Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
28-11-2018 om 09:11
Stop met friet bashen
https://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn-en-omstreken/onderwerpen/481611-stop-met-friet-bashen
De branche vecht terug. Niets mis met aardappel en olie. Frites is prima en gezond, alleen niet iedere dag. Iedere dag boerenkool is ook niet gezond.:-)
"De frituurbranche roept kranten, tv-programma's en nieuwswebsites op om te stoppen met het 'bashen' van het patatje met. Het moet klaar zijn met de foto's en video's van friet en kroketten bij nieuwsonderwerpen als obesitas en de stijgende zorgkosten. Dat zegt ProFri, de vakvereniging van professionele frituurders.
Een gesprek met Frans van Rooij van ProFri."

Half a twin
29-11-2018 om 10:11
Hoe groter de verpakking hoe goedkoper het word
https://www.supermarktscanner.nl/product.php?keyword=Friet
https://www.supermarktscanner.nl/product.php?keyword=Aardappelen
Dit zijn 2 linken waar ik mijn informatie vandaan heb.
Op zich verschilt de prijs per kilo voor aardappelen en friet niet zoveel maar doordat je een zak van het een of ander moet kopen kan friet wel goedkoper uitvallen dan aardappelen. Zeker als je nog eens ergens een aanbieding kan scoren die past binnen je budget.
Als je iedere week met een klein budget boodschappen moet doen is de financiële ruimte er meestal niet om groot in te slaan en de aardappelen per 5 kg te kopen. Dat is wel de manier om de per kg prijs te drukken. De kosten voor verpakken en transport blijven hetzelfde, de enige manier om het goedkoper te maken is meer kilo's in een zak doen.
En ja, als wij friet eten is dat lekker met mayo of ketchup maar het kan ook zonder! En hoezo na 10 keer frituren het vet vervangen? 15 keer of vaker kan ook. De NVWA komt niet achter de voordeur controleren.

Jota
Alles went
Ongezond eten is echt wel fors ingeburgerd in onze maatschappij.
Het lastige is juist dat het niet alleen om die zak friet gaat. Maar die zak friet en die loempia en de koekjes en dropjes en chocolaatjes. In het gewone leven vinden veel mensen het heel gewoon geregeld koekjes te eten en frisdrank te drinken. Dus laat staan rondom vieringen en die hebben we natuurlijk ook veel.
En als we het gebak laten staan dan zien we dat als afwijking van de norm. Doorgaans is er dan ook een verklaring. (op dieet of let op de lijn)
We vinden het gewoon niet gewoon om niet te snoepen. Misschien weten we wel dat het niet zo gezond is maar we zijn het zo gewoon dat we er niet mee bezig zijn dat het ongezond is.
De meeste mensen zien het dan ook als een straf om het te laten staan. (genieten moet kunnen, ik kan mezelf niet alles ontzeggen)
Ik vind het positief dat er gezondere initiatieven ontwikkeld worden. Daarmee zou je nog wat omslagen kunnen maken denk ik. Ik heb bijv lang niet altijd tijd zelf mayo te maken. (aan de omzet te zien wel meer mensen) Met het zelf bereide product is niets mis, (afhankelijk van wat je erin stopt natuurlijk) met het potje uit de winkel natuurlijk wel. Maar het assortiment minder ongezonde keuzes hierin breidt wel uit.
Gezond eten is een hype, dat is mi toe te juichen. (en heb ik heel veel liever dan dwang of bemoeizucht)

bieb63
Tja half a twin
Ik vind dat echt een beetje ver gezocht. Natuurlijk is een kilootje aardappelen verhoudingsgewijs duurder. Maar het lijkt mij onzin dat als je arm bent altijd aangewezen zou moeten zijn op de kleine verpakkingen, Friet is altijd duurder dan gewone aardappels, een simpel feit.

bieb63
Overigens
kan ik me heel goed voorstellen dat als je arm bent, je alle luxe en leukigheden moet onberen, met alle energie, frustratie en zorgen die daarmee gepaard gaan, je wellicht minder energie en zin hebt om verstandig te zijn met eetgewoontes. En eerder gaat voor makkelijk en lekker (het lekkere dat je je WEL kunt permiteren). Maar dat is wat anders dan aangewezen zijn op friet.
Een heel goedkoop volkorenbrood bij de super kost 1 euro. Welke andrre ongezonde variant op de lunch of onbijt je daar ook tegenover zet, het is altijd duurder.

