Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Corona en andere virussen (deel 3) | Pagina 21 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:03

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerder?

De man, de bal, en manouvres die afleiden van de business case.

Delft versus Alphen ad Rijn

Hoewel er wel meer kinderen en pubers in Alphen ad Rijn rondlopen, zijn er in Delft juist weer minder ouderen, dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het verschilt in mortaliteit.

Marli Huijer

Ik vond het interview in de Volkskrant van 8 april wel interessant. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik een aantal punten ondersteun. Zoals het standpunt over de scholen. Het steeds weer geven van cijfers over besmettingen en sterftes terwijl dat niets zegr en wij er op individueel niets mee kunnen. En het onderscheid tussen artsen die naar de individuele patiënt kijken, terwijl de overheid het algemeen belang moet behartigen.

Niki73

Niki73

10-04-2020 om 21:04

Bevolkingsdichtheid

Ik had het over Noordoost Groningen.

Wat ik begrepen heb

Is dat in Noord-Oost Groningen (zelfs iets uitgebreider) de gangbare manier om een epidemie te bestrijden nog werkt: mensen met klachten worden getest en na een positieve test wordt een contactonderzoek ingesteld. Bij besmetting volgt quarantaine, wat nog iets zwaarder is dan de adviezen die iedereen nu moet opvolgen.
In Brabant bleek dat niet meer haalbaar, de verspreiding was te groot.
Waarom sommige plekken zwaarder getroffen worden dan andere plekken kan te maken hebben met bepaalde gebeurtenissen in die plaatsen, waardoor groepen mensen getroffen zijn, bijvoorbeeld de besmette dominee en de besmette huisarts. Vaak al een bron van verspreiding, voordat de maatregelen bekend werden.

Tsjor

Pluk

Pluk

11-04-2020 om 09:04

Kerkdiensten en carnaval

Ik denk dat je daar de meeste hotspots naar terug kan herleiden. En dan in de Randstad toch wel de drukte in winkels, op markten, in parken. Je zit daar met veel meer mensen op elkaar dan in noordoost groningen. Ik woon ook in landelijk gebied, hier is een beperking van het aantal klanten dat tegelijk in de supermarkt mag zijn, maar dat is hoger dan het aantal dat er normaal gesproken op piektijden loopt. Als je hier een uur loopt of fietst kom je zes andere mensen tegen. Ook met mooi weer en midden op de dag. Dus die social distancing is hier van nature al een beetje in de openbare ruimte.

Triva

Triva

Als er

geen carnaval maar een elfstedentocht was in februari lag de verdeling over het land precies andersom....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Triva

Dat zou kunnen, van die Elfstedentocht.
Tegelijk: in het eerste weekeinde van maart zat Thialf nog vol voor de finale van de wereldbeker. Die mensen zaten echt hutje mutje. De anderhalve meter regel was nog niet ingesteld, net zo min als andere collectieve maatregelen. Maar wel werden er volgens mij her en der al evenementen afgelast. Ik eb me er over verbaasd dat het doorging zonder -naar het leek- enige beperking. Ik vroeg me af of 5-14 dagen later ook een gevolg zichtbaar was in het noorden. Maar dat lijkt dan toch weer niet zo. Nu zitten er in Thialf natuurlijk niet alleen maar Friesen en Groningers. Dat betekent juist ook dat eventuele besmettingen van elders in het land die kant op hadden kunnen komen. Toch is daar in het Noorden nog steeds minder aan de hand dan op veel andere plekken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-04-2020 om 10:04

Aanvulling

Het Thialf-gebeuren en de naar het lijkt beperkte gevolgen blijven me dus vooral verbazen.

Marli Huijer

Ad vindt haar dom, ik vind dat ze een aantal zeer valide punten heeft. Hoeveel van onze levenskwaliteit willen we opofferen voor het verlengen van de levens van mensen die al een heel lang leven hebben gehad? En van wie de levenskwaliteit na behandelen ook nog maat moet blijken? Mogen we nog wel ergens aan dood of kunnen we dat niet accepteren? Waarom deze sterftecijfers wel elke dag in het nieuws waar we dat normaal niet doen? Waarom durft niemand de effecten op de langere termijn zwaarder mee te laten wegen?
Ja ik weet het, die zorgcapaciteit. Maar waar je nu een tachtiger redt overlijdt over een half jaar een vader van in de veertig aan kanker wegens een te late diagnose.

Ad, jij persoonlijk lijkt baat te hebben bij een zo lang mogelijk handhaven van maatregelen: zolang het beleid is kun je thuis blijven, je kinderen thuis houden van school. Worden de maatregelen opgeheven en je wil er toch mee door dan zul je daar de gevolgen van moeten aanvaarden. De leerplichtambtenaar, de baas. Dat mag je mee laten wegen natuurlijk. Maar iemand “de domste denker” noemen omdat ze dingen aankaart die jou niet uitkomen is ook niet erg sjiek.

Amsterdamse

Amsterdamse

Bas Heijne in NRC

‘Omdat het nu alle hens aan dek is, omdat we allemaal kwetsbaar blijken, allemaal dierbaren kunnen verliezen, de meeste mensen zich nu verantwoordelijk tonen om te zorgen dat de boel niet in elkaar stort, omdat we nu allemaal (zo’n beetje) in hetzelfde schuitje zitten, betekent dat ook dat die ideologische tegenstelling door deze crisis zal verflauwen en dat we collectief het idee van solidariteit gaan omarmen?

