Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:01

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hangkous

Hangkous

18-08-2020 om 07:08

Let's prototype this

Mijn man zit als beroep in het ontwerpen van bepaalde zaken. Hij is gewend altijd eerst een prototype te maken van simpele materialen.
Dat is met dat tuig ook gebeurd. We zijn begonnen met banden van een versleten rugzak. Steeds verstellen en anders aan elkaar maken. Eerst alleen een touw er aan een toen met wat ruimte het stuk bij het touw parallel een stuk elastiek gegeven.
Nu is het echt alsof je in een zwembad zwemt maar dan op de plaats.
Dochter had zoiets op internet gevonden voor € veel te veel.
Nu hebben wij voor gratis ook zoiets dat voldoet. De mannen kunnen niet zwemmen die dobberen alleen. Zij zijn te lang om schoolslag twee maken, hun armen kunnen niet vooruit een opzij door de beperkte lengte en breedte van het bad.

Emmawee

Emmawee

18-08-2020 om 13:08

Oh...

Ik heb hier al heel lang niet geschreven, maar lees nog steeds mee. Het gaat met de gewoonten die nastreef niet heel best. Mijn energie en algemene gezondheid zijn gelukkig best ok, maar qua gewicht, vorm en conditie ben ik niet tevreden en glijd ik een beetje af, heb ik de indruk. De knop moet weer om. Misschien dat het koelere weer wel helpt om vroeger te gaan slapen, want dat is voor mij wel een belangrijk ding.

Emmawee

Tja een beetje awkward... ik heb zo het vermoeden dat wij onlangs vijgen hebben geruild voor vijgenchutney...

Lijkt mij wel zo netjes om mezelf ook bekend te maken nu ik jou herken (of denk te herkennen)

Emmawee

Emmawee

18-08-2020 om 22:08

Zamioculcas

Neeeeejjjjj joh! Dat is wel echt heel bijzonder...

Ja, dat ben ik dus. Hahahaha. Errug lekkere vijgenchutney trouwens.

Ik ben één keer eerder herkend op Ouders Online, maar nog nooit zo dichtbij.

Fijn dat je het even laat weten!

Manja

Manja

19-08-2020 om 07:08

Woensdag weegdag hier

Ik sport op woensdag en dan is mijn weegmoment. Na weken stilstand en vakantie ( beetje erbij) is, was er vorige week al 500 gram af en nu een hele kilo minder dan vorige week. Had mijn voedingsschema ook weer heel serieus opgepakt en ritme van werk doet goed.
En nog ff heel trots: ik ben van okt tot nu tadadada 33 kilo kwijt. 114 naar 81.

Emmawee

Emmawee

19-08-2020 om 13:08

Wauw!!

Wat ongelooflijk knap, Manja! Ik weet nog dat we ergens ongeveer hetzelfde wogen (85 kilo ofzo), maar jij bent vanaf dat punt doorgegaan en ik ben helaas weer aangekomen.

Echt fijn als je weer op het goede spoor komt na een poosje stilstand. Ik ga volgende week weer werken en dat moment ga ik aangrijpen om weer in een beter ritme te komen.

Fantastisch Manja

Echt heel knap gedaan!

Bij mij werkt het werk ritme nu al tegen. Ik heb nu twee dagen weer gewerkt na mijn vakantie en al twee avonden met grote snoep behoefte op de bank gezeten. Niet aan toegegeven overigens gelukkig 💪
Er ligt meteen weer zo veel werk en deadlines en het grootste deel van mijn team is nog op vakantie maar een belangrijk project moet wel deze week op poten staan dus dat mag ik doen. Vandaag mijn vrije dag maar toch telefoontjes tussendoor en de mail in de gaten houden.

Echt balen hoe snel ik weer in de stress stand schiet. Als ik daar beter mee om leer gaan, zal het met gezond eten ook makkelijker zijn. Maar dat is nou net zo lastig.

blik

blik

21-08-2020 om 20:08

Wat een

leuke berichten allemaal!
Fantastisch Manja!
En wat leuk die zwembaden, jaloers!
Emmawee, wat leuk om weer van jou te horen!

