Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Stop met friet bashen

Sally

Ze doen rare dingen soms, maar ik denk dat je hier spoken ziet.

Ten eerste: dit is goed uit te leggen.
Ten tweede en vooral: voor een gezamenlijke huishouding is eerst en vooral nodig dat de mensen die een gezamenlijke huishouding hebben in dezelfde woning hun hoofdverblijf hebben. En daar is dan dus echt geen sprake van.

Als we het hebben over gezinnen met meer dan een volwassene die dergelijke combi's maken is er al helemaal niks aan de hand, je kan namelijk maar met éen andere persoon een gezamenlijke huishouding vormen, dus als het echtpaar Jansen de hamsteraanbiedingen samen inslaat met het echtpaar De Vries dan kan zelfs de meest fanatieke tandenborstelteller daar niks mee...

"mits je het wel hebt gemeld"... nou, daar zou ik nog wel eens een robbertje met ze over willen knokken. Je bent verplicht te melden wat redelijkerwijs van belang kan zijn voor het vaststellen van het recht op bijstand. Dit lijkt me daar niet onder vallen, dus als je niks meldt, maken ze je volgens mij nog altijd niks.

Als je de onderlinge verrekeningen doet via de bank dan zou ik wel een overzichtje op papier bijhouden, want anders komt er vroeg of laat wel gezanik van, niet omdat je niet samen zou mogen inkopen, maar omdat de bijschrijvingen op de bankrekening onverklaarbaar zijn, en dat geeft gezeur.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

30-11-2018 om 18:11

Kaaskopje

Het lijkt eigenlijk alsof je niet gelezen hebt wat ik zei, je argumenten slaan namelijk kant noch wal en je zegt precies wat ik niet zei.

Eén week geen snoepjes en toetjes en je had met mijn systeem kunnen beginnen en dan had je nooit kunnen zeggen dat je met zo'n laag budget niet groot kon inkopen.

Triva

Triva

miriam en halve tweeling

Miriam en Halvetweeling: ja hoor dat stuk heb ik jaren geleden al gelezen. Denken dat je geen zak aardappelen van 5 kilo kan kopen maar wel een kilo patat vind ik zo dom en kortzichtig dat dat niet verklaart dat mensen dom worden van weinig geld maar dat domme mensen niet met geld kunnen omgaan.

Triva

Triva

temet

Inderdaad samen inkopen is natuurlijk ook prima. Gewoon bijhouden dat familie Jansen deze week 2 tandpasta heeft gekocht voor de prijs van 1 voor 90 cent. De ene tandpasta gaat naar familie de Vries die 45 cent in de schuld staat bij familie Jansen. Later in de week koopt familie de Vries twee bloemkolen voor 1,5 euro, geeft er één aan de familie Jansen en die laatste staat dan 30 cent in de schuld bij familie de Vries. Hoe moeilijk kan het zijn?

O, zit het zo

"Denken dat je geen zak aardappelen van 5 kilo kan kopen maar wel een kilo patat vind ik zo dom en kortzichtig dat dat niet verklaart dat mensen dom worden van weinig geld maar dat domme mensen niet met geld kunnen omgaan."
Ohhh nee kijk, je hebt het stuk wel gelezen, maar je gelooft het gewoon niet.

Die arme mensen doen geen domme dingen, ze ZIJN gewoon dom.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2018 om 21:11

Triva

Dus in een huishouden met arme ouders moeten de kinderen alles wat in hun ogen lekker en leuk is ook maar inleveren? Dat je als ouders wat inlevert is tot daaraan toe maar het is de kunst om kinderen zoveel mogelijk buiten schot te houden. Je moet sowieso al erg vaak nee verkopen.

