Huis, Tuin en Keuken
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Sinilind
11-04-2020 om 10:04
Cabin fever (of: ik ben corona-moe)...
Eerst een disclaimer: ik doe niets dat mijn gezondheid of van andere mensen in gevaar kan brengen. Maar... ik begin het zat te worden. Waar ik een week geleden nog enorm kon genieten van de rust, begin ik kriegel te worden. Niet zo zeer van het thuiswerken hoewel ik het heel erg leuk zou vinden om leerlingen weer in het echt te zien. Maar van de sociale distancing, de moeite dat het kost, het nadenken over alles. Voorbeeld: ik ging gisteren naar de winkelstraat van mijn dorp een paar echt nodige dingen te halen: neusdruppels want verstopte neus door hooikoorts, gist (broodbakken) etc. Goed en dan begint het ballet. De meeste mensen doen voorzichtig waardoor een soort van menselijk Tetris ontstaat op de stoep. Jij links ik langs iemand anders rechts... in de winkel heb je duidelijk degene die sch hebben aan de maatregels en door gaan en het arme meisje van 16 die daar werkt gaat er natuurlijk niets van zeggen.
Ik mis mijn vrienden en de activiteiten: bioscoop en pizza met vriendin X elke week in de leuke bioscoop van Haarlem, sportschool en kletsen met vriendin U. Het studeren en samen eten met medecursisten elke donderdag. Ik voel me eenzaam doordat ik geen partner heb en in de weken dat zoon bij zijn vader is zit ik of te videobellen met een paar vrienden of te werken. Maar ik heb er nog geen modus vivendi in gevonden waarin ik me compleet senang voel. En nogmaals het is eenzaam.
Kortom: de eerste weken kwam ik tot rust en nu is het vooral een oefening in zen blijven. Blijkbaar ben ik er niet zo goed in. Hoe ervaren jullie het allemaal, en zijn er nog meer gevallen van cabin fever?
Sini

Alkes
12-04-2020 om 15:04
Aanvulling
En ik ga ervan uit dat dit nog maanden zo blijft. En ik heb kinderen die helaas niet karakter hebben dat ze dat idee vrolijk trekken.

Sydney
12-04-2020 om 15:04
Alkes
Oh, dat hoop ik niet. Ondanks mijn ruime eengezinswoning met tuin mis ik de lunches met mijn collega's, de etentjes met mijn vriendinnen, het kletsen in de kantine na de paardrijles, de bezoekjes aan mijn schoonouders, ... gewoon alle sociale contacten. Ik word hier erg in mezelf gekeerd van en dat voelt niet lekker.

Alkes
12-04-2020 om 16:04
Sidney
Moge duidelijk zijn dat ik dat ook niet hoop. Maar zonder vaccin en zonder noemenswaardige immuniteit zie ik het somber in.

Biebel
Juist als introvert heb ik cabin fever
Mag ik even hier afblazen? Zodat ik straks weer verder kan? Sinds ik met Nah thuis zit, ben ik een introvert geworden. Ik heb mijn rust en ruimte nodig, en met die wetenschap red ik de weekenden, blij als het weer maandag is en ik mijn huis weer voor mezelf heb.
Nu is het elke dag weekend. Zitten er elke dag mensen op mijn lip. Met hun geluid, vraag om eten of drinken, commentaar op hoe ik dat eten of drinken vervolgens klaar maak, dan wel serveer. Die overal kritiek op hebben en alles wat mis gaat bij mij neer leggen. Of ze dat nou rechtstreeks doen (‘had dan dat brood uit de oven gehaald’) of met een omweg (‘ik zou wel cola lusten’). Die het nodig vinden om te oreren over hun werk of school maar amper de beleefdheid hebben om te horen hoe het met mij gaat en mijn herstel. Los van de hoeveelheid prikkels die ik niet verwerkt krijg, levert het ook veel negativiteit op wat ik niet gehandeld krijg.
Dus ja, gevalletje cabin fever hier. En ik kan ze de deur niet uitzetten. Want ‘blijf thuis’. Of zelf weggaan - dat gaat in normale tijden al niet dankzij dat hersenletsel. Maar goed. Ik mag blij zijn dat ik een huis heb, een tuin, wc papier en een beetje bloem. Dat er een zonnetje is. Dat het lijkt of ik Corona heb gehad, maar er niet doodziek van ben geweest. En dat ik mijn ouders nog heb, al kan ik ze niet zien.
Maar dat blij zijn is voor straks. Voor ‘Nu. Even. Niet’.
En dan hoop ik dat jullie de cup a soup reclame can honderd jaar terug herkennen;).

Pirata
Biebel
Jee, ik snap het.
Misschien kun je tijden met ze afspreken dat je niet gestoord wilt worden? Of is er nog ergens een privéhoekje te regelen voor jou?

