Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2014 om 23:06

Niet alleen observeren

maar ook helpen. Anders krijg je alleen maar een rapportje: kind is gestoord en dat komt door...(vul maar in: vader, moeder, jeugdzorg,....). Daar komt het kind geen centimeter verder mee.

Maar als helpen echt de bedoeling was geweest, en niet dwingen tot omgang met vader, was de moeder niet zo gestresst geraakt dat ze vluchtte voor BJZ. Dus ik denk niet dat ze dat nu wel gaan doen. Maar alles is mogelijk, natuurlijk.

Keuzes

Jaina, dat zijn veel keuzes: 'Maar ik vraag me af of je niet veel meer kapot maakt door een jong kind weg te nemen bij zijn primaire verzorger en in een tehuis te zetten. Als het nou nog een pleeggezin was dan was het iets minder erg maar voor zulke kleine kinderen lijkt me een tehuis nou niet de juiste plaats.'
Ik begreep dat een pleeggezin niet veilig is, omdat mensen die moeder steunen naar dat pleeggezin zouden kunnen gaan.
Over de redenen waarom de primaire verzorger niet meer veilig was kun je lezen in de beschikking van de rechtbank. Het gaat dan niet alleen over het feit dat moeder de laatste beslissing van de rechter naast zich neer wilde leggen, maar ook over signalen die daaraan vooraf zijn gegaan en die ernstig genoeg waren volgens de rechter. Uit de beschikking kun je heel veel moeilijke punten halen, moeilijk voor het kind dan. Ik weet alleen niet of alle punten 'waar' zijn. Maar een kind dat speelbal wordt en ingezet wordt in een conflict door één van de twee partijen, dat kind is niet veilig bij de verzorgende ouder.

Tsjor

AnneJ

' en dan moet ik ineens meewerken aan een project waar ik niet in geloof.' Natuurlijk kun je ervoor kiezen een beschikking van de rechter naast je neer te leggen, maar je moet niet gek opkijken als zich dat tegen je keert. Als je ervan overtuigd bent dat het echt mis gaat bij vader, dan zou dat ook bij die begeleide omgang kunnen blijken. Of in de fase daarna. Dat hele plan was een vorm van hulp. Alleen moeder weigerde. Misschien was ze wel bang dat vader en zoon goed met elkaar zouden kunnen opschieten en dat dan zou blijken dat er verder geen probleem was.
Alle verhalen die je ophangt over vader met zijn wietplantage, schuldeisers etc., ik weet niet wat dat hiermee te maken heeft. Over moeder kun je zo ook verhalen ophangen, geen geld, geen water, leeft van vrienden etc. Is allemaal niet van belang. Of zou je alle kinderen van mensen die een wietplantage hebben uit huis willen halen? Dan krijgt jeugdzorg het nog druk.

Tsjor

Evanlyn

Evanlyn

27-06-2014 om 23:06

Tsjor

Dat laatste weet je niet. Er is geen waarheidsvinding geweest. Misschien had de moeder wel gelijk dat ze hem daar wilde weg houden. Op de manier zoals het nu gaat, zullen we het nooit weten. Misschien wordt het kind zelfs wel bij vader geplaatst en vervolgens mishandeld, maar dat zal geen consequenties hebben, want moeder is ongehoorzaam en dus slecht, en naar het kind wordt toch niet geluisterd. Echt, het gebeurt.

De kinderdief

https://www.youtube.com/watch?v=Xnbw_TJSG1c
"de zus was op dat moment aan het werk en toen ze er eenmaal, bij haar zusje kwam was het kind al meegenomen, met politie begeleiding is het kind weggehaald zelfs. Contact gehad met de politie Hardenberg, gooiden ze de hoorn op!! De zus (voogd) achter jeugdzorg aan geweest en die zouden haar terug bellen en dat is niet gebeurd!! Het meisje is na een geheime locatie gebracht en uiteindelijk was het al 18u kantoor dicht... Morgen gaan ze er voor vechten!!"
Ik hoop dat er nog veel meer filmpjes volgen. Om deze nationale schande aan het licht te brengen.

AnneJ

Ga je nu toch alle verhalen op een hoop gooien?

Tsjor

Wikka

Wikka

28-06-2014 om 02:06

tv-programma's

Misschien voor sommigen oude koek, maar zeker de moeite waard om te bekijken:

De macht van de gezinsvoogd:

http://youtu.be/TSb8ONJrV1c

Misbruikt onder toezicht:

http://youtu.be/eT7sYCKQmAg

Wikka

We kunnen ook links erop zetten over Savannah, het maasmeisje etc.

