Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ten einde raad Exman is het niet eens met studiekeuze dochter

hagel

hagel

21-08-2015 om 19:08

lees ik goed?

Maar begrijp ik uit je verhaal dat jij degene bent die België heeft gekozen en dat dochter het er nu mee eens is, nadat ze is gaan kijken?

"Met het oog op betere studie en begeleiding die ze toch nodig heeft is de keuze op ybelgie gevallen,nu wil ze zelf ook graag nadat ze is gaan kijken."

Even een correctie (OT)

'Ik vind het nogal wat verschil maken of een kind naar een bijzondere school wil, bijvoorbeeld de balletacademie, of naar een 'gewone' school maar dan ineens in België. In het eerste geval heeft de bijzondere school een meerwaarde (en vaak ook een bijkomend prijskaartje). In het tweede geval vind ik het inderdaad een kwestie van fratsen, en daar zou ik mijn leven echt niet voor omgooien.'

Naar een balletschool kun je niet zomaar, je moet er auditie voor doen en aangenomen worden. Daarna kost het onderwijs verder niets, behalve dan de balletkleding en schoenen. Er is een school aan gekoppeld. Daarvoor betaal je de niet verplichte ouderlijke bijdrage, als je dat wil.

Over de vraag of België een kwestie van 'fratsen' is of niet, daar kun je twee vragen bij stellen:
- wat is het alternatief? Een kind gaan uitschelden dat het een verwend nest is etc., dwingen, hoe dan? Kind opsluiten op de kamer, kun je doen. Maar daarmee krijg je nog niet de teksten in het hoofd. Net als vader: je kunt deze oplossing wegwerpen, maar kom dan met een alternatief.
- nogmaals, er zijn veel ouders in de grensstreek die kiezen voor onderwijs in België. En dan vaak vooral de gewone scholen, die iets ordentelijker hun lesroosters in elkaar hebben zitten, waarbij veel meer huiswerk gemaakt moet worden (NB) en kinderen niet zo mondig zijn (NB). Opvallend dat dochter daarvoor zou kiezen. Maar misschien helpt het wel. Na een jaar weet je meer.

Tsjor

Charlie vo

Charlie vo

22-08-2015 om 19:08

Reden om van school te veranderen?

Mobieltje,
Hoe gaat een school in België haar gedrag veranderen?
Ik ben Belgische en weet dat scholen in België ook geen wonderen gaan doen.
Ze schorsen misschien zelfs vlugger scholieren dan in België.
Misschien heeft je ex-man een punt en moeten jullie dit toch eens bespreken.

Amare

Amare

22-08-2015 om 19:08

tsjor

'Een kind gaan uitschelden dat het een verwend nest is etc., dwingen, hoe dan? Kind opsluiten op de kamer, kun je doen. Maar daarmee krijg je nog niet de teksten in het hoofd.'

Mijn hemel, dat zijn wel erg drastische maatregelen. Wat is er mis met het kind gewoon vertellen dat België geen oplossing is? Met een kind in België naar een middelbare school laten gaan krijg je ook geen teksten in het hoofd.

Geen alternatief

'Wat is er mis met het kind gewoon vertellen dat België geen oplossing is?' Daar is niets mis mee, behalve als je geen alternatief hebt.

En de reiskosten bij de balletschool, tsja, die van mij was jonger dan 12. Dus dan kon je met een kindkaartje reizen, mits een volwassene erbij was. Even uitzoeken op het perron, even vragen of het goed was als kind meereisde en je was voor 2,50 klaar. Terugreis organiseerde hij zelf zo ooit. Reisde o.a. mee met de tekenaar van Micky Mouse (dacht ik).

Zoon verbleef in gastgezin. Dus reisde hij maar 2x per week. Kreeg wel dubbele kinderbijslag, waarmee de kosten van het gastgezin waren gedekt.

3 x ouder dan 12, en dan in deze tijd, dat wordt een ander verhaal. Misschien is er wel iemand die elke dag in de file staat tussen Culemborg en Amsterdam, in zijn eentje in de auto.

Voor 13.800 euro kun je een tweedehands auto kopen én een privéchauffer betalen. Wat een bedragen. Ze zijn gek geworden.

Tsjor

Amare

Amare

23-08-2015 om 10:08

tsjor

'Daar is niets mis mee, behalve als je geen alternatief hebt.'

Maar TS heeft wel een alternatief, namelijk gewoon bij de huidige school blijven.

