Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lexie

lexie

26-01-2015 om 01:01

jonge stiefmoeder en student

Moni

Moni

27-01-2015 om 23:01

Leuke actie voor komend weekend

Dan vertel je kind dat je hebt opgezocht hoe je appelmoesijs maakt. De winkel verkoopt het niet. En dan vertel je Vader en Kind hoe dat moet. Dan kunnen ze het samen maken (wel voorbespreken met Vader).
Kind vindt jou geweldig omdat je het geregeld hebt en ze voelt zich gehoord. Kind vindt Vader geweldig omdat hij ijsjes maakt met haar.

Evanlyn

Evanlyn

mijn opvoedtip

Mijn gouden tip is dat alles draait om voeder- en rusttijden. Als ze op tijd eten en slapen heb je er geen kind aan.

En verder vind ik net als anderen dat je vriend allereerst verantwoordelijk is. Het is zijn kind en hij heeft het wel erg makkelijk zo. Hij heeft woonruimte, gaat naar zijn werk en vindt thuis een gedekte tafel en een verzorgd kind. Zou ik ook wel willen eigenlijk...Veel mannen denken dat je opvoeding en huishouden er wel bij doet omdat je toch thuis bent. Maar eigenlijk zijn een studie en een kind heel lastig te combineren. Hij zou voor opvang moeten zorgen, want jij hebt al een dagtaak. Niemand is erbij gebaat dat jouw studie eraan gaat. Dat zou de relatie niet gezelliger maken en uiteindelijk is dat ook niet in het belang van het kind, dat zich nu aan je hecht. Je vriend moet meer naar de toekomst kijken. Natuurlijk is het een lastige situatie voor hem, maar that's life. Voor jou is het nog lastiger.

Dat je moeder mee opvoedt en dat jij de kunst bij haar kan afkijken lijkt me overigens wel ideaal. Daar kun je voor eventuele eigen kinderen ook veel aan hebben.

lex

lex

Ik schaam me niet

Ik schaam me er niet voor dat ik niet weet hoe ik een kind moet opvoeden. Ik vind het super fijn dat mijn moeder mij daar bij helpt. maar zoals ik al eerder heb aangegeven, heeft mijn moeder haar kinderen opgevoed zoals zij dat wilde (even grof gezegd). Voor haar is het nu ook moeilijk omdat het dochtertje deze opvoeding niet gewent is. (nee is nee)(en zulke dingen) Maar zij heeft echt die moeder gevoelens nog en kan haar knuffelen en zo. Ik kan dat ook hoor haar knuffelen maar vaak als ze "boos" is wilt zij niet dat ik haar knuffel. en dan sta ik wel met mij handen in het haar van ja ik weet niet wat ik dan kan doen. Ik ben het niet gewent en bij mijn moeder komt het natuurlijk.

Het dochtertje is ook wel getraumatiseerd (denk ik). ze woont ergens anders (dat niet is ingericht voor een kind). Haar moeder wilt haar niet meer en is ze buiten gegooid. En ze wilt van mij op dit moment nog niet veel liefde hebben omdat ze bang is dat ik papa afpak en dat ze dan niemand meer heeft..
Het dochtertje heeft er niet om gevraagd om in deze situatie te zitten en ik had ook nooit gedacht dat het zo zou zijn maar het is nu eenmaal zo. Ik moet nu alleen nog een manier vinden hoe ik hier mee om moet gaan.
Is de opvoeding nu belangrijk of komt dat wel goed als zij aan deze situatie gewent is?

Evanlyn

Evanlyn

28-01-2015 om 00:01

papa afpakken

Ik zou die angst dat jij papa afpakt gewoon benoemen, dan is het ook geen taboe meer. Zo van: ja, jij wil graag bij papa zitten, want jij houdt veel van papa. En hij houdt veel van jou hè.

Ik zou een beetje meebewegen. Zelf heb ik een kind dat al vanaf de geboorte door niemand geknuffeld wil worden en dat respecteer ik, al vind ik het soms wel jammer. Maar je kan je genegenheid ook op een andere manier tonen.

En verder: pick your battles. Waar kun jij/jullie echt niet mee leven, of wat is gevaarlijk voor haar? De rest zou ik voor nu maar een beetje laten zitten. Wel zeggen en voorleven wat de bedoeling is, maar niet dwingen. Ze is ook nog heel jong. Mijn kinderen gedroegen zich ook zonder trauma soms als draakjes op die leeftijd, en dat is later helemaal goed gekomen. Ze schamen zich nu zelfs als wij herinneringen ophalen aan hun streken. Een opvoeding duurt niet voor niets 18 jaar...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.