Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Vervolgdraad: wat dragen welke bronnen bij aan kiezen voor alternatief en/of regulier

Let's go. Ik vind Skepsis wellicht hier en daar wat gekleurd, maar aan de andere kant komen zij wel met controleerbare bronnen. En bovendien zetten ze een artikel als dit ook op hun site (en al een heel tijdje!)
http://www.skepsis.nl/bioresonantietherapie.html

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Genista

Genista

29-06-2011 om 15:06 Topicstarter

Mien*

Mag ik een misverstand uit de wereld helpen? Ik vind niet, nadrukkelijk NIET de personen triest, die heil zoeken. Dat heb ik ook niet gezegd en ik bedoel het ook niet.
Ik vind het triest dat er mensen zijn die profijt trekken van de wanhoop van mensen door behandelingen aan te bieden waarvan ze zelf weten dat ze uit een creatieve duim komen, of dat nu die van henzelf is of die van een ander.

Pelle

Ik gebruik mijn voorbeelden om aan te geven dat de reguliere geneeskunst ook nog heel wat ´vage´ gebieden heeft en dus geen 100% zekerheid biedt..

En tsja, of ik dat wil gebruiken of niet, dat is aan mij, ik denk niet dat jij voor mij bepaalt wat ik als voorbeeld aanhaal.

Het gaat in dit verhaal over alternatief tov regulier, ik beweer dat regulier niet zaligmakend is, dat het geen zekerheden biedt (al biedt het in mijn ogen meer zekerheden dan enig alterneut, maar dat terzijde) dat er nog veel te onderzoeken is.

Weet je, ik krijg wel eens een onderzoek thuisgestuurd, als ik de vragen op mezelf betrek, dan kan ik geen fatsoenlijk antwoord geven (omdat er bij mij bijv. meer kwalen spelen dan alleen die ene waar dat onderzoek zich op richt)

Ik kan dan wel wat invullen, maar het zouden zwaar ongenuanceerde antwoorden zijn en vaak is er ook geen ruimte voor nuancering.

Dat doet mij besluiten dat ik niet representatief ben en dus vul ik het onderzoek niet in, maar hoeveel mensen doen dat?

En hoe beïnvloed dat de uitkomst van het onderzoek..??

Wat betreft het P-front..in dit geval haal je Puck en Pluk er zelf bij, als voorbeeld, maar in een eerdere discussie (ik schreef dat ook) heb ik me gestoord aan de fanatieke discussiestijl, alsof het om een sekte gaat die bekeringsdrift heeft.

Mijn mening is gewoon over het algemeen dat ik de reguliere geneeskunst als voorkeur heb, maar dat ik me voor kan stellen dat je ook eens buiten die deur kijkt als je niet geholpen wordt..

Hoeveel verschilt mijn mening van de jouwe?? Weinig denk ik, behalve dan dat ik niet zo stellig beweer dat ik NOOIT alternatieve therapie zou overwegen, omdat ik denk dat de mogelijkheid erin zit (ben per slot al eens buiten het deurtje wezen kijken, zonder resultaat, overigens)

Genista

o, misverstand..ik had het wel zo opgevat, je las het!

Wat betreft homeopathie, bach-en kleurendinges..daar kan ik niet over meepraten, over acupunctuur: degene die mij behandelde is zelf arts en ze zei, bij voorbaat, dat het waarschijnlijk erg moeilijk zou zijn om mijn klacht te behandelen.

Ik had van (bij) haar helemaal niet de indruk dat ze me doelbewust aan het beduvelen was, integendeel.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook wel in acupunctuur en evt. effecten ´geloof´ dus dat ´kleurt´ wel..

Zodra duidelijk was dat het niet hielp was de arts ook degene die zelf zei dat het voor mij dus niet geschikt was...en dus ben ik gestopt