Hier stabiel slecht;)
Lichamelijk nog bagger, druk bezig met diagnostiek.
Ik lees wel mee maar doe even niet mee;)
Vandaag wel weer gestart met wat gezonder eten, ging langzaamaan verkeerde kant uit, etentje hier, chipje of chocolaatje daar etc.
Terwijl ik dus heel veel minder beweeg dan normaal, dus langzaamaan weer dicht aan het groeien. Ik eet sowieso altijd veel als ik niet actief ben, slechte combi. (verveling denk ik)

Vandaag iig weer extra gelet op groente en fruit, ben ik wel weer blij mee. (geluncht met 2 flinke wortels en een beker kefir, heeej...)
Ik mis sporten maar ook gewoon bewegen, en wil zo graag weer vasten. Wie weet snel weer.

zebra

zebra

22-08-2020 om 12:08

de knop moet weer om

maar ik hou me nu even rustig tot het eind van de maand, ik let er wel op dat ik gezond eet maar durf ook wel iets teveel te snaaien. De komende 2 weken heb ik het druk qua werk en dan zie ik wel of ik ga sporten of niet maar in september wil ik weer 2 keer per week gaan, op dinsdag en vrijdag waarschijnlijk en dan gelijk na het werk dus sportspullen al gelijk mee.

zebra

zebra

22-08-2020 om 12:08

drinken

wel drink ik meer water en thee dus dat is al een verbetering. Nu ook veel minder pijn dus amper nog pijnstillers, ik hoop dat dit zo aan blijft houden.
Volgende week nog fysio en dan kijken we of het daarna nog nodig is.

Emmawee

Emmawee

23-08-2020 om 21:08

Mijn vakantie is voorbij en ik ben er klaar mee. Vanavond nog uit eten geweest, waarbij ik behoorlijk verstandig heb gekozen (salade gerookte zalm). Wel nog een ijsje om het af te leren, want ik ga vanaf nu de suiker en bewerkte producten weer laten staan. In elk geval tot oktober en dan zien we wel weer verder.
Ik heb weer een fijn inspirerend boek (de gelukkige eter, van Carola van Bemmelen) geleend bij de bieb. Op de één of andere manier werkt dat bij mij. Niet dat ik nu alles op haar manier moet doen, maar het helpt me gewoon om weer de juiste instelling te krijgen.

Nu nog een kopje thee, op tijd naar bed en morgen weer aan de slag.

Emmawee

Emmawee

23-08-2020 om 21:08

Reacties

Zebra, dat is een prima begin, om alleen nog water en thee te drinken. Calorieën die je drinkt tikken toch het snelst aan. Hopelijk trekt de pijn verder weg, zodat je weer wat kunt bewegen.

Blik, wat naar dat het zo beroerd gaat. Hopelijk levert de diagnostiek antwoorden waar je wat mee kunt. Tot die tijd is het al een hele kunst om jezelf 'gewoon' netjes te blijven voeden, ipv je ellende weg te snaaien. Tenminste, toen ik ziek was had ik helemaal geen zin om op mijn eten te letten, waardoor ik veel meer at dan ik kon verbranden en dat waren geen groenten. Dus doe maar gewoon wel mee hier. Niet om af te vallen, maar gewoon om niet al teveel aan te komen en/of om jezelf in elk geval zo gezond mogelijk te voeden. Sterkte in elk geval.

Zamioculcas, ik hoop dat ik de werkstress nog een tijdje van me af kan houden, want het helpt inderdaad niet. Afvallen is ook al stressvol, dus dan moet er wel genoeg leuks tegenover staan om het een beetje te kunnen volhouden. Ik vind het soms lastig als ik het werk leuk vindt (en belangrijk) om dan niet te veel (en te hard) te gaan werken, maar inmiddels ben ik daar gelukkig wel beter in geworden (schade & schande).

Ik trakteer mijzelf trouwens op bevroren blauwe bessen. Heerlijk. Heel even de ergste vorst eraf halen door er kokend water overheen te gieten en dan is het gewoon erg lekker. (Tip van de week).

blik

blik

23-08-2020 om 23:08

Ja hoor

Ik doe ook nog mee hier;) ik ben alleen idd even niet bezig met afvallen en sporten. (Dank je Emmawee)
Maar weer best gezond bezig, kost idd even net wat meer dan in goede doen. Maar nu knop toch weer enigzins om, blij ermee. Vandaag een gebakje afgeslagen!
Niet bewerkt en geen suiker, dat is ook wel zo'n beetje mijn plan weer, al lukt me dat niet voor 100%, maar met zo'n 90 % ben ik voor nu tevreden. (Vandaag wel klein scheutje sojasaus met suiker in saté saus gedaan, bijv)
En ik probeer wat meer groente te eten, overdag ook eens een wortel of paprika bijv.

