Gezondheid
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bicyclette
09-03-2020 om 11:03
Corona en andere virussen (deel 2)
Vervolg op het inmiddels gesloten topic 'Corona en andere virussen'.

Jo Hanna
21-03-2020 om 10:03
Tests
“ Nee. De ‘officiële’ test werkt anders, stelt een woordvoerster van het RIVM. De zelftest die Beautytec verkoopt, test het lichaam op antistoffen. ,,Wanneer het virus in je zit, begint je lichaam antistoffen aan te maken. Het kan langere tijd - bijvoorbeeld 10 dagen - duren totdat deze zelftest die antistoffen kan vaststellen”, legt de woordvoerster uit. ,,Je hoort mij niet zeggen dat dergelijke tests niet werken, maar het zegt niks over een acute infectie van het coronavirus.”
Tests zijn te koop/bestellen. De vraag is of je geleverd krijgt. Ze weten nog niet hoeveel ze geleverd krijgen. Verder zitten er natuurlijk wel wat haken en ogen aan. Strikt genomen zijn het namelijk geen zelftests maar tests voor professioneel gebruik. Niet idiot proof dus.
Groet,
Jo Hanna

Flavia
21-03-2020 om 11:03
ook RIVM: zelftesten
Kan ik mezelf testen met sneltesten?
Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu is op de hoogte van het feit dat er Corona-zelftests worden aangeboden. Deze testen zijn geen zelftesten, maar sneltesten die niet bedoeld zijn voor thuisgebruik. Ze zijn bedoeld voor professioneel gebruik. Alleen geaccrediteerde laboratoria zoals die van het RIVM gebruiken testen die kunnen vaststellen of het coronavirus aanwezig is bij een patiënt. De aangeboden sneltesten laten, via een andere methode, zien of iemand recent (een week of meer geleden) in aanraking is geweest met het virus. Deze sneltesten kunnen echter niet bepalen of iemand op het moment van testen het virus bij zich draagt en of diegene op dat moment besmettelijk is. Gebruikers kunnen onnodig ongerust raken of ze worden juist ten onrechte gerustgesteld.
Ook de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd heeft hier een bericht over naar buiten gebracht. Testen die thuis gebruikt kunnen worden om na te gaan of je het coronavirus bij je draagt zijn verboden als ze niet eerst beoordeeld zijn door een aangemelde instantie. Meer info bij IGJ.

Sydney
Flavia
'Het verplaatsen van patienten komt vaker voor, ook met een grote griep uitbraak maar daar wordt minder over gecommuniceerd.'
Maar het gaat er nu juist om dat patienten NIET werden verplaatst, omdat andere ziekenhuizen ze niet wilden hebben.

Sydney
Marktwerking
Veel Nederlandse ondernemers hebben de overheid hulpmiddelen zoals mondkapjes aangeboden. Deze worden vaak voor woekerprijzen aangeboden.
https://www.nu.nl/economie/6039245/nederlanders-ondernemers-vragen-woekerprijzen-voor-mondkapjes.html
Rutte zou juist trots moeten zijn. Dit is bij uitstek liberale marktwerking, schaarste bepaalt de prijs.

Jo Hanna
21-03-2020 om 14:03
Werk aan de winkel
Hier word ik dan weer blij van. Techneuten aller landen, verenigt u!
Een Canadese arts bouwt een bestaand beademingsapparaat zo om dat het door negen mensen tegelijk te gebruiken is:
https://www.ed.nl/dossier-coronavirus/arts-bouwt-een-beademingsapparaat-voor-negen-coronapatienten-tegelijk-werkt-perfect~a074c3fb/
Groet,
Jo Hanna

AnneJ
22-03-2020 om 08:03
Onze man in Londen
"Zo staat hij nu voor de opgave om niet vijf, maar vijftien ziekenhuizen in deze crisis te leiden.......
.....We maken kinderafdelingen vrij omdat daar veel isolatiemogelijkheden zijn........
.....Ik heb regelmatig contact met Italiaanse collega’s die spijt hebben dat ze iedereen naar de ic hebben gebracht....
.....Weegt de kans dat ze het overleven op tegen de waanzinnige last? Als je daar een goed gesprek over voert, zijn er toch vrij veel mensen die zeggen dat ze niet naar de intensive care willen......
.....Heeft Engeland, in vergelijking met Nederland, te lang gewacht met grote maatregelen?
We weten de waarheid niet, dus we weten niet of vroeg of laat ingrijpen goed is. Dit is iets voor de geschiedschrijvers.................
.............Toch is de piek nog lang niet bereikt in Londen, laat staan in Engeland. Hoe lang denkt u dat deze crisis nog gaat duren?
De crisis waarin we nu zijn is hopelijk over twee of drie maanden wel voorbij. Kijk maar naar China. Het begon ongeveer met kerst en in januari liep het uit de hand. Het is maart en van de berichten die ik krijg, is het nu niet meer zo crisisachtig. Daar houd ik me maar aan vast."

