Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nu op Npo3: Overgewicht en 30 jaar voedingsindustrie

https://www.npostart.nl/live?channel=NED3

"Vandaag 21:35 • KRO-NCRV • 93 min
Deze documentaire is alles wat de voedingsindustrie al dertig jaar niet wil dat we te zien krijgen."

Jasmijn

Jasmijn

13-06-2018 om 15:06

Heerlijk Pirata

Jeetje ja, jouw pizza zou ik wel als echt eten bestempelen hoor! Hij klinkt heerlijk en ook lijkt hij me niet ongezond.
Maar de afhaalpizza die druipt van de kaas en het vet, of die uit een kartonnen doos van de supermarkt komen niet (ook best lekker) maar niet gezond.

bieb63

bieb63

Half a twin

Ja, dat noem ik naief......
Nee natuurlijk is af en toe een plakje zeeuws spek niet erg (net als af en toe een koek enz). Maar als jij het dagelijkse ontbijt en lunch eet met volkoren boterhammen, en mét beleg, dan gaat het niet om een enkel plakje zeeuws spek of een beetje hagelslag. Dan gaat het, normaliter, om gemiddeld 5 boterhammen met beleg. En dat bij elkaar, al dat beleg, ook al ben je redelijk zuinig met beleggen, is heeeel veel. Niet alleen vet (afhankelijk van het soort vleeswaar), maar vooral zout en suiker. Overigens is het dierlijke vet (kaas, vleeswaren) nou juist niet zo goed. En als je 5 boterhammen per dag belegd met zout en hartig, dan gaat er veel en veel meer suiker en zout dagelijks doorheen dan jij blijkbaar beseft. Weet je hoeveel zout er in kaas zit? En in vleeswaren? Dagelijks 5 boterhammen beleggen, beperkt zich niet tot 1 plakje kaas en 1 plakje worst of een beetje hagelslag.
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat ontbijten en lunchen met volkoren brood een slechte keuze is, maar wel dat jij dat zomaar betiteld met gezond. Dat is m.i. naief.

Half a twin

Half a twin

Morgen ga ik ook supergezond!

Lasagne. 😜
Volkorenvellen hoewel het aantal vezels daarin nogal tegenvalt. Voor 4 personen 1250 g. groenten (voornamelijk tomaat bleekselderij en ui) , 400 g rundergehakt en een beetje bechamel van 250 ml halfvolle melk en een klein beetje kaas. Meestal net iets meer dan 100 g om op de hele schaal wat kaas te hebben.

Pirata

Pirata

Jasmijn

Daarom maak ik pizza liever zelf.... ik word al naar als ik bij Domino's of New York pizza op de site kijk wat er nu echt in zit. Maar zelfgemaakt, oh yeah!

Half a twin

Half a twin

Gezond ja

De ene dag eet ik kaas, de andere dag rosbief en dan een keer spek. Van de 4 boterhammen die ik eet zijn er gemiddeld 2 hartig belegd en 1 zoet. Vanmiddag had ik 1 plak kaas op 2 boterhammen.
Vroeger op de opleiding heb ik mijn dagmenu wel eens moeten berekenen qua voedingswaarde. En nu doe ik dat ook wel eens om te kijken of ik nog binnen de normen zit.
Ik kan je vertellen dat dat nog prima lukt. Die maximaal 6 gram zout haal ik bij lange na niet. De mono en disachariden (suikers) blijven ook meestal onder de maximale waardes.
Vandaag niet want ik ga taart rten bij een geslaagd familielid.

Emmawee

Emmawee

13-06-2018 om 17:06

Ja Ad, ik ken de verschillen tussen sigaretten en voedsel. Die vergelijking maak ik dus ook helemaal niet.
Ik vergelijk jouw redenatie:
"De voedingsindustrie levert gewoon wat de klanten willen: Te zoet, te zout en te vet." met die van de sigarettenfabrikanten die zeggen: "er zijn nu eenmaal mensen die willen roken, voor hen maken we sigaretten."
Beide redeneringen zouden nog wel kloppen, als er niet voortdurend marketeers bezig zouden zijn om meer vraag te creëren.

