Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Merpati
14-05-2020 om 23:05
Foto aan de muur
Ik kijk vaak op Funda, zonet ook weer, een guilty pleasure. Ik zie vaak huizen met hele grote foto’s van (meestal) de kinderen pontificaal boven de eettafel of in de woonkamer.
Natuurlijk gefilterd voor de privacy. Ik vraag me al heel lang af: waarom je dat zou willen? Tenzij je je kinderen nooit ziet natuurlijk, alhoewel, ook dan lijkt het me nogal confronterend.
Hebben jullie dat soort foto’ s hangen? Mis ik iets dat ik daar echt niet aan moet denken?

Tamar
19-05-2020 om 12:05
naargeestig interieur
Als het nare mensen zijn, past dat interieur toch prachtig bij ze! Niks aan de hand.
Misschien kan het me ook gewoon te weinig schelen en ben ik er niet op gefocust, dat kan ook.

Ad Hombre
Merpati
Kan het ook andersom? Betekent een naar interieur ook nare mensen en betekent een mooi interieur ook goeie mensen?
Een tijdje terug bij eem bankenzaak hadden ze een bank die ik onmiddelijk bij Saddam Hoessien vond passen. Wel comfy maar ik zou hem niet kopen...

bieb63
Merpati inderdaad
Eigenlijk verwoord jij het heel herkenbaar voor mij. Natuurlijk moet iedereen zelf weet hoe hij zijn huis inricht. En over smaak valt niet te twisten. Maar toch, stiekem heb ik vaak toch wel een oordeel. En eigenlijk helemaal niet zozeer over de mensen zelf, want als die mensen gewoon vriendelijk en leuk zijn, boeit me het verder ook echt niet. Maar toch....het is meer een soort gevoel van onbegrijpelijk. Onbegrijpelijk dat iemand zich thuis voel in een dergelijke inrichting. En dan bedoel ik eigenlijk niet een inrichting, wat daadwerkelijk een inrichting is, (ook al is het niet mijn smaak), maar een inrichting die voor mij eigenlijk helemaal géén inrichting is. Als jullie me nog snappen....
En wat je zegt Merpati: ik was daar als jong kind ook al heel gevoelig voor. Niet of ik iets wel of niet mooi vond, maar wat voor gevóel het totaalplaatje mij gaf, zonder dat ik daar, zeker als jong kind, iets over kon duiden. Had ik ook héél erg met nieuwbouwwoningen (nog steeds overigens).

rutiel
Modern Family
Moest bij dit draadje denken aan de serie Modern Family, waar Mitchell en Cam een gigantisch portret van zichzelf als engelen boven het bedje van hun dochter hebben laten schilderen. Dat is dan weer zo over the top dat ik het wel geinig vind.

rutiel
En verder
Bij van die huizen met de letters "home" in hun vensterbank denk ik altijd dat er een demente bewoner thuis hoort, voor wie dit een handig geheugensteuntje zou kunnen zijn... ware het niet dat de hele straat er vol mee staat.

skik
19-05-2020 om 13:05
Interieur van nare mensen
Witte plavuizen, diagonaal gelegd, met grijze voegen. Geen planten als je die half dode dracaena in de hoek niet meerekent, een hele grote tv, een spiegel boven de leren bank en moderne verlichting met verblindende led lampen erin.
skik

Ad Hombre
19-05-2020 om 13:05
Ja, volgende keer toch maar eens een grote TV kopen. Ik vind het wel grappig hoe de goede smaak van mensen omgekeerd evenredig is met de grootte van hun TV. Lekker tegenin gaan dan maar...
Ik heb al een gigantische 49" gebogen monitor. Telt dat ook?

Ad Hombre
19-05-2020 om 14:05
Tamar
"Taking notes voor ons volgende huis..."
Met de juiste interieurkeuze kun je de verkeerde mensen uit je huis houden. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Merpati
Onbegrijpelijk
“Onbegrijpelijk dat iemand zich thuis voel in een dergelijke inrichting.“ ja precies Bieb! Dat gevoel inderdaad. Heeft niks te maken met de (on)aardigheid van de bewoners. Mijn ene opa en oma woonden in een huis, ik word bijna onpasselijk als ik er aan terug denk, terwijl het lieve mensen waren. Mijn andere oma was een secreet, maar in haar huis werd ik altijd heel blij.
“Witte plavuizen, diagonaal gelegd, met grijze voegen.“ inderdaad Skik, vre-se-lijk, diagonale tegels sowieso, en donkere voegen! Of een laminaatvloer met een roodleren bank...
(Oh ja “home” in de vensterbank, nooit begrepen, dan lees je toch steeds emoh? )
Misschien is het een soort hooggevoeligheid, maar dan op interieurgebied.

Tamar
ik ben blij dat ik dat soort gevoeligheden niet heb. Niet voor kleding en niet voor huizen. Het is zoals het is en dat is prima. Ik ben altijd weer nieuwsgierig naar hoe iemand er uit ziet (Team sessies met collega's in andere landen) en naar hun huis, maar het past altijd wel op de een of andere manier.
Toch kan ik me voorstellen dat ik een huis echt naar zou vinden, maar het is nog niet gebeurd. Misschien zou ik een huis met schedels van overwonnen vijanden aan de muur wat minder vinden.