Ik vind uiteraard zelf ook dat snoep niet gezond is en het is als puntje bij paaltje komt ook iets wat het eerst afvalt, als het ten koste zou gaan van een gezonde maaltijd, maar in een huis met kinderen, zijn een snoepje en simpel koekje, soms een zakje chips wat je noemt de krenten in de pap. Dat hoort erbij. Leg maar eens uit dat ze geen snoepje mogen, omdat mams groot in wil kopen. Het is trouwens ook echt onzin dat je door het weglaten van snoep opeens groter in kunt slaan. Wij kochten een zak snoep, met de boodschap dat ze daar de hele week mee moesten doen. Vertel maar wat ik allemaal van een euro nog had kunnen inslaan. Een tube tandpasta, maar niet 4 voor 3 euro (ik noem maar wat).

Wij gingen erg zuinig met ons geld om. Dat bleek aan het eind van de rit. Nogmaals, ik weet waar ik over praat. Goedkoop boodschappen doen wordt een sport. Als we het handiger hadden kunnen doen, hadden we dat echt wel ontdekt.

In die tijd bestond de voedselbank nog niet in onze stad. Mensen in gelijke omstandigheden hebben het voordeel van de voedselbank nu wel. Dat is heel fijn voor ze. Dat geeft tijdelijk toch een beetje lucht.

bieb63

bieb63

30-11-2018 om 22:11

Tuurlijk Kaaskopje

Ik vind absoluut dat kinderen van arme ouders ook gewoon iets 'onverandwoords' moeten kunnen eten. Of dat nu friet , koek of snoep is. Zelfs al gaat dat ten koste van het weekbudget.
De kwestie is m.i. ook niet, dat er nooit friet ipv aardappels gekocht zou kunnen of moeten worden. De kwestie is dat hier gesuggereed wordt, dat de ouders de friet in de super wel zouden kunnen betalen, maar de aardappels niet. Onzin natuurlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2018 om 00:12

Bieb

Ik liet zien dat het even duur is als je de goedkoopste varianten kiest. Maar gemiddeld genomen heb je met patat blijere kinderen aan tafel, dan met gekookte aardappels, dus als je het puur zo bekijkt, is het begrijpelijk dat mensen geneigd zijn om die kinderen dat dan maar te gunnen. Lekker makkelijk, geen gezeur. Bovendien kan het vet meteen gebruikt worden voor de frikandellen of kroketten. Dat is goedkoper dan een bal gehakt. Ik weet dat het in sommige gezinnen zo gaat.

Kaaskopje.

Maar dat is toch gewoon gemakzucht?
Heeft in mijn ogen niets te maken met het huishoudgeld.

Triva

Triva

01-12-2018 om 01:12

Kaaskopje

Ik weet het niet maar je houdt zo vast dat je keer op keer niet goed leest. Jammer. Snoep en toetje schrappen voor 1 week en je bent in staat die 4 voor 3 tandpasta te kopen. Elders heb je dan weer wat ruimte voor de volgende actie, ik schetste een opbouwschema waar je gaat inlopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2018 om 02:12

Het is een combinatie

Hoe hou je het zo aangenaam mogelijk (is het niet voor de kinderen dan wel voor jezelf), met het geld wat je hebt. De een kiest voor de weg van de minste weerstand, de ander doet meer moeite. De een ziet het niet, de ander ziet het wel. Je kunt je door een uitzichtloze situatie ook lamgeslagen voelen en daardoor niet de energie hebben om er het beste van te maken. Dus dan is de keus om de kinderen tevreden te houden met patat, sneller gemaakt dan met ze te 'bekvechten' over dat ze gekookte aardappels met sperziebonen uit blik moeten accepteren. En heel flauw misschien, maar uiteindelijk blijft er van 5 kilo ongeschilde aardappels minder over dan van 5 kilo bakklare patat. Dus haal je meer uit die zak patat, dan uit de zak aardappels.

