Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
2020 Afvallen wie ook (deel 4) | Pagina 15 | CJG forum door Ouders.nl
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hangkous

Hangkous

04-01-2020 om 14:01

2020 Afvallen wie ook (deel 4)

Nieuw jaar, nieuwe start.
Een nieuwe draad om onze afval/lijn pogingen en vorderingen te bespreken en inzichten te delen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 11:03

Weer iets eraf

Het gaat niet snel maar er gaat wel het nodige af (en dat houdt bij mij de motivatie erin).
Bij mij moet de BMI onder de 23 komen en ik heb nu nog 6,5 kilo te gaan 😊.

blik

blik

04-03-2020 om 12:03

Pluis

Ik schotel mijn dochter koolhydraten voor omdat ik het wel erg veel gedoe vind haar volwaardig te laten eten zonder omdat ze geen vlees en vis eet.

Maar at je man dan alleen die 2 maaltijden iedere dag, en waren die maaltijden dan groter dan normaal?
Ik vast niet iedere dag, als ik vast, omdat het me meestal niet lukt alles wat ik moet eten in die paar uur te proppen.
Natuurlijk is het juist ook de bedoeling om minder te eten;)
Maar ik wil ook geen tekorten oplopen en alleen al voldoende groente en fruit lukte me vaak niet.
Maar misschien is dat een kwestie van goed plannen, organiseren en oefenen.
Scheelt ook dat ik mijn eetraam laat op de dag altijd heb, dit past me het beste door mijn ritme en wisselende werktijden. Laat op de avond heb ik niet zo'n zin meer in groente.

Dikkie Dik, wat fijn dat je af blijft vallen. We willen nu nog ongeveer hetzelfde;)
Nog niet fit genoeg, wel gister weer wat gevast.

En ik baal ervan dat partner toch niet zo goed meedoet als nodig is:( Hij baalde dat we koekjes met kimchi en kikkererwten aten (super lekker) omdat er flink koolhydraten zitten in kikkererwten.
Bleeh, hij mag zelf ook eens iets verzinnen!
Vervolgens eet hij dan veel te veel van die koekjes... Met mate is er natuurlijk niets mis mee, hij zal zelf ook moeten minderen. Hij denkt geloof ik dat ik hem 'het goede' eten voorschotelt en hij onbeperkt kan eten.
Nee dus, op deze manier blijf ik niet al die moeite doen voor zijn dieet.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 12:03

Koekjes met kimchi en kikkererwten?

Dat heb ik nog nooit gehad! Mag ik het recept?

Manja

Manja

04-03-2020 om 13:03

Weegmoment

Ben toch wel weer trots en bedankt voor al jullie steunende en relativerende woorden. Was 600 gram afgevallen deze week. Prima dus! Heb na de ontsporing op vrijdag de zondag bijna helema gevast. Daarna weer het gewone gezonde ritme van volkorenbrood, magere yoghurt mager vlees en veel groente en 2 fruit. En voila gewoon weer 600 gram eraf
Bmi is nog net geen 30, dus het glaasje wijn moet nog een weekje wachten

blik

blik

Ik had recept

van ah, zoek op kimchi-kikkererwten koekjes met courgettesalade.
Ik heb kimchi mat gebruikt, zonder toegevoegde suiker en iets minder koolhydraten dan fried.
Ik vond het erg lekker, koekjes hadden wel iets meer smaak mogen hebben.
In de salade kwam een rode peper, maar ook in de koekjes was het denk ik wel lekker geweest. En misschien koriander ofzo.

blik

blik

Dat wordt een lekker

glaasje Manja!

Je hebt de juist instelling!
Losgaan kan best hier en daar, zolang je er een balans dag oid to stelt.
Dat mis ik bij mij wel in tijden dat het niet goed gaat en ik het los laat.

Focus blijven houden, daar ben ik niet zo goed in...
Maar goed, wil nu weer langsaam op gaan starten.

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 14:03

Go Manja!

Bijna de 30 bereikt! Dat betekent dat je alleen nog maar overgewicht hebt en geen obesitas meer, dus je bent uit het rood 🥳!

Dikkie Dik

Dikkie Dik

04-03-2020 om 14:03

smiley

Ik bedoel de feestsmiley met muts en toeter.