Maar ik kan het ook zeggen zonder de tabaksindustrie erbij te halen.

Ik denk niet dat "de klanten" per se te zoet, te zout en te vet willen. Als dat zo zou zijn, zouden de gezondheidsclaims van de verpakkingen verdwijnen en zouden de voedingswaardetabellen wel wat groter worden afgedrukt. Dan zou er op de diepvries rode kool wel staan: nu met 18% suiker. Of op de nutella: lekker vet en zoet! Of op de Mexicaanse kruidnmix: bestaat voor 1/3 uit suiker.

"De klanten" willen volgens mij graag betaalbaar voedsel, makkelijk verkrijgbaar en gemakkelijk te bereiden. En tegenwoordig ook graag makkelijk mee te nemen, want we eten minder thuis.
En het moet natuurlijk lekker zijn.

Zoet, zout en vet is lekker. Erg lekker. Onweerstaanbaar zelfs, vooral in de juiste verhouding. (Tony Chocolony Caramel-Zeezout bijvoorbeeld...)
Bovendien zijn het relatief goedkope toevoegingen waarmee je producten beter houdbaar maakt en daarmee de verkoop eenvoudiger.

Ik neem het de voedingsindustrie niet kwalijk dat ze hun eten onweerstaanbaar willen maken en ook niet dat ze het graag op veel plekken willen verkopen. Maar sinds duidelijk is dat er een obesitas-epidemie ontstaat door te zoet, te zout en te vet voedsel (i.c.m. te weinig beweging), vind ik dat de voedingsindustrie meer maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen, in plaats van zich te verschuilen achter redenaties als: "wij leveren nu eenmaal wat de klanten willen". En in plaats van hun marketing (vaak gericht op kinderen) volop in te zetten om vooral de vraag naar hun producten te vergroten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-06-2018 om 02:06

Boink

Ik werd boos over dat gedrag omdat het echt om onnodige verspilling ging in het kader van 'er is toch al voor betaald'. Even proeven van een ijsje, die werd vervolgens op zijn kop op het bord gezet en hoppa ze hupten van hun stoelen en gingen iets anders halen. Ik heb echt een hekel aan 'mijn kinderen doen dat niet en die andere wel' commentaar, maar in dit geval was het echt zo dat mijn dochters gedrag zagen, wat voor ons niet normaal was, maar ja, het was natuurlijk erg grappig en kennelijk mocht dit in zo'n restaurant, want moeder van de andere kinderen, die dit al vaker had gedaan, vond het goed, dus dan doen wij het ook!

Mijn kinderen werden vervolgens wel degelijk al op dag 1 afgeremd door mij. Ik heb gezegd dat ik dat niet wilde hebben, maar ik heb het toen bij mijn eigen kinderen gehouden. Op dag 2 heb ik mijn inmiddels boze commentaar ook naar de andere kinderen verlegd. Als ik bij mensen thuis ben en ik zie daar gedrag wat ik niet prettig vind, zeg ik niets, het is niet mijn huis en niet mijn regels. Als ik in een restaurant ben en onze gezamenlijke tafel wordt omgetoverd tot een afvalberg, dan is die tafel van ons allemaal en mag ik wel iets zeggen van dat gedrag. Ik heb in eerste instantie aangekeken of mijn vriendin in zou grijpen bij haar kinderen, maar dat gebeurde niet. Dus de kampen waren al ietwat gescheiden. Mijn kinderen mochten niet meer meedoen, de anderen bleven doorgaan, mijn kinderen zaten toen toch weer met een bil naast de stoel om mee te gaan, tja je kan het proberen nietwaar? en toen vond ik het welletjes. Mensen die mij kennen weten dat er heel wat moet gebeuren voor ik mijn stem verhef, nou... er gebeurde heel wat toen. Ik schaamde me voor de aanblik van onze tafel.