Genista

Genista

29-06-2011 om 15:06 Topicstarter

Filosofisch moment

Ik dacht even terug aan het verwijt over het bekertje maanwater en daarmee terug aan het ontstaan daarvan. Diep in de archieven vind je het wel terug. Het begon met het aangeven hoe gemakkelijk het is om alternatief behandelaar te worden. Ik quote voor het gemak even: "Laat je niet in de luren leggen. Ik kan morgen een bordje bij mijn voordeur schroeven 'MvdP, biosofisch therapeut' en geld gaan vragen voor consulten. Als ik nou slim ben, richten jij en ik ook nog even de Nederlandse Vereniging voor Biosofie op, die daarna weer mij erkent, zodat ik zelfs 'erkend biosofisch therapeut' ben. Klinkt heel indrukwekkend. Als ik dan ook een mooie website maak, lijkt het helemaal net echt. En zolang ik voedingsadviezen geef, en tamelijk ongevaarlijke dingen aanraad (wel multivitamines, geen suiker, geen melk) loop ik weinig risico op processen en vervolging." Het hele verhaal met het rode bekertje water in maanlicht is hier maar een uitloper van.
Ik ken mensen in mijn vriendenkring, die dit werkelijk heel overtuigend zouden kunnen brengen. Die ook nog tamelijk medisch ingelezen zijn en wat juiste termen kennen en bovendien over een geweldig geduld beschikken. Ze zouden een prima placebotherapeut zijn.
Al filosoferend kwam ik bij een vraag waar ik zelf het antwoord nog niet eens op heb: Als vriendin X daadwerkelijk dat zou gaan doen en met placebobehandelingen mensen zou genezen (met placebo-effect dus, maar toch genezen of in elk geval daadwerkelijk klachten verminderen), zou diegene daarmee de mensheid dan geen dienst bewijzen in plaats van mensen op te lichten? Zonder haar zou de klant wellicht nog ziek zijn cq klachten hebben. De klant zou wellicht vervelende medicatie of belastender therapie krijgen. Aan de andere kant vind ik werkelijk dat je bezig bent met oplichting.

P-front

"Even over het P-front: ik vorm helemaal geen front met ze, ik gaf alleen maar aan dat wij best willen komen onderzoeken en dat we zelfs bereid zijn daarvoor te betalen."

Jaja,. je vormt geen front maar praat wel in de wij-vorm. Of is het koninklijk meervoud ? .

"Het bewijst mij gewoon niets en ik zie liever niet dat je dit als voorbeeld gebruikt in een discussie over alternatieve therapieën waar niet eens onderzoek naar gedaan is!"
Dit is niet de plek om daar verandering in te brengen. Je zult op zoek moeten naar een forum waar deze mensen bij elkaar komen om daar de discussie te voeren om hierin verandering te brengen.

Volgens mij is het niet zo dat hier het idee leeft dat wat jij onder alternatief moge verstaan, wel voor 100% wetenschappelijk doorspekt is en door iedereen voor vol wordt aangezien. Wat het ook is: er moet wel over gesproken kunnen worden. En jouw houding daarin (en met die anderen waar jij geen front mee vormt) vorm een obstakel. Voor jou en de jouwen zonder front is een gesprek over "heeft iemand een ervaring met X" gelijk aan "mag X wel voor vol aangezien worden". Elk draadje opnieuw. Altijd. Het maakt je niet uit. En daar is wel wat op tegen.

Iedereen

Pelle: "iedereen".. noem er eens een paar ?
Het lijkt me toch logisch dat als je zo'n uitgesproken mening hebt, dat je ook weet waar je precies op tegen bent.

Zelfs zonder bordje

maar dan wel eerlijk:

Hier in de buurt zit een praktijk van iemand die te raadplegen is voor advies en een goed gesprek. Ze meldt dat ze een achtergrond heeft als B verpleegkundige en dat ze een praktijk aan huis heeft.

Ik vind dat natuurlijk eerlijker dan die biosofische praktijk

En eerlijk is eerlijk: ik denk dat veel klachten van mensen verholpen/draaglijker kunnen worden door te luisteren en mensen te leren om te gaan met een lijf wat nou eenmaal minder kan dan dat het kon.

Een verandering van instelling teweegbrengen, geen slachtoffer zijn, maar iemand die weet wat ze(hij) kan en niet kan..

Dus ja, een praktijk kan ik ook beginnen (al heb ik niet zoveel geduld)..maar ik ben te lui om dat bordje te timmeren en de heisa en erkenning eromheen te doorstaan..

Jouw vraag.. ik denk dat het een van de redenen is waarom verzekeringsmaatschappijen alternatieve behandelingen vergoeden, al is het placebo effect, het is goedkoper dan dat de mensen blijven shoppen in het medische circuit (second, thirth enz opinion)

..

Je zou zelfs nog door kunnen filosoferen of genezen door placeboeffect nou zo alternatief is of dat ook een goede reguliere arts dit effect zou kunnen bereiken (ik denk bijv. aan mijn huisarts, dat is een goede luisteraar, to the point, dat kan een berg placeboeffect hebben.

Serieus genomen worden is een toverwoord..(bij de alterneut of bij de reguliere therapeut) ik geloof zeker dat dat grotendeels bijdraagt aan het gevoel van welbevinden en dus therapeutisch is.