Tsjor

onzin Tsjor

Het tragische is juist dat drama's als met Savannah en het maasmeisje niet voorkomen worden door in andere zaken kinderen om formalistische of subjectieve redenen uit huis te plaatsen.
Het is juist de reden dat heel veel andere kinderen lijden. Nu door foutief ingrijpen van de overheid. Het toont de onmacht aan van een instantie die juist kinderen zou moeten beschermen.
Zowel bij de maasmeisjes als de Hansjes van deze wereld draagt de kinderbescherming een grote verantwoordelijkheid in het verlengen en veroorzaken van lijden.
Van het verdriet van een kind om niet bij de ouders te zijn, misbruik en mishandeling in de zorg door pleegfamilies en instanties tot aan kindermoord door een wanhopige ouder tot aan zelfmoord van wanhopige ouders.

pleegouders die stoppen

http://www.youtube.com/watch?v=AgfKKkW1yDY
Pleegouders haken af door de relatie met de hulpverlening. Er stoppen meer pleegouders dan erbij komen.

Nederland is WEL een rechtstaat

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3680147/2014/06/27/In-Grondwet-komt-dat-Nederland-rechtsstaat-is.dhtml

"Kenmerkend. Intussen heeft het kabinet besloten dat in de Grondwet moet worden opgenomen dat Nederland een rechtstaat is.

Typisch Nederlandse (Rijks-)overheid; als iets niet waar is wordt beweerd dat het zo is, zoals alle burgers die met jeugd'zorg' te maken hebben gehad wel weten."

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/2014/06/de-gezonde-ontwikkeling-van-jeugdigen.html#comment-form

2e deel

Ook het 2e deel van deze reageerder is doeltreffend.
"Er wordt verbeterd, er zijn waarborgen, er wordt zorgvuldig gewerkt, er wordt geluisterd, er worden professionals ingeschakeld, de rechter toetst, de inspectie controleert, het is moeilijk werk, het belang van kinderen staat voorop, er wordt gestreefd naar terugplaatsing, er wordt gezocht naar gezinnen met culturele en godsdienstige gelijkenis, er wordt ... "

Betrokkenen kennen de voorbeelden waar voortdurend het tegendeel blijkt van wat wordt beweerd.

UHP in de kleuterklas

http://www.leeshetnu.nl/jeugdzorg-haalt-kind-op-straat-weg-bij-moeder/
Een reactie met een nieuw geval, nu een overval tot UHP in de kleuterklas.
Is dat niet wat disproportioneel? Doel heiligt de middelen?

"Uk heb zelf een tijdje stage gelopen in het onderwijs en daar is ook een jongetje uit de klas mee genomen door jeugdzorg. Hij werd door beide ouders mishandeld.
Ik keur het gedrag van de ouders absoluut niet goed maar een kind uit de klas weg rukken is ook niet goed. Niet alleen het kind was getraumatiseert (als hij een testje moest doen op de gang om zn ontwikkeling te volgen schoot hij al in de stres omdat hij dacht weer mee genomen te worden) ook de klasgenoten waren compleet getraumatiseert. Dit was in een kleutergroep. Dus je praat hier over kinderen van 4 tot 6 jaar. Ik was toen zelf 19 maar de beelden zullen me altijd bij blijven en de kinderen die dan later naar je toe komen om te vragen of zei ook mee genomen kunnen worden en niet meer thuis gebracht worden. Echt verschrikkelijk. Dat er instanties zijn die ingrijpen als een kind mishandeld word of als het thuis mis drijgt te gaan prima maar help die kinderen vanuit huis en hun eigen omgeving en ruk ze niet weg. Kijk of een kind anders een tijdje bij familie terecht kan als de situatie echt niet meer houdbaar is maar niet dit soort taferelen. Jeugdzorg jullie horen er voor deze kinderen te zijn en ze te helpen nieT nog meer trauma's te bezorgen."

Maar zou in deze zaak....

.....ooit gevraagd zijn:

-mevrouw, wat zijn uw zorgen?
-waarop baseert u deze?
-waar bent u bang voor?

gezegd zijn:
-mevrouw, het is niet onderhandelbaar of er omgang zal zijn.
We kunnen wel kijken hoe we uw zorgen weg kunnen nemen.

gevraagd zijn:
-wat kunnen wij doen om uw zorgen/angst weg te nemen.

