Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Onredelijke ex?

Paddington

Paddington

22-11-2018 om 13:11

@Paperclip o.t.

Mijn dochter laat zich op dit moment nog manipuleren door haar vader. Ze heeft wel al meermaals bij mij aangegeven dat ze het anders wil. Het is iets dat ze zelf met haar vader moet gaan regelen. Dat gaat gerust gebeuren zodra zij er aan toe is. Ook dat is een stukje van haar vader wat ze misschien niet wil kennen, maar wel leert kennen.

sab

sab

23-11-2018 om 10:11

Paddington

Wat ik begrepen heb is dat ze vanaf 11 (of 12) toch ook zelf mogen (mee)beslissen waar ze willen wonen of hoe ze de verdeling willen?
Waarom maken jullie daar geen gebruik van als ik vragen mag?

Vanaf 12 jaar worden ze gehoord door de rechter, dat is wat anders dan zelf mogen beslissen.
Ik vind overigens dat je kinderen zo min mogelijk met die vraag moet belasten. Je brengt ze namelijk heel vaak in een groot loyaliteitsconflict. Zeker als beide ouders niet on speaking terms zijn is het voor kinderen een keuze die echt heel lastig is. Je moeder is enorm boos op je vader want die heeft zijn gezin verlaten, nieuwe vrouw etc etc. Durf jij dan als kind te zeggen dat je toch ook wel graag bij je vader wilt wonen?
(Uitzonderingen daargelaten waar kinderen door de ene ouder slecht behandeld worden)

Flavia

Flavia

23-11-2018 om 11:11

Alkes/sab

het is zelfs nog iets genuanceerder: kinderen van 12 en ouder KUNNEN gehoord worden als de ouders er onderling niet uitkomen. Als het kind het niet eens is met de beslissing kan het zelf vragen om door een rechter gehoord te worden, maar ook dan is de beslissing aan de rechter en niet aan het kind.

Paddington

Paddington

23-11-2018 om 11:11

Als een kind

er aan toe is om zelf te beslissen dan laat dat kind het wel weten. Juist om kinderen de ruimte te laten om beide ouders goed te leren kennen is in mijn ogen een ruime omgangsregeling (dus ongeveer 50/50) noodzakelijk. Dat kan op verschillende manieren worden geregeld.

Het klopt dat kinderen de mogelijkheid geboden krijgen om met de rechter te praten vanaf 12 jaar. Onze dochter heeft toen aan de rechter laten weten dat ze haar vader en haar moeder even vaak wil zien. Dat haar vader er dan niet is in de tijd dat onze dochter de tijd bij hem is, kan een rechter niet weten. Onze dochter had dat toen ook niet bedacht. Ze was namelijk net 12 en haar vader woonde nog niet samen.

Poeh hé

Poeh hé

23-11-2018 om 22:11

Kinderbijslag

Sab, als jullie uit elkaar zijn, dus beiden op een ander adres wonen, dan kunnen zich voor de kinderbijslag verschillende situaties voordoen.
De basis is: tot wiens huishouden behoort het kind?
Slapen de kinderen het merendeel van de nachten bij jou, dan behoren ze tot jouw huishouden en heb je recht op kinderbijslag en daaraan gekoppeld het kindgebonden budget, mits je aan de voorwaarden voldoet. Dat wordt anders als de kinderen weliswaar tot jouw huishouden behoren, maar jouw ex in overwegende mate bijdraagt aan het onderhoud. Dan heeft hij recht op kinderbijslag.

Hebben jullie de zorg 50-50 verdeeld, dan gaat de kinderbijslag naar de ouder die het meest in het onderhoud bijdraagt. Je kunt ook afspraken maken over de uitbetaling, maar ik heb zo het idee dat dat m niet gaat worden.
Zorg dat je kunt aantonen wat jouw bijdrage is in het onderhoud: kosten van bso of dagopvang, contributie voor de sportvereniging, ouderbijdrage school, kleding, vervoer, muzieklessen. Het gaat om bijkomende kosten, zaken als eten, huur, gas, licht en water tellen niet mee.
De SVB doet onderzoek als je meldt dat je uit elkaar bent. De SVB kan zelfstandig besluiten dat het recht op kinderbijslag naar de ene dan wel de andere ouder moet. Als jij voldoet aan de voorwaarden (=hoogste bijdrage, de kinderen behoren tot jouw huishouden) krijg je kinderbijslag. Je ex krijgt dan een besluit dat hij geen recht meer heeft. Dat kan natuurlijk conflicten opleveren, het is de vraag of je dat wilt en of het geld de mogelijke ruzie waard is.

Maar: laat je niet weerhouden om onderzoek te doen, zoek uit wat je mogelijkheden zijn. De SVB beoordeelt het recht per kwartaal. Je kunt de belastingdienst om coulance vragen bij de ingangsdatum van het kindgebonden budget. Nee heb je immers, ja kun je misschien wel krijgen.

Sterkte ermee, hopelijk vind je snel een modus om met deze beroerde situatie om te gaan!

Poeh hé

Poeh hé

23-11-2018 om 22:11

Doen hoor!

Ga bellen om informatie, of maak een afspraak en ga langs. Ze hakken bij de SVB en de BD zowat dagelijks met dit bijltje!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.