Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Registratie orgaandonatie

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-09-2016 om 16:09

Kaaskopje

Waar komt jouw hang up met geloof in deze discussie hier toch vandaan??

Ik heb nog geen gelovige hier een gelovige motivatie zien inbrengen als argument tegen deze wet. Het zijn alleen de niet gelovigen die daar over beginnen en dat anderen in de mond leggen.

Aagje

mirreke

mirreke

18-09-2016 om 17:09

Kenfan: precies!

Daar gaan we weer: blijkbaar mogen mensen die het financieel of anderszins (bijvoorbeeld in de opvoeding, maar dat is een ander onderwerp) niet helemaal op een rijtje hebben, of althans niet op hetzelfde rijtje als de gemiddelde mens normaal vindt, betutteld en gekleineerd worden, verliezen ze het recht op zelfbeschikking, mogen ze van alles niet (roken, drinken, huisdieren? mwah, huisdieren dan nog net wel...), en moeten ze vaak van alles wel, omdat ze de godvergeten durf hebben om iets nodig te hebben, van ons nota bene! Iets wat van de gemeenschap is en waar ik, ik, ik zo hard voor heb gewerkt...

Jongens, dat is nou net dat principe van solidariteit...! Ik geloof dat niemand daar meer iets van snapt...

Kenfan, ik heb ook geschiedenis gestudeerd, ik zit misschien met hetzelfde euvel als jij...

Volgens mij zijn er hordes mensen die niet doorhebben hoe cruciaal en precedentscheppend dit soort wetten zijn...

Dit is waar ik mij zorgen over maak:
"The best way to take control over a people and control them utterly is to take a little of their freedom at a time, to erode rights by a thousand tiny and almost imperceptible reductions. In this way, the people will not see those rights and freedoms being removed until past the point at which these changes cannot be reversed."

Quote van Pat Miller.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-09-2016 om 18:09

Mensen bij de voedselbank

Er is nog steeds een groep mensen die meent dat armoede, laag inkomen en/of schulden alleen maar komt door eigen schuld. Ja, dat gebeurt, eigen schuld, dikke bult, maar het is absoluut niet zo dat álle mensen in zo'n situatie komen door hun eigen schuld. Of hadden ze dan beter niet kunnen trouwen, zelfstandige moeten worden, een huis moeten kopen, in een tijd dat de omstandigheden daar voor hen goed voor waren?

Ziekte, overlijden, scheiden, faillissement, ontslag, het kan iedereen overkomen. De één redt het dan wel, de ander zit dan opeens met een onverkoopbaar huis, lijken die uit de kast rollen, een achteruitgang in inkomen die je niet kunt opvangen etcetera.

Teveel mensen denken nog dat zij alles perfect voor elkaar hebben en hén dat nooit zal overkomen. Steeds meer mensen die dat dachten zijn er achter gekomen dat de waarheid zelfs door hun zogenaamd dichtgespijkerde zekerheidsschild heen kwam.

De mensen die nog steeds zo denken zouden wat minder RTL en SBS moeten kijken, want de armoede die steeds meer voor komt, maar de buis niet haalt, zie je maar zelden op tv. De mensen schamen zich daar te erg voor, vanwege de vooroordelen.

Daarnaast mag iemand met een laag inkomen (ook zonder schulden) geen pleziertje hebben. Zij zelf mogen wel genieten van goede wijn, maar zo'n armoezaaier aan de Schultenbrau van 45 cent per blikje, foei! Huisdieren? Schande! En dat allemaal van mijn zuurverdiende belastingcenten, het zou keihard aangepakt moeten worden. Toch?

Ik wens het niemand toe, maar het zou heel gezond zijn als deze mensen ook eens een maandje in hun afgetrapte schoenen moesten rondlopen. Inclusief de stress die wordt ervaren.

Luister vooral eens naar de verhalen wat er kan gebeuren als er door stomme pech een barst in je zekerheidsmuurtje komt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Geen geschiedenis gestudeerd

Misschien komt het daardoor. Maar Mirreke en Kenfan, denken jullie werkelijk waar dat dat is waar de Nederlandse Staat op uit is?
Dat dat een reëel risico is, in dit land in deze tijd?

