Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Fianna
05-11-2010 om 10:11
Schouder pijn, krachtverlies, tintelende handen
Sommigen kunnen zich misschien mijn bericht herinneren over mijn schouder. Het vervolg, want ik kom er niet uit.
Het begon met extreme pijn aan mijn schouder, 's nachts, werd steeds erger, pijnstilling hielp niet. Werd gedacht aan slijmbeursontsteking. Heb uiteindelijk een injectie met cortisone en lidocaine (geloof ik) gehad in mijn schouder. Dat hielp, maar kort daarop begon de kracht in mijn arm af te nemen. De orthopeed dacht aan een peesscheur en ik kreeg een mri. Gisteren de uitslag gehad: geen peesscheur ook tot verbazing van orthopeed. Wel had hij het er over dat het leek of hij littekens zag van een breuk (ben 10 jaar gelden heel hard op schouder gevallen) en een heel lichte spoor van artrose. Maar dat kon eigenlijk niet mijn klachten veroorzaken. Die overigens zich aan het uitbreiden zijn. Behalve krachtverlies, heb ik een zeurende pijn in mijn bovenarm, doof en tintelend gevoel in mijn hand, voelt mijn arm zwaar en moe aan als ik het gebruikt heb, kan soms met moeite mijn vork naar mijn mond brengen met eten, maar soms gaat dat weer wel. Intussen begint mijn andere hand ook te tintelen, vingers doen pijn en ik krijg steken in mijn elleboog. En een zeurend gevoel halverwege mijn rug, soort lichte rugpijn.
Ik ben doorverwezen naar een fysiotherapeut. Die heb ik al gebeld voor een afspraak en hij stelde voor om eerst een echo te maken om eventuele ontstekingen aand bijv de schouderpees op te sporen.
Maar hoe zijn al deze klachten met elkaar te rijmen? Heeft iemand een idee?

Fianna
16-11-2010 om 20:11
Interessant
Heb nog even de lijst met klachten bekeken op de site van Stichting B12 tekort en ik heb wel erg veel klachten die daarop voorkomen oa ook haaruitval. Dacht eerst dat het kwam door het ontzwangeren, maar het blijft maar uitvallen. Goh wie weet is dat het gewoon wel. Wat zou dat heerlijk simpel zijn!

Rembrand
17-11-2010 om 09:11
Tinus
Ik heb mijn schoonmoeder ook het advies gegeven om de twee artikelen die ik haar mailde uit te printen en af te geven bij de neuroloog.
Verder heb ik een oproepje op het forum geplaatst ( van de stichting Vitamine B12 tekort) voor een goede internist in Den Haag ( waar ze vlak bij wonen ).
Haar huisarts is nogal een oude knar met bijzondere denkbeelden en ik vraag me af of hij de juiste aanpak zal kiezen.
M.

Rembrand
17-11-2010 om 09:11
Massie.
Heb jij nu geen injecties meer nodig ? Waar werd het tekort bij jou door veroorzaakt ?
M.

Massi Nissa
17-11-2010 om 10:11
Rembrand
Ik moet nog ongeveer zes maal per jaar een injectie, waarschijnlijk levenslang. En het tekort wordt veroorzaakt doordat er stoffen in mijn maag zitten die de opname van B12 blokkeren (ofzoiets, ik ben altijd wat glazig bij dit soort dingen). Ik heb dus gewoon enorm geluk dat ik niet in de Middeleeuwen leef, want dan was ik er al geweest volgens de huisarts .
Ik blijf het boeiend vinden dat zoiets relatief eenvoudigs als vitaminetekort zulke grote gevolgen kan hebben voor je gezondheid (en je geheugen, humeur, huwelijk en vul maar in op de stippellijn). Ik bedoel, natuurlijk had ik op de lagere school een meester die ons prachtige griezelverhalen vertelde over scheurbuik, maar B12? Nooit van gehoord.
Groetjes
Massi

Fianna
Ik ben lichtelijk geirriteerd...
Het was een hele zware bevalling bij de huisarts (althans de huisarts in opleiding die ik weer trof). Ten eerst houdt zij bij hoog en laag vol dat een B12 tekort ALTIJD invloed heft op het HB gehalte. Dus mijn HB gehalte wordt bekeken en als die laag is mijn B12, kennelijk werkt dat zo in het lab.
Verder ben ik enorm, enorm kwaad op de orthopeed. Hij heft kennelijk in zijn eindverslag gezet dat ik GEEN duidelijk krachtsverlies heb in mijn arm. Hallo! De reden dat hij de mri voor bij bestelde is omdat hij dacht dat ik een peesscheur had vanwege die duidelijke krachtsverlies die hij constateerde! En bij de uitslag vroeg hij of ik nog krachtsverlies had en toen heb ik JA gezegd. Hij heeft letterlijk gezegd dat hij me doorverwees naar een fysio omdat de krachtsverlies op de voorgrond stond en niet pijn. Tjongejongejonge, sukkel. Ik ben echt boos.
Overigens heeft de ha ook heel duidelijk krachtsverlies opgemerkt in mijn arm, maar ook in mijn been en verminderde tov reflexen.
Wat nog moeizaam ging was de doorverwijzing voor de neuroloog. Ik gaf aan dat de wachttijd 8 weken was. Nee, dat klopte niet volgens haar, ze keek het na in het systeem en het klopte dus wel. Toen zei ik dat de poli neurologie had gezegd dat en sneller kan als de ha spoed er bij zet. Zij begon of allerlei andere ziekenhuizen in de regio waar ik heen kan (maar die slecht te bereiken zijn zonder auto). Ik leg uit dat ik liever hier ga en heb er echt op moeten aandringen dat ze de poli belt om te vragen hoe lang het duurt als er spoed bij gezet wordt. Ze zou bellen.
Pffff

