Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Arjan dokelaar

Arjan dokelaar

19-05-2009 om 19:05

Worden ouders opgelicht door farmaceuten (over adhd)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

23-05-2009 om 00:05

ik begin echt te geloven dat je er niet zoveel van begrijpt....

En laat dat nou vaak het ergste van alles zijn, het onbegrip!

Nikus

Ik heb het over jouw slaapmedicatie....en dat in verhouding met onze dure brillen. Natuurlijk niet over een ernstig gehandicapt kind dat medische zorg nodig heeft. "Een kind dat enkel geld kost..."die man is niet goed bij zijn hoofd, wat een walgelijke opmerking.
Mijn zoon heeft een bescheiden uiterlijke afwijking. Zei ooit eens iemand: "Vind je het niet jammer dat hij dat heeft, het is natuurlijk niet zo mooi?" Ik wilde toen het liefst zeggen: "Nee hoor, vind het wel jammer dat U ooit geboren bent, met zo`n rotkop."
Excuses voor mijn taalgebruik. Ik dacht het, heb het niet gezegd....

Petra

Waarschijnlijk begrijp jij het veel beter? En waarvoor verwacht je begrip van anderen?

Terug naar arjan

Mogen farmaceuten reclame maken voor hun medicijnen? Tja, het gebeurt massaal. Op t.v. wordt mij een Alève aanbevolen voor mijn hoofdpijn. Dus reclame maken voor bepaalde merken medicijnen mag blijkbaar.
"Het is een ernsige misdaad, want Strattera blijkt een levensgevaarlijk medicijn." Nou, als dat zo is, moet het door de overheid van de markt worden gehaald.
Mag Balans gesponserd worden door Eli Lilly? Nee, als dat zo is, dat lijkt me verkeerd. Balans hoort objectief raad te geven en geen bepaalde merken medicijnen te promoten of daarvan ondersteuning te ontvangen..
"Hoeveel kinderen hebben....medicijnen als Strattera moeten?" Komen er kinderen op de site van Balans? Toch alleen ouders? Als er wel kinderen komen mag er idd geen reclame worden gemaakt voor bepaalde merken medicijnen.

Nikus

Mensen met ADHD zijn vaak zeer creatief en hebben veel humor.....Soms wel wat impulsief....Hier volgt mijn tip voor mezelf: Eerst denken, dan doen.

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 09:05

Balans

>>Mag Balans gesponserd worden door Eli Lilly? Nee, als dat zo is, dat lijkt me verkeerd. Balans hoort objectief raad te geven en geen bepaalde merken medicijnen te promoten of daarvan ondersteuning te ontvangen.. < <

Als je op de site van Balans kijkt zie je daar een uitleg over....In het verleden heeft Balans ooit 1 keer een bedrag van Eli Lilly ontvangen, als sponsorbedrag voor de website. Ze zijn daar dus gewoon eerlijk in. Zij promoten echter nergens de medicatie van hen, ze spreken over ALLE mogelijkheden die er zijn om om te gaan met kinderen met ADHD. Er wordt gesproken over medicatie en er is uitleg over de verschillende soorten zonder dat direct 1 wordt aangeprezen....

Ik heb de link daarvan in dit draadje al gegeven en ga dat dus niet nogmaals doen....

anna van noniemen

anna van noniemen

Over het weren uit zorgenkinderen

wil ik nog wel wat kwijt. Gisteravond kwam mij 1 draadje terug in het geheugen, van iemand die inderdaad een vraag stelde, over haar kind. Het was niet een gedraging die voortvloeide uit een stoornis. Daar is op gereageerd en het is uiteindelijk forumbeheer (!) geweest die het draadje heeft verplaatst naar de leeftijdsrubriek omdat het daar meer paste. Niks geweerd dus....

Wel de juiste feiten geven....

anna van noniemen

anna van noniemen

Tips

Wil40....Precies, jij kan tips geven hoe om te gaan met bepaalde gedragingen....Maar of die wel of niet voortvloeien uit ADHD, of tips over ADHD, nee, ik denk niet dat jij daar iets over kan zeggen....En dat is het nuance-verschil dat hier bedoeld wordt....

