Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Eddeped
27-04-2016 om 09:04
wie kan helpen bij reactie op concept advies van de RvdK?
Hoi allemaal,
Ik zoek iemand die mij kan helpen op het formuleren van mijn reactie op het concept rapport van de RvdK. ik heb momenteel een reactie van 6 kantjes en vind dat nogal veel.
Wat mij vooral dwars zit is dat het onderzoek een wassen neus is, de uitkomst stond schijnbaar al vast. Ik heb bijvoorbeeld meerdere keren aangegeven dat moeder niet wilt communiceren, communicatie saboteert frustreert, ieder inmengingen van derden subtiel tegenwerkt en mij als persoon en vader negeert.
Ik heb beargumenteerd waarom dochter 1 dag meer bij mij maar is helemaal niks mee gedaan, wensen van moeder worden ingewilligd en voor oudste dochter het advies om te gaan communiceren onder begeleiding, zinloos advies dus!
nu zoek ik dus iemand die mij kan helpen mn bezwaren kort en bondig op te tekenen, weet iemand waar ik hiermee terecht kan?

Emine
01-05-2016 om 23:05
Belachelijk dit
Eddeped, je bent belachelijk bezig met al je eisen. Denk dat het heel goed is de raad te vragen waardoor de communicatie vast loopt. Je zit zo in strijd dt je je kids over het hoofd ziet. Zelfs als je kind er is zit je er hier over bezig. Waar komt je kind dan voor? Ik heb het gehad met je. Ik verlaat deze draad.

Moni
Over dat nachtje slapen
Je hebt dat gelezen en met jou is (nog) niet overlegd.
Je haalt er van alles bij maar volgens mij is dit vrij simpel te bespreken.
Je zegt tegen je dochter: ik las dat het de bedoeling is dat jij binnenkort van zondag op maandag blijft slapen. Klopt dat? En hoe denk je dat we dat kunnen gaan doen? Heb je al gedacht aan .... en ..... En vanaf wanneer zou je dat willen?
Je hoeft je ex er niet bij te halen. Je hoeft niet boos te zijn. Je hoeft alleen maar met je dochter te praten.
Maar dat zou ik pas doen als je dat praten zonder boosheid kunt doen.
Voor zo'n gesprekje heb je verder niemand nodig.

Eddeped
Slapen
Dochter weer thuis gebracht, ze wist niks van afspraak of regeling van blijven slapen

Eddeped
02-05-2016 om 17:05
voor wie nog geïnteresseerd is
kreeg vandaag een mailtje van iemand van stichting KOG, hele lap tekst maar onderstaan sprong er wel uit vond ik:
"In een onderzoeksrapport moet duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen feiten en meningen/veronderstellingen/vermoedens. Het handelingsprotocol voor Raadsonderzoekers schrijft dat voor! Voor uw reactie op het rapport is het belangrijk dat u ook aangeeft waar dat niet gebeurt"

AnneJ
02-05-2016 om 18:05
Ja Eddeped
Nou heb ik toch zomaar het idee dat je vind dat dit op het rapport van de Raad slaat maar niet op jezelf?:-)
Om het leefbaar te krijgen met je ex en je kinderen zijn er heel andere dingen belangrijk. Houd de rechtzaak neutraal, redelijk en positief en los zelf je communicatieprobleem met je ex op. Dat gaat niemand voor je doen en je staat nog jaren ruzie en onenigheid te wachten als je daar nu zelf geen eind aan maakt.

Eddeped
02-05-2016 om 18:05
anne j
communicatieprobleem met mn ex oplossen gaat gewoon niet lukken. niet omdat ik nu in de clinch met haar lig maar ik heb altijd al gezegd dat communicatie haar zwakke punt is, daar hebben we het vroeger al over gehad als er weer eens een probleem was met een iemand.
Ik blijf van mening dat met behulp van een derde persoon en duidelijke afspraken en spelregels tot gesprekken kan worden gekomen, als anderen (rechter, rvdk enz) een andere mening hebben dan is dat jammer.
Ik vind inderdaad dat wat ik hiervoor plaatste dat dat ook op mijn rapport slaat. het geeft meer rust voor dochter als de zorgregeling blijft zoals deze nu is, nergens wordt dat onderbouwd. Het is een aanname van mijn ex.
Vanmiddag overigens mn jongste dochter gehaald, had een conflict met moeder aan de deur over het wel maar niet mogen meenemen van haar telefoon. Ging moeder mij er in betrekken met dochter letterlijk er tussen in. Ik heb mij er niet mee bemoeit en ook gezegd er niet in betrokken te willen worden.