Tinus_p
Wordt het nu gemeten?
Fianna:
"Het was een hele zware bevalling bij de huisarts (althans de huisarts in opleiding die ik weer trof). Ten eerst houdt zij bij hoog en laag vol dat een B12 tekort ALTIJD invloed heft op het HB gehalte. Dus mijn HB gehalte wordt bekeken en als die laag is mijn B12, kennelijk werkt dat zo in het lab."
Dit is gewoon niet waar. En wordt het nu gemeten of niet?

Fianna
Tinus
Ik weet het. Ik heb gezegd dat het niet waar is, maar ze geloofde mij niet (ik ben natuurlijk geen arts). Nee, het wordt pas gemeten als mijn hb gehalte laag is. Die kans is aanwezig vanwege de bloedtransfusie van 2 maanden geleden. Ik hoop het. Maar goed, mocht blijken dat mijn hb goed is dan ga ik toch aandringen. En anders leg ik het voor aan de neuroloog mocht ik daar snel terecht kunnen.

Tinus_p
17-11-2010 om 11:11
Moment voor de achterbakse oplossing
Vraag of je hb gehalte gemeten kan worden -en kruis zelf het hokje B12 aan.

Fianna
17-11-2010 om 11:11
Helaas
Dat gaat volgens mij niet. Ik had er zelf nl ook al aan gedacht. Ik laat inderdaad mijn hb meten, heb hier het lab formulier, maar zie nergens B12 staan. volgens de ha staat het ook niet in de standaard aanvraag oid van dit ziekenhuis en moet het apart aangevraagd worden als hb laag is. Ingewikkeld dus.

Rembrand
17-11-2010 om 14:11
Fianna
Ik heb op de website van de vereniging vitamine B12 tekort ( http://stichtingb12tekort.nl/index.html) een oproepje geplaatst of iemand een goede internist weet in de regio waar mijn schoonouders wonen. Is dat geen optie voor jou ? Verder kan je zaken uitprinten van die website voor je huisarts. Bijv. http://www.diagned.nl/files_content/Diagned38-3.pdf
M.

Fianna
18-11-2010 om 09:11
Rembrand
Dank je voor de link naar het artikel. Ik vind het wat betweterig overkomen, maar als mijn B12 niet getest word zal ik het uitprinten en meenemen.
Maar wat bedoel je? Dat ik naar een internist moet?

zelf patient b12 tekort
18-11-2010 om 14:11
Fianna,
ik heb niet alles gelezen , dus vergeef me als ik dingen dubbel schrijf ....
een b12 tekort kan ook zonder bloedarmoede bestaan.
Ik raad je aan om even op het forum van de stichting b12 tekort te gaan lezen.
ook kun je daar een oproep doen voor een arts in je omgeving.
zelf ben ik bij een goede internist geweest, maar die is niet omgeving den haag.
Ik heb een goede arts getipt gekregen via dat forum in de rubriek: Arts gezocht
mocht je daar niet uitkomen ken ik ook een goede arts maar die zit iets je verder dan den haag hoor.
In ieder geval...had ik een waarde van 255 en ik had tintelingen ,gevoeloosheid in mijn voeten, psychische klachten(depressies, burn out achtige gevoelens, paniek enz.)
en mijn hb was normaal...
echter mijn ferritine zeeeeeer laag.
Helaas is het echt een ondergeschoven kindje...
er staat ook artsen info op de website van hendrik de jong
gogle op hendrik de jong en b12 tekort en je kunt daar speciaal info voor je huisarts printen.
Heb ik ook gedaan en hoe sceptisch de mijne was...hij is inmiddels wijzer....sucses!

Fianna
19-11-2010 om 10:11
Zelf patient b12 tekort
Dank voor je antwoord! Ik ben niet op zoek naar een internist dat is iemand anders in dit draadje.
Ik heb vanmorgen bloed laten prikken en heb misschien vanmiddag maar waarschijnlijk maandag de uitslag. Als mijn hb gehalte in orde is dan sta ik er op dat mijn B12 toch onderzocht word, want er is iets niet in orde (haaruitval, gewichtsverlies, scheurtjes in de mondhoeken, licht gevoel in mijn hoofd, bleek zien). Ik zal die speciale info voor mijn huisarts uitprinten, wie weet helpt dat.