Emmawee
12-04-2020 om 17:04
Oef Biebel
Ik denk dat je heel snel zult moeten werken aan grenzen. In tijd en ruimte. Stilte-uren inlassen én een plek waar jij je kunt terugtrekken en waar je echt niet gestoord mag worden.
Bekijk wat jij nodig hebt om 1 à 2 uur gezamenlijk in één ruimte te kunnen zijn en dwing dat af. Wederkerigheid van interesse is niet af te dwingen, helaas. Dus daar moet je echt zelf mee komen. "Het gaat niet goed met mij en dít is nodig om ervoor te zorgen dat ik het kan volhouden." En dan zou ik hoog inzetten zodat je evt. wat los kunt laten zodra het goed gaat.
Ik weet niet of je een partner hebt en in hoeverre die bij de energievreters hoort. Maar als je alleen staat en het moeilijk vindt om het bespreekbaar te maken, zet het dan evt. op papier.
Sorry, ik ben wel erg directief nu, maar ik vermoed dat dit alles nog wel even gaat duren en ik lees in jouw bericht dat je het lijkt te zien als een soort status quo. Het benauwt mij om het te lezen. Veel sterkte gewenst en zorg ajb goed voor jezelf.

wil40
12-04-2020 om 17:04
Pirata.
"Natuurlijk maakt het uit of "je een tuin als een voetbalveld hebt" of 3 hoog achter woont.
Het gevoel van opsluiting is er toch minder. Zie Ad in de duinen."
Dat hoeft niet "natuurlijk" iets uit te maken. Het maakt voor jou misschien verschil, voor mij niet. Voor mij telt de sfeer in huis en het veilige gevoel. Ik word niet blij van dat voetbalveld en van een groot huis. Ook niet van wonen in de duinen, heerlijk in de vakantie, verder niet.
Ik word blij van mijn huis dat een echt thuis is. Ik heb "groot" gewoond en ook "klein", het had geen invloed op mijn woongenot.

Pirata
12-04-2020 om 18:04
Da's waar Wil
Daar heb je een punt, Wil, maar voor veel mensen maakt het (denk ik) wel uit.
Ik ben o.a. groter gaan wonen om minder op elkaars lip te zitten. Mijn oudste kost me anders te veel energie. Die tuin, jeugddroom van mij maar voor sommigen een gruwel qua onderhoud.
Maar ik zal pogen hier meer de nuance te zoeken. 👍🏻

Mijntje
Ik mis mijn jongste kind, We mogen niet op bezoek en hem ook niet een dagje thuis halen. We hadden angstige weken toen mijn hoogbejaarde vader (doodziek in het ziekenhuis werd opgenomen en we moesten vrezen dat ook mijn moeder en broer besmet konden zijn. Nu zij nog l(steeds) geen klachten hebben en mijn vader weer thuis is kan ik met de dag wat rustiger ademen. Elke dag niemand ziek is er weer 1.. Nouja even stilte voor de volgende storm, want het houdt maar niet op.
Intussen probeer ik er maar het beste van te maken.

Ad Hombre
"Ik word blij van mijn huis dat een echt thuis is. Ik heb "groot" gewoond en ook "klein", het had geen invloed op mijn woongenot."
Ik deed ooit - op vakantie - een rondleiding in een kasteel met enorme kamers. Op een gegeven moment kwamen we in een kleiner kamertje. Volgens de gids was dat de kamer waar de kasteelheer het liefste verbleef. Meer de menselijke maat
Wat niet wegneemt dat het wel eens prettig is als je een kamer voor jezelf alleen kunt hebben.

Pirata
12-04-2020 om 19:04
Sociale contacten
Ik ontmoet gelukkig soms nog wel mensen. Op de stoep of over de sloot een praatje met de buren. En het mooiste: de 2 meter afstandborrel op het tuinterras. Niet meer dan 2 genodigden hoor.

Sydney
12-04-2020 om 19:04
'Die tuin, jeugddroom van mij maar voor sommigen een gruwel qua onderhoud.'
Voor mij dus. Toen de kinderen klein waren, was de tuin heel fijn omdat ze konden buitenspelen zonder dat ik er steeds bij moest blijven. Badje in de tuin, klimtoestel, glijbaan. Maar ze spelen niet meer in de tuin. In de tuin eten willen ze niet, want dan koelt het eten te snel af (?). Voor ons zou een ruim balkon dus zeer welkom zijn.

skik
12-04-2020 om 22:04
Ach Mijntje
Wat verdrietig dat je je jongste niet kan zien. Heeft hij het er zelf ook moeilijk mee? Ik hoop dat je hem snel weer mag bezoeken.
skik

Anneque
12-04-2020 om 22:04
Och Mijntje
Mag/kun je je jongste niet zien? Wat ontzettend naar...sterkte met alles, gelukkig is je vader opgeknapt. Maar je kind niet kunnen bezoeken of naar huis halen is erg verdrietig.

