Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Genista
27-06-2011 om 16:06
Vervolgdraad: wat dragen welke bronnen bij aan kiezen voor alternatief en/of regulier
Let's go. Ik vind Skepsis wellicht hier en daar wat gekleurd, maar aan de andere kant komen zij wel met controleerbare bronnen. En bovendien zetten ze een artikel als dit ook op hun site (en al een heel tijdje!)
http://www.skepsis.nl/bioresonantietherapie.html

Tirza G.
11-07-2011 om 17:07
Het wc-eend-principe noemen we dat
Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Goh. Gek he.
Tirza

Tirza G.
11-07-2011 om 23:07
Overigens
Zo lees in in het NL tijdschrift tegen de kwakzalverij (wel niet zo'n gezaghebbende bron als de Margriet, maar soit) dat er een tamelijke nieuwkomer is in de artsenverenigingen van alterneuten: de ABB. Artsenvereniging voor Biofysische Geneeskunde en Bio-informatie therapie.
Dusse......die biosofie.......die bestaat al bijna.
Tirza

Pluk53
11-07-2011 om 23:07
Tirza
volgens mij hebben ze de tekst op hun site met de hulp van de inspiratie-generator samengesteld . Wat een prachtige omschrijvingen
. Zie http://www.abb-artsen.nl/abb_detail.php?id=5 .
Ze geven maar vast bij voorbaat aan dat de grondslagen en effectiviteit niet getoetst kan worden met RCT's; dan hoeven ze daarover al niet meer in discussie.

Pluk53
12-07-2011 om 12:07
Tussen de oren
in Trouw vandaag een groot thema artikel over het belang van het behandelen van de "hele" mens, lichaam en geest. Door stress etc. kunnen mensen lichamelijk heftig reageren. Het vereist revalidatie gericht op de geest en lichaam. Ook een behandelingstak waarop dreigt te worden bezuinigd.

Tirza G.
12-07-2011 om 12:07
Van die dingen die je denkt
Volgens mij heeft iedereen van die dingen. Zo betrap ik mij bijv. regelmatig op de gedachte dat yoghurt gezonder is dan vanillevla. En dat vruchtenyoghurt nóg gezonder is. Terwijl, als je naar voedingswaarde kijkt, het misschien wel eens andersom zou kunnen zijn.
Idem met sap: sinaasappelsap is gezond, appelsap niet. Onzin natuurlijk.
En zelfs als ik mezelf met de feiten om de oren sla, vóelt het toch zo.
Tirza

Pluk53
12-07-2011 om 15:07
Tussen de oren2
de link (werkte vanmorgen nog niet) http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/2786298/2011/07/12/Waar-komt-die-pijn-toch-vandaan.dhtml

judith-t
14-07-2011 om 09:07
Sorry
Sorry, ik ben de afgelopen dagen niet in de gelegenheid geweest om online te zijn . Heb dan ook niets meer kunnen lezen of reageren. En ook de komende dagen lukt dat wegens persoonlijke omstandigheden niet. Ik wil daar verder niet veel over kwijt behalve dat ik al m'n tijd en energie nodig heb voor m'n gezin. Het spijt me & ik hoop dat ik op enig begrip kan rekenen.

Genista
15-07-2011 om 10:07
Judith
Natuurlijk heb ik daar begrip voor. Ik wens je veel energie en sterkte.

Fiorucci
16-07-2011 om 08:07
Ohja pluk
" Hoe is het mogelijk dat "de" acupuncturisten toestaan dat er collega's zijn die behandelen tegen roken/overgewicht etc. waarvan 200% duidelijk is dat deze onwerkzaam zijn? "
Toestaan? Wat doe je eraan? Een goede tandarts baalt ook van het feit dat er slechte tandartsen zijn.

Pluk53
16-07-2011 om 16:07
Fiorucci
ze kunnen als "vakvereniging" toch de publiciteit zoeken. Simpel genoeg. Maar ik ben bang dat hier het spreekwoord opgeld doet: wie in een glazen huisje zit, moet niet met stenen gooien.
Zodra een "methode" ter discussie gesteld wordt, dan richt je de aandacht op de effectiviteit "in het algemeen". En dan komt de hele acupunctuur in de problemen.

Onno
16-07-2011 om 18:07
Niet zo doordraven pluk.
Ik ken een man die 2 pakjes per dag rookte en allerlei pogingen had gedaan om er van af te komen, niets hielp volgens hem.
Toen is hij op aanraden van iemand naar een acupucturist gegaan en heeft daarna nooit meer een sigaret aangeraakt.
Voor jou is het allemaal toeval, maar voor die man niet dus. Het is echt jammer dat je op het gebied van 'ziekte en gezondheid' geen hoogvlieger bent, anders liep je niet allerlei onzin uit te kramen.
Nogmaals loop niet zo door te drammen over een onderwerp waar je geen verstand van hebt.

Fiorucci
16-07-2011 om 19:07
Pluk
Ik zie ik nergens chirurgen die de publiciteit zoeken om te melden dat er een slechte actief is,wel? Ze houden elkaar liever de hand boven het hoofd, over glazen huisjes gesproken.