Roosje Katoen
19-11-2010 om 15:11
Ik ben vanmorgen nav dit draadje ook bij de huisarts geweest voor een check op het b12-tekort, en hier stond het gewoon als aankruisoptie op de lijst voor het lab. Hoefde het niet zelf aan te kruisen, want de huisarts kon zich wel vinden in mijn verhaal
Toevallig hoorde ik gister van een bekende huisarts dat scheurtjes in de mondhoeken kan wijzen op b12-tekort. Ze kon dat nergens in de literatuur terugvinden, maar merkte dit zelf bij een patiƫnt met een groot tekort.

Fianna
19-11-2010 om 15:11
Roosje
Op mijn formulier is een analyseboom aangekruist. Maw als mijn hb laag is gaan ze verder analyseren oa b12 gehalte). Het schijnt echt per lab te verschillen. Dus als mijn hb normaal is, weet ik nog niks en moet ik gaan zeuren.
Ik las ergens op internet wel dat gescheurde mondhoeken kunnen wijzen op b12 tekort.

Fianna
22-11-2010 om 13:11
Hb goed, maar
Mijn hb was goed maar de ha gaat aan het lab vragen of mijn B12 en ferritine worden gecontroleerd. Morgen of woensdag de uitslag. Ik ben benieuwd...

Temet
22-11-2010 om 15:11
Jottem
Fianna, heeft de ha het licht gezien, of waren het de magische woorden 'Medisch Tuchtcollege'die hem over de streep hebben getrokken?
Groeten,
Temet

Fianna
22-11-2010 om 16:11
Temet
Ik snap het ook niet. Ik had mezelf al helemaal geestelijk voorbereid op een welles nietes en ja maar dit of dat gesprek, maar dat was helemaal niet nodig. Ik zei dat ik wilde dat mijn B12 gecontroleerd werd en de ha in opleiding zei: dat is goed, zal ik ook vragen of ze naar het ijzergehalte kijken? Ik sta paf

Fianna
22-11-2010 om 19:11
Rare handen
Had net een heel raar iets. Eerst voelde het heel koud in mijn nek, alsof er koud water over heen liep. En daarna begonnen mijn handen en vingers te trillen en kon ik ze slecht coordineren. Wilde een ui snijden maar lukte niet, ik kon ook niet typen, kreeg mijn vingers amper waar ik ze hebben wilde. Na een half uur trok het weg. Echt heel vreemd.

joep
22-11-2010 om 20:11
Fianna
Hoewel ik altijd sterk de behoefte heb om jou van wijze raad te voorzien, weet ik het ook niet. Ik weet van b12 ook niet voldoende af. Deze verschijnselen kunnen aan spanning gerelateerd zijn, evt hyperventilatieachtig. Dat kan ook behoorlijk hevig zijn en hoeft niet altijd met benauwdheid gepaard te gaan). Maak je je zorgen dan zou ik morgen weer met de huisarts overleggen. En vergeet je abonnement niet:)

Fianna
22-11-2010 om 21:11
Ha joep
Hyperventilatieachtig? Komt dat zo maar opzetten (ik was ontspannen), zonder aanleiding en met rustige ademhaling? Apart. Maar goed, spanningen zijn er wel en je lichaam kan soms raar reageren. Ik maak me overigens geen zorgen, ik denk ook echt niet dat ik iets engs heb, vind het alleen opmerkelijk. Ik ga dus niet naar de ha, ze kunnen daar toch niks doen. Moet trouwens morgen al naar de UWV arts, vind ik even genoeg ;)

joep
22-11-2010 om 21:11
Fianna
Waar ik het vooral op baseer is het gevoel: de koude sensatie /koud water in combinatie met tintelende of dove vingers. Dat geven mensen met hyperventilatie ook vaak aan. Ik heb het nog nooit gehoord in relatie met een orthopedisch probleem, hernia, cts of id. En ja het valt echt uit de lucht.
Nou heel veel succes morgen.

Fianna
23-11-2010 om 06:11
Koud gevoel
Ik las wel ergens dat het voorkomt met RSI. Maar dat heb ik niet. Mijn beide vingers zijn wel stram en tiepen gaat moeizamer. Ach, ik weet wat het is, ik word gewoon een oude zeur;) Maar dat van dat hyperventileren onthoud ik, want volgens mij had ik ook hartkloppingen.
Nou ik ga aan de koffie en me voorbereiden op de uwv...

Tinus_p
23-11-2010 om 09:11
Soms zit t mee
Fianna:
'Ik snap het ook niet. Ik had mezelf al helemaal geestelijk voorbereid op een welles nietes en ja maar dit of dat gesprek, maar dat was helemaal niet nodig. Ik zei dat ik wilde dat mijn B12 gecontroleerd werd en de ha in opleiding zei: dat is goed, zal ik ook vragen of ze naar het ijzergehalte kijken? Ik sta paf ;)"
Soms zit t mee, soms zit t tegen.
Laten we wel wezen, de meeste huisartsen zijn best ok, hoor.

Fianna
23-11-2010 om 10:11
De uitslag
B12: 199, dat vond de ha prima
ijzer: 9, te laag krijg een kuur