Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

stopje

stopje

04-11-2012 om 11:11

Gestopt met roken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alweer een halve dag zonder gedaan

Denk je in, over een paar weken heb je dat niet meer, dat die mieren en die labiliteit, maar je rookt ook niet. Kom aan meid, volhouden! Je laat deze moeilijke week toch niet voor niets geweest zijn?

Stopje

Stopje

07-11-2012 om 16:11

Klopt

Dat is de reden om het niet te doen, dan tikt de teller van 7 naar 0 dagen en moet ik opnieuw. Dus bikkel ik de dag door en wens dat het morgen weer iets beter zal zijn. Ik weet waarom ik stop, en hou me dat voor. In mijn hoofd zie ik zuurstoftanks en benauwde mensen en plak mijn hoofd daarop...

Ja hoor!

Je mag naar bed, de dag is om :-)
Goed gedaan meid!

Stopje

Stopje

08-11-2012 om 13:11

Een week nu precies

een week geleden rookte ik om 16.00 mijn laatste...
Gek genoeg heb ik 's avonds nergens last van, de ochtenden en middagen zijn het moeilijkst. Het moeilijke is dat ik mijn geluk ontleedde aan het roken, tenminste dat doe ik nu. Alsof het leven niet meer zo leuk is als je niet rookt. heel extreem vind ik dat. Ik ben benieuwd wanneer dat weggaat.

bedankt nogmaals voor de support, dat is echt fijn en ook wel een stok achter de deur...

Leuk leven

"Alsof het leven niet meer zo leuk is als je niet rookt. heel extreem vind ik dat. Ik ben benieuwd wanneer dat weggaat."
Ja, dat herken ik. Alsof de glans ervan af is, of zo. Alsof je pas écht kunt genieten van leuke dingen als je erbij mag roken. Ik had me (bij mijn 1e - mislukte -) stoppoging voorgenomen om bij het concert van de Stones wél te roken bijv. Onzin natuurlijk. Heb het idd gedaan, en die poging is mislukt. Tweede poging is gelukt, omdat ik toen de valkuilen kende. Later ook nog weer een concert van de Stones bezocht en écht niet minder genoten.
Wanneer dat gevoel over gaat, weet ik niet meer, wel dát het zo is.
Een week! Da's echt goed hoor. En het was moeilijk, des te meer reden om niet weer te beginnen.

Sukran

Sukran

09-11-2012 om 06:11

Hart onder de riem

Het is fantastisch hoe het lichaam zichzelf kan herstellen. Aan een vriendin van me stuurde ik een kaartje bij de zoveelste stoppoging met deze informatie. Als hart onder de riem. Houdt vol, het leven is veel makkelijker zonder een nicotineverslaving!
Kijk even bij 72 uur, daar ben je al voorbij!
Within ...
• 20 minutes
Your blood pressure, pulse rate and the temperature of your hands and feet have returned to normal.
• 8 hours
Remaining nicotine in your bloodstream will have fallen to 6.25% of normal peak daily levels, a 93.25% reduction.
• 12 hours
Your blood oxygen level will have increased to normal and carbon monoxide levels will have dropped to normal.
• 24 hours
Anxieties have peaked in intensity and within two weeks should return to near pre-cessation levels.
• 48 hours
Damaged nerve endings have started to regrow and your sense of smell and taste are beginning to return to normal. Cessation anger and irritability will have peaked.
• 72 hours
Your entire body will test 100% nicotine-free and over 90% of all nicotine metabolites (the chemicals it breaks down into) will now have passed from your body via your urine. Symptoms of chemical withdrawal have peaked in intensity, including restlessness. The number of cue induced crave episodes experienced during any quitting day will peak for the "average" ex-user. Lung bronchial tubes leading to air sacs (alveoli) are beginning to relax in recovering smokers. Breathing is becoming easier and the lung's functional abilities are starting to increase.
• 5 - 8 days
The "average" ex-smoker will encounter an "average" of three cue induced crave episodes per day. Although we may not be "average" and although serious cessation time distortion can make minutes feel like hours, it is unlikely that any single episode will last longer than 3 minutes. Keep a clock handy and time them.
• 10 days
10 days - The "average ex-user is down to encountering less than two crave episodes per day, each less than 3 minutes.
• 10 days to 2 weeks
Recovery has likely progressed to the point where your addiction is no longer doing the talking. Blood circulation in your gums and teeth are now similar to that of a non-user.
• 2 to 4 weeks
Cessation related anger, anxiety, difficulty concentrating, impatience, insomnia, restlessness and depression have ended. If still experiencing any of these symptoms get seen and evaluated by your physician.
• 21 days
Brain acetylcholine receptor counts that were up-regulated in response to nicotine's presence have now down-regulated and receptor binding has returned to levels seen in the brains of non-smokers.
• 2 weeks to 3 months
Your heart attack risk has started to drop. Your lung function is beginning to improve.
(met dank aan de website whyquit.com)
Succes!