Je hebt gelijk

"Ik vind het triest dat er mensen zijn die profijt trekken van de wanhoop van mensen door behandelingen aan te bieden waarvan ze zelf weten dat ze uit een creatieve duim komen, of dat nu die van henzelf is of die van een ander. "

Vind ik ook. Maar die vind je ook onder plastisch chirurgen, fysios, artsen, tandartsen etc..zeer zeker wel!
En de meesten zullen nog denken ook dat ze iemand oprecht helpen. Ja van de wal in de sloot. En een enkeling doet dat echt puur voor het geld en spanning om gewiekst te zijn. DAn hebben we nog de bankiers, zwart werkende klussers die de boel verzaken... Dat is niet voorbehouden aan alternatievelingen.

Goeie vraag

"Wat valt voor jou dan precies onder alternatief? Dat praat wellicht een stuk gemakkelijker."

Voor mij staat het woord alternatief voor 'anders' dan alleen regulier. Dat kan bijv fysiotherapie zijn (werd niet zo heel lang geleden ook als zeer vreemd gezien). Maar ook acupunctuur (hoewel ik daar niet echt in geloof voor mijzelf) en drukpuntmassage (lange tijd gedaan om van chronische rugpijn af te komen. Wat overigens ook is gelukt. Daarom gelukkig geen operatie.) bijv. Dat laatste was voor mij een massage maar ik weet dat er mensen zijn die hun operatiewond hebben laten behandelen en zeggen dat de wond daardoor sneller genas. Probleem is dat iedereen zich therapeut in mag noemen. Maar er is wel een strikte opleiding dus daar kan je altijd naar goede adressen vragen. Overigens weet ik dat drukpuntmassage op paarden wordt gedaan, tegen rugklachten. En daar schijnt toch prettig resultaat bij geboekt zijn..Ook diergeneeskunde Utrecht, kende het (heeft het wel eens ingehuurd).

En ik moet zeggen dat er daarnaast nog het woord alternatief is dat door anderen bedoeld wordt en wat ik invul als "Jomanda". Maar als ik zelf praat over alternatief, praat ik altijd over het eerste stuk.

"Over homeopathie, je ziet wat verschillende dingen, die het er allemaal niet veel duidelijker op maken. Daarom noem ik zelf ook altijd de klassieke, dat is zo ongeveer de meest beschreven en vaststaande versie. Maar je hebt ook bijvoorbeeld klinische homeopathie en complexhomeopathie. Er zijn er ook die celzouttherapie onder de homeopathie schuiven. Er zijn nog meer varianten."

Mensch! jij weet er echt veel van!

Totaal iets anders.

Overigens:
"Wat betreft homeopathie, bach-en kleurendinges..daar kan ik niet over meepraten, over acupunctuur: degene die mij behandelde is zelf arts en ze zei, bij voorbaat, dat het waarschijnlijk erg moeilijk zou zijn om mijn klacht te behandelen. "

In China wordt acupunctuur gebruikt oa om mensen in narcose te brengen voor een operatie. OVer minimale belasting van het interne stelsel te praten. Wel waanzinnig hoor.

Tirza G.

Tirza G.

29-06-2011 om 17:06

valt zwaar mee in China hoor. Acupunctuur is daar ook maar een zeer beperkt domein en wordt zeker niet als regulier gezien.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-06-2011 om 17:06

Bloementherapie

Mijn hulp is dol op bloemen-lezen. Dat gaat als volgt: je neemt van huis een bloem mee, die worden bij elkaar op een tafel gelegd en de mevrouw-die-er-van-is pakt een bloem op, vertelt er een verhaal bij/over wat dan precíes over die persoon gaat die die bloem heeft ingeleverd. Zó treffend, dat kán geen toeval zijn want ze heeft echtechtecht niet gezien wie welke bloem inleverde.
Dat kan ik dus ook en heb het haar al vaker gedemonstreerd. Ze is ver-bijs-terd en denkt dat ik er goed mijn geld mee zou kunnen verdienen. En toch blijft ze naar die mevrouw toe gaan

Tirza

Angela67

Angela67

29-06-2011 om 19:06

Wikipedia

Wellicht helpt het in de discussie om dezelfde definitie aan te houden, misschien dat dit er een is:

"Onder alternatieve geneeswijzen vallen alle therapieën, geneesmiddelen en diagnostische handelingen waarvoor geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs van geneeskundige effectiviteit geleverd is, en die meestal niet aan medische faculteiten of officieel erkende paramedische opleidingen worden gedoceerd. Deze geneeswijzen worden ook door niet-artsen uitgeoefend. Naast genezing of behandeling van een ziekte kunnen ze ook persoonlijke groei en relaxatie tot doel hebben. De meest bezochte geneeswijzen zijn: homeopathie, acupunctuur, paranormale geneeswijzen, natuurgeneeskunde en antroposofische geneeskunde."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternatieve_geneeswijzen

Niet dat ik hierbij beweer dan Wikipedia zaligmakend is, maar het kan dienen als ijkpunt in de discussie?