Drie maal begeleide omgang die daarna -zonder voorbehoud- in onbegeleid, daar neem je geen zorgen mee weg. Al helemaal niet als zonder datt (aldus de beschikking) 'duidelijk is hoe het feitelijke contact met vader in het verleden geweest is.'

Dit doe je wel door (aanvankelijk) begeleide omgang te bieden en moeder te laten zien hoe dit gaat. Of dit nu goed of slecht is. In het eerste geval kun je als moeder heel moeilijk volhouden dat het slecht is en kun je er als instantie naar een oplossing werken, inclusief een oplossing/veiligheidsmaatregel voor bv weinig pedagogisch inzicht, weinig gevaarinzicht, woedeuitbarstingen, alcohol etc. (Want dat het onder begeleiding leuk is, is nog iets anders als dat het ook verantwoord is). En in het tweede geval hoef je als jeugdbeschermer (als het niet leuk is) hoef je er als jeugdbeschermer ook geen leuk van te maken omdat nou eenmaal besloten is dat het leuk moet zijn omdat er omgang moet komen, maar kun je wel kijken wat ouders en kind nodig hebben om toch veilig en leuk contact te kunnen hebben.

Ik sluit niet uit dat als dit wel was gebeurd, de hele uhp voorkomen had kunnen worden en er ofwel een contact was ontstaan of dat was gebleken dat dit strijdig was aan de belangen van het kind.

Ah AnneJ

Je bent dus blijkbaar wel in staat onderscheid te maken tussen zaken.

Verder blijf je maar zaken op een hoop gooien. Nu nog de filmpjes van mishandelende ouders, alhoewel ik de filmpjes van Hansje al aardig daarop vind lijken.

Ik vind een kind uit de klas halen ook verschrikkelijk. Met politiegeweld bij ouders weghalen, ook verschrikkelijk. Het zou fijn zijn als ouders de kinderen gewoon meegaven als hen duidelijk was gemaakt dat het kind tijdelijk of definitief ergens anders wordt geplaatst.

Tsjor

Emine

Denk je dat er in die vijg jaar dat er een gezinsvoogd was nooit zo'n gesprek plaatsgevonden heeft? Zou het beter zijn als gezinsvoogden de gesprekken op youtube zouden zetten met een filmpje?

Denk je dat moeder aan je alternatieve plan wil meewerken? En wat zou je doen als moeder ook jouw alternatieve plan weigert, en eigenlijk alles weigert wat ook maar enigszins in de richting gaat van de mogelijkheid dat vader en kind kontakt hebben?

Tsjor

Nou vat ik jou niet Tsjor

Je bent altijd zo doordrongen van wat er mis gaat bij Jeugdzorg, maar jij vindt dat een ouder een kind gewoon moet meegeven als die overvallen wordt met een uithuisplaatsing?

Wat moet zo'n kind wel niet denken als het ziet dat mama het gewoon afgeeft, niet protesteert, het goed vindt dat het kind meegenomen wordt? Dan gaat het toch ook denken mama houdt niet meer van mij, mama is blij dat ze van me af is etc.

Schreef jij dat verhaal dat een moeder er op een gegeven moment van doordrongen was dat het kind neit ibj haar kon opgroeien en het samen met de voogd naar een pleeggezin bracht? Zo zou het meest ideaal moeten idd. Maar daar gaat natuurlijk wel aan vooraf dat de moeder echt doordrongen is, dit ook met het kind besproken wordt (het is beter voor jou...blablabla). Maar dat kan niet onvoorbereid. Ook als een ouder het er niet mee eens is, vind ik dat een kind dat mag weten. En nee, je hoeft een kidn daar niet tussen te plaatsen, maar het mag wel weten wat jij vindt. Vind ik.

Tsjor

Tsjor

28-06-2014 om 23:06

Onze reacties hebben elkaar gekruisd

Ik weet niet of dat wel of neit gebeurt is. Bij mij in ieder geval niet. Ik ken ook geen andere omgangsgevallen waar dat zo gebeurt is, alleen maar gevallen waar alle zorgen van tafel geveegd werden en de moeder van tegenwerking beschuldigd. Ik vraag mij af of dat hier anders is geweest en ook of het anders was geweest als deze mevrouw zich ten volle had gerealiseerd dat er een uhp kon plaatsvinden.