Mari

Mari

Weren uit zorgkinderen

Ik schrijf al heel lang in ZK over mijn zoon en al die tijd had hij geen diagnose. Toch heb ik nooit het gevoel gekregen van andere forummers dat ik daar niet thuis hoorde, vanwege gebrek aan etiket. In tegendeel, ik ben enorm gesteund door andern. Als ik terug denk was er wel eens iemand met een kind met vage gedragingen, helemaal in het begin van het diagnose traject en begon ze al over PGB, rugzak en Tog te hebben. Dat schoot verschillende mensen in de verkeerde keelgat, dus waren de reactie niet al te positief.

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 11:05

Ah, daar ben je wil40

Ah, Wil, ik miste je al. Hoewel ik begrip heb voor je posting wil ik toch even enige nuance aanbrengen.
Ik vind jou niet bepaald een doorsnee persoon die zomaar wat roept over ADHD etc. In tegenstelling tot vele mensen, heb jij wel degelijk kennis van zaken. Tenslotte heb je zelf een kind dat mogelijk in die categorie zou kunnen vallen. Dat jouw kind geen diagnose heeft wil niet zeggen dat jouw kennis over het onderwerp en de opvoedkundige aanpak niet vér uitstijgt boven de kennis van de gemiddelde Nederlander (over ADHD dan . De gemiddelde Nederlander wéét gewoon niet waar een echt ADHD-achtig kind tegenaan loopt. Omdat ie het niet dagelijks ziet in alle aspecten. Dat is gewoon zo, daar valt nu eenmaal niets aan te veranderen. Net zo min als ik ene klap van obesitas weet en niet veel verder zal komen als adviezen a la "Moet je minder eten".
Over de rubriek Zorgenkinderen: Ik snap ook niet wat je bedoelt? Er staat wel eens een draadje verkeerd, maar dat is toch geen drama? Jij bent net zo goed welkom met een kind zonder diagnose als ik met een kind mét diagnose. Ik kan me nog wel een héle heftige discussie tussen ons herinneren, die eindigde er uiteindelijk toch mee dat we gezamenlijk zouden gaan kamperen en sterren kijken tot diep in de nacht. En vergis je niet, ik heb meer opgepikt van jou dan je zou denken. ;-)

Guinevere

Guinevere

Medicijnen bij jonge kinderen

Nog even terug naar de opmerking van Wil over medicijnen bij zeer jonge kinderen. Onze zoon is een paar dagen na zijn 6e verjaardag begonnen met Ritalin. Dus da's echt héél jong. Er is nu bijna een jaar voorbij, en ik sta nog steeds 100% achter die beslissing. Omdat ik zie hoe hij in dat jaar is veranderd, hoe lekker hij in zijn vel is komen te zitten en hoeveel hij heeft geleerd. Wij koesteren nu de stille hoop dat hij over een tijdje dankzij al deze verworvenheden helemaal kan stoppen met medicatie. Hadden wij langer gewacht met medicijnen, dan hadden we nu vermoedelijk een heel ander kind rondlopen. Ik ben nog elke dag blij om onze beslissing van vorig jaar, als ik zijn glunderende snuitje vergelijk met dat boze gefrustreerde gezicht van vóór de medicatie.

Guinevere

Guinevere

Nikus

Jazeker, we gaan dit jaar weer, ja toch Wil? Tenminste als we elkaar hier op OO niet de tent uitvechten. :-)

Guinevere

Guinevere

Emma, kosten

Emma, dank voor je reactie.
Fijn dat jullie zo goed terecht zijn gekomen als gezin! Wat ik bedoel is dat ik het vermoeden heb dat rugzakken en/of medicatie een stuk goedkoper zijn dan speciaal onderwijs en gedragstherapieën. Wat niet wil zeggen dat ik voorstander van rugzakken ben danwel tegenstander van speciaal onderwijs.
Ik bedoel niet dat elke ADHD-er drugsverslaafd wordt, maar er bestaat onderzoek waaruit blijkt dat de kans op verslaving groter is bij deze groep mensen. Zeker als zij onbehandeld blijven. Deze groep is eerder geneigd om van alles uit te proberen. En drugs geeft (kennelijk) ook rust in die hoofden.

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 12:05

Dat is niet zoals ik het bedoel...