Manja

Manja

04-03-2020 om 18:03

Dank

Blik en Dikkie, dank!
Ik vind de steun hier echt fijn, al ken ik jullie niet.
Ik hoorde dat het vandaag wereld obesitas dag was. Das dus de bmi boven de 30. Hoor ik bijna niet meer bij zoals Dikkie Dik al lief opmerkte.
Ik ga rustig verder en houd jullie op de hoogte, of jullie het nou interesseert of niet haha

zebra

zebra

04-03-2020 om 19:03

hier

nog wel een bmi ruim boven de 30 dus ik moet nog wel flink afvallen tot ik zover ben dat ik alleen overgewicht heb. Maar ik doe mijn best al gun ik mezelf zeker wel wat zo op zijn tijd hoor, de dag erna dan weer extra goed mijn best doen.

Hier een man die niet op zijn gewicht let, tja, ik ga er niet achteraan zitten maar echt blij ben ik er niet mee. Het is wel zo dat als hij echt wil afvallen, dat het dan ook wel (tijdelijk) lukt.

Verder vind ik het ook fijn om ieders verhalen te lezen, het motiveert toch zeker wel en is een steuntje in de rug.

Manja

Manja

04-03-2020 om 22:03

Zebra

Ik ben in oktober begonnen met een bmi van 37..... het leek me haast een uitzichtloze situatie. Maar ben nu bijna bij de 30! Dus geef niet op. Ik denk steeds: wat is nou dit half jaar op mijn hele mensenleven. Zo houd ik het vol.
En mijn voeding ia volstrekt normaal. Dat helpt ook. Alleen alles mager en mn niet te veel/

Dikkie Dik

Dikkie Dik

05-03-2020 om 10:03

Prima excuus om te gaan shoppen!

Manja, 7 punten minder qua BMI betekent gegarandeerd dat je je oude kleren niet meer past. Prima excuus om te gaan shoppen!

zebra

zebra

05-03-2020 om 12:03

mijn bmi

is nu 35,9. Ik ben begonnen met een bmi van 38,6 dus het gaat zeker vooruit

Manja

Manja

05-03-2020 om 13:03

Dikkie en Zebra

Heb net een flinke shopactie achter de rug. Van 46/48 nu 42/44. En zoo fijn dat alles past wat in gewone winkels ligt
Top Zebra! Stukje voor stukje kom je er!

zebra

zebra

05-03-2020 om 17:03

Manja

dat zal zeker een fijn gevoel gegeven hebben dat je nu zoveel maten kleiner aan kunt. Gewoon veel meer keuze in leuke dingen dan ook.
Zelf merk ik wel dat bepaalde kleding ruimer begint te zitten, zeker broeken. Maar ik wacht het voorjaar nog ff af voordat ik nieuwe kleding ga kopen want nu nog genoeg in voorraad. Mijn broeken zakken nog niet van mijn kont af.

blik

blik

07-03-2020 om 23:03

Ongelofelijk

Super knap hoor, wat jullie doen.
Ik vind jouw resultaat echt verbijsterend Manja, wat een bevrijding moet dat zijn!
En wat leuk winkelen nu!

Ik ben nog steeds niet zo fit als ik wil, doe zo half half met man mee. Weet niet of het aan het dieet ligt, maar voel me ontzettend vol ervan.
Man is nog enthousiast, iig enthousiaster dan ik hem ooit heb gezien op dit vlak.
Hij zou graag doorgaan, maar ik vind het zelf wat zwaar nu. Niet het eten, maar wel het zorgen voor het juiste eten omdat het weer een nieuw eetpatroon in ons gezin is waar we niet thuis in zijn. En ik heb weinig puf energie en tijd.
Dus we zien wel, wrs wordt het een wat minder strenge variant. Hoewel we nu ook maar wat doen, want echt tellen (koolhydraten) doen we niet en lukt ook echt niet.

zebra

zebra

08-03-2020 om 12:03

Blik

fijn dat je man nog zo enthousiast is maar ik kan me goed voorstellen dat het voor jou wel lastig is, een heel gepuzzel met het eten. En zeker als je zelf weinig puf hebt.

zebra

zebra

08-03-2020 om 12:03

een collega

sport samen met haar man bij een coach, ze vertelde me dat ze dagelijks 1200 cal mag, wat ze dan eten, dat mag ze zelf bepalen en voert ze in op een app. Maar ze gaf zelf aan dat ze dat best weinig vindt, kan ik me goed voorstellen, mijn eetplan van de sportschool omvat tegen de 1500 calorieën.
Ik vind dat wel makkelijk, eten wat er op de lijst staat en eventueel dingen die ik niet lekker vind, door iets anders vervangen. Zo hoef ik er niet zo mee bezig te zijn maar dat is voor elk mens uiteraard anders.