Kaaskopje
Bieb
Het is helaas zo dat uit de statistieken naar voren komt dat vooral in de onderste lagen van de bevolking, waar men veelal niet veel geld heeft, meer overgewicht is dan bij mensen uit de hogere lagen en met meer inkomen. Hoe beter je alles kunt overzien en hoe meer je met je verstandige opvattingen kunt doen, hoe gezonder je eet, zo werkt het kennelijk toch. Uiteraard heb je uitzonderingen op die regel, vast ook best veel uitzonderingen, maar gemiddeld genomen schijn je het zo te kunnen stellen. Ik hou overigens niet zo van een verdeling in onderste en hogere lagen van de bevolking, maar goed, ook dat werkt nu eenmaal zo.

Kaaskopje
Bieb.... ze moeten al zoveel missen
ken je die uitdrukking? (ai, ik herken er een Gremdaatje in, haha)
Ze mogen al nergens heen, ze kunnen al niet zoveel krijgen als vriendjes, ze moeten al kleren kopen bij de kringloop, dan mag ik ze toch af en toe wel verwennen met patat en chipjes?
Of: ja wat wil je dan? Ze lusten dit niet, ze lusten dat niet en ik heb geen geld voor zus en zo, ze moeten toch eten nietwaar?
Of als de ouder(s) arm zijn, maar wel werken (dat komt veel voor): waar moet ik de tijd vandaan halen om een volledige maaltijd te koken? Een pizza is sneller klaar, patat hoef ik niet meer te schillen... Een diepvriespizza is over het algemeen te duur voor een heel en arm gezin, maar in de aanbieding wordt het interessanter. Zaken die snel klaar zijn uit de versafdeling zijn over het algemeen duurder dan wat je zelf nog moet snijden en schillen, dus dat zit er niet in.
En voor mensen die gebonden zijn aan weekbudgetten, wat in de onderste lagen, maar ook bij hogere voor kan komen als er hoge schulden zijn, dan is hamsteren ook niet aan de orde. Dan is een zak aardappels van 5 kilo boven het budget. Een doos rijst zou dan nog wel kunnen. En ja, je kunt dan net zo goed bruinbrood van onder een euro kopen, maar ach... daar komt ie dan toch... ze mogen al zo weinig en bruinbrood lusten ze niet. En dat broccoli in de aanbieding is... leuk en aardig, maar dat lusten ze ook niet.

Half a twin
29-11-2018 om 11:11
Natuurlijk niet aangewezen op friet
===En voor mensen die gebonden zijn aan weekbudgetten, wat in de onderste lagen, maar ook bij hogere voor kan komen als er hoge schulden zijn, dan is hamsteren ook niet aan de orde. Dan is een zak aardappels van 5 kilo boven het budget. Een doos rijst zou dan nog wel kunnen.===
Deze is van Kaaskopje, en dat is waar het bij echte armoede om draait. Als je van € 45,00 boodschappen moet doen iedere week ben je blij dat je alle dagen iets te eten op tafel krijgt. Hopen dat er een pak koffie in de doos van de voedselbank zit, want dan kan je die dure tandpasta kopen die de tandarts heeft geadviseerd voor je kind met tandvleesproblemen. Wel maar 1 tube, want voor de aanbieding 3e gratis heb je geen budget.
Wij zijn niet rijk maar zitten ook niet in de situatie dat alles kan. Die aanbiedingen van 2 + 1 gratis daar maak ik graag gebruik van voor allerlei voornamelijk toiletartikelen.
Ik heb nooit doorgehad dat dat voor mensen met een kleine beurs niet kon. Tot ik een keer een gesprekje had met die moeder die het echt arm had. Hamsteren kan dan niet omdat het iedere week moet van die € 45,00. Iedereen kan die prijzen zien, dat de kiloprijs van aardappelen per 5 kilo lager ligt dan de prijs van aardappelen per 2,5 kilo en dat daar voordeel valt te halen. Helaas geld dat dan alleen voor mensen die net iets meer te besteden hebben.
En ja door frustratie over wat allemaal niet kan maak je dan keuzes die niet zo handig zijn maar wel lekker of zorgen voor toch een feestelijk tintje.

