Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
11-06-2018 om 21:06
Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie
https://www.npostart.nl/live?channel=NED3
"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."

bieb63
14-06-2018 om 16:06
anderzijds
Speelt de markt natuurlijk ook in op de veranderende behoefte (gezonder, minder suiker, zout enz). Ik zag laatst bij Appie bij de rijst, een alternatief: rijst gemaakt van linzen, en kikkererwten. En zo zijn er nog talloze nieuwigheden. Alsook steeds meer producten met minder suiker (al dan niet met zoetstoffen opgevangen) en vet.
Overigens is 'light' eigenlijk nog veel ouder dan we eigenlijk denken (men associeert het begin van light producten met de komst van light cola (eind jaren 70?), maar wat dacht je van halfvolle melk....? Bestaat al heel lang, en is eigenlijk ook gewoon heel simpel een light versie van (volle)melk.

Emmawee
14-06-2018 om 17:06
Complex
Ik snap wel dat het complex is.
Maar ik vind wel dat bedrijven zich vaak te gemakkelijk achter "de wil van de consument" schuilen, terwijl ze die wil voortdurend aan het beïnvloeden zijn om de vraag te vergroten.
Om het nog maar niet te hebben over misleidende verpakkingen.
Het is gewoon duidelijk.dat bedrijfseconomische factoren (ja, banen inderdaad, zeker belangrijk!) een grotere rol spelen dan de invloed op bijvoorbeeld volksgezondheid, dierenwelzijn en milieu. Dat is hoe de wereld in elkaar zit en ik vind dat niet altijd fraai.

Kaaskopje
14-06-2018 om 19:06
Bieb
De markt speelt ook in op de behoefte door gezonde namen op de verpakking te zetten, dat is nog iets anders dan dat het ook echt gezonder is. Er is nogal wat, wat niet bevat wat de verpakking belooft. Het loont echt de moeite om Keuringsdienst van Waarde te kijken, voor wetenswaardigheden over hoe de consument regelmatig voor het lapje wordt gehouden. Een van de meest hilarische vind ik die waar men laat zien wat chiazaad eigenlijk is, nl vogelzaad wat je voor een habbekrats in de dierenwinkel kunt kopen. Maar deze over zilvervliesrijst is ook wel grappig:
https://youtu.be/wU8weviQ3cQWat melk light betreft, wat dacht je van taptemelk? :-)

mirreke
14-06-2018 om 21:06
Welnee half a twin, een mens is geen omnivoor
Een mens is een fructivoor. Wij hebben kleine tanden en knobbelkiezen. Geen gebit om vlees te verscheuren.
Ook zijn onze darmen niet kort genoeg voor een omnivoor, als die al bestaat. Een beer komt er het meest bij in de buurt. Onze darm is veel te lang en niet glad genoeg om vlees te eten. Alleen een korte gladde darm is goed om het lijkgif uit dood vlees snel af te voeren.
Een plak bacon is te vet en te zout, en te dierlijk.
Heel slechte belegkeuze juist.

Temet
14-06-2018 om 21:06
Mirreke
Waar zijn onze hoektanden dan voor? Tegenstribbelende pistachenootjes?
Fructivoor? Fruiteter? Prachtig artikel, ik heb het niet helemaal gelezen, maar het komt erop neer, zo te zien, dat de mens eigenlijk een fruiteter is, die andere voedingsmiddelen erbij heeft moeten leren eten om te overleven. Zoals vlees, vis, groente en granen.
Volgens mij ben je dan gewoon een alleseter. Als de mens alleen van fruit zou kunnen leven had de mens dat wel gedaan, maar dat kon-ie dus niet. En dat kan-ie nog altijd niet, want zelfs in streken waar het jaar rond fruit groeit, leven mensen niet van fruit alleen. Waar zou een mens dan trouwens zijn eiwitten uit moeten halen? En ijzer? En vitamine B12? En vet? Nou ja, dat laatste zit in kokosnoten en avocado's, maar verder vziw alleen in noten (geen fruit) en andere zaden (ook geen fruit). En natuurlijk in varken en makreel.
Groeten,
Temet

bieb63
14-06-2018 om 22:06
Kaaskopje
Dar weet ik hoor, dat er regelmatig misleidende dingen op verpakkingen staan. Etiketten lezen blijft dus een must. Keuringsdienst van waarde zie ik regelmatig. Best interessant.
Wat ook wel grappig is: wij thuiskoks komen niet op het idee om suiker in bijv je eigen gemaskte bolognese saus of uiensoep (ik noem maar even wat dwarstraten) te gooien. De grap is echter, dat topkoks dat juist wel doen..... om de smaken samen te brengen, spanning in het gerecht te stoppen, tegenhang te geven, net the finishing touch. Dus zo gek is dat nog niet dar de fabrikanten dat ook doen....😂