AnneJ
Coronawoordenboek
https://www.taalbank.nl/2020/03/14/coronawoordenboek/
Een kleine greep.
"coronahamsteren (werkwoord, alleen onbepaalde wijs) hamsteren uit voorzorg dat je geveld wordt door corona of dat je gedwongen wordt in zelfisolatie te gaan als gevolg van mogelijke coronasymptomen
coronahoester (de) iemand die een ander belaagt door deze bewust (te dreigen) in het gezicht te hoesten in tijden van corona
coronakabinet (het) (in België) demissionair kabinet dat speciale volmachten heeft gekregen voor de bestrijding van de (economische) gevolgen van de coronacrisis
coronakiller (de) (informeel) coronavaccin
coronaklever (de) iemand die in tijden van corona het advies overschrijdt om anderhalve meter afstand tot anderen te bewaren
coronakoerier (de) koerier die een pakje niet afgeeft, maar voor de deur zet ter voorkoming van een besmetting met het coronavirus"

Flavia
Sydney
Er zijn ook heel veel bedrijven die juist gratis dingen aanbieden. Of zelfs speciaal produceren.

AnneJ
22-03-2020 om 11:03
Op je mobiel
Net de boodschap van de Rijksoverheid gehad om thuis te blijven als je ziek bent en buiten 1,5 meter afstand te houden.
Zal mij benieuwen of al die pubers, die krijgen dat per slot vast ook op hun smartphone dat gaan negeren. Het moet gewoon verder doordringen.

rode krullenbol
22-03-2020 om 22:03
Ter info
Stephen Fry over dat ene andere virus: https://www.bbc.com/news/av/uk-51995797/coronavirus-stephen-fry-s-take-on-managing-anxiety
Rode krullenbol

rode krullenbol
22-03-2020 om 23:03
Tsja ...
Ik heb je de keuze om je in je huis op te sluiten nooit kwalijk genomen; noch het aanleggen van een noodvoorraad. Wèl je keus voor politieke agitatie.
Ik blijk niet de enige te zijn die er zo over denkt. Zie: https://www.trouw.nl/opinie/wilders-en-baudet-verstoren-bewust-de-aanpak-van-de-coronacrisis~bd14af34/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=copylink
Voor jou zal het wel storende ruis zijn, maar "hey" misschien heeft iemand anders er wat aan?
Rode krullenbol

Ad Hombre
23-03-2020 om 06:03
Alle kritiek is politieke agitatie. De Chinese overheid is het vast helemaal met je eens.

mirreke
23-03-2020 om 09:03
Onlangs postte Johanna het artikel van ene
Tomas Puyeo. Ik vond dat een erg goed artikel.
(Ik wilde schrijven 'ooit', het eerste artikel is van 10 maart. Dat lijkt nu al een eeuwigheid
Inmiddels is er ook een (vertaald) vervolg op. De link naar het origineel staat bovenaan in het artikel en ook de link naar het eerste artikel vind je hier terug.
https://medium.com/tomas-pueyo/coronavirus-de-hamer-en-de-dans-96b723d63488

mirreke
Valt mij ook op dat inmiddels kritiek
op overheidsbeleid over het algemeen wordt weggezet als ondergravend en politiserend.
Ondertussen hebben de noordelijke provincies besloten tot een eigen aanpak die van die van het RIVM afwijkt, omdat het RIVM uitgaat van aannames die niet kloppen
Komt vooral neer op meer testen bijv. en isoleren ed. Eigenlijk zoals het zou moeten, volgens de vele andere experts
Interessant ook dat Marion Koopmans nu een van de zeven adviseurs van de EU omtrent de aanpak van COVID-19 is.
'En dus heeft het noorden zich, in Friedrichs woorden, ‘op dat punt losgekoppeld van het landelijke beleid.’ Dat heeft niet alleen te maken met de afwijkende situatie waarin deze provincies zich bevinden, maar ook met verschillen in inzicht.'
en:
'‘Het lijkt erop dat in Nederland en andere landen in Europa de grieppandemieplannen zijn geactiveerd die zijn gemaakt na de pandemie met de Mexicaanse griep in 2009, zonder dat daar duidelijke aanpassingen in gemaakt zijn voor een risico zoals Sars-1 of nu dit Sars-CoV-2. Dat is geen aanpak van in de kiem smoren maar van dempen. “We kunnen toch niets doen om de verspreiding tegen te houden”, is het idee. Dat geldt inderdaad voor het griepvirus, maar dat is – zoals we zien - een heel ander scenario. Wat wij zijn gaan doen is zolang mogelijk proberen search and contain vol te houden'
En dat search and contain is nou net wat de WHO ook voorstaat.
Overigens, binnenkort staat NL alleen. Zelfs het VK is afgestapt van de eerder ingeslagen weg `(na dreiging van sluiting vd grens door Macron), en Duitsland heeft NL nu ook gedreigd de grenzen te sluiten als de Nldse aanpak niet wordt aangepast.
Dan kunnen Nederlanders nog zo nuchter zijn, zonder open grenzen denk ik dat zelfs de overvolle voorraadpakhuizen van de supermarkten nog wel eens snel leeg zouden kunnen blijken te zijn.
Dat RIVM moet gewoon overstag.