Kan zijn dat het komt omdat ik het zwaartepunt van mijn opleiding in de politicologie lag, maar ik val echt van mijn stoel bij dit wereldbeeld.
Ik zie trouwens eerder de tegenovergestelde beweging ontstaan, namelijk meer zelfbeschikkingsrecht voor de Nederlandse burger, met als keerzijde van de medaille de terugtrekkende overheid die ook op sociaal vlak een stapje terug doet en daarmee meer ruimte schept voor initiatieven als de Voedselbank etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

Aagje

Aagje, sorry als ik het er teveel bij haal, maar ik heb het gevoel dat voor een aantal mensen toch wel geldt dat orgaandonatie niet samengaat met het geloof. Dat dát dus een reden is om nee te zeggen. Omdat het lichaam intact moet blijven. Vandaar dat ik opeens ook dacht 'ja maar, hoe moet dat dan als een graf geruimd wordt?'.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2016 om 19:09

Mirreke

Wat mij werkelijk niets kan schelen is 'omdat het van mijn belastingcenten is'. Niet onbelangrijk dat de overheid met beleid met belastinggeld omgaat, maar zodra ik een loonstrookje zie is dat belastinggeld al niet meer van mij. Het irriteert mij als mensen dat belastinggeld er bij slepen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Dan blijft het lichaam ook intact Kaaskopje

Het geheel gaat dat namelijk naar een verzamelgraf.

mirreke

mirreke

Verworven rechten

Er wordt van steeds meer rechten afgeknabbeld... dat lijkt mij overduidelijk: privacy (jeugdwet, zorgwet, maar ook bv het recht op inzage van je binnen-Europese reizen, in de strijd tegen het terrorisme), keuzerecht (zorgwet), nu deze dwang tot keuze bij de wet op orgaandonatie. Terugtrekkende overheid, dat wel ja, die de mensen zelf hun zaakjes laat uitzoeken. Ja, ik bespeur een tendens tot verdeel en heers, bewust dan wel onbewust. Dat wordt in dit soort draadjes maar al te duidelijk. Zolang mensen denken dat het hen niet raakt (ik heb niks te verbergen, ik mishandel geen kinderen of dieren, daarom mogen de wetten wel wat scherper, het toezicht scherper, de eisen strenger..., studenten moeten maar lenen, het is tenslotte hun eigen toekomst, waarbij helemaal voorbij wordt gegaan aan het feit dat het vooral om de toekomst van het land gaat) terwijl telkens iets meer van verworven vrijheden en rechten worden ingeperkt...

Onze overheid kiest er bewust voor ons steeds meer in handen van grote conglomeraties en verzekeraars te leggen, die niet het beste met ons voor hebben, maar met zichzelf. Het vangnet wordt kleiner, en wat er nog over is, lijkt wel misgund te worden. Terugtrekkende overheid, jazeker. Meer keuzes, of liever zelfbeschikkingsrecht? mwah, je moet wellicht meer kiezen maar dat houdt niet in dat dit een verbetering is. Je moet meer kiezen, omdat dat voor de bedrijven meer oplevert. En ik zie het ook wel een beetje als voorbeeld van de gapende kloof tussen de regeerders en de 'werkvloer' zeg maar. Niet doorhebben dat het gros van de mensen bezig zijn met overleven, werk te behouden. In dat opzicht is Ouders Online ook wel vrij elitair.

Ook de wet op de orgaandonatie kan ik zo wel plaatsen ja. Vast goed bedoeld, maar ik kan genoeg manieren bedenken waarop je rechtn juist worden ingeperkt met deze wet, en als ik dat kan bedenken, kunnen degenen die daarvan willen profiteren dat ook.

Ik ben niet blij met deze ontwikkeling.

mirreke

mirreke

Kaaskopje?

Had ik het over (jouw) belastingcenten? Ik geloof het niet hoor. Maar ook al was dat zo, ik geloof niet dat het mij interesseert dat dat jouw irriteert. Dat is dan maar zo. Mij irriteert wel meer.