Maar ik vind het wel lastig om over ADHD met mensen te praten die er geen kennis van hebben....juist omdat ze vaak met algemeenheden komen of vage bedoelingen....die heb ik al genoeg gehad (iedereen is weleens druk, het is de tijd van het jaar, je moet gewoon dit of je moet gewoon dat enz....) Daar zit ik niet op te wachten....maar de tips die o.a. Wil40 kan geven over gedragingen van kinderen, al dan niet voortkomend uit ADHD, ja, daar kan ik wel iets mee, dat heb ik ook al gezegd....En ja, ik heb misschien wel meer overgenomen dan Wil40 in 1e instantie had verwacht.....

Maylise

Maylise

23-05-2009 om 13:05

Anna

Ik vind het wel een interessante opmerking dat je in feite aangeeft dat het hebben van een kind met ADHD een soort waterscheiding is of je wel of niet kennis hebt van ADHD. ik denk dat dit veel genuanceerder ligt. Er zullen genoeg mensen zijn zonder kinderen met ADHD die er wel verstand van hebben of althans van bepaalde deelaspecten (theorie of juist praktijk) of vanuit een bepaalde optiek (psychiatrie, school). Daarnaast denk ik dat het hebben van een kind met ADHD iemand ook niet meteen tot een autoriteit maakt. Ook in mijn omgeving zijn er meerdere kinderen met ADHD en de meningen van die ouders staan net zo tegenover elkaar als die van andere ouders. Als al die ouders veel kennis hebben van ADHD dan klopt er ergens iets niet. De een zegt namelijk dat het wit is en de andere dat het zwart is. Ze kunnen niet allebei gelijk hebben. En dan kom ik bij het punt. Want ze hebben wel allebei gelijk. Niet omdat ze nou persé alle ins and outs van ADHD weten maar wel omdat ze hun kind goed kennen en weten wat goed werkt voor hun kind.
Dat is natuurlijk ook meteen het probleem. Dat wat voor de een werkt niet voor de ander werkt. ADHD is een kenmerk (en wat mij betreft is de scheiding tussen wel of geen ADHD hebben niet zo zwart/wit als het vaak wordt neergezet) maar dat werkt samen met andere kenmerken binnen het kind. Er kan gewoon niet een eensluidend behandeling zijn. Daarvoor is het te ongrijpbaar.
In elk geval vind ik het onzin om te zeggen dat iemand die zelf geen ADHD heeft of een kind of partner met ADHD er geen verstand van kan hebben.
Ik geef zelf onmiddellijk toe dat ik echt niet hiervan weet. Uiteraard heb ik vanwege de druk van de school inmiddels wel heel wat gelezen over ADHD maar dat heeft er niet zo veel mee te maken.

Maylise

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 21:05

Zwart wit...

nee, zo zwart wit is het niet...maar er is een grijs gebied en soms is dat wat grijzer soms wat witter....maar laat ik een wat grijzer gebied laten zien....onlangs krijg ik een mail van een kennis....ze had iets gelezen...de zoetstof in light dranken zou ADHD kunnen veroorzaken, misschien was het iets voor mij....Tja, en dan staan mijn stekels dus overeind....heb nog wel bedankt teruggemaild, maar ja, verder heb ik er niks aan, ik kan alleen maar denken, je hebt er dus niks van begrepen....Wil40 tips liggen meer in het wittere deel van het grijze gebied....

Maylise

Maylise

23-05-2009 om 21:05

Anna

Eh ja als je dat soort emails (hoe goedbedoeld ook waarschijnlijk) kan ik wel begrijpen dat het vertrouwen in andere mensen en hun kennis een stuk minder wordt.
Dat is natuurlijk wel heel vermoeiend als je inderdaad dat soort adviezen/tips/ideeën krijgt aangereikt en vervolgens ook nog moet uitleggen hoe en waarom.
Sowieso is het natuurlijk niks om ongevraagd allerlei advies te krijgen van anderen.

Maylise

Guinevere

Guinevere

23-05-2009 om 22:05

Ja, ik ben ook een tijd lang bestookt met dergelijke tips en adviezen. Tot auralezers aan toe, om maar niet te spreken over de aardstralen!