Pluk53
17-07-2011 om 14:07
Fiorucci
Je leest slecht, of het dringt niet tot je door. Maandag 11 juli heb ik aan Judith geschreven:
"Er zijn ook chirurgen die hun werk niet goed doen.. en toch blijven ze in dienst. kan daarmee zeggen dat de hele beroepsgroep niet deugt?" Klopt. Maar die (slechte, of "minder goede" ) chirurg opereert wel volgens protocol. Als hij dat niet doet kan hij zijn biezen pakken. En over herenaccoorden. Je hebt helemaal gelijk dat "de regulierre medici" hun eigen nest niet snel bevuilen. Maar we hebben wel de tuchtraad om de zaken enigzins te controleren.
Wat ik bedoel te zeggen: als een chirurg beweert dat hij door een operatie schizofrenie kan genezen, of ADHD, dan zal de beroepsgroep daar afstand van nemen, en hem eventueel voor de tuchtraad brengen. Maar acupuncturisten vinden het blijkbaar prima als een onwerkzaam protocol wordt gebruikt door collega's. Ze hoeven enkel maar als vakvereniging een persconferentie te organiseren, en dat sprookje is de wereld uit (en ieder die het toch nog doet is dan gebrandmerkt als een kwakzalver). Dus waarom doen ze dat niet?

Tirza G.
17-07-2011 om 15:07
Ja maar joyeux
Reiki werkt echt. Iedere moeder doet het en kan het: kusje op de zere knie, hand op warme bolletje - en het gaat meteen een stuk beter met de patient.
Tadaaaaaaaaaa.
Tirza

Onno
17-07-2011 om 15:07
Zijn we nu naïef of gewoon onwetend.
"Maar we hebben wel de tuchtraad om de zaken enigzins te controleren."
ROTFL

Fiorucci
17-07-2011 om 17:07
Pluk
Ik zat in Londen afgelopen week en heb niet alles gelezen. Dus niet gelijk zo katten, het is vakantietijd.
De tuchtraad is geen controlerende instantie, zij voeren niet dagelijks allerlei controles uit.
Zij beoordelen zaken nav klachten.
Weet je, er zijn artsen die vinden dat een hernia beter niet per operatie verholpen kan worden, en artsen die dat aan de lopende band juist wel doen. Zo zie ik het verschil tussen vinden dat je roken kunt verhelpen per acupunctuur of niet. Verschil van inzicht, wat je dus ook zult vinden bij reguliere artsen.

Pluk53
17-07-2011 om 18:07
Fiorucci
je meet met twee maten.
"Weet je, er zijn artsen die vinden dat een hernia beter niet per operatie verholpen kan worden, en artsen die dat aan de lopende band juist wel doen." Voor beide methodes valt wat te zeggen. De huidige teneur is: niet opereren, eerst werken aan je spieren/houding. Als het echt niet anders kan, dan moet er "helaas" geopereerd worden.
"Zo zie ik het verschil tussen vinden dat je roken kunt verhelpen per acupunctuur of niet. Verschil van inzicht" Je zou denken: het werkt, of het werkt niet. Dat heeft met inzicht weinig te maken. Simpel, gewoon nagaan en registreren hoe het loopt met al die behandelde rokers. En dat dan vergelijken met de resultaten van de "cold-turkey", de gespreksgroepen, de champix-slikkers etc.

Fiorucci
17-07-2011 om 18:07
Pluk
Ook bij die hernia is het een verschil van inzicht. Ik ken iemand die deze week al geopereerd wordt, na een luttele drie weken matige pijn. Een een goede vriendin van mij ligt nu al twee mnd plat, die kan niet eens werken aan spieren en houding, was het maar waar. Ook daar is het geen kwestie van : het werkt of het werkt niet. Ook regulier is het allemaal niet zo zwartwit.

Fiorucci
18-07-2011 om 08:07
Drommels
Als antirooktherapie staat alternatief nog op de lijst van niet effectieve middelen. In welke kleur ik het ook bekijk, alternatief komt als een marginale, niet bewezen werkende methode naar voren.
En daar ben ik het ook mee eens wat betreft roken, zoals je kon lezen.
Overigens,over die hernia: vriendin heeft nu na acht weken nog geen neuroloog gezien, dus ik heb niet de indruk dat neurologische kennis toegepast is. Ik vind dat een verschil van inzicht, zowiezo van de huisarts.

Pluk53
18-07-2011 om 09:07
Fiorucci, inconsequent
Vriendin met 8 weken bedrust. Zonder feiten is het moeilijk om te beoordelen of dit ja/nee zinvol is. Als leek denk ik dat 8 weken bedrust alleen leidt tot algehele verslapping. Wat wordt de volgende stap?
En wat betreft acupunctuur om stoppen met roken te ondersteunen. Nu schrijf je: "En daar ben ik het ook mee eens wat betreft roken, zoals je kon lezen." (=onwerkzaam). Waarom l*l je er dan eerst omheen met "verschil van inzicht onder de acupuncturisten". Het werkt niet, punt uit. Acupuncturisten moeten daar afstand van nemen, en van "collega's" die dat toepassen. Maar ze zijn denk ik veel te benauwd dat "alle" resultaten die ze claimen dan kritisch bekeken gaan worden.

Mien*
18-07-2011 om 09:07
Pluk
er zijn wel degelijk verschillende inzichten over het behandelen van een hernia (HNP) (in de reguliere geneeskunst)
verder moet ik even kwijt dat ik me weer erger aan jouw belerende toon, alsof JIJ alle wijsheid in pacht hebt..
De wetenschap waar jij het over hebt is een utopie, het is niet zwart wit, 100 % voor iedereen geldend..
En dan weer in het draadje hieronder over acupunctuur..erg irritant, je lijkt wel een jachthond die de geur van wild heeft opgevangen..