Ik vind overigens dat dit los staat van aankomen en afvallen. Mensen die dik worden door teveel calorieën, eten en drinken teveel waar je van aankomt, maar dat het wijst niet op voedselverspilling en asociaal gedrag.

Hoezo moest ik mezelf bijsturen? Ik genoot van het aanbod en at meer dan goed voor me was, maar at wel op wat ik gehaald had. Ik denk dat héél veel mensen bij etentjes net even wat meer eten dan ze gewend zijn. Gewoon omdat het een verwennerij is en je daar soms aan toe mag geven. Ik ben echt niet aangekomen van die buffetten bij CenterParcs of eerder bij Disneyland, we hebben daar ook veel gelopen, dus dan valt de schade mee. ik ben aangekomen door stelselmatig te veel calorieën te eten, maar niet weg te sporten of wandelen.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 07:06

het is wat de consument wil

Veruit de meeste producten worden uitgebreid getest voor ze in de winkel komen. Dat gaat vaak door vaste smaakpanels of er wordt gebruik gemaakt van test-bureaus die deze tests blind op zetten.
Best leuk om daar aan mee te doen. Na een fiks aantal verschillende ontbijtkoeken kun je die voorlopig niet meer zien, maar ok. Je moet het product dan scoren op allerlei verschillende zaken, smaak, structuur, mondgevoel, uiterlijk etc. Je ziet alleen een code en hebt dus geen idee of je een nieuw of bestaand product van producent x of y of recept b of c hebt.
Ik snap volkomen dat ze op die manier kunnen zeggen: dit is wat de consument vraagt, zij maken gewoon dat wat de hoogste score krijgt en dus waarschijnlijk het meeste zal verkopen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen er moet geld verdient worden.

Er moet gegroeid worden want dat is hoe onze huidige economie is ingericht. Minder is niet acceptabel, minder winst is fout.

Je ziet dat groei vereiste in alles: kijk eens naar de huizen die op dit moment gebouwd worden, die zijn ook groter dan ooit. Het bouwen van een klein huis is in vele projecten niet eens toegestaan, en dan heb ik het niet over een tiny house maar gewoon een klein huis.

Als je als bedrijf iets gaat maken terwijl de consument dat wel wil (althans zegt dat te willen) maar het niet koopt ga je over de kop, en dan spreekt iedereen weer schande want weer een bedrijf over de kop.

Het is best heel complex en met heel veel tegenstrijdigheden en dat is niet zo makkelijk opgelost en ontward.

Half a Twin

"Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag"

Dat is een geloofsartikel, geen wetenschap.

In Italië - het land van het geprezen Mediterrane dieet - is het vziw vrij gebruikelijk om te ontbijten met een cappucino (desgewenst met suiker) en een paar koekjes. Je hebt daar een hele serie koekjes in grote zakken (dit soort bijvoorbeeld: https://pastavoordeel.nl/koekjes-and-snacks/abbracci-350-gr-mulino-bianco/?sl=nl), die zijn niet voor 's middags bij de thee, dat is een ontbijtproduct.

Toch zijn Italianen vziw niet dikker dan Nederlanders

Volkorenbrood moet je in Italië ook met een lantaarntje zoeken trouwens. Tenminste, dat was twintig jaar geleden zo en ik heb niet het idee dat het is veranderd. En aan volkorenpasta doet de gemiddelde Italiaan al evenmin.

Iedere cultuur heeft zo zijn eigen dogma's over eten. Bij ons het heilige ontbijt met de ook al heilig verklaarde volkorenboterham. Italianen hebben dan weer de overtuiging dat het bijzonder slecht voor de spijsvertering is om na pakweg 11 uur in de ochtend nog koffie met melk te drinken. Ieder zijn meug