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 11:08

Ook geen suiker

Ik gebruik dus sinds een week of 6 geen suiker meer en sinds 3 weken geen alcohol. Ook dingen met toegevoegde suiker vermijd ik, behalve mayonaise (ja, mijn guilty pleasure).
Vanmorgen was ik voor het eerst in tijden dus onder de 71. Als ik niet oplet, krijg ik mijn taille nog eens terug!
Dus ja, het werkt, suikers mijden. Mijn glucosewaarde is dan ook fors gekelderd. Qua alcoholachtige zaken: ik drink nu 0.0. Bevalt redelijk, en veeeeel minder calorieeen.

Voor de gammelen onder ons: hou vol hoor, en stel niet uit tot volgende week waar je vandaag mee kunt beginnen. Je kunt natuurlijk altijd een keer uit de band springen, maar waarom uitstellen van gezond eten tot september of een ander moment?

Pluis

Pluis

24-08-2020 om 12:08

Hier gaat het even qua gewicht helemaal niet goed :-(

Ik had echt gedacht dat structuur in het leven me zou helpen om weer wat strenger te zijn voor mezelf. Maar helaas. En dat ik nu weer sport zet toch ook geen zoden aan de dijk. Ik ben na de vakantie zelfs nog aangekomen. Dus ik ben even wat minder blij... Vind mezelf nu ook echt dik worden, pas geen enkele broek meer. Maar dat is allemaal nog niet genoeg om nee te zeggen tegen dat glaasje wijn en die chipjes. Zucht.
We hebben nu een nieuwe weegschaal, eentje die ook je vetpercentage meet en zo. Ik werd daar heel erg niet blij van... BMI is precies 25, dus op het randje.
Ik heb mateloos veel bewondering voor alle mensen die ondanks gezondheidsproblemen zichzelf zo goed in de hand hebben en netjes gezond eten en niet snacken!

Pirata, hoe doe je dat, geen suiker eten? Ik heb zelf het idee dat we redelijk suikerloos eten, maar als ik er goed over nadenk gaat er in dressings toch wel gemberstroop of zo, en in de zelfgemaakte granola gaat honing, dat zijn natuurlijk ook suikers. Maar als ik dat weglaat vind ik het allemaal niet te nassen...

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 13:08

Pluis

Probeer ook eens 0,0 wijn? En dan alleen 1 handje nootjes erbij? Ik bezondig me momenteel aan de 0.0 bubbelwijn Viverty ofzo van AH, heb ik een beetje het idee dat ik elke dag aan de champagne zit. Of een Leffe 0.0.
Ik eet wel elke dag een koekje van Cereal, zonder toegevoegde suiker (zit stevia oid in, ik proef geen gekke bijsmaak).

Hoe ik dat doe qua suikers, eh, ja, ik lees alle etiketten en als er suiker of fructose of glucose oid is toegevoegd, dan neem ik het gewoon niet (behalve de maaayoooonaise, hurray). Maar mijn drijfveer is misschien nog sterker, door de dreigende diabetes. En de beroerde leverwaarden. Benieuwd wat mijn arts morgen te zeggen heeft (waarschijnlijk "ooooooh, wat bent u mooi slank geworden" , dat zegt iedereen me namelijk de laatste weken).

Ik heb geprobeerd zelf iets te bakken met stevia maar BAH, wat was dat vies. Dus nu neem ik alleen nog maar mijn porties fruit en mijn dagelijkse Cereal koekje.

Pluis

Pluis

24-08-2020 om 14:08

Is dat te doen, die wijn?

Ik heb het nog niet aangedurfd... Maar ik ben op zich ook gelukkig met thee hoor, alleen moet ik weer even omdenken. Ik heb tijden genoeg had aan 1 stukje pure chocolade bij de koffie na het eten, daar moet ik weer naar terug. En ik heb zelf het idee dat ik sinds de overgang wel heel gemakkelijk aankom en maar heel moeizaam afval. En dan raak ik al snel gedemotiveerd. Maar manlief moet ook echt aan de bak, ook wegens dreigende diabetes. Helaas heeft dat nog niet tot echte actie geleid bij hem. En ik heb in mijn eentje ook niet genoeg doorzettingsvermogen voor 2...

