Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

What else
23-08-2018 om 13:08
Balans in opvoeden na scheiding.
Hallo allemaal.
Graag zou ik wat ervaringsverhalen horen.
Zelf onlangs gescheiden met een omgangsregeling.
Kind is meer bij mij dan bij papa.
Op zich red ik me wel. Regelde voorheen ook al veel.
Maar ik zit wel heel erg te struggelen met de balans tussen opvoeden ( structuur/ regels) en inleven in de belevingswereld van ons kind.
Iedereen roept wel wat ik zou moeten doen. Maar ik weet het zelf niet meer.
Moet daarbij erbij zeggen dat ik zelf ook erg moe ben van de hele " nieuwe situatie:.
Mijn zoon ( 9 jaar) slaapt op het moment moeilijk.
Komt naar beneden, zegt papa te missen.
Ik troost, bied een luisterend oor, geef knuffels.
Maar wil hem uiteindelijk weer in zijn eigen bed.
Maar hij heeft in de vakantie vaker in mijn bed geslapen, wat we altijd als logeerpartijtje zien.
Maar nu wil hij dus ook, of bij mij in bed slapen, of nog met mij beneden zitten. Kortom vanalles om nog niet alleen naar bed te gaan.
En dan komt het moeilijke deel voor mij.
Ik kan niet altijd consequent zijn om hem weer in zijn eigen bed te krijgen.
Merk dat ik wil " compenseren" uit schuldgevoel voor de scheiding.
Ik kan ook niet echt peilen of hij echt bv heel erg piekert of het " gebruikt" om niet naar bed te hoeven.
Als hij echt met iets zit, wil ik er graag voor hem zijn.
Pffff moeilijk
Herkennen jullie dit?

Pennestreek
En waarom mag hij niet bij jou in bed?
Zijn wereld staat op zijn kop. Hij heeft behoefte aan steun, fysiek en mentaal, en houvast. Als hij, ik noem maar wat, een ongeluk had gehad, of gepest werd op school, zou je dan ook niet willen dat hij bij jou in bed ligt? Ik snap niet zo goed waarom je hem in zijn eigen bed wilt hebben. Wat je daarmee voor doel voor ogen hebt. Dat komt echt wel weer als hij (en jij) wat meer gewend zijn.
Laat het los, doe waar jullie je goed bij voelen, en zorg vooral voor gezelligheid, warmte en stabiliteit. Jullie samen in je eigen coconnetje. En vooral: laat zijn behoeften leidend zijn. Hij is het kind, jij de volwassene waarop hij leunt.

Lou
Geen probleem van maken
Ik zou er ook geen probleem van maken. Wil hij bij jou slapen, prima. Ik heb tijden een nog veel ouder kind bij mij in bed gehad, het is echt geen probleem, gaat vanzelf over.

Sally MacLennane
om te beginnen...
"Iedereen roept wel wat ik zou moeten doen."
Herkenbaar. En dan ga je des te harder aan jezelf twijfelen...
Om te beginnen zou ik als ik jou was alle goedbedoelde adviezen glimlachend aanhoren, de adviseur bedanken en het vervolgens zonder schuldgevoel naast me neerleggen. Probeer je eigen gevoel te volgen en bedenk dat je niet andermans toestemming nodig hebt daarvoor.
Maar ik weet ook dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan, zeker als je leven op zijn kop staat (wat vaak zo is kort na een scheiding).

What else
23-08-2018 om 14:08
Dankjewel
Pennestreek. Hij moet niks, maar dat zijn van die adviezen die ik krijg. Waar ik me door laat mee slepen.
Precies wat Sally zegt. Je gaat dan aan alles twijfelen.
Terwijl ik als moeder wel degelijk weet wat goed voor mijn kind is.
Ik weet ook dat hij me nu nodig heeft.
Lou, ook fijn om te horen dat dat vanzelf weer over gaat.
Ik wil hem niet standaard in mijn bed hebben loggen, maar wel als de situatie dat nodig acht. Als hij het veilige en vertrouwde van mama om zich heen nodig heeft.
Ik moet inderdaad erop letten dat ik me niet alle kanten op laat slingeren. Ik moet vertrouwen op mijn eigen gevoel. Al is dat nu behoorlijk in onbalans.
Dankjewel voor jullie visie