Ik vind zelf dat we (ik dus ook) teveel met die aardappels bezig blijven. Het gaat om het geheel. Waarom vervallen vooral armere en/of lagergeschoolde mensen in minder gezonde eet- en snackpatronen? Thuis en als het kan ook buiten de deur. Dan moet je toch ook concluderen, dat fastfood relatief goedkoop is, dus sneller haalbaar voor smalle beurzen en als dat fastfood dan ook nog op iedere straathoek en ik elke supermarkt voor de thuisfrietpan verkrijgbaar is, is dat wel erg verleidelijk en vaak gemakkelijk en wordt je er uiteindelijk wel dik van. Uit mijn hoofd gezegd meen ik gehoord te hebben dat waar voor het eerst een McDonald's wordt gevestigd (of soortgelijk bedrijf) wel degelijk gewichtstoename van de bevolking optreedt.

bieb63

bieb63

01-12-2018 om 14:12

Nou Kaaskopje

Het ging hier specifiek over friet bashen. Bashen omdat het teveel overal voor het 'grijpen' is. Alsof er niet overal en nergens van alles en nog wat voor het grijpen ligt, om te snacken of als eten te gebruiken, wat niet bepaald gezond is. Dus ook voor de minder bedeelden onder ons.
Dus dat hele friet verhaal begrijp ik sowieso niet echt.
Uiteraard begrijp ik dat minder bedeelden, minder keuzes hebben, dus ook minder gezonde keuzes. Maar om nu het probleem bij friet neer te leggen, nee, dat snap ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2018 om 17:12

Friet bashen

Ik dwaal weleens af .

Als ik even van voor af aan mag beginnen ( ), dan kun je niet stellen dat friet eten verantwoordelijk is voor de toename van lichaamsgewicht en dus van toename van mensen met obesitas. Het is dus niet 'iedereen die dik wordt eet friet'. Het is ook niet: "iedereen die friet eet wordt dik". Het moet dus genuanceerd worden met "als je vaak friet eet kun je er dik van worden'. En met dat gegeven zou je naar het eetpatroon van bevolkingsgroepen kunnen kijken. Geven arme mensen dan toch hun weinige geld uit aan de snackbar of fastfoodrestaurant? Vanuit mijn ervaring, lijkt me dat stug. Een bezoek aan de M kost met een kind en volwassene al gauw 10 euro. Daar kun je met wat moeite 3 keer van eten, met minder moeite 2 keer. Dus als in die bevolkingsgroep veel dikke mensen voorkomen, dan denk ik toch dat het niet door de snackbar e.d. komt maar door zelf-frituren. Daardoor mijn afdwaling, omdat ik dit meteen voor me zie. Je kunt dan niet stellen dat obesitas onder de armste mensen door Friet bij Piet komt. (Mogelijk wel omdat ze thúis te veel frituren, want dat alles bij elkaar kan dat goedkoper dan vers vlees e.d..) Er zijn wel ándere mensen, die het iets beter hebben, mogelijk altijd meer haast hebben, mogelijk geen zin hebben in gezeur, mogelijk geen zin hebben om een potje voor een persoon te koken, allemaal mogelijkheden die er toch toe leiden dat men dikker wordt. Als die fastfoodketens en snackbars niet binnen een paar meter van huis zouden staan, of tussen werk en huis, of de trein en huis, dan vervalt de impuls om een eetgeval binnen te lopen. Ik denk dat maar weinig mensen daar echt totaal niet gevoelig voor zijn. Dus in die zin snap ik wel dat daar vraagtekens bij gezet worden, in een tijd waarin het echt niet de goede kant op gaat met de slanke lijn van steeds meer Nederlanders.

Zouden mensen ook een eettentje binnenlopen als daar alleen gezonde stamppotten verkocht worden?, vraag ik me opeens af.

AnneJ

AnneJ

01-12-2018 om 17:12 Topicstarter

Niet waarschijnlijk

Al weer een flink aantal jaren geleden kon je bij de HEMA in Amstelveen voor weinig geld een gezonde maaltijd eten. Dat zag ik regelmatig met name oudere alleenstaanden wel doen. Dat heb ik zelf ook wel eens gedaan. Hoefde ik niet te koken.

En inderdaad ik haalde een periode wel eens een heerlijke Hollandse maaltijd als bietjes met een gehaktbal en aardappeltjes bij een restaurantje bij de eindhalte van tram 3. Jammer dat die er op een gegeven moment niet meer was.