Raffie
verlichting
Het enige waar ik echt niet bij kan is witte tl-verlichting... Dat verpest direct alle sfeer!
Verder: ik ben dol op foto's, de mooisten krijgen een mooi plaatsje, de rest komt in een vakantiealbum of jaarboek.
Letters en teksten heb ik niet zo veel mee (puberdochter weer wel trouwens), ook niet op kleding. Maar ik stoor me er ook niet aan, het past inderdaad vaak bij een bepaald soort mensen, en dat vind ik dan weer leuk!

bieb63
19-05-2020 om 15:05
Merpati en Skik, en Ad
Gelukkig, toch mensen die het een beetje begrijpen. Het heeft niets met (ver)oordelen te maken, maar met gevoel. En vooral het echt niet begrijpen.
Ja, witte (en dan óók nog diagonaal) geeft mij een echt heel naar gevoel.
Ad: Die grote TV schermen. Ik zou daar ook niet blij van worden, maar...…. die snap ik wel meer omdat het een afweging is, in die zin, dat iemand echt kan genieten van TV kijken op een groot scherm. Bij mij gaat de weegschaal dan uiteindelijk de andere kant op, maar ik snap de keuze.

Sugaa
Kom op Bieb
Het heeft alles met (ver)oordelen te maken. Geef niet maar zeg dat dan gewoon in plaats van er een gevoel dingetje van te maken.

skik
"Ik heb al een gigantische 49" gebogen monitor. Telt dat ook?"
Ja, maar alleen als je ook een aquarium er naast hebt staan. Als je het helemaal goed wil doen (en ik weet dat je er van houdt) een vechthond in een mand er naast. Vandaar ook dat bordje bij de deur "hier waak ik". Naast het vele te grote handgeschilderde naambordje waarop alle gezinsleden vermeld staan.
skik

bieb63
19-05-2020 om 16:05
Nee Sugaa
Het verbaast mij, dat wel, maar verder heb ik daardoor geen (negatief) oordeel over de bewoners.
Het geeft mij een naar gevoel, laten we het umheimnisch noemen, wat je wil.

Triva
19-05-2020 om 17:05
Bieb
Geen negatief oordeel? Wat was dit dan: "Vaak zijn het dan ook woningen die, in mijn ogen hè, kraak nog smaak hebben. Netjes vaak, keurig, maar voor mij vaak smakeloos. Dat geeft niks natuurlijk, hun huis. Maar toch heb ik het idee dat dat vaak mensen zijn die niet echt gevoel hebben voor 'mooi'.'"

skik
19-05-2020 om 17:05
Afspiegeling
Toch zijn huizen vaak afspiegelingen van de persoonlijkheden die er wonen.
Ik ben wel eens bij aardige, maar best saaie mensen geweest. Die hadden een prachtige voormalige jaren dertig burgemeesterswoning gekocht en hem ingericht met alles uit dezelfde serie. Bank, fauteuil en eetstoelen hetzelfde, salontafel, eettafel en dressoir hetzelfde en alle lampen ook uitdezelfde serie. Vitrage voor de ramen, beige bouclétapijt op de vloer. Perfect match.
Bij gestresste 'wat zullen de buren wel niet denken' types is het huis vaak vrij leeg, opgeruimd en blinkend schoon. Bij creatieve, chaotische mensen is de inrichting een eclectisch allegaartje en bij zuunige mensen propvol omdat ze het zonde van het geld vinden om iets weg te gooien. Een helemaal hip en alles van nu, perfect op elkaar afgestemde inrichting is of van interieurfreaks of van fantasieloze mensen die geld genoeg hebben om er iemand voor in te huren.
Tot zover mijn vooroordelen.
skik

Merpati
19-05-2020 om 22:05
Verschillen
Eigenlijk spelen er bij mij 2 dingen door elkaar denk ik. De grote kinderfoto’ s boven de bank, waarbij ik toch een soort wantrouwen voel; en de schuine plavuizen met donkere voeg, banken met ronde hoeken, een verkeerde muur in een slecht passende kleur gesaust, zo’ n sierstreep halverwege het behang -dingen die ik naar vind om naar te kijken, maar die voor mij niks zeggen over de bewoners-behalve dat ik vind dat ze hun huis lelijk hebben ingericht.
Op mensen met een heel schoon huis ben ik gewoon jaloers.

skik
Tamar
Houd voor de zekerheid ook maar je gordijnen, of je lamellen, dicht
skik

Wilgenkatje
Mensen zonder vooroordelen bestaan niet
We hebben allemaal bepaalde associaties.
En sommige lelijke dingen kunnen op den duur gaan wennen. Wij zijn geen klussers en ons huis heeft verscheidene details die ik zelf niet zou verzinnen. Bijvoorbeeld de tegeltjes in het toilet. Die zitten daar best.

Merpati
19-05-2020 om 23:05
Lamellen
Oh hoe kon ik het vergeten Skik: lamellen. Het allerergste. De horror!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.