AnneJ
02-05-2016 om 19:05
Nee hoor Eddeped
Ook al is de ander gestoord, schuldig, bloed onder de nagels trekkend, dan kun je nog zelf zo goed mogelijk de relatie onderhouden. Je blijft maar naar een ander wijzen Eddeped. Maar probeer het eens. Niet reageren op ruis van haar kant en je focussen op je doel: je kinderen zo vaak mogelijk en zo plezierig mogelijk bij jou laten zijn en ze door het contact met jou een goede opvoeding meegeven door jou goede voorbeeld. Te beginnen met stoppen met opblazen van het gedrag van je ex. Gewoon negeren en niet doen.
Ik zie dat je al een belangrijke stap gemaakt hebt, niet mee bemoeien. Nu nog neutraal. Zo neutraal mogelijk formuleren met respect en compassie voor de anderen. Het is even wennen, even oefenen, maar je kunt het!
Anders kunnen jou dochters ook huilend in documentaires komen hoe ze in godsnaam vader en moeder samen moeten uitnodigen op hun diploma uitreiking, trouwen, kinderen krijgen zonder dat het weer over henzelf gaat, of over de foute ander. Stop toch met drama maken. Want dat doe je zelf. Je blijft maar wijzen.
Goede communicatie begint met jezelf niet met voorwaarden aan de ander.
En ik heb ervaring.:-)

Flanagan
02-05-2016 om 20:05
Wat er ook uitspringt..
Op de homepagina staat:
'Iedereen die een persoonlijk advies volgt of iets doet of juist laat omdat deze website dat aanraadt of afraadt, moet beseffen dat het zijn eigen beslissing en verantwoordelijkheid is. Wij zijn deskundig en staan voor wat wij zeggen en schrijven, maar kunnen nooit garanderen dat het zal uitpakken zoals wij verwachten. In de wereld van familie- en jeugdrecht is niet alles zeker en voorspelbaar. Medewerkers van bureaus jeugdzorg bijvoorbeeld denken soms dat wet- en regelgeving niet passen op een gezin waar zij mee bezig zijn en handelen dan alsof er geen regels bestaan. Ook kunnen kinderrechters onverwachte beslissingen nemen.'
Onder kolom actualiteiten staan ook artikelen over vechtscheidingen die leiden tot ots. Probeer jullie zorg toch klein te houden. Straks dreigt men met een pleeggezin voor de oudste omdat die blowt en door vader wordt neergezet als een kind in gevaar. Dan ben je verder van huis dan nu..
Ik wil geen angst aan praten, maar ben je nu wel verstandig bezig?

AG
02-05-2016 om 20:05
Eddeped
"Ik blijf van mening dat met behulp van een derde persoon en duidelijke afspraken en spelregels tot gesprekken kan worden gekomen, als anderen (rechter, rvdk enz) een andere mening hebben dan is dat jammer"
Je kan dat wel van mening zijn maar je ex wil dit schijnbaar niet. Dus je mening heeft geen enkele betekenis. Zo simpel werkt dat En je kan je natuurlijk niets aantrekken van de mening van de Raad en de rechter maar dat werkt niet echt in je voordeel. Sterker nog: in de beschikking zal komen te staan wat de rechter van de hele zaak vindt en ook jouw houding en die van je ex zal daar heel kort en krachtig worden vastgelegd. En die beschikking en dat rapport dat krijgen je dochters op den duur te lezen. Vroeg of laat krijg je dan toch weer de deksel op je neus en zullen je dochters daar vragen over gaan stellen.
Je kan je beter open en meegaand opstellen dan steeds maar eisen te stellen die gewoon geen haalbare kaart zijn. Als ze haalbare kaart waren geweest dan was er nooit een onderzoek van de Raad geweest.