Ik ben en blijf tegen uithuisplaatsing als straf voor niet-medewerking of middel om gehoorzaamheid af te dwingen. Daar is het kind neit bij gebaat.

Je weet niet wat je zegt Tsjor

"Het zou fijn zijn als ouders de kinderen gewoon meegaven als hen duidelijk was gemaakt dat het kind tijdelijk of definitief ergens anders wordt geplaatst."
Als de staat een bedreiging is geworden voor mijn kinderen zal ik er werkelijk alles aan doen om ze uit handen van de staat te houden.

Alternatief

Ik zocht naar een alternatief voor de overvallen op school, straat of thuis met politie etc. Met mijn zinnetje wilde ik aangeven, dat er eigenlijk geen alternatieven zijn, tenzij moeder en vader de kinderen rustig meegeven. Wat soms wel degelijk gebeurd, ook zonder dat de kinderen dan denken dat de ouders het zomaar goed vinden. Moeder (en vader) kunnen op een rustige manier duidelijk maken, dat de kinderen moeten meegaan, maar dat zij er alles aan zullen doen om te zorgen dat de kinderen weer snel thuis kunnen komen. Het kan wel en sommige ouders doen dat ook in het belang van de kinderen, omdat zij beseffen dat een drama maken voor de kinderen erger en onbegrijpelijk is. Maar iedereen gaat ervan uit, dat dat niet zal gebeuren. Dus wordt er niet netjes aan de deur gebeld, maar vinden er overvallen plaats op plekken waar vaak juist veel kinderen zijn.

Doe maar een alternatief, ik ben op voorhand voor elk alternatief.

Tsjor

AnneJ

'Als de staat een bedreiging is geworden voor mijn kinderen zal ik er werkelijk alles aan doen om ze uit handen van de staat te houden.'En wat als jij die bedreiging voor de kinderen bent geworden?

tsjor

Dat bedoelde ik dus...

...zaten we toch op een lijn Tsjor.

gewoon stoppen met dwang Tsjor

De dwang is in Nederland alle spuigaten uit aan het lopen.

ouder als bedreiging

De kinderbescherming is linksom en rechtsom niet goed in staat om te beoordelen welke ouders al dan niet en in welke mate een bedreiging zijn voor de kinderen. Die kinderbescherming deugt niet en kan niet serieus genomen worden. Omdat er Savannah's zijn wil niet zeggen dat ik voor de lieve vrede mijn gezin maar moet opofferen.

Ja, dat zou mooi zijn

'De kinderbescherming is linksom en rechtsom niet goed in staat om te beoordelen welke ouders al dan niet en in welke mate een bedreiging zijn voor de kinderen. Die kinderbescherming deugt niet en kan niet serieus genomen worden.' Toch zul je dat op dit moment nog wel moeten. En de volgende vraag is: wie moet het dan wel doen? Want er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met een eventueel ingrijpen van de staat in hun gezinsleven.
Dat er beter gewerkt moet worden, dat ben ik met je eens. Maar zonder dwang en zonder dat er iemand kan ingrijpen dan is moeders wil wet. Ook als het ten koste gaat van de kinderen.
'Omdat er Savannah's zijn wil niet zeggen dat ik voor de lieve vrede mijn gezin maar moet opofferen.'Hier gooi je alles weer op een hoop en trek je alles naar jezelf toe. Ik haal het even uit elkaar.
Het Savannah-effect is alweer aan het wegebben, er zijn alweer nieuwe ontwikkelingen die inderdaad in de richting gaan van minder ingrijpen, minder uithuisplaatsingen etc.
Het is wel zo, dat er nu anders aangekeken wordt tegen scheidingen, waarbij de ene ouder omgang tussen de kinderen met de andere ouder frustreert.
Die 'lieve vrede' is het belang van rust en kalmte, mocht het onverhoopt zo zijn dat de kinderen uit huis worden gehaald. Het gevol van dramatische en hysterische scenes is, dat de kinderen overal worden weggeplukt, van de straat, uit de school etc.
En dat 'jouw gezin opofferen' klinkt wel heel erg dramatisch. Haal uit elkaar waar het om gaat: gaat het erom dat jouw leven dan helemaal onverhoopt ligt (wat ook echt zo is) of gaat het om de kinderen? Ook op afstand kun je de kinderen nog goed volgen en zien als het mis gaat, zien als ze mishandeld worden in een pleeggezin etc., zodat je dan niet aan stagiaires hoeft over te laten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.