Kaaskopje
Jumbo
Kijk voor de grap eens naar de Yellow Week-aanbiedingen die Jumbo nu heeft. Ten eerste... boodschappen laten bezorgen, is voor iemand die arm is meestal onbereikbaar. Producten die ervoor zorgen dat het gratis bezorgd wordt, zijn sowieso te duur, bezorgkosten ook en meestal moet je een minimumbedrag besteden om überhaupt te mogen bestellen.
Maar kijk eens wát je kunt bestellen in de aanbieding. Er staan een paar bij die ik onder 'daar heb je wat aan' schaar voor als je weinig geld hebt, maar de hoofdmoot zeker niet.

Half a twin
Dan wordt een verantwoord weekmenu samenstellen wel heel moeilijk!
Bedankt voor de link er zat er een bij die ik meeneem morgen.

bicyclette
29-11-2018 om 16:11
Bieb
"overigens kan ik me heel goed voorstellen dat als je arm bent ... je wellicht minder energie en zin hebt om verstandig te zijn met eetgewoontes."
Waarom arme mensen domme dingen doen:
https://decorrespondent.nl/511/waarom-arme-mensen-domme-dingen-doen/19645395-f6c9a0bd

OND
29-11-2018 om 18:11
O ironie, bicyclette
Eerst lid worden en dokken, dan pas lezen... Lid worden voor "slechts" €7 per maand.
Een koopje, maar leg dat maar eens uit aan wie in de derde week van de maand al de muntstukjes bij elkaar aan het zoeken is...

bicyclette
29-11-2018 om 19:11
Nee hoor OND
Nee hoor OND, je kunt gewoon kiezen voor 'eerst verder lezen'.

Kaaskopje
30-11-2018 om 01:11
Precies
Goed opletten OND voor je iets roept. De Correspondent heeft betalende abonnees nodig, maar zoals ze zelf zeggen, zijn ze niet zo flauw om een tekst pas vrij te geven als je betaald hebt. Die tekst krijg je gewoon en dan hopen ze dat je die tekst zo goed vind, dat je bij wilt dragen, zodat ze dat soort stukken kunnen blijven schrijven.
Wat je eerdere opmerking betreft, dat is inderdaad de juiste conclusie.

Triva
30-11-2018 om 06:11
Met elke keer tegen elkaar blijven zeggen dat groot inkopen niet kan lossen we het niet op. Beetje omdenken dus. Ik weet zeker dat het mij wel lykt maar je moet beginnen met dingen die op gaan binnen een week. Dus wel die zak aardappelen van 5 kg en dan dié week dus alleen aardappelen eten. Dus wél 3 pakken rijst voor de prijs van 2 maar dan ook rijst eten die week. Dan moet je ook niet in de volgende valkuil trappen: iets extra kopen omdat je die week goedkoop uit was. Nee met een maand zo leven spaar je enkele euros op en die geef je uit aan een aanbieding waar je twéé wk over doet voor het op is. Na weer een maand zo leven ( dus je blijft de spullen kopen die je binnen een week op hebt en in de reclame ziijn én de dingen waar je 2 wk over doet heb je weer wat over voor wcrollen, tandpasta en wasmiddel.
En nu komt natuurlijk het commentaar: ze hebben récht op iets extra, elke dag rijst is niet gezond, je weet er niks van, ze kunnen niet met geld omgaan etc... Ja het helpt echt om elkaar steeds te vertellen dat het niet kan!

M Lavell
30-11-2018 om 07:11
Ander commentaar
Heb je dat artikel gelezen Triva?
In het kort: dat jij een overkoepelende strategie kunt verzinnen om gevoelde schaarste te overbruggen, komt omdat je alle tijd en denkruimte hebt om je er mee bezig te houden.
Mensen die met schaarste leven hebben iets anders aan hun hoofd. Schaarste kost denkcapaciteit. Je wordt er werkelijk dommer van.