Niki73
23-08-2018 om 14:08
Mijn zoon ook
Mijn zoon heeft tot zijn 12e bij vlagen naast mij in bed geslapen. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Hij had soms last van nare gevoelens, soms nachtmerries, dan was ik er als steunpunt. Op een gegeven moment, toen was hij dus 12, vond ik het zelf niet zo leuk meer. Toen heb ik gezegd dat hij per week nog maximaal 2 nachten bij mij mocht slapen, daarna nog maar een nacht per week. Daarna was het zonder problemen achter de rug. Hij is inmiddels 16 en heeft laatst nog eens een nacht naast mij geslapen, hij voelde zich niet lekker. Dat mag, vind ik.
Jouw zoon in 9. Je kunt best zeggen dat je eigenlijk vindt dat hij in zijn eigen bed moet slapen, maar dat je de komende tijd, bijvoorbeeld tot nieuwjaar, een uitzondering maakt. Het is een zware periode en jouw nabijheid en geruststelling is waarschijnlijk erg belangrijk voor hem. Er is niks mis met een beetje extra steun, daar ben je ouder voor.

What else
23-08-2018 om 15:08
Klopt
Niki, klopt.
Zo moet ik het ook zien.
Het is net alsof er een " last" van mijn schouders is gevallen nu ik jullie reacties lees.
Nu ik weet, dat het oke is om MIJN gevoel te volgen.
Ik ga het los laten. Het nemen per dag.

Alkes
23-08-2018 om 16:08
net als bij Niki
Hier zelfde verhaal met dochter. Zij heeft ook tot 12e met vlagen bij mij geslapen. Ook omdat zij dat toen nodig had. Op enig moment is ze er mee gestopt. O

What else
Allen gescheiden?
Even een vraag.
Diegene die reageren, zijn dat allemaal ouders die ook gescheiden zijn?

Lou
Ik ben niet gescheiden. Ik heb gewoon ervaring met een kind dat bij mij wil slapen.

Ad Hombre
23-08-2018 om 17:08
What else
Er zijn hier aardig wat 'gescheiden vrouwtjes', mogelijk zijn er ook tussen die een kind in bed zelf wel prettig vinden.
Naar mijn mening hebben ouders de verantwoordelijkheid om hun kinderen op te voeden tot zelfstandige wezens die behoorlijk in deze maatschappij kunnen functioneren. Structureel bij je ouders in bed slapen hoort daar wat mij betreft niet bij.
Weer zo'n verwerpelijke verworvenheid uit de jaren zestig van de vorige eeuw.

Lou
Het zelfstandige wezen is nog niet zo ver als hij negen is. Om later zelfstandig te worden heb je het als kind soms juist nodig om je veilig en geborgen te voelen. Structureel is zeldzaam denk ik, de meeste kinderen groeien gewoon verder en daar hoort bij dat behoefte krijgen aan 'zelfstandig slapen'.

Lou
Structureel...
.... bij mama in bed slapen bedoelde ik. Dat is zeldzaam en houdt vanzelf op.

AnneJ
23-08-2018 om 19:08
Vanzelf
We hebben sowieso nog lang op 1 (grote) slaapkamer geslapen met vader erbij.
Na de scheiding had zoon meer behoefte aan zijn eigen kamer en dat was ook snel voor elkaar. Dochter heeft het nog lang volgehouden. Ze had ook een angststoornis.
Inmiddels slaapt ze al heel erg lang in haar eigen kamer. Ik mag er niet eens meer bij.:-)
Zelf heb ik niet het idee dat het een opvoedkundig doel dient om je kind kost wat kost op zichzelf te laten slapen.
Zolang ze je warmte en nabijheid nodig hebben vond ik het prima.

Toer
Natuurlijk
Ze stoppen er vanzelf mee.
Mijn ene kind komt uit een Ad-regime, de ander heeft tot haar 13e af en toen periodes bij ons in bed geslapen, zij komt uit het Laat-los-het-komt-wel-goed-tijdperk. Had ik een kind eerder moeten doen.
Allebei wonen ze op zichzelf, eentje sinds kort samen. Ik snap niet wat dat met zelfstandigheid te maken geeft.

Ad Hombre
Blijft een vreemde constructie
Afgezien van de (on) afhankelijkheid, die ouders gaan dus blijkbaar allemaal tegelijk met hun 9 (?) jarige kind naar bed?
En die ouders doen dan aan seks (al is het met zichzelf) met het kind aanwezig in het bed? Of helemaal niet?
Nee, gezond kan ik het niet vinden.