Groet,
Angela

Helaas

Met wikipedia is niet te discussieren.. En dit is niet praktisch genoeg.

Net als "wat versta jij onder de kleur rood". Dan kan je daar de golflengte van geven maar dat zegt niets over welke functie rood, of connotaties, in een bepaalde (sub)cultuur heeft.

Angela67

Angela67

29-06-2011 om 20:06

Judith-t

Je hoeft ook niet met Wikipedia te discussieren, maar het helpt wellicht als de discussiepartners samen besluiten waarover ze discussieren en dat dat dus hetzelfde is. Ik denk dat het al heel wat zou zijn als jullie gedachten konden uitwisselen over de genoemde therapieen, dan hoef je nog niet eens een sluitende definitie te hebben met elkaar.
Groet,
angela

Massi Nissa

Massi Nissa

29-06-2011 om 20:06

Tirza (licht ot)

Zo heb ik als student in Amerika een poosje tarotkaarten gelegd voor een tientje. Ik wist er niets vanaf, maar ik had een pak kaarten met leuke plaatjes erop en verzon er gewoon van alles bij: "Kijk, dit is een plaatje van een vrouw, maar het plaatje ligt ondersteboven. Er is een vrouw in jouw omgeving die nogal in de war is. Misschien ben jij het wel?" Uh, je hebt ze sowieso niet op een rijtje als je hierin gelooft. "Je hebt een zware tijd achter de rug". Wie niet? "Je bent een gevoelig mens." Jaaaaa, hoe weet je dat? Daar stond ook bijna iedereen versteld van de accuratesse van mijn lezingen. Heb het nadien nog enkele keren in Nederland gedaan, zelfde resultaat.
Groetjes
Massi

Massi en tirza

Wat hebben beiden nog met gezondheid te maken ? Het is gewoon pure oplichting.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-06-2011 om 09:06

Judith

Nee, hoor. Ik vertelde er altijd keurig vooraf bij dat ik er eigenlijk niets vanaf wist en zomaar wat riep naar aanleiding van de plaatjes op de kaarten. Dat is nu juist het punt van Tirza: dat doet er blijkbaar niet toe, de persoon die de bloem/tarotlezing wil, gelooft in jouw 'krachten' terwijl je zelf stelt ze niet te bezitten. Ik zou er trouwens nu nooit meer een tientje voor vragen, maar toen als piepjonge student kon ik het goed gebruiken (en was ik wat minder scrupuleus misschien, geen idee eigenlijk).
Het is trouwens maar de vraag of al die oplichterij wel zo erg is, mits er geen doodzieke mensen om de tuin geleid worden. Als het echt allemaal zo verschrikkelijk is, moet je dan niet dingen als Paranormaal Beurzen verbieden? Waarna al die hekserij weer onderduikt en er een levendig illegaal circuit opbloeit en we misschien De Waag in Amsterdam weer kunnen gebruiken om verdachte vrouwen te wegen. Klinkt best interessant, eigenlijk.
Alle gekheid op een stokje, ik vind dat iedereen recht heeft op zijn of haar eigen dwaze dingen. Als iemand geld wil neertellen voor een bloemtherapeutische sessie, prima toch? Ik vind het niet zoveel bizarderder dan geld neertellen voor een meezing-CD van Barbie.
Groetjes
Massi

Genista

Genista

30-06-2011 om 10:06 Topicstarter

Definitie en meer

Judith, ik zie niet zoveel verschil tussen jouw definitie van alternatief en die van wikipedia. Maar misschien lees ik wel slecht?
Alternatief hoeft niet per definitie oplichterij te zijn en dat beweer ik dus ook niet. Het kan zo zijn dat er nog niets of heel weinig aan onderzocht is, het kan zijn dat er nog onderzoek gaande is, maar dat er nog geen echte conclusies kunnen worden getrokken en het kan zijn dat er wel onderzoek is geweest, maar dat de werkzaamheid nooit is aangetoond. Van de eerste is de biosofie wel een voorbeeld. Je kunt van alles roepen, maar bij mijn weten is er nog geen degelijk onderzoek naar het genezend vermogen van deze stroming. Van de laatste durf ik de klassieke homeopathie wel een voorbeeld te noemen. Niemand heeft daadwerkelijk kunnen vaststellen, voor zover ik weet, dat klassieke homeopathie ook maar een half greintje beter werkt dan een placebo. Om een voorbeeld te noemen van iets dat er nog tussenin hangt, zoals jij bijvoorbeeld fysiotherapie noemde, kun je EMDR scharen, wat mij betreft. Onderzoek is nog gaande (al jaren), er zijn juichende voorstanders en afbrekende critici geweest en er begint zich wat uit te kristalliseren. Als bij mijn gezinsleden iets dergelijks wordt voorgesteld, ook door een reguliere psycholoog, dan wil ik me er eerst goed in verdiepen voor ik daar ja of nee op zeg.
Dus nee, de scheidslijn tussen regulier en alternatief is niet keihard en er zitten natuurlijk ook rotte appels in het reguliere circuit, maar dat zegt niets over de werkzaamheid van alternatieve therapieën of middelen. Die moeten zichzelf toch bewijzen.