Resultaten uit het verleden

bieden geen garantie voor de toekomst. Dus tsja, wellicht dat het dan volgend jaar wel een keer goed gaat. Het is net zo'n grote gok als naar België gaan, behalve dan dat je ervaringen uit het verleden hebt, die aantonen dat het toen in elk geval mis ging.

Tsjor

Amare

Amare

23-08-2015 om 16:08

ervaringen uit het verleden

Tsjor, je doet net alsof de tegenvallende schoolresultaten niet verklaarbaar zijn, en alsof elke wijziging in de omstandigheden mogelijk tot een beter resultaat leiden. Maar uit het verhaal van TS leidt ik af dat de tegenvallende resultaten het gevolg zijn van een dochter die het vertikt om haar huiswerk te maken. Dan is dat de omstandigheid die je zou moeten veranderen, als je betere resultaten wilt. Alles veranderen behalve dochter's bereidheid om te werken, helpt dan echt niet.

Tegen onwil

Kun je ze alleen maar van school halen. En dat mag niet.
Maar hoe maak je het verschil tussen onwil en onmacht? Moeder heeft al veel pogingen gedaan om kind te helpen met huiswerkbegeleiding, dat komt haar nu wel de oren uit, dus dat gaat niet meer gebeuren.
In mijn idee zou het handig zijn als moeder de begeleiding, dagelijks, en met het inrichten en organiseren, zelf ter hand zou nemen, maar dat is om diverse redenen niet ieder gegeven.
Maar daar wordt je zelf wel vaak veel wijzer van waar de onmogelijkheden liggen bij een kind.
Je kunt het ook nog rechtstreeks vragen. Wat lukt er niet en hoe gaat dat dan van voornemen om het wel te doen tot en met de blokkades, mentaal en organisatorisch, die in de weg staan.
En misschien valt het kwartje wel als je het loslaat maar de kans is groot dat het dan afzakken en falen wordt, zoals met veel kinderen gebeurt die het niet tijdig 'trekken'.
Dus ja, wat is een goede opleiding voor je kind waard?
Hoe verander je de bereidheid van een kind om wel mee te doen, hoe versterk je de innerlijke motivatie? Zwemmen of verzuipen of meeveren. En dat is de keus.

knor

knor

24-08-2015 om 08:08

ja maar

Wat nou als je nou nog wel gewoon getrouwd was? Dan was je het ook niet met elkaar eens en dan? Ik ben getrouwd, als wij zulke verschillende meningen zouden hebben dan zou het zomaar kunnen dat uiteindelijk kind niet naar Belgie zou gaan, omdat vader dat helemaal niet ziet zitten. Omdat je niet meer getrouwd bent heeft hij niets meer te zeggen? En moet hij gaan dreigen met een advocaat? Het is toch jullie beider kind.

Amare

Amare

24-08-2015 om 08:08

AnneJ

'Moeder heeft al veel pogingen gedaan om kind te helpen met huiswerkbegeleiding, dat komt haar nu wel de oren uit, dus dat gaat niet meer gebeuren.'

Nou, ik lees alleen dat moeder huiswerkbegeleiding heeft ingehuurd. En toen haar dochter daar ('gewoon') niet heen ging, was dat het. Als mijn dochter daar niet (zelfstandig) heen ging, zou ik mijn 12-jarige dochter hoogstpersoonlijk naar die huiswerkbegeleiding toegebracht hebben.
En nu probeert moeder het door dochter op een andere school te doen. Dat klinkt toch alsof moeder van alles probeert om anderen voor haar dochter's schoolcarriere te laten zorgen ... Vreemde ogen dwingen natuurlijk, maar je hebt toch zelf als ouder ook een verantwoordelijkheid hierin.

Eeens met knor

Als TO nog getrouwd was geweest had ze het ook eens met haar man meotne worden over de nieuwe school in Belgie. Het lijmklt mij in zo'n geval dat als één van de ouders er faliekant tegen is dat het dan niet gebeurt. Voor zo'n ingrijpende beslissing als van school veranderen en ook nog in een ander land moeten beide ouders het wel eens zijn. TO heeft daar helemaal niks meet over te zeggen dan haar man.

Verder, wat een enorm paniekerig gedoe van TO. "Ik ben ten einde raad", wat een geneuzel. Haar man is het niet eens met de voorgestelde verandering van school, het is nou niet bepaald het einde van de wereld.

Getrouwd

Dan had vader van dichtbij de worsteling van dochter met school meegemaakt en was mogelijk wat meer gemotiveerd om daar wat anders mee te doen. Die besluiten op afstand zijn veel te makkelijk want vader draagt daar zelf de consequenties niet van.