AnneJ
Denk na Ad
Sex is niet voorbehouden aan het bed in de (kinder)slaapkamer.:-)
En ja hoor, ik ging gelijk met die kinderen naar bed. En als ze sliepen sloop ik er nog een uurtje uit.
Ondertussen las ik rustig een boek of zat op de laptop tot ze sliepen. Heb zelfs nog zitten werken terwijl de kinderen in slaap vielen.

Lou
Niet vreemd Ad
Tja je kunt het vreemd vinden maar ik vind het vreemder als je je kind verbiedt om bij jou te slapen als dat kind daar duidelijk behoefte aan heeft. Waarom verbieden? Omdat hij al zo nodig zelfstandig moet zijn? Omdat je het zelf niet handig vindt?

AnneJ
23-08-2018 om 20:08
Wat de boer niet kent....
Kinderen die bij je slapen was ook de gewoonte in de familie van ex. Dus voor mijn exman was het ook al geen dingetje.
Uiteraard weer wel voor de kinderbescherming, risico op sexueel geweld, en een vriendin had weer geleerd in haar psychiatrische opleiding dat je zo problemen kunt krijgen met individuatie.
Het is voorbij maar gelukkig heb ik me van beiden niets aangetrokken. Was allemaal al gedoe genoeg, dit gaf tenminste nog wat broodnodige rust en gezelligheid.
En genoeg kwalitatieve tijd door de week. Als er eens iets was zat je er direct bij.
Altijd fulltime gewerkt in die tijd en dan zie je ze s avonds toch al veel te kort.

Saar
23-08-2018 om 21:08
Gelukkig
hoef jij het niet te snappen Ad, boeit me niks.
Hier niet gescheiden maar echt wel 'plakkers' in bed. Misschien zit er een kern van waarheid in Ad's betoog want dochter is veel langer bij ons gekropen dan zoon... (hoewel zoon er wellicht meer behoefte aan had)
Dochter is trouwens een zeer zelfstandige jonge vrouw, stabiel en zelfverzekerd.
Maar zelf heb ik nooit twijfels gehad over effect op de kinderen, gelukkig man hier ook niet. Natuurlijk trekt het een wissel op je (liefdes) leven, maar daar zijn kinderen toch al goed in.

moederziel
23-08-2018 om 21:08
Dit vrouwtje
laat haar 9-jarige lekker in het grote bed slapen. Iedere nacht. Heeeerlijk. Kind vindt het fijn en veilig en slaapt als een roosje, wat in het eigen bedje niet wil lukken. Voor vertrek van het 'mannetje' (enkele aanhalingstekens) lukte dat moeiteloos, maar erna niet meer.
En wat de seks betreft: het voordeel van een scheiding is dat het vrouwtje geen mannetje meer in het huis- tuin- en keukenbed hoeft te herbergen. Seks bewaren we voor echt spannende plaatsen. Plek zat dus voor de in alle commotie wat angstig geworden kuikentjes. Een uitkomst.
Als dit kind op het 20e levensjaar nog steeds het liefst met mams in mijn bed wil liggen, ga ik me zorgen maken.
Dus TS, lekker doen hoor.

Optimist
23-08-2018 om 23:08
Lekker doen!
Hier ook gescheiden, nu bijna een jaar. Mijn jongens van 11 en 14 slapen regelmatig bij mij. Om en om, soms ook een paar nachten niet, soms omdat ze dat zelf niet willen, soms op mijn verzoek. En de hele knuffelbende komt mee. Ik ben blij dat ik ze die plek kan bieden, want bij papa is dat niet meer aan de orde met een vreemde vrouw er naast.
Lekker doen wat je hart je ingeeft!

What else
23-08-2018 om 23:08
Vanavond ging slapen goed
Wat een reacties maakt dit los.
Ik zie er ook geen probleem in. En vanavond is hij bv heel fijn in zijn eigen bed gaan slapen.
Mocht het morgen weer nodig zijn, neem ik hem fijn in mijn bed.
Heerlijk een bed van 180cm breed en een zoon die op jouw 90 cm ligt 😊
Hij zoekt altijd letterlijk de warmte van mama op.
En als ik het hier zo lees doen veel ouders dat. Ongeacht of ze gescheiden zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.