Alle etiketten lezen vind ik teveel moeite. En manlief al helemaal. We zijn al blij als we elke avond een redelijk voedzame maaltijd op tafel krijgen die ook nog door de pubers wordt gewaardeerd. We eten al alleen maar volkoren pasta en zilvervlies rijst, eigenlijk nooit aardappels. Verder redelijk veel groenten. Fruit is wat lastiger maar wil ik ook weer meer gaan eten. Ook al omdat dat mooi in de plaats kan van de 4-uur-snaai.
Ik moet ook 'gewoon' weer op tijd naar bed, want ik ga 's avonds steevast voor de bijl. Gaat vast weer beter lukken nu het niet zo warm meer is. Volgende week begint school weer, dan moeten we echt met zijn allen weer een beetje ritme aanhouden.

bieb63

bieb63

Helaas vind ik 0.0 wijn niets. Had zelfs een flinke dure goede gekocht (laten adviseren bij de slijterij). En ja, de wijn rook heerlijk, gewoon zoals wijn moet ruiken. En de smaak is in eerste instantie ook zoals het moet zijn, maar in tweede instantie dus niet...... je mist iets in de smaak. En dat is de alcohol. Ik vind dat geen succes.
Het gekke is dat ik dat met 0.0 bier niet heb. Daar proef ik dat echt niet en mis niks.

Tine Winkel

Tine Winkel

hm, hier

ging het heel lang heel erg goed. Helaas bleek dat te komen doordat ik ziek ben, te snelle schildklier. Nu raak ik beter ingesteld v.w.b. schildklierhormonen, met als gevolg dat ik 1 kg (of meer) per week aankom... :(
Nou ja, voordeel is wel dat ik me nu beter voel (als in: weer helder kunnen nadenken, niet meer extreem moe, geen trillende handen/benen meer en minder last van opvliegers). Ik hoop dat het gewicht niet héél erg gaat oplopen, ik lees regelmatig verhalen van 10 of 15 kg gewichtstoename...

Pirata

Pirata

24-08-2020 om 17:08

Ja, de 0.0 wijn smaakt wel iets anders. Laffer. Maar ik wil gewoon toch het gevoel van een glas wijn, en sommige merken benaderen dat wel.

Tine, wat vervelend, hopelijk had je nog wat speling in je gewicht? Misschien kan een dietist helpen?

Pluis, het etiketten pluisen doe je vooral in het begin, na een tijdje weet je welke producten je kunt nemen.
Jammer dat bij jouw man de knop nog niet om wil. Ik wil mijn pas herwonnen gezondheid/leven vasthouden en geen nieuwe ziektes er voor in de plaats krijgen. Diabetes is best ernstig...

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 22:08

Mayo!

Voor de mayo-liefhebbers...
https://www.culy.nl/inspiratie/koken-bakken/snelle-zelfgemaakte-mayonaise/
Erg lekker, zonder suiker.

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 23:08

Een half glas witte druivensap, een scheutje citroensap en dat aanvullen met 'licht sprankelend' water, of gewoon water (wel echt lekker koud). Dat komt qua beleving nog aardig in de buurt van een wit wijntje. Volgens mijn zus, die een enorme wijnliefhebber is en alle 0.0 wijnen helemaal niks vindt.

0.0 Affligem Blond is trouwens echt héél erg lekker. Zelfs nog lekkerder dan de Liefde Blond 0.0.

Ik probeer gewoon geen calorieën te drinken, dus beperk mezelf tot water, koffie en thee, maar zo af en toe vind ik zo'n nul punt nulletje toch wel heel erg lekker.

Emmawee

Emmawee

24-08-2020 om 23:08

Fijne autocorrectiefout

Liefde moet Leffe zijn.

Pirata

Pirata

25-08-2020 om 08:08

Affligem 0.0 is heel erg lekker.
Ik zal het ook eens proberen met druivensap/citroen/bubbelwater. Klinkt eigenlijk meer als een schorle, maar eens kijken wat de citroen doet.

Plaatselijk vet verliezen

Bestaat niet. Niet door oefeningen, niet door pillen, niet door bepaald eten te nuttigen of juist te laten staan. Je blijft altijd hetzelfde model houden, of je nou dik of dun bent. Brede heupen, stevige borsten of een buikje, verhoudingsgewijs blijft alles hetzelfde.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.