Helga
14-06-2018 om 23:06
Misleidend
Ach, ik snap dat nooit zo.
Dat een verkoper van voedsel probeert ons een gevoel te geven dat ons aanspreekt (momenteel is
'gezond' helemaal hot dus verkoopt) is toch niet vreemd en ook wel logisch.
Niemand zeurt erover als bijv autoverkopers dat doen. En daar trapt vast ook lang niet iedereen in.
Bij voeding trappen we snel erin. Ik ook.
Logisch ook, vind ik. Ook ik doe vaak snel snel boodschappen en kijk dus niet altijd nauwkeurig naar wat ik koop, maar werp een blik op de verpakking.
Maarja, wiens schuld is dat? Wat mij betreft leven we gewoon te snel en ligt het niet aan zog. misleidende boodschappen.
Een kind kan de was doen en etiketten lezen, gelukkig is het verplicht om op artikelen te zetten wat erin zit.

Helga
14-06-2018 om 23:06
En Kaaskopje
Een vriendschap met mij zou ook niet voortduren.
Boos worden op mijn kinderen schaar ik zelf niet onder kritisch maar onder behoorlijk ongepast.

Kaaskopje
15-06-2018 om 01:06
Helga
Jij had wel boos op mijn kinderen mogen worden als de gelegenheid daarom had gevraagd. Je was er niet bij, dus je kent niet alle details. Dus ook niet hoe het verder verliep. De vriendin leerde een tijd later haar huidige man kennen, dat speelde ook mee bij dat haar behoefte aan mijn gezelschap af nam. Het is verwaterd, geen ruzie. Ik denk dat we het allebei wel goed vonden zo.

Kaaskopje
15-06-2018 om 01:06
Bieb
Ik doe wel suiker in de sla, of honing. Honing/mosterd-dressing, lekker. Ik vind het ook echt geen schande om af en toe wat suiker toe te voegen. Zelfgemaakte appelmoes, stoofpeertjes of rabarber vind ik echt niet lekker zonder suiker. In pastasaus zou ik het niet bedacht hebben en helemaal niet in uiensoep. Maar ik gooi dan wel weer in van alles kookroom of kokosmelk en sinds dochter weer thuis woont, ricotta in de pastasaus. Sinds ik kookroom ontdekt heb, maak ik ook haast geen 'papjes' meer voor groente. Kaassaus maak ik nu alleen met kookroom waar ik kaas en kruiden door roer. Vanavond hebben we spinazie gegeten, ook met een flinke scheut kookroom, zout, chilipoeder, kerrie en geraspte kaas. Heerlijk .

Helga
15-06-2018 om 02:06
Nouja Kaaskopje
Precies daarom zou onze relatie dus ook zijn 'verwaterd'. Ik vind dat er maar weinig gelegenheden er om vragen om boos te worden op andersmans kinderen.
Ik vind een leersituatie voor kinderen sowieso niet vragen om boos worden. En als al iemand dan boos mag worden op mijn kinderen ben ik dat zelf, of mijn partner.
En natuurlijk is het een leersituatie als kinderen geconfronteerd worden met zo'n allyoucaneatbuffet.
Je had ook vriendelijk uitleg kunnen geven over de verschillende aspecten ervan.
En nogmaals, als het je dan zo stoort, spreek je vriendin er op aan.
Mijn ervaring is sowieso dat ouders er niet blij mee zijn als je hun kinderen een uitbrander geeft.
Mij heeft het ook een vriendschap gekost omdat ik boos was op een kind omdat dat kind stenen gooide naar mijn kind. En nee, natuurlijk geen ruzie, uiteraard 'verwaterde' het.
In dat geval vond ik zelf ook achteraf dat ik wel terecht boos was geworden. Het stenenincident was niet het eerste en kind toonde geen spijt.
En nouja, eigenlijk was ik niet eens boos maar sprak kind er wel stevig op aan.

Half a twin
15-06-2018 om 08:06
Mirreke
Fructivoor? Alleen vruchten? Ook geen bladgroenten en geen knollen? Erg eenzijdig voedingspatroon wordt dat dan.
Verder zeg ij naar niks meer want met hardcore vegafans is het moeilijk discussieren.

Triva
Huizen
Het huurhuis van mijn ouders uit 1986 was toch veel groter dan ons huis uit 2001 (allebei sociale woningbouw). Er worden nu meer koophuizen gebouwd die zijn groter. De breedte was toen ook meer met het doorzonprincipe. Vinexhuis is hier 5,40 breed, krap 5 meter binnenruimte. De woonkamer van mijn ouders was met vier meter breed dus veel groter (8 lang). Onze woonkamer is 5 bij 4.