Genista

Genista

Mien

Mien: "Hier in de buurt zit een praktijk van iemand die te raadplegen is voor advies en een goed gesprek. Ze meldt dat ze een achtergrond heeft als B verpleegkundige en dat ze een praktijk aan huis heeft. Ik vind dat natuurlijk eerlijker dan die biosofische praktijk ;)"
Ik vind het prijzenswaardig! Dat is gewoon met open vizier, melden dat ze een luisterend oor heeft en best wat goede adviezen wil geven. How hard can it be? Naar zo iemand zou ik zelf ook nog kunnen gaan. Het gaat er vooral om wat je suggereert. Hoeveel mensen doen werkelijk de moeite om uit te zoeken waar ze zich aan blootstellen? Ik heb ook niet de tijd en energie om alles na te gaan, maar in dat opzicht heb ik wat meer vertrouwen in de reguliere zorg. (Note voor critici: "wat meer vertrouwen" is NIET synoniem aan "blind vertrouwen".)
EMDR is zo'n voorbeeld. Het wordt door vele erkende en gediplomeerde psychologen en -therapeuten en -aters toegepast, maar ik heb daar geen blind vertrouwen in. Overigens, voor wie geïnteresseerd is, zowel Wikipedia als skepsis geven er uitgebreide informatie over (met links naar andere bronnen):
http://nl.wikipedia.org/wiki/EMDR
http://www.skepsis.nl/emdr.html

Genista

Genista

En tenslotte het filosofisch momentje

Ik denk ook aan de (huis)artsen die bijvoorbeeld homeopathie gaan aanbieden. Ik heb er helaas nog geen eentje zelf gesproken en kunnen vragen waarom diegene dat doet. Geloven ze er zelf in? Of maken ze gewoon op gepaste wijze gebruik van het placebo-effect dat het biedt? De verzekering vergoedt het immers...

Genista

Genista

Judith nog een keertje definitie

Judith, jij schreef eerder, in aansluiting op de drie voorbeelden die ik noemde (namelijk klassieke homeopathie, bachbloesemremedies en kleurenpunctuur): "Als ik alternatief hoor, denk ik aan andere dingen. Dus als jij en ik over alternatief gaan praten, heb ik het in elk geval al niet over die drie dingen. Die vallen al niet eens in de categorie alternatief bij mij maar onder iets anders. Eerlijk gezegd heb ik daar nog geen categorie voor!"
Heb je inmiddels nagedacht over wat voor categorie dat dan is? Want volgens de wikipedia-definitie, volgens heel veel mensen en naar mijn idee ook volgens jouw definitie vallen deze drie wel onder alternatief. Buiten dat vindt een aantal verzekeraars ook homeopathie alternatief. Ik heb oprecht zitten peinzen, maar ik zou niet weten hoe je het anders moest noemen.
Judith: "Is er ook zoiets als niet-klassieke homeopathie btw (ik heb totaal geen sjoege van homeopathie)? " Niet om naar te doen, maar als je totaal geen sjoege van homeopathie hebt, hoe kun je dan conclusies trekken over of je er wel of niet je toevlucht toe zou zoeken of dat het alternatief is oid?

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 13:06

Genista

Hier in Z zit zelfs een antroposofische huisartsenpraktijk, en ook homeopatische huisartsen.

Genista

Genista

30-06-2011 om 15:06 Topicstarter

Fiorucci

Ik weet dat ze er zijn. Ook dat er huisartsen zijn die meteen natuurgeneesdingen erbij doen en Mien noemde al de arts die ook acupunctuur deed.
Wat mij interesseert is, waarom ze besloten hebben dat aan te bieden.

Fiorucci

Fiorucci

30-06-2011 om 18:06

Genista

Geen idee, ik kom er niet..:)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.