ishtar

ishtar

09-11-2012 om 12:11

Je bent al weer 2 dagen verder

Hoe gaat het?

stopje

stopje

09-11-2012 om 15:11

Nog steeds gestopt

dus nu 8 dagen. Heb nog steeds paar keer per dag een interne discussie met mezelf. Vooral op rustmomenten. Ik maak dan ruzie met mezelf over waarom ik toch zo nodig moest stoppen, want nu zou roken zo heerlijk zijn. Het weekend is een grote rookoase die nu saai is geworden enz enz

Maar buiten die paar momenten per dag gaat het best goed. Mijn lontje wordt weer iets langer, en de momenten dat ik vergeet dat ik een ex roker ben worden steeds langer.

fijn dat jullie er naar vragen, geeft toch een trots gevoel te kunnen vertellen dat het weer gelukt is deze dagen. Die lijst lees ik graag Sukran, want daar doe ik het uiteindelijk voor. Eerlijk is eerlijk, als er vandaag een gezonde sigaret wordt uitgevonden, begin ik weer!

Bedankt en groetjes

nathalie

nathalie

09-11-2012 om 17:11

Nee stopje

ook als er een sigaret wordt uitgevonden die niet je longen verwoest en je bloedvaten versjteert wil je niet weer beginnen! Want je wilt geen Verslaafde zijn immers! Gewoon vrij en blij, zonder de dictatuur van die staafjes, die je nu na 8 dagen nog steeds ervaart.

Stopje

je gaat supergoed meid! Even dit weekend tackelen, da's misschien moeilijk? Probeer afleiding te zoeken, ga sporten, wandelen, whatever. Je kunt het!

Go stopje!

Nog even, nog évan maar en je bent geen ex-roker, maar een niet-roker. En dat voelt goed joh!

Stopje

Stopje

10-11-2012 om 16:11

Ik hoop het genista

Want nu voelt het vooral moeilijk. Lichamelijk gaat het wel goed, maar de geestelijke verslaving is zwaar. Ik twijfel echt of ik rokend niet gelukkiger ben... En dat is dus niet zo, weet ik wel, maar dat stemmetje is hardnekkig zeg!

Thanx voor de support!

anno

anno

10-11-2012 om 16:11

Sukran ot

is die lijst er in het nederlands, ik wil hem graag geven aan iemand die wil stoppen maar niet zo goed in engels is en mijn stemmetje begint langzaam ook iets harder te praten dat ik moet stoppen en ik begrijp ook niet ieder woord.

Heeeeel veel respect

Hou vol hoor!
Ik weet wat een drama het is....
Echt..
Alsof ze op je schouder zitten en je de hele tijd vertellen dat je veel beter kunt gaan roken.
Laat ze niet winnen; zet door!
Je bent geweldig!

Stopje

Stopje

10-11-2012 om 20:11

Zo is het ja

Alsof ze op mijn schouders zitten te gillen: rook toch, eerder gaat dit niet over. Je zult nooit meer echt gelukkig zijn als je nu niet gaat roken. Pfff eigenlijk is het gewoon crimineel hoe verslavend het is, en hoe makkelijk te verkrijgen. Het is 100 keer makkelijker om niet te beginnen dan om te stoppen.

Nog even en dag 10 is voorbij...dat is al snel 55,-

Volhouden

zet door hoor!
Ik ken het gevoel; neem er toch eentje...wat maakt het uit...
Je zou iemand die het verdient een beuk willen geven; zo strak kun je staan...