Lynn

Lynn

24-08-2015 om 09:08

het echte probleem

Kan het zijn dat het echte probleem dat Mobieltje heeft is, dat ze met haar ex geen normaal gesprek hierover kan voeren?

Mobieltje schrijft in haar 2e posting "Hij vind dat een kind zelf haar verantwoordelijkheden moet dragen????? Dat is alles wat hij zegt."

Het zou goed zijn als ze proberen er een gesprek samen over te voeren, zodat Mobieltje hopelijk beter snapt wat haar ex- man tegen een Belgische school heeft en ex man beter begrijpt waarom Mobieltje denkt dat dat juist wel een goed idee is.

Als ze elkaar beter begrijpen is er wellicht ook beter tot een gezamenlijk besluit te komen.

Misschien kan Mobieltje - als ze denkt dat een gesprek met haar ex alleen niet tot een echt gesprek leidt (hij alleen hakken in het zand, zonder meer van zijn beweegredenen mee te delen), er iemand bijhalen, zodat er een beter gesprek kan plaatsvinden?

De keuze is al gemaakt

De keuze is al gemaakt, door dochter.
Hoe is die keuze tot stand gekomen?
Normaal gesproken overleggen eerst beide ouders, horen dan wat dochter eventueel voor wensen heeft, overleggen weer en gaan dan eens wat scholen bezoeken, overleggen wederom en sturen/leiden het kind naar de school die ouders het beste vinden passen.
Ik krijg hier heel sterk het gevoel dat de school in België de wens van moeder is, dit is overgebracht op kind dmv manipulatie waardoor kind denkt dat het een eigen keuze is. Vader krijgt achteraf de mededeling en wordt nu neergezet als de grote dwarsligger..
De keuze die hier wordt aangedragen kan ik alleen maar zeggen:"pleurop!" Dat zijn geen woorden van een 12 jarige. Dat is geen keus van een kind. Een kind van 12 kiest omdat haar vriendinnen daarheen gaan of omdat er op die school veel leuke dingen gebeuren.
Voor mij is dit weer een gevalletje vette manipulatie van een kind door een moeder die het niet wenselijk vind dat een vader er zich ook mee bemoeit.

Ano

Ano

14-10-2015 om 18:10

@eddeped

Zo herkenbaar wat je schrijft. Hier ook een ex die de vader ziet als zaaddonor, weekendoppas en geldverstrekker, maar overleggen in het belang van het kind en de vader respecteren als ouder met gezag en evenveel inbreng, ho maar.
Mij klinkt dit verhaal ook vooral als wens van de moeder waarin zij geen recht van mening van de vader onderkent en wil horen.

@ano

Ik de k ook niet dat wij twee de enigen zijn.
Maar wat doe jij ertegen? Kunnen wij deze moeder misschien laten inzien dat ook de mening van vader telt? Dat niet alles wat zij vind dat dat het beste is net zo min als dat wat wij vaders vinden het beste is.
Zou deze moeder kunnen inzien dat datgene wat zij doet/zegt namelijk dat keuze door dochter is gemaakt niks meer is dan zich verschuilen achter een kind, dat dit ook gewoon het misbruiken van een kind is wat ook gewoon kindermishandeling is.
Zouden wij iets kunnen zeggen/schrijven waardoor deze moeder misschien een ander inzicht zou kunnen krijgen of blijft ze star en zoekt ze hier alleen maar bevestiging van haar gelijk?

Amare

Amare

17-10-2015 om 09:10

Eddeped

'Kunnen wij deze moeder misschien laten inzien dat ook de mening van vader telt?'

Tot nu toe is dat de andere moeders op dit forum niet eens gelukt, dus ik verwacht van de vaders niet veel succes. Maar ik hoop dat jullie het blijven proberen!

@amare

Of wij deze moeder dat kunnen laten inzien denk ik niet, ze zit al te ver in het proces en haar denken is al zover verzuurd en star dat er denk ik geen positieve gedacht over ex meer bij kan, maar misschien wel andere moeders die nog vroeg in het proces is en dit misschien lezen:
Beste moeder (en eigenlijk ook beste vader) die in het begin van de vechtsmodus zit. Jouw wereld is niet meer hetzelfde als die van je ex,
Geen van jullie beiden hebben de absolute waarheden geen van jullie beiden zitten er helemaal naast, de enige die er naast zit is het kind, die is van het spoor om tot een normaal mens op te groeien.
Verschuil je niet achter het kind.
Laat het kind niet beslissen
Laat het kind gewoon kind zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.