Eddeped
02-05-2016 om 22:05
Anne
Het grootste probleem bij mij is dat ik gelijk reageer.
Ik heb een kennis, ook gescheiden, communiceert wel, overlegt ook. Hij vertelde mij onlangs dat zijn ex ook altijd "bepaalde" vragen stelt als de kinderen in de omgeving zijn. Vond hij zeer vervelend want zo werd hij de boeman. Hij heeft dat aangegeven bij z'n ex, zij vond het onzin waarna hij haar had verteld dat hij 2 dagen bedenktijd wilde als ze wat vroeg, wilde ze gelijk antwoord dan was het antwoord alvast nee. Aan hem moest ik vanmiddag denken. Zij had een probleem, kind staat tussen ons in dus er was geen probleem. Dat zij dat probleem bij haar heeft met onze dochter, daar had ik op dat moment even niks mee, ik heb mij omgedraaid en bleef wachten tot dochter naar auto liep. Dit in combinatie dat ik dochter beloofd heb nooit meer aan de deur te gaan ruziën maakte dat ik trots op mijzelf was..
In m'n mail die ik tweewekelijks asn haar stuur waarin ik schrijf over wat dochter heeft gedaan zal ik ook weer melden het niet fijn te vinden als ze dat aan de deur blijft doen
Flanagan: je schrijft " probeer jullie zorg klein te houden" , mijn vraag: hoe?
Ag, inderdaad, dochters zullen vragen stellen en als mijn mening totaal indruist in wat zij vinden of vonden zal k hun mijn excuses gaan maken.
Ik weet ook dat je niet strak aan bepaalde regels kan houden maar je hebt wel bepaalde richtlijnen nodig en niet alles afstemmen op wat de kinderen willen, ik vind het nogal raar als kinderen het na een scheiding vooral voor het zeggen krijgen. Daar ben ik het gewoon niet mee enns. Om daar dan wel aan mee te doen omdat je anders je kinderen niet meer ziet, tja daar kunnen wij het dan later over hebben

AnneJ
02-05-2016 om 22:05
Borrelpraatjes Eddeped
Je kunt niet meer doen alsof die borrelpraatjes je gaan helpen. Dat zijn leuke statements om op een verjaardag stoer te doen: " ik vind het nogal raar als kinderen het na een scheiding vooral voor het zeggen krijgen."
De realiteit is dat ze 2 huizen hebben en makkelijk van scene kunnen wisselen, zonder dat je daar iets tegen kunt doen. Dat wil niet zeggen dat je machteloos bent maar wel dat je meer moet motiveren en stimuleren dan eisen en hoog spel spelen. De rest is eigengebreide onzin. Om jezelf voor te doen als een goede opvoeder. Die zonder kinderen dus.

AG
03-05-2016 om 06:05
Eddeped
Ja dat is ook raar dat kinderen het feitelijk voor het zeggen hebben na een scheiding. Maar dat is wel de realiteit.
En de reden daarvan wordt door AnneJ gegeven.
Ik ben zelf op mijn 15e weg gegaan bij mijn moeder en bij mijn vader gaan wonen. Gewoon omdat ik het niet eens was hoe het bij mijn moeder er aan toe ging. En ze kon er niets tegen doen, zo simpel is het. Dat is de macht van kinderen van gescheiden ouders. Later toen ik volwassen was en er op terug keek dacht ik er heel anders over, maar ja dat is een koe in de kont kijken.
Punt is: doe eens wat water bij de wijn en houd je niet zo strak aan jouw regels en hoe jij het ziet

Eddeped
03-05-2016 om 08:05
Dat ik water bij de wijn doe is wel degelijk zo hoor, ik schrijf het hier letterlijk zwart op wit maar in decpraktijk gaat het niet zo zwart-wit .
Maar wat is de grens? Ik heb altijd geleerd dat ouders de grenzen aangeven, kinderen gaan daar overheen, zouden ze dat niet doen dan weten ze ook niet wat de grens is. Bij gescheiden mensen zijn die grenzen dus nog vager, zoals jij ook al schrijf; bevalt het mij niet hier dan ga ik wel daar heen.

maartje
03-05-2016 om 10:05
Eddeped
Je maakt denkfouten.
De idealen die jij aanhangt tav opvoeding, die passen bij een goed samenwerkend team van (al dan niet gescheiden) ouders/opvoeders.
Dat team héb je niet. Denk ook niet dat er een instantie is die meewerkt om zo'n goed functionerend concept af te dwingen. Bestaat niet.
(er zijn wel instanties die graag een verkeerd beeld afgeven in deze. Geloof ze niet, het is gewoon niet zo)
Accepteer dat je het (niet) meer hebt.
Accepteer de situatie, pas je aan. Laat je gedroomde, gewenste situatie los.
Je kunt pas een mooi opvoedplaatje gaan maken als je eerst goed kijkt naar de realiteit, wat heb je aan mogelijkheden, pas het daar dan aan aan. Andersom werkt niet, dan blijf je stuk lopen.
(ga het ook als een gegeven zien dat jij samen met partner hebt gekozen voor een niet functionerend team. (en dat in zekere zin blijft doen) Je dochters hebben hier niet voor gekozen.