AnneJ

AnneJ

18-09-2016 om 19:09 Topicstarter

Geloof

http://donatiewijzer.nl/orgaandonatie/redenen-die-je-kunt-hebben-om-geen-donor-te-worden/

Ook bij de donatiewijzer denken ze dat de meeste mensen donatie afwijzen vanwege het geloof. Om die reden hebben ze voor diverse richtingen op een rijtje gezet dat dat niet of twijfelachtig is dat dat een reden is. De meeste geloven staan positief tegenover donatie.

Persoonlijk denk ik dat 'het geloof' zwaar clichematig bezien wordt door buitenstaanders maar dat andere vragen en angsten eerder een rol spelen.
Mogelijk dat men zich dan wel makkelijker kan verschuilen achter geloofskwesties. Dan hoe je er verder niet over de discussiëren.

mirreke

mirreke

Kaaskopje, de quote waar jij je zo aan ergert

staat in #179. Dit even for the record.

Kaaskopje

Kaaskopje

Mirreke

Nee hoor, ik wilde je geruststellend at ik niet zo denk.

Kaaskopje

Kaaskopje

Mirreke

Ja Sally heeft het woord belastinggeld gebruikt, maar bedoel jij met dit: ...., van ons nota bene! Iets wat van de gemeenschap is en waar ik, ik, ik zo hard voor heb gewerkt...=== dan niet hetzelfde?

Kaaskopje

Kaaskopje

AnneJ

Je gedachte dat het ook wel makkelijk is om als verklaring van het 'nee' het geloof te noemen, lijkt mij goed mogelijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Kaaskopje

Ik wil geen organen doneren, sta afwijzend tegenover abortus, euthanasie en medisch experimenteren met embryo's. Wel vind ik dat iedereen tolerant moet zijn en wat aardiger voor elkaar. En toch ben ik echt niet gelovig.

Kaaskopje

Kaaskopje

Sally

Ik weet haast zeker dat wij het heel erg eens zijn. Toch haal ik dit er even uit:

Daarnaast mag iemand met een laag inkomen (ook zonder schulden) geen pleziertje hebben. Zij zelf mogen wel genieten van goede wijn, maar zo'n armoezaaier aan de Schultenbrau van 45 cent per blikje, foei! Huisdieren? Schande! En dat allemaal van mijn zuurverdiende belastingcenten, het zou keihard aangepakt moeten worden. Toch?

Ik gun iedereen zijn pleziertje, dus ook mensen in de bijstand, of met schulden. Toch vroeg ik mij af of je roken nog nonchalant een 'pleziertje' zou moeten noemen. En als mensen bij de voedselbank lopen en van uitgespaard geld een krat bier en een paar pakjes shag per week gaan halen, dan gaan mijn wenkbrauwen omhoog. Dan heb je in mijn ogen je prioriteiten niet helemaal op orde.

mirreke

mirreke

Kaaskopje en even wat anders

die gedachte heerst hoor: zij krijgen geld, omdat ze het zelf niet redden, nou dan mogen ze niet roken, drinken, huisdieren houden, vul maar aan: kinderen krijgen? Grote uitgaven doen? Enfin. Tuurlijk is dat de tendens.

Kaaskopje, ik denk ook niet perse dat jij zo denkt. Wellicht ook voor de record: het gaat mij niet om personen hier, perse. Het gaat mij om een instelling steeds duidelijker wordt. Dus wellicht quote ik hier soms mensen maar dat is om de algemene gedachte aan te duiden. Ik beschuldig dus ook niemand met name. Het is althans niet de bedoeling, ook al mocht het misschien zo lijken. En sorry voor míjn geïrriteerde berichtje, dat was achteraf niet zo bedoeld.

Maar even wat anders: in het Engels, maar wel interessant voor sommigen denk ik, een uitleg van hersendood en de Joodse wet: The Brain Death Controversy in Jewish Law

http://www.jlaw.com/Articles/brain.html

Dat is dan wel weer het gevolg van deze wet: we duiken met zn allen eens goed in het onderwerp.