Maar...je bent nu van jezelf, je verslaat het junkenschap....dat is zo ongelofelijk sterk van je...wij zeggen het tegen je, want af en toe hangt er immers 'rook' in je hoofd

Je kan het duidelijk; hou vol!

Sukran

Sukran

11-11-2012 om 15:11

Anno

Helaas, niet kunnen vinden. Wel de eerste twee dagen en een week en dan gaat het al naar een maand. Engels woord voor woord vertalen is vaak wat lastig (geldt natuurlijk voor iedere taal) maar de grote lijn lukt meestal wel. Anxiety is bijvoorbeeld lastig te vertalen, zou het in dit geval nerveuze spanning noemen. Cue induced crave episodes: dat je ineens snakt naar een sigaret veroorzaakt door 'iets' dat het oproept. Bijvoorbeeld, als je altijd een sigaret rookt na het eten, of zodra je in de auto stapt. Als je gestopt bent en in de auto stapt, zul je in het begin dan heel erg overvallen worden door die behoefte aan roken. Cessation: stoppen, onderbreken. Dat zijn de eerste die ik er uithaal die het vertalen lastig maken. Misschien nog een paar? Laat maar weten.
Enneh, gewoon stoppen. Is heel makkelijk. Je hoeft er niets voor te doen, alleen maar te laten. Gewoon geen sigaret meer aansteken!

Stopje

Stopje

11-11-2012 om 17:11

Was het maar echt makkelijk

Gewoon geen sigaret opsteken, poeh zo gewoon is dat niet helaas

Maar niet gedaan....

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2012 om 22:11

Goed zo!

Zie titel :-)

Hey goed zo!

Wéér een dag voorbij, toch niet gerookt! Bedenk: wat zijn deze paar weken afzien vgl met de rest van je leven rookvrij, gezonder, goedkoper etc. te kunnen doorbrengen :-)

Sukran

Sukran

12-11-2012 om 00:11

Weer een dag!

Weer een dag voorbij en heus, het wordt makkelijker! Ik weet dat het niet eenvoudig is, heb zelf een aantal stoppogingen ondernomen eer het lukte. Heb 25 jaar gerookt, waarvan jaren heel veel, pakje per dag. Ik vond roken gezellig en hoefde ook niet zonodig oud te worden. Ben cold-turkey gestopt toen ik zwanger was, wil nu heel graag gezond oud worden en mijn zoon op zien groeien Inmiddels bijna 11 jaar niet meer gerookt en m'n leven is een stuk makkelijker!
Succes, hou vol en kijk voor de motivatie zo nodig op whyquit.com. Je weet hoe ongezond roken is, het leven is leuker zonder verslaving en van het geld dat je overhoudt, kun je hele leuke dingen doen! Je kunt al bijna in weken tellen, in plaats van dagen. Goed!

Weer even een hart onder de riem voor vandaag

Je laat je publiek toch niet zakken, hè Ook vandaag gaat het lukken, dat verleidelijke weekend is voorbij!

Ja precies, als jij 't opgeeft, falen wij ook als jouw virtuele mental coaches ;-)
Go go go!

Eigenlijk...

Het weekend doorgekomen! Heel goed. En nu nog wat doordeweekse dagen (makkie toch, na zo'n weekend) en dan ben je al 2 weken gestopt. Nou en als je 2 weken bent gestopt, dan lukt een maand ook. En als een maand lukt, dan lukt een tweede maand ook. En daarna is die derde een eitje. En voor je het weet is het een halfjaar. Kortom, nu je dit weekend door bent is het eigenlijk gedaan: je bent officieel niet-roker! Gefeliciteerd!!
Nu alleen nog even oppassen bij het eerste feestje met rokers...

Stopje

Stopje

12-11-2012 om 17:11

Haha

Al was het alleen maar om jullie dat ik volhou vandaag weer veel makkelijker inderdaad! Eerste feestje is pas over paar weken. Beide nog rookloos dus. Nu nog die weekenden! Die zijn lastigst.

Bedankt weer voor de aanmoedigingen!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.