Sinilind
12-04-2020 om 23:04
Wat ik absoluut niet meer te verteren vind
Zijn al die spotjes op tv met zogenaamde lieve beelden: pasgeboren baby op facetime, oma op balkon. De reclamejongens worden rijk van corona. Dit soort filmpjes vind ik een paar keer te verdragen maar je kan geen tv meer openzetten zonder getekend hartjes achter ramen en mensen die het toch gezellig hebben samen maar op afstand.... de mise en scene van het huidige leven vind ik toch wel heel bijzonder en na een paar dagen walgelijk. Daarom kijk ik steeds gerichter en mestal via uitzending gemist. Kan ik tenminste die k..l films doorspoelen... Franse TV dat im via de app van Ziggo bekijk is even erg. Ik weet niet of de BBC ook meedoet met de overdose aan zoetsappige spotjes maar ik krijg er steeds meer moordneigingen van. Nah ja. Bij wijze van spreken dan.
Sini (cynisch...)

Emmawee
13-04-2020 om 00:04
Sinilind
Vreselijk. Ik heb dit ook altijd met Kerst en nóg meer met moederdag. Ik word licht onpasselijk van die opgelegde saamhorigheid en dankbaarheid.
Alles wat je nu ook op je raam moet plakken of ervoor moet zetten om je behulpzaamheid, burgerzin, dankbaarheid, waardering, saamhorigheid en betrokkenheid te etaleren. Brrrr... Ik krijg er jeuk van. ik begrijp dat heel veel mensen het allemaal echt steunend en hartverwarmend vinden, maar het werkt bij mij volkomen averechts.
Ik kijk al niet zoveel tv, maar ja... Facebook, de radio, de krant. Het is overal.
En ja, ik waardeer wel dat mensen moeite doen om er wat van te maken en al helemaal wanneer zij daarbij niet eerst en alleen aan zichzelf denken. Maar van mij mag de hartverwarming wel weer een beetje naar kamertemperatuur. Zeker in de meer commerciële uitingen. "Kerstboom eruit, kamerplant erin" is mijn meest geliefde reclamecampagne.

Kaaskopje
13-04-2020 om 00:04
Sinbad's vrouw
Ach wat erg voor jullie. Heel veel sterkte.
Ik hoorde van iemand, zwager van de overledene, dat het deurbeleid bij het uitvaartcentrum zacht gezegd belabberd verliep. Collega's zaten binnen, directe familie mocht er nier meer in, want meer dan 30. Als de uitvaart van je schoonvader nog moet plaatsvinden kán dat dus een punt van aandacht zijn.

Sinilind
13-04-2020 om 07:04
Emmawee
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die grincherig wordt van.. inderdaad, opgelegde saamhorigheid is de beste definitie.
Sini

Sydney
13-04-2020 om 08:04
Hier ook
Ik word gek van de #daslief-reclames. Laat de regering gewoon zorgen voor persoonlijke beschermingsmiddelen in verpleeghuizen, in plaats van amateuristische acties met bloemen, applaus en serenades te promoten.

tsjor
13-04-2020 om 08:04
Sire
Da's lief is toch van Sire? Stichting ideële reclame. Volgens mij is dat iets van de reclamemakers en bedrijven zelf.
https://sire.nl/donateurs
Overheids'reclame' gaat, voor zover ik het binnenkrijg, alleen over: houd afstand en was je handen.
Tsjor

zebra
13-04-2020 om 09:04
Sinbad
nog gecondoleerd met het verlies van je schoonvader. Het lijkt me extra moeilijk in deze periode omdat je de uitvaart in veel gevallen niet kunt regelen zoals dat het liefst gewenst zou zijn.
Mijn vader is begin december overleden en omdat we het allemaal konden regelen zoals hij gewenst had, geeft dat toch troost. Vandaar dat ik het zo moeilijk vind dat dit nu bij veel uitvaarten niet het geval kan zijn door alle maatregelen.

Ginny Twijfelvuur
13-04-2020 om 10:04
Bij uitvaart hier
Stond een van de familieleden bij de deur om iedereen te ontvangen.
Die kan bepalen wie bij de 30 genodigden hoort en wie niet. De uitvaartleider is er dan voor om iedereen die niet tot de directe genodigden behoort de deur te wijzen.

Sydney
13-04-2020 om 10:04
'De regering heeft hier niets mee te maken.'
Dat vind ik eigenlijk nog erger. Dat de regering mij aanspoort om mijn afval te scheiden en netjes met vuurwerk om te gaan, kan ik me nog voorstellen. Dat gaat om het algemeen belang. Maar dat een stelletje commerciele reclamemakers het Nederlandse volk gaat vertellen hoe ze moeten leven, daar word ik oprecht misselijk van.

wil40
13-04-2020 om 11:04
Heerlijk reclame's.
Ideale momenten om een kop koffie te pakken of een wasje uit de machine te halen, vaak in combinatie met een toiletbezoekje:-)
Ik word ook doodmoe van de reclame's met de "ideale bleu band gezinnetjes". Overslaan die hap.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.