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

14-06-2018 om 10:06

het ontbijt

Inderdaad Temet, dit hoor ik al mijn hele leven, maar ik ontbijt niet en het gaat heel goed met me en ik ben gewoon slank.
Ik ontbijt niet omdat ik het gewoon niet naar binnen krijg zo vroeg. Ik moest wel eens ontbijten omdat het op een later tijdstip niet kon (skiles op vakantie om 9.00 uur en dan de hele ochtend op pad) maar dan kauw ik en kauw ik maar kan het niet doorslikken. Dus toen maar broodjes in mijn servet meegenomen in mijn jaszakken, was ook een prima oplossing.
Ik ben inderdaad meer als de italianen, ik drink koffie in de ochtend en zodra ik honger krijg ga ik wat eten, vaak een boterham met beleg (volkoren en geroosterd, gewoon omdat ik dat het lekkerste vind) meestal is dat rond 11.00 uur of 11.30. Nu werk ik vanuit huis, dus ik kan het gewoon maken zodra ik zin heb, maar vroeger, toen ik nog op kantoor werkte, at ik even een broodje tussen het werken door. Ik zou me denk ik wat strenger aan etenstijden houden als ik werk zou hebben waarbij ik echt alleen tijdens pauzes kon eten.
Volkoren pasta, daar doe ik ook niet aan, vind het niet lekker, en zoveel verschil zit er geloof ik ook niet in. Ik maak wel een hollandse versie, dus meer vulling (groente en saus) dan pasta.

Helga

Helga

14-06-2018 om 11:06

Wat sneu Kaaskopje ot

Dus de kinderen krijgen een boze tirade van jou omdat ze iets doen dat ze mogen van hun ouders.
Dat vind ik sneu hoor.
Als jij vindt dat het jou aan gaat, wees dan boos (?) tegen je vrendin.
Jouw kinderen hebben gewoon naar jou te luisteren, ongeacht wat andere kinderen mogen.
Regels verschillen. Dat kan wrijven op gezamenlijke vakanties, maar dat is dan jouw probleem, dat je nu neerlegde bij de kinderen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Helga

Het gaat om een oud verhaal. Alle kinderen zijn inmiddels ruimschoots volwassen en zonder trauma door dit voorval opgegroeid. Ik heb het er ook met vriendin over gehad later en ze was het wel met me eens, maar op de een of andere manier belandden we steeds in dit soort situaties, waar ik dan met rode koontjes van schaamte en/of ergernis bij zat. (Met korting eerse klas in de trein zitten, waar de limonade vervolgens onder de benen van een laptopmeneer door liep, luidkeels 'blijf zitten, doe rustig' geroep van moeder, die dat meteen ook weer ontkrachtte door er om te lachen, dat werk.) Dat zal op den duur, na heel wat jaar, de vriendschap ook wel de kop gekost hebben. Van mijn kant omdat ik me aan haar manier van handelen ergerde en van haar kant ongetwijfeld omdat ik te kritisch was naar haar zin. Het zij zo. Je zou kunnen stellen dat onze vriendschap een aantal jaren 'nuttig' is geweest. De kinderen konden met elkaar spelen, wij hadden zo af en toe ons kopje koffie en thee samen, zolang het daarbij bleef was het 'te doen', maar we waren uit een ander hout gesneden en dat werkte in de hand dat ik me als een grote strenge zus ging gedragen. We scheelden 10 jaar, maar wel met even oude kinderen.

Kaaskopje (ot)

Ik word er dus ook narrig van als mijn kinderen bij een buffet veel te veel opscheppen en het vervolgens laten staan. Mijn dochter heeft die neiging,want alles lijkt lekker en dan zijn haar ogen al snel groter dan haar buik. Dat mag dus niet van mij. Ik ga met haar mee (moet ook wel, ze is vaak te klein om overal bij te kunnen), en zeg op een gegeven moment dat het mooi is geweest "en als je dat op hebt, en je wilt nog meer, dan haal je maar wat nieuws". Mocht iets wat ze gekozen heeft echt niet lekker zijn, dan hoeft ze dat van mij niet tegen heug en meug op te eten, maar iets pakken, éen hapje nemen, en het dan wegleggen omdat je liever wat anders probeert, dat vind ik niet acceptabel.