Emmawee
Helga
Dieselgate vergeten?
En over etiketten lezen... je weet dat zo'n 2.5 miljoen mensen in Nederland laaggeletterd zijn?
Maar ja, het is natuurlijk gezeur. Want jij trapt er niet in, dus dan is het mensen hun eigen schuld. Die domme dikkerds.

Emmawee
Huizen
Kan iemand mij uitleggen hoe / waar de huizen in deze discussie zijn beland?
Ik zie het niet terug (en heb geen zin om alles terug te lezen)

Jasmijn
15-06-2018 om 09:06
nou met dat etiketten lezen
Nog even over etiketten lezen, Emmawee schrijft 'je weet dat zo'n 2.5 miljoen mensen in Nederland laaggeletterd zijn?".... ja en dan ook nog een paar miljoen die inmiddels zo kippig zijn dat ze het niet lezen kunnen (ik dus) jeetje wat een kleine lettertjes! Gelukkig heeft mijn telefoon een vergrootglas functie en kan ik nog 'iets' lezen van die etiketjes.
Ik heb een aantal documentaires van Michael Pollan gezien, maar ook van andere deskundigen en eigenlijk is één regel het simpelst. Zo veel mogelijk verse, onbewerkte producten kopen, en zoveel mogelijk zelf maken, dan weet je wat je eet. Voorgeproduceerd voedsel is geen ramp, alleen moet je dit meer als extraatjes zien en wat beter onder de loep nemen. (letterlijk ;-0)
Ik denk meer zoals mijn ouders en opa en oma aten. Iedere dag aardappelen, groente, vlees (niet veel vlees) nooit sausjes, nooit pakjes (mijn moeder hield niet van koken en wist volgens mij niet eens dat er pakjes bestonden, verdiepte ze zich zelfs niet in) (pasta was iets enorm exotisch voor mijn ouders) Simpel en puur eten eigenlijk. (maar ik vond het wel saai eten altijd)

Helga
15-06-2018 om 09:06
Huh?
Emmawee, dieselgate vind ik wel van andere orde, directe gevolgen zijn niet alleen voor koper.
Je toon vind ik wat vervelend, ik schreef toch dat ik er wel ook intrap?
Laaggeletterden, dat vind ik dus echt een lastige.
Want ik zie echt niet hoe je die groep tegemoet zou kunnen komen op dit vlak.
Ik denk juist dat elke poging die je doet het totaal juist erger/verwarrender maakt.
Het lijkt me onmogelijk om marketing zo sterk aan banden te leggen dat het zonneklaar is voor iedereen wat het is enz.
Nuja, iig niet in een democratie.

bieb63
15-06-2018 om 10:06
Kaaskopje
Er zijn natuurlijk zat gerecht waar logischerwijs suiker in gaat.
Wat ik vooral bedoel is dat in gerechten waar je zelf niet zo aan zou denken of doen, maar waar dus wél suiker in gedaan wordt door goede koks. En die zijn natuurlijk niet persé bezig met het (on)gezondheids aspect van het gerecht, maar vooral met de smaak(beleving). Dus wat dat betreft vind ik het niet raar dat fabrikanten dat ook doen.
Wat anders vind ik bijv. zout doen in tomatenpuree. Een echte goede tomatenpuree is alleen tomaat dat zeer geconcentreerd is. Dat zout is dan niet nodig. Maar er zijn ook merken (meerdere) die dat wél doen. En dat is dus niet omdat die tomatenpuree dat nodig heeft qua smaak, want je moet gewoon flink concentreren, maar om minder tomaten te hoeven gebruiken (dus goedkoper voor de producent).

Emmawee
Helga
Mijn excuses, ik had je niet helemaal goed gelezen en werd gewoon getriggerd door "een kind kan de was doen". Niet handig van mij om dan zo te reageren. Sorry daarvoor.
Ik reageer later nog verder, maar dit wilde ik alvast rechtzetten.

Helga
Emmawee
Oke;)
Ik ken zelf ook wel heel veel mensen waarvoor een heleboel aspecten in de maatschappij te ingewikkeld of te moeilijk zijn. Maar ik zie niet in hoe je alles zo simpel kunt maken dat echt iedereen mee kan komen.
Oplossing lijkt me eerder liggen in hulp voor die groep.
Maar de meeste mensen die klagen over misleidende verpakkingen kunnen echt wel etiketten lezen maar doen dat niet of onzorgvuldig.

Kaaskopje
Helga
voor de goede orde: ik heb onze discussie verlegd naar de rubriek 'algemeen ouderschap', omdat ik het hier te o.t. vond, maar ook omdat ik het onderwerp 'boos worden op andermans kinderen' letterlijk algemener wilde maken.