AnneJ
03-05-2016 om 10:05
Redelijkheid Eddeped
"Maar wat is de grens? Ik heb altijd geleerd dat ouders de grenzen aangeven, kinderen gaan daar overheen, zouden ze dat niet doen dan weten ze ook niet wat de grens is"
Nog zo'n cliche. Je kunt ook een beroep doen op redelijkheid en rechtvaardigheid bij kinderen. En dan vervolgens afwachten wat zij daarmee doen want kinderen zijn ook gewoon mensen met een eigen keuze die jij niet kan afdwingen.

Eddeped
03-05-2016 om 11:05
Anne
Ik doe ook helemaal niks goed hé?
Eigenlijk is het best wel een schande dat mensen zoals ik zich maar voort mogen en kunnen planten,
De en keer zijn kinderen pubers, weten nog niet alles en een andere keer zijn het weer gewone menen die redelijk zijn.
En zo snap ik wel heel veel meer niet, ik moet communiceren maar ook accepteren dat iemand niet wilt communiceren en dan ook niet aandringen. En als ik dan vervolgens niet aandring zegt men zie je wel, hij wilt niet communiceren.
Nog zo eentje, verantwoording nemen, riep m'n ex ook altijd ik moest m'n verantwoording eens nemen en vervolgens mij overal van afsluiten en weghouden.

AnneJ
03-05-2016 om 13:05
Toch wel Eddeped
Je laat je verblinden door 'opvoedpraatjes' maar je hebt te maken met de realistische situatie van je gescheiden gezin. Helaas zullen veel omstanders die 'opvoedpraatjes' bevestigen zodat je denkt dat je goed bezig bent, maar dat is maar oppervlakkig. Je hebt echter te maken met twee mensjes van vlees en bloed, die niet per se perfect functioneren maar die wel gevoel hebben voor redelijkheid en rechtvaardigheid en voor jou gezelschap en daar doe je een beroep op, dat versterkt de innerlijke motivatie om het goed te doen.
Eigenlijk zijn het allemaal cliche's. Als iemand zoiets roept, zeg 'verantwoording' dan vraag je waar het eigenlijk over gaat.
Je gaat ook niet over een ander, je kunt alleen jezelf steeds beter hanteren wat je uiteindelijk veel voordeel zal geven. Kom op, je bent ook jong geweest, wilde jij dan met opvoedpraatjes om je oren geslagen worden? Als kind heb je al een besef van jezelf en van wat belangrijk is in het leven en in jou leven. En als men dan begint met het koeieneren van kinderen in het kader van hoe het zou moeten zijn, dan sluit dat toch niet aan bij jou?

tsjor
03-05-2016 om 16:05
Geen zinloos advies
Je geeft aan dat het advies was, dat er communicatie zou komen onder begeleiding. Dat is toch geen zinloos advies? De begeleiding moet dan maar constateren dat je ex niet wil. Ik zou zeker meegaan met dat advies.
Wat mij opvalt is dat je stelt: 'Een ouder dient volgens mij een kind te sturen, te begeleiden. Ook in het contact houden met andere ouder.' Dat is jouw opvatting over hoe een ander zich behoort te gedragen. Dat zijn altijd erge valkuilen. Je gaat niet over een ander, je gaat alleen over jezelf. Jouw opvatting over wat moeder hoort te doen moet je loslaten.
Richt je kort op wat je aan de rechtbank wil vragen. Dat gaat absoluut helemaal niet over de moeder. Het moet gaan over jou en de kinderen. Als er in het rapport van de Rvdk veel fouten staan kun je de meest storende eruit lichten en corrigeren. Houd dat vooral zakelijk. Bedenk dat de rechtbank 10 minuten heeft voor je zaak. Bedenk ook dat ze niet aan waarheidsvinding doen. dus de uitspraak: ja, jouw ex frustreert de communicatie en daarom krijg jij de kinderen vaker te zien, die uitspraak komt er nooit.
Ga even terug: wat wil je in je relatie met de kinderen?
Tsjor

