelukkig geen probleem. Je betaalt toch niets.
Dat wordt collectief vergeten.........

amk

amk

14-09-2014 om 18:09

temet

omdat je een kaartje nodig hebt om het poortje te openen.

En een kaartje uit de automaat halen is niet veranderd ook niet voor een railrunner.

Mijn kind reist nu al 2 jaar gratis in de trein met een kidsvrij gekoppeld aan mijn voordeelurenkaart. Ook als ik niet mee reis maar iemand anders. Ze heeft dan ook maar een tegoed van ongeveer 6 euro er op staan. Is genoeg voor een ritje met de bus met kinderkorting.

Barvaux

Wat het scheelt is, dat je geen 20 euro op elke ov-chipkaart hoeft te zetten. De kosten van het reizen zijn inderdaad minimaal.
AMK: niet overal zijn poortjes, gelukkig. Het is een grote-steden-project. In Hongkong, Londen, Parijs, Amsterdam en Rotterdam, daar zijn pportjes. Maar de wereld is groter dan die plaatsen. Het blijft dus de vraag waarom die kinderen moeten in- en uitchecken, behalve dat dat het een controle kan zijn op de leeftijd. Toch een ID voor kinderen tot 12 jaar, als je met de trein reist.

Tsjor

amk

amk

15-09-2014 om 07:09

tjor

die poortjes komen in nl op 80 stations, grote kans dus dat je ze tegen komt. Enschede is al afgesloten bv.
Kunnen ze het gelijk als id in het ziekenhuis gebruiken want daar moet je je altijd identificeren, ook als je nog niet id plichtig bent. Inconsequente wetgeving.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 07:09

Kassa gezien?

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/toch-een-boete-bij-abonnement-met-vrij-reizen/speel/1/
Waarom zou dit nou zo'n hot issue zijn? Net als bij die kinderen onder de 12: ze willen koste wat het koste de reisbewegingen volgen. Óók bij hun abonnementshouders, ook bij de kinderen onder de 12.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 10:09

Reisbewegingen volgen

Naïef als ik ben, kan ik me niet voorstellen dat ze er iets anders mee doen dan statistieken maken over welke spoorlijn door wie vaak, minder vaak of amper gebruikt wordt. Daar kun je weer een mooi jaaroverzicht van maken. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ze mijn reisgedrag willen volgen.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 13:09

Maar Kaaskopje

Is dat dan zóveel waard, dat je met zo'n volledig vrij-reizen-abonnement nog steeds moet in- en uitchecken en een boete krijgt als je dat niet hebt gedaan? Bij een abonnement van meer dan € 3800,- ? Neuh, daar zit echt meer belang achter. Jouw persóónlijk reisgedrag, niet in de zin van hoe intensief bepaalde lijnen bespoord worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.