Manja

Manja

08-03-2020 om 14:03

Zebra en blik

Ik ben ook begonnen met het gewoon precies volgen van het lijstje. Ik dacht: niet nadenken, niet denken dat je het beter weet. Dat heeft al 10 jaar niks opgeleverd. Gewoon doen wat de personal trainer zegt. Precies de hoeveelheid broodjes yoghurtjes met het voorgeschreven beleg en afgewogen avondeten.
Het was lastig in het begin, ik ben eigenwijs, boven de 50 en hoger opgeleid dan mijn 28 jarige personal trainer. Maar ik moest me echt overgeven aan het beleid. En het werk dus
Nu na 4 maand ben ik wel in staat om af te wijken van het strakke advies. Ik durf het aan en ik heb het voedingsadvies nu van mezelf gemaakt zeg maar.
Maar om te starten was voor mij een stak voorgeschreven voedingsadvies ideaal.

blik

blik

08-03-2020 om 17:03

Ja snap ik

Maar ik zou er zelf niet aan moeten denken, ook nog een strak opgelegd voedingsadvies erbij in huis....
Word al moe bij het idee.
Daar is ons leven /huishouden ook veel te chaotisch voor vrees ik.
We moeten heel vaak dingen opmaken, anders plannen enz.
Partner en ik werken beiden vrij onregelmatig en of de kinderen mee eten is ook steeds vaker moeilijk te voorspellen.

Maar ik heb het met partner toch wel vaker over externe hulp gehad, een coach oid.
Ik hoop dat hij dat toch gaat doen mocht dit niet lukken.
Maar vanwege zijn overgewicht wil ik zelf nu best flinke moeite doen voor zijn eten.
Hij is iig 2 kg kwijt, dat motiveert hem natuurlijk wel.

Grote uitdaging wordt bezoek aan familie voor een verjaardag. Zonde als hij daar nu mist in gaat. Hij heeft er alle vertrouwen in maar ik vertrouw zijn moeder niet;) Die heeft echt een rare verhouding met eten en mest haar kind en kleinkinderen graag vet. Tot nu toe had hij daar weinig weerstand tegen:(
Als hij haar aankan, dan gaat het hem allemaal wel lukken;)

Manja

Manja

08-03-2020 om 21:03

Blik

Ik snap je wel hoor. Het is ook ff wennen. Een straks schema. Mijn kinderen zijn op kamers, komen in weekend vaak thuis. Dan is het ook lastiger om vol te houden. Maar gewoon door de week gaat het prima. Komt ook omdat het volstrekt normaal eten in. Ongeveer: Sochtends 2 volkorenbroodjes met mager beleg, 10 uur magere yoghurt met fruit, 1 uur lunch zoals onbijt. 3 uur cracker met fruit, 6 uur veel groente , beetje mager vlees en weinig pasta/aardappel/rijst en om 22 uur bakje yoghurt. Wisselt wel wat per dag maar dit is het zo’n beetje: 1500 calorien zonder honger. Hoef er niks speciaals voor aan te schaffen. Eet nooit kaas of koekjes, dat went snel. En drink alleen thee koffie en magere melk. Heel simpel. Maar dat heb ik blijkbaar nodig.

blik

blik

09-03-2020 om 02:03

Fijn Manja

dat het bij je werkt.
Ik snap het wel, en ik snap het niet ;)
Af willen vallen en *dus* niet meer eten wat je wil en/of eten wat je je omgeving ziet doen kan al flink pijn doen, dan wil ik niet ook nog eens gedicteerd worden wat ik eet. Dat beetje wat ik nog mag eten wil ik dan zelf over beslissen!! Zoiets dus.

