Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bianca
19-11-2013 om 10:11
Prikkelbare darmsyndroom
Omdat ik al langer last heb van steeds terugkerende diarree en verstopping en veel buikpijn en winderigheid ben ik begin dit jaar onderzocht door een internist.
Daar kwam niks uit, behalve een onschuldige parasiet, waar ik hoogstwaarschijnlijk geen last van zou kunnen hebben.
Advies was eetpatroon aanpassen (zonder erbij verder hoe)
Maar toch heb ik een maand gevraagd om een kuur tegen die parasiet. Die heb ik inmiddels achter de rug, en ik heb wel het idee dat de klachten anders zijn, maar toch nog steeds veel diarree. Ik heb vanmorgen al drie keer diarree-brei achtige ontlasting gehad en buikpijn erbij.
Hiervoor was ik vorige week nog bij de huisarts maar ze wist het niet meer....
Nu had de huisarts al gezegd dat ik dan waarschijnlijk het prikkelbare darmsyndroom heb. Daar stond dus ook in mijn overdracht van de internist. Jammer genoeg heeft hij niks tegen mij gezegd daarover.
Nu probeer ik uit te vinden wat ik daarmee kan. Maar ik lees ook hier en daar dat het een symptoomdiagnose is die je krijgt als artsen het ook niet meer weten. Dat gevoel heb ik zelf eigenlijk ook. Ik kan er niks mee. Ik eet zo gezond mogelijk. Maar momenteel durf ik bijna niet meer te eten.
Nu is er bij mij vorig jaar ook een vrij ernstig tekort aan B12 gevonden waarvoor ik inmiddels goed wordt behandeld.
Die internist geloofde niet in zo'n tekort (hype zei hij) en hoewel ik op andere dingen ongelofelijk opknap blijf ik last houden van diarree (en soms verstoppingen).
En daardoor voel ik me denk ik ook lamlendig. En dat word ik zo zat.
In principe zijn gluten en lactose intolerantie uitgesloten. Bij gluten weet ik dat het alleen in mijn bloed is nagekeken, en dat om 100% zeker te zijn je eigenlijk verder moet kijken.
Maar heeft dat zin?
Heeft een van jullie nog tips hierover?
Ik zit zelf te denken om een eetdagboekje oid bij te houden. Ik let nu wel op wat ik eet, maar heb niet echt het idee dat iets de klachten echt triggert.

Jippox
30-11-2013 om 09:11
en (tip)
Bij buikklachten al dan niet in combinatie met misselijkheid en vermoeidheid is het ook altijd raadzaam om de ontlasting te laten onderzoeken op parasieten. Een beruchte is de "dientamoebe". Komt veel voor bij met name kinderen rond de 10 jaar en ouders met kinderen in die leeftijd. Bij kinderen geeft hij vaak diarree terwijl volwassenen er juist ook obstipatie van kunnen krijgen.
Je kunt 'm ook bij je hebben zonder er klachten van te hebben, maar je kunt er ook behoorlijk wat narigheid van hebben. Een probleem is wel dat 'ie moeilijk te behandelen is...

Rosa van der Zanden
06-12-2013 om 19:12
Dc!!!
Kind krijgt nu witbrood en heeft nog slechts sporadisch buikpijn! Heel, heel erg bedankt voor de tip. Nu nog uitzoeken wat de andere triggers zijnl maar de ergste pijn is weg.

dc
07-12-2013 om 08:12
wat fijn zeg!
Met een beetje geluk kan alles een beetje tot rust komen nu en is de pijn straks helemaal weg.

Puck
09-12-2013 om 11:12
Wauw Rosa
Wat kan het leven toch simpel zijn als je de juiste tip krijgt. Super!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.