tsjor
03-05-2016 om 17:05
elke twee weken?
'In m'n mail die ik tweewekelijks asn haar stuur waarin ik schrijf over wat dochter heeft gedaan zal ik ook weer melden het niet fijn te vinden als ze dat aan de deur blijft doen.'
Stop daarmee! Je hoeft niet te verantwoorden wat je dochter doet. Kinderen kunnen heel goed met heel verschillende ouders omgaan. Waar ze niet mee om kunnen gaan zijn vechtende ouders.
Kinderen kunnen zo goed met twee verschillende situaties omgaan, dat ze in de ene situatie ene bepaald gerecht niet lusten en hetzelfde gerecht in een ander situatie heerlijk vinden. Moeten die twee koks met elkaar dan gaan communiceren over wat kind lekker vindt, wie het beste kookt etc.? Natuurlijk niet! ieder kookt zoals die wil en het kind eet wel of niet, al naar gelang en daarop reageert ieder zoals hij/zij dat wil. Dat is het voordeel van scheiding.
Nogmaals: een kind kan best leven met twee verschillende ouders, maar niet met twee vechtende ouders.
Ook met wat iemand aan de deur zegt. Knik even, zeg eventueel dat je er later op terug komt (en kies dan of je dat doet), maar maak geen ruzie aan de deur en ga niet voor een ander bepalen wat hij/zij mag zeggen.
Wat een lastige situatie heb je gecreëerd? Is dat jouw behoefte aan maximale controle? Ga genieten van je leven en laat je kinderen zoveel mogelijk meegenieten.
Tsjor

Eddeped
03-05-2016 om 18:05
Tsor
Ik wil beel graag weten waar m'n dochters mee bezig zijn en wat ze doen, ik denk dat iedere ouder dat wilt weten. Dat m'n ex dat niet wilt delen wilt nog niet zeggen dat ik dat dan ook niet hoef te delen. Als ze het niet wilt weten gooit ze het maar weg, dat is aan haar.
Als wij naar dierentuin zijn geweest krijgt ze ook de foto's , wilt ze die niet gooit ze ze maar weg maar ik al haar niet onthouden wat haar dochters doen

Eddeped
06-05-2016 om 16:05
Klaar
Zo, m'n reactie op het rapport is klaar, net nie 1 A4-tje. Ik betreur dat de communicatiestoornis niet verder is onderzocht en vraag hierom. Ik gooi niet met modder maar haal 1. Punt uit de verklaring van ex om aan te geven hoe communicatie verloopt en waar het misgaat volgens mij.
Volgens mijn mening is het advies gebaseerd op aanname en gevoelens van moeder en niet n.av. Feiten.
Verder heb ik 1 bijlage toegevoegd hoe de zorgregelingen nu verloopt en hoe ik het graag zou willen zien met de voordelen voor dochter erbij.
Advocaat heeft het ook gelezen, wilde hij graag omdat ook hij bang was dat ik schreeuwerig zou overkomen en ruzie met de raad zou maken maar ook hij heeft z'n goedkeuring gegeven. Wat hij in het telefoongesprek nog wel aangaf was dat hij vond dat de raad het uithuis plaatsen van dochter naar zijn idee te licht was opgepakt door de raad.

Flanagan
06-05-2016 om 19:05
Uhp?
Het uit huis plaatsen van je dochter, was dat nu echt jouw plan?
De advocaat geeft aan dat de rvdk de raad 'uit huiis plaatsen van je dochter' te licht heeft bevonden.
Wil je echt dat je ex geen zorg draagt voori je dochter?
Ik hoop dat ik dit verkeerd hebt begrepen.

AG
nou ja
Je reactie wordt als bijlage aan het advies geplakt. Het advies zelf en de argumentatie van de RVDK verandert niet. De rechter zal het rapport en de bijlages lezen. Tijdens de zitting die 45 minuten duurt zullen zowel jij als je ex worden gehoord, tevens komt er nog een afgevaardigde van de Raad het advies toelichten. Dit is overigens niet degene die het rapport heeft opgesteld. Je kinderen worden nog vooraf gehoord.
Tijdens de zitting die ik heb gehad, ben ik zelf nog geen vijf minuten aan het woord geweest, ex is door de rechter ruim 30 minuten aan een kruisverhoor onderworpen. Het is jammer dat er geen enkele sanctie staat op het niet nakomen van het advies van de Raad en de uitspraak van de rechter.
Maar lees ik nu goed dat je hebt geopteerd voor het uit huis plaatsen van je dochter?

Eddeped
Niet een hup door de raad
Ik woas niet helemaal duidelijk, moeder had twee weken geleden onze dochterbuit huis gezet met de mededeling ga maar naar je vader. Daarna heeft ze "het weer goedgemaakt" zoals ze zegt. Advocaat zegt zo ga je niet met kinderen om, en vind dat de raad hiervandaan wat meer mee had moeten doen.

Eddeped
Rechter is nietvgehouden om het advies van de raad te volgen, ik hoop dat deze ook ziet dat die ene dag meer bij mij meer voordelen voor dochter heeft, en zo niet dan is het ook goed. Ik heb er dan alles aan gedaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.