Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ik
14-08-2015 om 02:08
amk veilig thuis melden?
Ex partner is heel extreem in geloof de islam. Niet zoals het hoort. Ik wordt als slechte moslima zwart gemaakt bij onze zoon van 4.
Ik maak me dus extra zorgen omdat ex omgang met zoon bij zijn thuis wilt. Ze hebben alleen omgang in mij huis waar ik niet bij ben. Hij is ook gewelddadig geweest. Rechter ziet het als emoties.
Kan ik een melding bij het amk veilig thuis maken over ex partner? Dat ik mij zorgen maak als onze zoon bij vader thuis komt en gehersenspoeld wordt met de islam en niet meer weet wat de realiteit is. Want ex partner is de realiteit verloren. Waar kan ik terecht hiervoor?

tsjor
16-08-2015 om 09:08
Gezag
Ik, over welke beschikking praat je?
Lees even dit door over het aanvragen van gezag: https://www.jurofoon.nl/nieuws/3578-ouders-en-recht-37-kan-andere-ouder-gezag-tegenhouden
Je kunt er bezwaar tegen maken, er zijn goede argumenten om dat te doen, vooral gezien de grote verschillen in inzicht over de gewenste opvoeding. Gezamenlijk gezag kan conflicten opleveren. Maar de rechter zal vooral kijken naar het belang van het kind. Aangezien vader wel omgang heeft met zijn kind, zonder dat dit problemen geeft, is er een kans dat de rechter het gezag wel toekent.
Betaalt vader wel alimentatie?
Heb je een advocaat?
Tsjor

Ik
toch omgang familie
Hoi,
Ik heb goed nagedacht na jullie adviezen. En ik had het anders niet gekund. Dus nogmaals bedankt. Ik wil een regeling elke zondag bij ex thuis gewoon met de familie en moeder. Hoe we dat gaan aanpakken bespreken we bij jeugdformaat. Want ex wilt om het weekend met logeren. Maar ik vind het voor zoon belangrijker dat het gewoon zoals het ging elke weekend de zondagen doorgaat.
Dus hoop dat hij dat accepteert. Ik hou mijn hart wel vast, maar ik wil rust voor zoon. En rust voor mij met de letsel en gezondheid.
Betreft gezag: Ik hoop dat huiselijk geweld meenemen en ze zien dat gezag niet handig is.
Bedankt dames

Ik
advocaat
Hoi tsjor,
Ik heb een advocaat. Ex betaalt geen alimentatie.
We hebben geen co ouderschap. Mijn advocaat wilt als reden geen gezag aangeven dat ik spanningen krijg bij vader in de buurt door letsel mishandeling enz en mijn ptts mede door hem en zijn familie. Dat het niet goed is voor het kind. Bij de gesprekken van jeugdformaat neem ik ook iemand mee als het kan.

Ik
beschikking voorlopige omgang
Beschikking gaat over de voorlopige omgang hier thuis met vader zonder mij erbij.
De aangifte van mishandeling zijn ze nog mee bezig.
Ik heb geen idee wat ze daarmee gaan doen.
Kan ik wel vragen of ex zich wilt laten onderzoeken mentaal?

tsjor
16-08-2015 om 10:08
Je kunt niet vragen of ze je ex mentaal gaan onderzoeken. Dat willen all gescheiden stellen wel.
Wat betreft het gezag: je advocaat kan het proberen, maar ik weet niet of argumenten uit het verleden voldoende zijn. Voor de mishandelingen etc. was er een goede oplossing: scheiden. Dat is gebeurd. De vraag wat het beste is voor je kind na de scheiding is een andere vraag. Het is niet zo dat 'geen omgang' wordt uitgedeeld als straf voor misdragingen in het verleden. Wel zou het kunnen zijn dat er een te diep verschil van mening is over de opvoeding en dat vader gezien zijn levensovertuiging geen ruimte kan geven aan moeder om op haar manier het kind op te voeden. Met andere woorden: vader zal jouw manier van opvoeden moeten leren respecteren en anders is hij een blokkade voor een gezonde ontwikkeling van je kind. Omgekeerd zul jij ook zijn manier van opvoeden moeten respecteren. En jullie zullen moeten kunnen communiceren daarover (niet hetzelfde als 'eens worden'). De gesprekken bij jeugdformaat zijn daarom erg belangrijk. Doe je best daarvoor. Je hebt al een goed plan. Mocht blijken dat vader niet kan en wil communiceren, dan hoop ik dat ze dat op papier zetten, dan kun je dat gebruiken in het kader van gezag.
Als je ex het gezag wil zal hij ook alimentatie moeten gaan betalen en eigenlijk moet hij dat nu al. Vreemd dat daar nog niet over gesproken is.
Tsjor