Tips

Ik heb niet veel moeite met tips. Ik heb wel een hekel aan mensen die mijn zoon veroordelen, tijdens een momentopname.
"Jeetje, daar heb je zeker je handen wel vol aan."
"Wat een kletsmajoor, is hij altijd zo?"
"Wel een druk mannetje hè?"
"Mijn kind heeft ADHD, die van jou ook toch, zo te merken?
Ik mag van alles van mijn kind vinden, maar een ander mag zijn/haar ongevraagde mening fijn voor zich houden. Respect heet dat. Ik ga toch ook niet zeggen:"Jeetje, wat is jouw kind dom, heeft zeker een flinke leerachterstand? " Of:"Tjonge, wat een grove taal gebruikt jouw kind, doet zijn vader zeker ook?"
Daar gaat mijn nekhaar van overeind staan. Oordelen en veroordelen.

Balans

Heeft een site waar veel ouders blijkbaar steun en raad kunnen vinden. Dat is prima. Persoonlijk zou ik daar mijn info over medicijnen niet vandaan halen. Eerlijk gezegd lees ik liever de bijsluiter bij een merk.
Ik krijg dan gelijk info over de stoffen die er in verwerkt zijn en hun bijwerkingen.
En idd, dat heeft mij doen besluiten de medicatie niet aan zoon te geven. Het is en blijft een keuze.
Dat balans eenmalig geld heeft aangenomen van een farmaceut zou mijn vertrouwen ernstig aan het wankelen brengen. Een slechtere sponsor kan je niet bedenken.

Tips nikus

Dat zijn dus geen tips, dat is veroordelen. Ik ben daar al jaren compleet immuum voor. Zonde van de energie.

Klopt

Sommige dingen raken je wel. Ook mij. Maar ik schiet minder snel in de verdediging, geef minder snel uitleg. En ik ga al helemaal geen verantwoording afleggen.
Want dat gevoel heb je al snel als ouder.
Dat je verantwoording moet afleggen, waarom je dingen soms anders doet, anders oplost. Daar stop ik dus veel minder energie in dan vroeger.
Mensen zijn vaak niet eens echt geïnteresseerd. Zo roepen ze:"Tjè, wat een druk mannetje, zal je je handen wel vol aan hebben." Als je dan wil uitleggen dat dat reuze meevalt, geloven ze je toch niet. Ze zien alleen die 5 minuten van een druk kind. En hebben hun oordeel klaar.

anna van noniemen

anna van noniemen

23-05-2009 om 23:05

Nogmaals balans

http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=250
http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?nieuws=28904

Als er goede en heldere uitleg over gegeven wordt, dan maakt het mij niet zoveel uit dat dingen gesponsord worden....waar dat geld dan ook vandaan komt....

Ieder zijn mening anna.

Voor mij doet het er wel toe waar een site als Balans zijn geld vandaan haalt. Ze zijn voor mij dan niet meer objectief.
Een goede en heldere uitleg? Dit is gewoon hun straatje schoonvegen. "We hebben het al moeilijk om de ernst van ADHD uit te leggen aan de wereld, snik, en nu doet de Telegraaf lelijk...."
Ik heb vanavond maar weer eens hun site doorgenomen. Ze leggen stoornissen uit op een niveau dat schrikbarend is.Kenmerken worden zo omschreven dat half Nederland met zijn kind naar de dokter rent.
De bijwerkingen van medicijnen worden ook zeer rooskleurig aangegeven. "Van ADHD medicatie worden sommige kinderen wat huilerig en soms ontstaan er slaapproblemen". Nou, dat lijken me niet de belangrijkste bijwerkingen van Methylfenidaat. Er is misschien wel heldere uitleg, al is het niveau vreselijk. Maar zeker geen goede.

Tirza G.

Tirza G.

24-05-2009 om 12:05

Alleenrecht

Ouders met ADHD-ers hebben gelukkig niet het alleenrecht op commentaar. Volgens mij krijgen álle ouders wel een tips en adviezen die nergens op slaan van mensen die nergens van weten. Ouders met een kind dat "iets heeft" lopen een groter risico op dergelijke goedbedoelde opmerkingen. Wat dacht je van een kind met allergieen? Oók een heel fijn en vaag gebied waar iedereen een mening over heeft en ervaring mee heeft. Interessanter is de vraag, denk ik, waarom het ons als moeders zo raakt. Waarom is de opmerking: zo zo, dat is een handenbindertje......voor de ene moeder genoeg om tevreden te glimlachen en haar peuter over zijn bol te aaien en voor de andere moeder is die opmerking genoeg om haar stekels op te zetten?
Over sponsoring door farmaceuten: volgens mij is er geen patientenvereniging (of hoe dat heten mag) die dat niet heeft/doet.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.