Nogmaals, ik zou het graag willen, maar het lijkt me een zelfgenoegzame, sentimentele gedachte.

Het omgekeerde is namelijk ook goed denkbaar: dat juist omdat we allemaal met dezelfde dreiging te maken krijgen, de tegenstellingen zich eerder zullen verdiepen, het hele idee van solidariteit juist meer onder druk komt te staan.’

Uit:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/10/grote-hervormingen-misschien-is-deze-crisis-niet-het-moment-a3996514

Heijne is mijn lievelingsdenker.

V@@s

V@@s

Voorjaarsvakantie

Het noorden had vooral het voordeel van een week eerder voorjaarsvakantie denk ik. Toen waren er nog veel minder besmettingen in de skigebieden.

Triva

Triva

Heftige cijfers

https://nos.nl/l/2330040

Emmawee

Emmawee

11-04-2020 om 11:04

Sterftecijfers

Inderdaad heftig, Triva.
En dan moet je je bedenken dat tot en met week 12 de sterftecijfers nauwelijks afweken van de sterftecijfers in de 3 vorige jaren.

Ad Hombre

Ad Hombre

Alison

Dit is niet het eerste stuk wat ze produceert. Ik heb die conclusie op grond van de eerdere stukken al betrokken.

Ad Hombre

Ad Hombre

Amsterdamse

Ja, Heijne heb ik het ook niet zo op. Voor veel te veel mensen staat denken gelijk aan relativiteren. Zolang je alles dood kan relativeren ben je blijkbaar een (linkse) intellectueel.

Alleen populisme, dat is natuurlijk de duivel.

Ik wou dat die linkse intellectuelen zichzelf eens doodrelativeerden, maar dat doen ze dan weer niet. Denker des vaderlands noemen ze zich graag.

Een gotspe.

Klopt, ik had het al eerder van je gehoord. Ben het niet met je eens en dat hoeft ook niet. Maar al die ad hominem (sorry kon het niet laten) voegen zo weinig toe. Wat zegt ze dan in dit stuk wat je zo dom vindt? Oprechte nieuwsgierigheid, geen aanval.

Correctie

Ad hominem opmerkingen bedoel ik.

Ad Hombre

Ad Hombre

11-04-2020 om 12:04

Amsterdamse

"Nogmaals, ik zou het graag willen, maar het lijkt me een zelfgenoegzame, sentimentele gedachte.

Het omgekeerde is namelijk ook goed denkbaar: dat juist omdat we allemaal met dezelfde dreiging te maken krijgen, de tegenstellingen zich eerder zullen verdiepen, het hele idee van solidariteit juist meer onder druk komt te staan.’"

Dat risico lijkt mij zeer groot. We merken het al in EU verband. Als de gevaren echt groot worden gooit men de grenzen dicht en pikken landen gewoon elkaars mondkapjes in.

Xenofobie is niet voor niets in onze cultuur ge-evolueerd. Het is een luxe die je kunt ontkennen als je niets te vrezen hebt en als vreemden geen besmettelijke ziektes brengen. Valt al die zekerheid weg dan vallen we weer terug. Westerse toeristen worden al uitgejouwd en weggejaagd in Azie en Z-Amerika.

Het probleem is

Dat niet alleen erg oide mensen met een min of meer voltooid leven dood gaan maar mensen die nog middenin hun actiieve leven staan. Kennis van mij heeft beiden ouders (80+) verloren aan corona maar 2 weken later ook haar zus (vitale 50 er zonder onderliggende gezondheidsklachten). Zelf is ze (en haar man ook, allebei net 60 en kerngezond) ontzettend ziek geweest. Natuurlijk is het een minderheid van de mensen die ziek worden en een minderheid van die minderheid die gaat overlijden maar dan nog, als het in je vriendenkring gebeurt merk je dat de theoretische redenering opeens minder zwaar weegt dan de pijn.
Overigens ben ik er voor mezelf nog niet uit. En ik ben redelijk braaf en volgzaam dua als ik over 4 weken weer aan het werk moet zal ik het waarschijnlijk doen, ook al heb ik geen idee hoe de 1.5 mr te realiseren in een kleine klaslokaal met 30 pubers. Maar goed.
Sini

Angela67

Angela67

ad hombre en denkers

ik denk dat ad hombre denkt dat denken niet nuttig is.
gr Angela

Angela67

Angela67

ik denk

dat ad hombre denkt dat denkers niet moeten denken welke kanten er allemaal op gedach kunnen worden maar dat denkers moet stoppen met denken en moeten kiezen en handelen. en dan ook nog graag wat híj denkt dat er gehandeld moet worden.
gr Angela

mirreke

mirreke

specht

specht

Siniind

Had die dochter die is overleden een bmi van boven de 25?
Ik vraag dit niet uit nieuwsgierigheid maar omdat onze schoondochter op de IC ziet dat toch echt dat het gros van de mensen die daar komt ernstig overgewicht heeft. Let wel ik heb het niet over 80 plussers.

Emmawee

Emmawee

Kustaw Bessems

Ik vind Kustaw Bessems vaak een prettige denker, hoewel hij geen filosoof is. Dit is een artikel naar mijn hart.

https://www.volkskrant.nl/cs-bc117875

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.