Ik
16-08-2015 om 11:08
alimentatie
Hoi Tsjor,
Ja ik hoop dat hij geen gezag krijg.
Ex gaf ons uit zichzelf altijd geld, maar sinds hij weet dat ik een nieuwe partner heb, wonen niet samen want dat wil ik nog niet. Is ex dus gestopt met geld geven. Ik moet volgens hem maar aan mijn huidige partner geld vragen... ex wilt pas alimentatie geven als alles geregeld is. Nu zit ik zelf in een wia uitkering vanwege gezondheid. Ik neem aan dat mijn uitkering dan verkort wordt als ik alimentatie ontvang. Ik wil het ook niet eens aannemen van hem zo.

tsjor
16-08-2015 om 12:08
Geen invloed
Alimentatie ontvangen voor je kind heeft geen invloed op je WIA.
Tsjor

Ik
16-08-2015 om 14:08
Gezag rechtszaak
Oke bedankt Tsjor, dat alimentatie geen invloed heeft op mijn wia.
Ik keek net post van gister. Ik heb inderdaad een rechtszaak over 3 weken staan. Wat kan ik als argumenten nemen? Hoe kan ik het goed verwoorden?

tsjor
17-08-2015 om 10:08
Argumenten
Ik denk dat je belangrijkste argument is, dat vader geen respect kan opbrengen voor de wijze waarop jij je zoon wil opvoeden en dat het daarom erg lastig kan worden bij alle beslissingen die je moet nemen. Dan kun je eenvoudige, alledaagse voorbeelden noemen. Met andere woorden: als vader nu het gezag krijgt, dan zal dat conflicten opleveren voor je zoon en dat is niet wenselijk.
Je kunt eventueel met citaten duidelijk maken hoe vader denkt over jou als moeder. Je kunt eventueel de geschiedenis van zijn optreden als vader schetsen. Maar ik zou niet teveel zelf in de slachtofferrol gaan zitten op basis van alles wat er met jou gebeurd is in het verleden. Dat is minder relevant. Daar zijn andere kanalen voor om dat te compenseren. Ook schoonmoeder is niet relevant.
Vader zal vrezen, dat je eventuele nieuwe vriend de vaderrol zal krijgen. Daar kun je over nadenken. Ga je dat noemen als hij het niet noemt? Wat zou je daar dan over willen zeggen?
Wellicht is het ook van belang dat je kunt aangeven hoe vader een rol kan blijven spelen in het leven van je zoon. Daar heb je al konkrete plannen voor. Het grote verschil is, dat vader niet de beslissingsbevoedheid krijgt over zaken als school, sporten, vrije-tijdsbesteding van je zoon etc., omdat dat onoplosbare conflicten op zal leveren.
Ik zou het probleem rondom vader samenvatten met de woorden: vader is geradicaliseerd. Zijn manier van geloven kent geen compromissen en het zal dus onmogelijk zijn om een lijn te vinden in de opvoeding van onze zoon, waar wij samen achter kunnen staan. Elke beslissing, hoe klein ook, zal conflicten opleveren en dat wil ik mijn zoon besparen.
Zoiets. Maar bespreek het ook met je advocaat, want ik ben niet juridisch onderlegd en in het algemeen is het zo, dat het een grote voorkeur geniet, om beide ouders het gezag te laten uitoefenen. Normaal gesproken zou ik daar ook een grote voorstander van zijn, maar om samen het ouderlijkg ezag te kunnen uitoefenen is het een noodzakelijke voorwaarde, dat beide ouders over en weer elkaar kunnen respecteren. Je hoeft het niet eens te zijn, ieder kan een eigen invulling daaraan geven, maar je moet de ander wel de ruimte laten om het op zijn/haar manier te doen. Ik vrees dat jij die ruimte niet zult krijgen, maar dat is een inschatting op basis van jouw verhaal.
Tsjor
Tsjor