Kaaskopje

Kaaskopje

Vesper Lynd

Misschien kun je aanwijzen waar ik dat heb gezegd? Dan ben ik de eerste die 'sorry' zal zeggen:-) Voor de statistieken: Ondanks dat ik niet gelovig ben sta ik ook afwijzend tegen abortus, maar niet tegen euthanasie. Over embryo's heb ik nog niet echt een mening. Ik neig naar dat het mag, maar voel daar ook wel weerstand bij. En ook ik vind dat iedereen aardig(er) en tolerant(er) met elkaar om zou moeten gaan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

In zijn algemeenheid (Kaaskopje)

Nee, je had niets tegen mij gezegd, maar ik wilde toelichten dat niet willen doneren niet per se iets te maken heeft met geloof. Net als euthanasie en abortus, hoewel ik daar ook voor de keuzevrijheid ben (maar liever heb dat mensen het niet doen).

Kaaskopje

Kaaskopje

18-09-2016 om 20:09

Mirreke

Het is in orde:-)

Wat je tekst in de link betreft, ben ik meteen doorgeschoten naar de conclusie. Ik blijf erbij dat iedereen die afwijzend tegenover orgaandonatie staat óók met de nieuwe wet mag weigeren. Dus als geloof, emoties, angst, of wat dan ook in de weg staat... vul het formulier in en stuur het op. De groep die er nu belang bij gaat krijgen om het formulier in te vullen zijn de 'ik wil niet' mensen, nu zijn het de 'ik wil wel' mensen. Hoe erg is het dat deze verschuiving er is?

AnneJ

AnneJ

18-09-2016 om 20:09 Topicstarter

Juist van positief naar negatief Kaaskopje

In de oude situatie is het moreel goed om je aan te melden.
In de nieuwe situatie is het moreel fout om je af te melden.

mirreke

mirreke

Dat vind ik een mooie samenvatting, AnneJ

Ik begrijp echt niet dat niet meer mensen zitten met de implicaties van deze wet.

Triva

Triva

ik zie dat toch anders

'In de oude situatie is het moreel goed om je aan te melden.
In de nieuwe situatie is het moreel fout om je af te melden.'

Ik zie dat toch anders:
In de oude situatie is het moreel fout om niets te doen.
In de nieuwe situatie is het moreel goed om niets te doen.

Ad Hombre

Ad Hombre

Sally MacLennane

Vrijheid betekent dat je ook de vrijheid hebt om een zootje van je leven te maken. De hartebrekende scheidingsverhalen vliegen je hier om de oren, nou sorry hoor, dat is toch echt je eigen schuld.

Bedrijf beginnen, schulden maken en failliet gaan? Dat is jouw risico! Gaat het goed dan woon je in een villa, gaat het slecht dan moet je je schulden afbetalen en zorgt de overheid *nog* voor een minimumuitkering. Van onze belastingcenten.

Dan betalen alle werkenden zich hier helemaal de tyfus aan uitkeringen, toeslagen, zorgverzekeringen, kwijtscheldingen en schuldsaneringen en dan komen de bleeding hearts hier nog zeuren dat mensen het hier zo slecht hebben. Omdat er een *voedselbank* is waar mensen gratis eten kunnen krijgen. Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat ze anders zouden verhongeren, nee, maar gratis is natuurlijk leuk. Maar op een of andere manier is dat nu ineens bij de dwaallichtjes *het* symbool voor misstanden in de maatschappij. Dat er een voedselbank bestaat!

What's next? Is de kortingskaart voor het OV straks ook een symbool voor de schandelijke manier waarop we met bejaarden omgaan? In welk schemerig deel van de twilight zone leven jullie eigenlijk?

De wereld is niet eerlijk en de losers hebben het slechter dan de winners. Altijd en overal. Live with it!

Ad Hombre

Ad Hombre

Voedselbank III

Voor de duidelijkheid. Ik ben helemaal geen tegenstander van de voedselbank maar wel van het waanidee dat het een schande is dat die dingen bestaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.