Thuis gebeurt dit ook wel eens, en soms geef ik haar van iets maar de helft met de boodschap dat ze de andere helft kan krijgen als de eerste op is. Want ze weet het levensmiddel in kwestie vaak ook nog zo te mishandelen dat wat zij laat liggen, ook niet meer lekker is voor een ander om op te eten. Ik kan daar slecht tegen

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

Ontbijt

Op de een of andere manier vond ik de melding dat het IF-dieet een goede en niet ongezonde manier om af te vallen is, een flinke opluchting. Oh, ik hoef niet meer ingewikkeld te doen over het ontbijt! Hoera! Ik mag het overslaan en dat blijkt nog verstandig te zijn ook! (sorry voor al die uitroeptekens, maar ja intonatie op het scherm moet ergens mee getoond worden ). Ik kom uit een gezin van niet-ontbijters. Mijn moeder heeft mij tot mijn 9de een ontbijtje aangeboden, vaak iets van pap, maar na de verhuizing in dat jaar is daar op de een of andere manier een eind aan gekomen. Rond mijn 10de ontbeet ik niet meer, dat is zeker. Met brood ontbijten is niet aan mij besteed. Als ik ga wandelen, eet ik wel vooraf iets. Meestal een bakje yoghurt met wat muesli met zaden en gedroogde vruchten erin. Omdat ik ongezoete yoghurt toch wat 'flauw' vind, doe ik er tegenwoordig óf wat honing in óf (zolang op voorraad) twee eetlepels rabarber. Deze rabarber is om eerlijk te zijn mierzoet. Een volgende pan wordt minder zoet. Ik had de hoeveelheid suiker simpelweg verdubbeld, omdat ik nu twee bossen tegelijk kookte, een foute inschatting. Al doende leert men . Maar yoghurt met rabarber is wel érg lekker, vind ik. Man lust geen rabarber, dus ik moet alles alleen op eten, erg hoor, haha. Nu ik het toch over deze rabarber heb, verbaast het mij hoelang dit goed blijft. Ik had twee schalen gevuld en daarnaast een fles gesteriliseerd, dop gekookt en gevuld en wel in de koelkast gezet. De schalen (althans schaal 1 was al op, schaal 2 ging langer mee) zijn meer dan twee weken prima gebleven, het had vast nog langer gekund. Ik rook er zekerheidshalve wel aan, maar het bleef fris en vers ruiken. De fles dus helemaal. Dat hoef je niet met supermarktappelmoes te proberen.

Kaori

Kaori

Kaaskopje

Die extra hoeveelheid suiker zorgt voor je conservering. Het vangt vrij water weg waardoor de microbiologie minder goed gedeit.

Die honing die je toevoegd is gewoon suiker niet beter of slechter dan een schep gerafineerde suiker al proberen ze je dat wel te laten geloven. Net als 'Diksap' ook niet gezonder is dan andere aanmaaklimonade.

Kaaskopje

Kaaskopje

Kaori

Ik heb het niet uitgebreid onderzocht, maar dat de huizen steeds groter worden, is niet een standaard gegeven volgens mij. Je koopt nog steeds 'waar naar je geld', dus iemand die meer hypotheek kan neertellen, zal meer ruimte kunnen kopen. Er blijf dus verschil tussen goedkopere en duurdere huizen. Dat geldt ook voor huurhuizen. Het kan zomaar zijn dat binnen en en hetzelfde complex of blok de maten verschillen tussen huur en koop. Dat wist ik tot voor kort ook niet, maar het is dus echt zo. Een hal die net een paar centimeter smaller is, een wc, die net een tegeltje minder telt langs de zijkant.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 12:06

Kaaskopje

dat is binnen de nieuw bouw misschien maar vergelijk eens een huis uit de jaren 60 - 70 - 80 - 90 tot nu, dan zie je dat de huizen groter worden.