Er zijn ook restaurants met juist gezond of vegetarisch eten maar die zitten wel wat in de duurdere prijsklasse. Niet uitzonderlijk maar je hebt er geen maaltijd voor 5 euro of zoiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-12-2018 om 19:12

Precies

Dus daar kom je dus meteen bij een punt des onderscheids. Mensen die bewust naar een vegetarisch restaurantje gaan, gaan al bewuster met eten om. Dat is vast niet de groep obesitas heeft.

OND

OND

01-12-2018 om 19:12

Met dank voor de adviezen

van de goed volgevreten mediaanverdieners en daarboven, die hier haarfijn uitgelegd hebben hoe het wel moet en waar het gemeen in de fout gaat.
Wou het plebs daar nog iets aan toevoegen?
Nee? Dan nu terug naar waar het hier om gaat: misnoegde frietenbakkers )).

Amstelveense

Amstelveense

01-12-2018 om 20:12

Anne J

Kan nog steeds bij de Hema voor 3.50 geloof ik; een stamppot eten, maar de keuze is zeer beperkt.
Als je het daarvan moet hebben is het wel zeer eenzijdig.

AnneJ

AnneJ

01-12-2018 om 20:12 Topicstarter

Friet

De HEMA kun je dan een keer afwisselen met friet.:-)

De snackbar op een regelmatige basis lijkt me namelijk wel minder gezond.

AnneJ

AnneJ

01-12-2018 om 20:12 Topicstarter

De HEMA maaltijden

https://www.hema.nl/inspiratie/eten-en-drinken/eten-bij-hema

Het bestaat inderdaad nog steeds!

Maar lijkt me best wel gevarieerd.

" Elke dag een andere heerlijke maaltijd die vers wordt bereid. "

Maar als je een gezin te eten moet geven van 45,- euro in de week is het toch net weer te duur lijkt me.

Maar om een keer niet te koken en met iets meer budget, en voor 4 personen, 14,- euro uitgeven is niets mis mee. Kortom, je hoeft niet naar de snackbar of de KFC of zo.

Alison

Alison

01-12-2018 om 21:12

Herkenning

Als die fastfoodketens en snackbars niet binnen een paar meter van huis zouden staan, of tussen werk en huis, of de trein en huis, dan vervalt de impuls om een eetgeval binnen te lopen.

Ik las wat Kaaskopje schreef en ik herken dat wel. Lang geleden woonden we op drie deuren na, naast een snackbar. Daar waren we vaste klant. In de avond nog even een frikandel ofzo en bij het avondeten friet in plaats van aardappelen.
Nu hebben we helemaal niets van eetzaken in de buurt en zijn we te lui om ergens naar toe te gaan. Ik eet dus alleen nog friet als ik in een restaurant ofzo ben.
We hebben het er al een jaar over dat we een friteketel willen kopen maar we zijn niet zo doortastend geloof ik 😁😁

bieb63

bieb63

01-12-2018 om 22:12

Maar

Hoe simpel is het tegenwoordig iets te bestellen...... En dat is in de regel toch niet het meest gezonde voer. Je hoeft echt de deur niet uit voor de snacbar of andere kleffe hap.

Daarbij ervaar ik het overigens heel anders: Ik ben regelmatig in een winkelcentrum te vinden, bij mij in de buurt voor boodschappen, en in de pauze op het werk met collega's in het winkelcentrum aldaar. In beiden zitten 1 of meer snackbars. Maar wat is nu juist het punt: die snackbar laat ik of wij meestal links liggen. Dat doe ik of met collega's een dood enkele keer. Het zit toch niet echt in mn systeem en het systeem van mn collega's om daar te pas en te onpas naar binnen te lopen en friet te kopen. Ook al is de zin erin vaak aanwezig. Toch doe je dat niet zo snel. Wat een veeeeel grotere valkuil is, zijn de bakker met zn broodjes ( je bent er toch, want je moet een broid halen) en de dupermarkt met tal van lekkerheden van broodjes, koeken, drop enz enz. Volgens mij is de verleiding om daar of bij de bakker iets ongezonds tte kopen, zeker als je trek hebt, velen malen groter. Je bent er nl al. De snackbar, wasr je herl bewust iets gast bestellen en wachten, heeft een veel grotere drempel.