Half a twin
30-11-2018 om 08:11
Tuurlijk Triva
Jij kan dat wel! Hallelujah!
Makkelijk praten vanuit je luxe positie waarin je nog financiële ruimte hebt om te kunnen omdenken. Ooit eens echt gepraat met iemand in de schuldsanering en een abonnement op de voedselbank? Ik denk van niet.
Ik dacht vroeger ook zo maar ben tot inzicht gekomen. Lees dat stuk van bicyclette even voor je verder praat.

bieb63
Eenzijdig
Waar het vooral om gaat is dat heel eenzijdig EN cliche, het frietje ofwel de traditionele snackbar de ' veeg' krijgt. Dat is niet alleen onterecht omdat ongezond in zoveel meer zit dan iets halen bij een snackbar of een frietje eten, erger is, dat het de plank volledig misslaat daardoor: ' oh, als we me naar iets bij de snackbar halen of een frietje, dan is het wel goed'. Ner zo erg als die idiote gezonheids campagne van de overheid: waarin tabak, alcohol EN frisdrank worden aangepakt. Frisdrank..... oke snap ik, maar dat was het dan?

bieb63
Triva heeft wel degelijk een punt
Een zak aardappels van 5 kilo eet je niet in een keer op. Maar je doet er ook geen hele week mee met een gezin, dus je hoeft ook niet de hele week aardappels te eten, maar in die week een paar keer. Dat mensen met weinig geld al genoeg aan hun hoofd hebben snap ik. Maar het zijn geen randdebielen.... In het weekbudget is die zak aardappels van 5 kilo dus gewoon passend, niet 2 of 3 zakken friet.

Kaaskopje
30-11-2018 om 09:11
Hamsteren en grotere hoeveelheden
Triva, ik zeg het maar even ter herinnering... ik ben ervaringsdeskundige en ik moet echt lachen om jouw ideeën van hoe je hier mee om moet gaan. Ik wéét hoe het is om met 45 euro per week rond te moeten komen en dan denk ik dat het momenteel nog weer een stapje moeilijker is dan toen. De uitkeringen en lonen zijn niet enorm gestegen, maar het leven wordt er niet goedkoper op. Heel toevallig was een onderwerp bij Pauw armoede onder wérkende mensen. Met dezelfde problemen. Hoe kom je elke maand weer rond? Aan het eind van onze 'arme' periode mochten we het met zo'n 70 euro per week doen en man, wat voelden we ons daar rijk mee! Wat een opluchting dat je toch weer meer ruimte hebt voor het een en ander. Ik vroeg me later en nog steeds af hoe we het voor elkaar hebben gekregen om het leuk te houden met die 45 euro per week. Want dat is ons wel gelukt. Wel snoepjes voor de kinderen, wél toetjes na het eten en de 5 katten verhongerden ook niet. En er was nog geen voedselbank. Als je zelf genoeg geld hebt om normaal boodschappen te doen, heb je geen idee, echt niet.
Hamsteren en grotere hoeveelheden kopen zit er gewoon amper tot niet in. Dus aanbiedingen van vlees kun je niet inslaan, 3 soorten fruit voor minder.. kan niet. Als je net in die week al iets anders moet betalen, kun je niet naar Kruidvat voor een 1+1 gratis aanbieding. Het komt gewoon te vaak voor dat je niet van aanbiedingen kunt profiteren en als je een weekbudget hebt, kun je vaak ook geen grotere hoeveelheden kopen, waar je meer weken mee kunt doen. Dus koop je elke week weer een kleiner beetje en dan kom je bij de uitspraak van OND: hoe minder geld je hebt, hoe duurder het leven wordt. Dat is écht waar en dat is natuurlijk ontzettend triest. Een tweede in die lijn is 'geld maakt geld'. Als je maar genoeg geld hebt, kun je het zo regelen dat je geld toeneemt of dat je kunt besparen en dus meer met je geld kunt doen, als je eerst maar ergens in kunt investeren met een x bedrag. Dat kan dus ook investeren in een pak met 30 rollen toiletpapier zijn. In totaal goedkoper, maar je moet dat aankoopbedrag wel hebben.
Het schijnt inderdaad waar te zijn dat armoede ten koste gaat van de slimheid van mensen. Toch spartel ik een beetje tegen bij deze uitspraak, want voor rondkomen met zo weinig geld moet je wel degelijk goed kunnen rekenen en plannen. Je moet kunnen overzien welke kosten je hebt, je moet kunnen accepteren dat je in die situatie zit en niet de hele wereld daar de schuld van geven, of bepaalde bevolkingsgroepen. Niet elk arm mens kan dat niet. Dus vraag ik me af of het ook zo kan zijn dat er toch wel degelijk arme mensen zijn die al 'dommer' waren voor ze arm werden. Of dat ze altijd al arm geweest zijn en daarbij al minder intelligent waren. Hoe meet je dat als onderzoeker? Hoe meet je dat mensen dommer worden en niet al waren?