Kaaskopje
15-06-2018 om 11:06
Bieb
Het lijkt misschien een beetje op mierenn...n, maar ik zie eigenlijk niet zoveel verschil tussen dat beetje zoet in het een en dat beetje zout in dat ander. Het gaat in beide gevallen om hetzelfde: zorgen dat mensen het lekker vinden en kopen, maar inderdaad ook zorgen dat mensen dénken dat het een fantastisch product is en dus opnieuw kopen. Dat gaat dus niet per se om kwaliteit, maar om beleving. Een echt goede kok, vindt beide aspecten even belangrijk (vind ik ). Die echt goede kok verwacht ik niet bij MacDonalds of Happy Italy, maar dan weet je zelf ook waar je aan begint. Persoonlijk vind ik beide acceptabel voedselvermaak, zolang je daar niet elke dag, of beter nog week, zit.
Mijn man heeft minder behoefte aan zout dan ik om tevreden te zijn over de beleving. Ik minder aan zoet. Op een paar uitzonderingen na. Ik heb bij de vorige ronde afvallen wel geleerd dat je die behoefte aan zoet kunt bijsturen door daar totaal uit te breken. Dan merk je opeens hoe zoet zoet kan zijn. Omdat ik een beetje zoet echt wel lekkerder vind dan ongezoet in sommige gevallen, ben ik wel weer wat suiker gaan gebruiken, maar minder dan voorheen. Er gaat nu een halve schep door de yoghurt bijvoorbeeld. Thee en koffie drink ik al zo'n 40 jaar zonder suiker en de koffie ook zonder melk.
Ik gebruik veel minder zout dan mijn moeder dat vroeger deed. Er ging een hele eierlepel zout over de aardappelen, maar ook over de groente. Ik doe ook in veel zout, maar een stuk minder dan mijn moeder. Voor mijn jongste ook te weinig, die strooit standaard extra zout, peper en zelfs sambal over haar eten. Ook de hoeveelheid zout in het broodrecept wat we gebruiken, hebben we inmiddels verlaagd. Dat gaat maar om 2 gram, maar dat is toch weer 2 gram minder. De voedselindustrie doet het al of moet hetzelfde doen. Langzaam maar gestaag de smaak van zout en zoet aanpassen naar wat gezonder is.

bieb63
15-06-2018 om 12:06
Niet helemaal eens Kaaskopje
Suiker in bijv. een pot pastasaus is niet ter vervanging van de basisingredienten, maar om de saus lekkerder te maken. Dat heeft dus puur met smaak te maken (en ja natuurlijk wil de fabrikant dat z'n product goed verkocht wordt, maar dat is logisch).
Zout in tomatenpuree is niet nodig voor de smaak, want als je voldoende tomaten gebruikt is zout n.v.t. Het is wél nodig als je dezelfde smaakbeleving wil bewerkstellingen, maar minder tomaten wil gebruiken om goedkoper te kunnen produceren. M.a.w. ze sjoemelen met de basisingredienten.

wil40
15-06-2018 om 15:06
Op iedere hoek..
Wat er de afgelopen jaren ook is veranderd is dat je op elke hoek van de straat "makkelijk mee te nemen eten" kunt kopen.
De bakker was vroeger de warme bakker en ik moest daar een gesneden bruin halen. Nu is er amper ruimte op de toonbank voor mijn brood want alles ligt vol met broodjes met beleg, pizzabroden, croissantjes met chocola, uien/kaas kruiers en kaasstengels. enz.
Ik kon de verleiding net niet weerstaan en heb zo'n halve kruier naar binnen geklapt terwijl ik dit lees.
Belachelijk, stukje tomaat hier en daar, het lijkt net of je gezond bezig bent.
Over 2 uurtjes ga ik warm eten.
We kunnen niet meer wachten, we kunnen niet meer uitstellen, honger lijden is niet nodig en ook wat zielig.
Mijn zoon riep vroeger altijd dat hij honger had als hij met oma de stad in ging. Arm kind en oma kocht bij de Hema een hotdogje. Dat hij nog maar een uurtje moest wachten tot ze warm ging eten kon ze niet over haar hart verkrijgen.
"Ach ja, hij had honger". Het kind weet niet eens wat honger is, gelukkig.:-)
Er is overal eten, teveel eten, makkelijk eten. Trek kweken, honger voor mijn part, daar krijg je niets van.
Maar inderdaad, alleen al "de tussendoortjes" voor de peuters en kleuters is een fantastische handel. Stel je voor dat er om 10.00 uur geen tussendoortje in de rugzak zit. Arm kind:-) En zo groeien we op met het idee dat als je trek hebt, dat je moet eten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.