de ene arme is de andere niet

Zoals de ene rijke de andere niet is, is ook natuurlijk de ene arme de andere niet.
Rijken kunnen vast ook niet allemaal even goed van geld geld maken, ook niet allemaal even goed risico's spreiden.
En zo gaan armen ook verschillend om met inkopen doen.
Ik kende een arme alleenstaande moeder (zij kwam trouwens uit Afrika, daar had ze een winkel in de buurt van een vluchtelingenkamp en als de winkel dicht ging, dan ging ze vaak samen met haar man, voedsel uitdelen in dat kamp..) die deed het zo: als de uitkering net was overgemaakt, dan ging ze voor een hele maand de basisvoedingsmiddelen inslaan. Wat er daarna niet betaald kon worden, dat zag ze dan wel weer.
En een Nederlandse jonge arme vrouw zei me een keer: ik ga nù schoenen kopen voor de kinderen, want nu staat er geld op de rekening.

Wij hebben het niet breed. Maar ik bespaar liever op kleding en vakantie dan dat ik geen gezond eten koop. Een lastige vind ik nog wel dat multivitamine aan je kinderen geven goedkoper is dan genoeg groente en fruit. En visolie goedkoper dan vis kopen. Terwijl je weet dat je beter wel genoeg groente en fruit kunt geven natuurlijk en vis. Hoewel, is de vis nog veilig vanwege de metalen.. Dan heb je als 'arme' die nadenkt zeg maar, ook weer genoeg dilemma's.

Aan de andere kant, als je weet dat je tevreden moet zijn als je de basisvoeding kunt kopen, dan vallen ook veel dilemma's weer af over wat je geld moet. Echt, soms kan ik daar best blij mee zijn. Ik hoef van mezelf geen straatkrant te kopen, ik hoef niet over een andere bank na te denken. Wie dat wel kan, is daar weer blij mee natuurlijk. Ik wil maar zeggen, ieder heeft zijn eigen dilemma's en je kunt daar mee zitten, of je kunt bedenken, dat je dan wel je eigen dilemma's hebt, maar die van veel anderen dan weer niet.

Verder (wel een leuk onderwerp), friet vind ik heerlijk. Vooral toen ik zwanger was, maar nu ook nog. We eten het niet vaak. Dan koop ik het meestal wel. Als we het zelf maken, wil ik goede olie, die pindaolie, archaïde olie, maar dat is best duur. Ik neem er dan geen snack bij. Wel maken we met die olie af en toe grove patat van cassave. Daar genieten we dan erg van. Of falafel. Dat laatste is dan iets voor de zondag.

Aardappel eten we verder niet veel. Het is veel duurder dan rijst. En niemand mist het. Ik heb ze wel geprobeerd zelf te telen, maar waar ik mijn stukje land had, daar zat de coloradokever en ik had geen tijd om die elke dag te vangen. Rijst eten we veel, dat zijn die pakken van een paar kilo bij de Lidl, goedkoper eten bestaat er niet denk ik. Als we vlees eten eten we bijna altijd gehakt en dan doen we met een pond twee of drie keer met z’n vijfen. Zoon wil heel veel kipfilet voor zijn spieropbouw, maar wat boven ons budget zeg maar uitkomt moet hij zelf betalen. Dat kan hij makkelijk, hij is de rijkste van ons.

Emmawee

Emmawee

02-12-2018 om 00:12

Hoeveelheden

Ik heb het stuk geluisterd en sjonge, wat een zielig praatje van deze Frans van Rooij.
Volgens mij gaat er niemand minder patat eten omdat het "in de media" als beeld wordt gebruikt voor een ongezonde leefstijl. Sterker, ik krijg er altijd zin in als ik zo'n frietzak zie. Dus die wens is alweer in mijn hersenen vastgelegd.