mirreke
Die andere landen in Europa
zijn zichzelf nu wel tegengekomen. Duitsland heeft vanaf het begin af aan wel meer getest en niet alleen iedereen die ziek was maar ook alle contacten van mensen met een coronapatiënt na een gedegen contact tracing vanaf het begin, dus ook zonder symptomen, in (thuis)quarantaine gedaan...
Dit is nog steeds of steeds duidelijker WHO-beleid...

Ad Hombre
Mirreke
De groene is zo links als de pest. Het is dan ook geen kwestie van links of rechts, het is een kwestie van survival instinct.
Ik heb zelf Rutte gestemd, maar in deze kwestie sta ik nog dichter bij Denk en de PvdD. Dat virus interesseert het geen hol of je moslim of vegetariër of middelbare blanke man bent.

AlisonH
Mirreke
Goed stuk inderdaad. De voornaamste weerstand van mensen (ook van mij) tegen het lockdown beleid is dat het maanden en maanden zou duren. 6 weken tot 2 maanden vind ik prima, je went eraan. Ik heb wel makkelijk kletsen want ik heb een groot huis en dito tuin. Zo gelukkig is lang niet iedereen.
Laten we maar eens kijken waar het crisisteam vandaag mee komt.
Voor mij (ik vermoed onder deze omstandigheden dat het autisme van mijn zoon bij mij vandaan komt) is het ontzettend moeilijk om me aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden. Ter vergelijking: een aantal jaar geleden heb ik bij een ongeluk mijn been en mijn schouder gebroken. Toen kon ik ook niet veel zeg maar. Maar omdat ik precies wist waar ik aan toe was, vond ik dat minder moeilijk. Anderen zijn er veel beter in om zich aan te passen.

Sydney
23-03-2020 om 10:03
Mirreke
'Dat RIVM moet gewoon overstag.'
Ik weet niet of het testbeleid (of beter gezegd het niet-testen-beleid) van het RIVM komt of de kosteneffectiviteit van onze regering is. Maar het is dom dat 'we' gestopt zijn met testen van huisgenoten of andere contacten van patienten. Daarmee lopen we zo veel relevante informatie mis. En het vergroot de onzekerheid bij mensen, omdat niemand weet of het hoestje corona is en of we over twee weken immuniteit hebben opgebouwd. Hoe eerder we weer meer gaan testen, hoe beter.

mirreke
alison
Ik vond het artikel dat jij postte in een andere rubriek, van die filosofe, ook goed.
Ik ben het zeker eens dat elk land een andere maatschappij vormt. Maar toch heeft zeker Nederland als klein doorvoerland en dienstenland echt te maken met andere landen. NL staat niet meer alleen, we zijn afhankelijk van anderen. STel dat andere landen besluiten om vluchten naar NL veel langer te stoppen omdat in NL dat virus op een andere manier vrij spel heeft dan men gewend is, heeft NL misschien nog wel een veel groter probleem.
Het jammere is gewoon (maar ja achteraf en zo) dat men in het begin veel te naïef heeft gereageerd. Dat RIVM had werkelijk waar het telkens fout. Er stond laatst een artikel in de krant dat alleen maar bestond uit achterhaalde tweets van het rivm, dan heb ik niet zoveel vertrouwen meer...

Chrono
Testentestentesten
Hoe kunnen we dan vaker testen als er een tekort is aan die testsets?

Flavia
capaciteit
Het testen is niet even een dipstickje a la een zwangerschapstest ergens in hangen zoals velen lijken te denken.
Er moet iemand in een volledig beschermend pak bij je thuis komen om dat te kunnen doen. Dat is nogal een operatie.

Ad Hombre
Flavia
In diverse landen (US, Z-Korea) doen ze drive through testing, dat lijkt echt een uitkomst. Een persoon in een pak handelt zo een hele rij mensen af die ook niet uit hun auto hoeven te komen. Echt een superuitvinding.
Dat systeem zijn ze overal aan het overnemen, behalve... In Nederland!
"From Israel to South Africa, countries around the world are rushing to set up drive-through hubs to test people for the coronavirus, copying a model that has proven effective in South Korea."