Waar toen mijn appartementen gebouw werd neergezet geadverteerd werd met ruime gezins appartementen worden ze nu geadverteerd voor starters of alleenstaanden. Het blijft 65m2.
De ruime 1 gezinswoning uit de jaren 70 van mijn vader is een stuk kleiner dan dat van de overburen dat 10 jaar later is gebouwd door dezelfde woningbouwvereniging want dat was de nieuwe standaard.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

Groot bouwen

Ik woon in een vrij jonge stad die flink uitgebreid wordt en het valt mij ook op dat de huizen echt heel groot zijn tegenwoordig. Ik heb zelf een huis uit de jaren 60 (sociale woningbouw), de sociale huurhuizen uit de jaren 70 en 80 zijn al groter. Precies zoals Kaori ook zegt.

Om over de vrije huurhuizen en koophuizen maar te zwijgen. Die zijn echt fors groter dan het koophuis uit 1990 dat ik ooit had, en voor die tijd flink was, maar nu echt een simpel rijtjeshuis is vergeleken met wat er de laatste 10 jaar wordt gebouwd (vooral wat er na de crisis gebouwd wordt).

Overigens ben ik zeer blij met mijn "oude kleine" huis.

Jasmijn

Jasmijn

verkeerd draadje?

Zitten de laatste 3 reacties niet in het verkeerde draadje?

Jo

Jo

@ Kaori

Mijn flat woning van 68m2 is gebouwd in 1972 en is nog steeds verhuurd als een meergezinswoning.

Het is destijds gebouwd voor gezinnen en die hebben er ook in ruime getalen gewoond.
Toen ik er 20 jaar geleden ging wonen woonden er hooguit 3 gezinnen.
Maar nu, 20 jaar later, wonen er minstens 26 (eenouder) gezinnen.
Op 3 na zijn de eenpersoonshuishoudens die er nu zijn ooit als meerpersoonshuishoudens in de woning gestart. Verder wonen er zeker starters, maar dat zijn wel stelletjes. Het betreft 48 woningen in het totaal.

En ik kan mij niet voorstellen dat die 3m2 het verschil maken tussen jouw theorie en mijn ervaring.

Jo

Jo

@ Jasmijn

zie # 59

Half a twin

Half a twin

14-06-2018 om 15:06

Om weer even terug on topic te gaan

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/food/2018/06/informatie-op-voedingsverpakkingen-vaak-misleidend

Vandaag ook in de Telegraaf maar die link kreeg ik niet geplakt.

Etiketten zijn vaak misleidend. Staat er volkoren pasta op het etiket, met plaatjes van hele graankorrels en valt het percentage vezels tegen.

Fruitbiscuits, ook een leuke met plaatjes van veel fruit maar er zit maar bitter weinig in.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-06-2018 om 15:06

Kaori

"Veruit de meeste producten worden uitgebreid getest voor ze in de winkel komen. Dat gaat vaak door vaste smaakpanels of er wordt gebruik gemaakt van test-bureaus die deze tests blind op zetten."

Dat ging ik ook schrijven, maar nu hoeft het niet meer!

Emmawee

Emmawee

14-06-2018 om 16:06

Smaakpanels

Ja, dat ontslaat de producent natuurlijk van iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Kaori

Kaori

14-06-2018 om 16:06

jein

nee, dan kun je als producent wel aankomen met je door stevia bittersmakende product zonder suiker, maar als de consument het dan niet koopt omdat ze het niet lekker vinden gaat je bedrijf falliet en dan staat er weer in de krant dat er 500 mensen op straat komen te staan en is het ook weer kommer en kwel.

Bedrijven zijn echt wel bezig en heel hard bezig om met alternatieven te komen maar die zijn er niet 1, 2 , 3. Suiker neemt ook volume in, werkt conserverend en is zeer smaak bepalend. Probeer maar iets te vinden dat dat allemaal heeft, en dan ook nog tegen een lage prijs want de consument is gewend aan de hele lage prijzen. Op een milieuvriendelijke manier geproduceerd, etc. etc.

Het is echt heel complex.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.