Verder is eten hier zelden gewoon, iig niet bij mij.
Ik heb bijv veel nachtdiensten en dan ligt ritme, ook eten, volledig op zijn gat. Na een reeks nachtdiensten heb ik het dan ook vaak lastig weer terug om te schakelen en wordt ik vaak wakker 's nachts en dan wil ik graag iets eten. (maar er dan uiteraard geen moeite voor hoeven doen, is dus meestal plak kaas oid)

Ook vind ik het steeds fijner te 'spelen' met wat vasten. Dus niet volgens vast schema of afspraken maar net zoals het uitkomt.
Juist ook door het vasten eet ik steeds meer naar behoefte. Eigenlijk alleen de vaste avondmaaltijd met gezin staat vast. Dat eten naar behoefte bevalt me steeds beter. Een vast schema zou me momenteel echt niet passen.
Meestal eet ik juist minder vaak, vaak maar 2 keer pd met hoogstens 1 tussendoortje, vaak ook geen.

Partner zou het misschien wel passen, en mocht hij daar ooit voor open staan (en deze poging zou mislukken) steun ik hem daar zeker in. Maar lastig inpassen zou het hier toch zijn.
(maar al zoveel nieuws hier ingepast dat dat anderzijds weer simpel kan;))
Partner werkt meestal wel gewoon regelmatig maar soms ook in nacht/weekend. Ik heb totaal geen vaste ritmes.

Verder eet dochter vegetarisch en we eten zo veel mogelijk met haar mee. (behalve nu dan even) Dat is dan ook niet zo'n standaard maaltijd vaak.

Manja

Manja

09-03-2020 om 09:03

Oo blik

Ik snap dat het heel lastig is hoor!!!! Ik heb er ook 10 jaar over gedaan om eindelijk iets te vinden wat bij mij werkt. En dat hoeft bij een ander helemaal niet te passen natuurlijk. Ik ben van mezelf nogal eigenwijs en had er echt moeite mee om mezelf over te geven aan een regiem van een ander, die ook nog eens jonger en veel lager opgeleid is dan ik. Gewoon een domme eigenwijze gedachte, want mijn eigen zogenaamd intelligente manier werkte al 10 jaar niet. Toen ik dat besef had, gooide ik al mijn bedenkingen, tegenwerpingen en argumenten aan de kant en ben slaafs gaan volgen. Echt als een slaaf van het systeem. En niemand kon mij nu ook verleiden om af te wijken. Zelfs ikzelf niet.
Bijna een sekte met een goeroe haha. Maar het is het eerste wat werkt in lange tijd.

blik

blik

09-03-2020 om 10:03

Mooi

Heel mooi dat je eindelijk iets gevonden hebt dat bij je past Manja!

Ik hoop voor man dat hij zijn knopje ook gaat vinden, ik moet ervoor blijven waken dat niet ik daar naar op zoek blijf!

Voor mij lijkt het best te passen vaker te vasten, en verder toegevoegde suikers zoveel mogelijk te mijden. En verder zo gezond mogelijk, veel groente, voldoende fruit en matig met zout. Weinig koolhydraten en dan iig vezelrijke varianten.
Als ik dat doe dan overeet ik me niet, eet meer op gevoel, heb nauwelijks trek in vanalles en val ik vanzelf af.
Het gaat bij mij mis als ik me laat verleiden tot minder gezond voedsel mn allerlei gesnoep. Gebeurt dat te vaak dan gaat het helemaal mis.

En verder natuurlijk veel bewegen, ontspannen en slapen. Die laatste 2 blijven mijn grootste uitdaging.

Man had verjaardag 'overleefd' en de taart geskipt, super goed voor zijn doen!
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Flavia

Flavia

09-03-2020 om 10:03

stresssss

Nou ik heb de kilo's die ik er zo mooi af had weer bij.
Blessure verhindert me om te sporten, op het werk is het onveranderd belachelijk druk. Mijn taken pakket is een dag per week meer dan mijn contract groot is en dan heb ik de verlofuren per week daar nog niet bijgeteld.
Tel er nog wat maatregelen mbt het Coronavirus bij op die het werken er niet makkelijker op maken en de stress is voldoende om mijn gezonde eetpatroon te niet te doen.

Maar ik heb me voorgenomen vanaf vandaag de knop toch weer om te zetten en te proberen deze maand weer 2 kg kwijt te raken. Dat betekend ongeveer een kg per week en dat is goed te doen als ik het snaaien laat en toch wat meer probeer te bewegen ondanks mijn blessure.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.