bieb63
30-11-2018 om 11:11
Kaaskopje
Ik snap dat iemand die maar een paar tientjes per week heeft voor boodschappen niet groot kan inslaan terwijl dat per saldo goedkoper is.
Maar dat gaat m.i. toch echt niet op m.b.t. het kopen van aardappelen versus diepvries friet. Die keuze kan je om andere redenen maken, maar niet omdat je het 1 wel kunt betalen en het andere niet en dus gedoemd bent tot friet.

Temet
30-11-2018 om 11:11
inkoopcombinaties
Eigenlijk zouden echt arme gezinnen met een paar gezinnen samen een inkoopcombinatie moeten vormen om te kunnen profiteren van de hamsteraanbiedingen. Maar nog los van al het rekenwerk dat ermee gepaard gaat - iedereen heeft een ander eetpatroon en gebruikt andere toiletartikelen dus de aanbieding die voor de een aantrekkelijk is hoeft het voor de ander niet te zijn.
Zoiets zou je kunnen aanzwengelen vanuit bijvoorbeeld de voedselbank. Daar weet iedereen toch al van elkaar dat ze geen cent te makken hebben, dat scheelt weer een hobbel.
groeten,
Temet

Sally MacLennane
30-11-2018 om 12:11
Gezamenlijk boodschappen doen
Als je in de bijstand zit kunnen sommige gemeenten heel moeilijk doen als je gezamenlijk boodschappen doet. Je kunt dan gezien worden als "gezamenlijke huishouding", ook al woon je aantoonbaar op een ander adres.
Het lijkt me een goed idee om voordelige hamsteraanbiedingen te delen, maar zou wel overleg plegen met de sociale dienst hoe die er tegenover staat.
Overigens is er in mijn gemeente een project begonnen waarin mensen die in de bijstand zitten de kans krijgen fitter te worden en gezonde én betaalbare eetgewoonten aan te leren. De belangstelling schijnt zo groot te zijn dat er geloot moet worden!

Kaaskopje
30-11-2018 om 12:11
Sally
Ik geloof dat je het nu wat te somber voorstelt. Hoe zou een sociale dienst in vredesnaam moeten merken dat je samen met iemand boodschappen haalt? "Als jij dat afrekent, reken ik dit af'... wie doet je wat? Of als je het contant betaalt, is er ook totaal geen controle mogelijk. Een sociale dienst kan wel wakker worden als je stelselmatig extra geld op je rekening binnenkrijgt. Twee keer in het onderwerpvakje 'terug van geleend', werkt misschien, maar hoe vaak kun je geld uitlenen in die situatie? Of 'mijn aandeel in cadeautje voor x', als je regelmatig dit soort betalingen binnen krijgt, ja daar zou ik als sd ook argwanend van worden, maar niet als je gewoon samen met je karretje door een winkel gaat en 'jij dit, ik dat'.

Sally MacLennane
30-11-2018 om 13:11
Kaaskopje
Ik ben het met je eens, hoe komen ze er achter. Misschien als je zoiets in je onnozelheid vertelt tijdens een gesprek? "Ik kan gelukkig redelijk rondkomen omdat ik de hamsteraanbiedingen met de buren deel", zoiets.
Overigens weet ik van bijstandsgerechtigden die ik ken dat mijn gemeente het juist toejuicht om gezamenlijk aanbiedingen te delen, mits je het wel hebt gemeld. Er zou nog niet zo lang geleden een nieuwsbrief zijn verstuurd waarin e.e.a. heeft gestaan, maar die kan ik online niet vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.