Een portie friet van de snackbar is gemiddeld zo'n 165 gram en bevat 500 kcal. Daar is de saus niet bij meegerekend. Met mayonaise erbij kom je al snel op 750 kcal. Daarmee heb je als gemiddelde vrouw meer dan een derde van je energiebehoefte binnen. Neem je er nog een kaassoufflé bij dan kom je op meer dan 1000 kcal. Met een kroket wat minder
Als die frietverkopers zo graag minder geassocieerd willen worden met een ongezonde levensstijl, dan zouden ze er verstandig aan doen de porties te verkleinen en rauwkost erbij te verkopen. Een opscheplepel friet met een schep rauwkostsalade. Prima combinatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-12-2018 om 01:12

Emmawee

Hoewel ik minder eet dan ik voorheen deed, is een opscheplepel patat wel erg karig . Tenzij je opscheplepel twee keer zo groot is dan ik hier in huis heb. Feit is dat als we voor 3 personen patat halen, we ruim overhouden, zouden we voor 2 personen halen, dan zul je zien dat het weer net te weinig is. We eten dan ook echt met drie personen. Hoe groot de porties zijn, ligt niet echt muurvast, dus het kan best zijn dat als we naar de andere snackbar in onze wijk gaan dat je daar wat minder krijgt. Het is ons ook weleens gebeurd dat we de boel verdeeld hadden en dachten 'is dit alles?'.

Ik vrees dat ze rauwkost niet aan de straatstenen kwijt zullen kunnen. Ik zou dat in ieder geval niet kiezen. Ik ga naar een snackbar omdat ik patat wil en niet omdat ik rauwkost wil. Als ik bijvoorbeeld ter plekke ga eten, in een cafetaria bijvoorbeeld, dan eet ik altijd wel het plukje rauwkost op. Dat vind ik lekker, maar veel mensen laten dat liggen.

Eten bij McDonald's is ook weer anders. Ik bedenk me dat ik daar echt al heel lang niet geweest ben, maar het scheelt heel erg wat de intentie is van mijn aanwezigheid daar. Wil ik gewoon even tussendoor iets eten, of kun je het als een uitstapje beschouwen? Als het een uitstapje is, ga ik ervan uit dat het iets meer mag kosten dan de snelle hap in de stad en dán breid ik een menu vaak uit met een salade. Dan is het tenminste ook nog een béétje gezond. Als je patat thuis opeet, kun je daar zelf ook sla bij doen. In de zomer doen we dat weleens. Geen zin om aardappels te bakken, dus een zak patat halen en de rest zelf doen.

Ik bedenk dat de patatzaken misschien niet eens de grootste boosdoeners zijn. Wat te denken van de all you can eat-restaurants? Daar kun je je nog eens goed volproppen! Dat kan dan ook een principeding worden. Ik heb ervoor betaald, dus dan profiteer ik er ook van! Je eet snel meer dan verstandig is. Dat type restaurants zijn er steeds meer gekomen. Was het vroeger nog een beetje bijzonder om naar de 'Wok" te gaan, nu struikel je over dat soort zaken. Het is niet goedkoop in de zin van goed bereikbaar voor de armere mensen, maar vergeleken met restaurants met een kaart komt zo'n 'vreetschuur' toch sneller binnen bereik. Bij ons was er een waar iemand die jarig was gratis naar binnen mocht, dus dat scheelt toch mooi zo'n 25 euro. Dat had succes. Dit soort restaurants bedenkt constant concepten, aanbiedingen, acties waarmee ze mensen in verleiding brengen. En dat werkt.

Triva

Triva

02-12-2018 om 04:12

Vreetschuur vs kaart qua prijs

Niet mee eens dat de vreetschuren goedkoper zijn dan de restaurants met een kaart. Ik ken hier heel wat 'veredelde snackbars of veredelde pannekoekenboerderijen' van het type "mixed grill op de kaart" waar je onder de 20 hoofd, na en drinken hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.