Ik
18-08-2015 om 10:08
bedankt
Hoi Tsjor,
Bedankt voor het meedenken. Vader wilt zoon om het weekend 2 dagen plus de vakanties en gezag.
Ik wil een omgangsregeling elke zondag bij zijn thuis dan met de familie en moeder van hem. In het begin wil ik er iemand bij van de omgangshuis dat zou kunnen las ik. En ik wil kind niet laten logeren,vanwege zijn gezondheid. Vader woont in een oude woning, en wij zijn juist uit een oude woning met urgentie verhuisd vanwege onze astma. Ik vind het belangrijker dat zoon vader zoals voorheen elke week een dag ziet.
Betreft gezag: Ik heb ook mails waarin vader het alleen heeft over mijn huidige partner. Dat hij mij de schuld geeft dat mijn zoon mijn huidige partner papa zal noemen enz. Ik heb zoon altijd geleerd papa is je echte vader en houdt van je.
Ex schrijft ook erin dat huidige partner en ik niks van elkaar zijn omdat we niet getrouwd zijn.
Ex wilt het gezag ook als ik overlijd om mijn medische status. Maar ik heb medische klachten door zijn geweld naar mij toe...
En hij wilt gezag om informatie over zoon te krijgen. Ik heb gelezen dat je een informatieregeling aan vader kan geven waarin alles staat over zijn ziekenhuis bezoeken en school. Dus ben bereid dat te geven ipv gezag.
En natuurlijk wat Anne J zegt: Ik wil naar veilig om zoon en gezag kan conflicten geven vanwege de verschillende opvoedpunten islam. En mijn spanningen en trauma's van geweld wat in Juni 2014 heeft plaatsgevonden.
Wat denken jullie? Vader accepteert het vast niet maar maak ik zo wel kan voor onze zoon bij de rechter?

Dees
School
Zonder de rest van de reacties te hebben doorgeworsteld wil ik je het volgende adviseren: Vraag de school wat hun mening is en melding te maken indien ze je gevoelens delen.
Een vrouw die haar ex aanmeld bij het AMK wordt minder snel geloofd als een school/sportclub/buurvrouw.

Ik
Melding
Hoi Dees,
Ik ga geen melding meer doen bij de amk. Het kan mij inderdaad tegenwerken. Dank voor advies

tsjor
19-08-2015 om 21:08
Kans
Het is lastig in te schatten of je een kans maakt. Je hebt wel goede argumenten om vader geen gezag te geven. En je hebt goede opties om ervoor te zorgen dat vader kontakt houdt met zijn kind. Omgekeerd, in hoeverre de rechter kan volgen, dat vader 4 jaar lang geen gezag wil en nu wel, zijn kind niet wil onderhouden, maar wel gezag wil, en dat dat ingegeven is door de verschijning van je nieuwe vriend en zijn vermoedelijke angst dat hij straks zijn kind kwijt is, tsja, als de rechter vader daarin kan volgen, dan heb je minder kans.
Probeer rustig en kalm te blijven, goed na te denken over je argumenten, vooral niet in paniek te raken mocht de rechter iets anders beslissen. En je hebt de gesprekken bij jeugdformaat nog. Dus er is nog veel mogelijk om een goede balans te vinden. Paniek en angst zijn slechte raadgevers.
Tsjor

Temet
19-08-2015 om 23:08
In een eerdere posting merkte Tsjor iets belangrijks op: wat werkelijk reden is voor zorg, is dat vader jou niet serieus neemt en je afkamt.
Dat hij zwaar religieus is, is geen reden om hem geen gezag te geven. Gezamenlijk gezag na scheiding is de norm geworden. Maar als er een serieuze kans is dat het kind "klem of verloren raakt" (formulering van de Hoge Raad) tussen de ouders, dan kan daarvan worden afgeweken. Als vader jou afkamt, en zeker als hij dat doet waar je kind bij is, dan is dat op zichzelf schadelijk. Dat is op zichzelf niet genoeg om hem geen gezag te geven, maar het kan daar wel een bijdrage aan leveren.
Je hebt gelijk dat voor een informatieregeling gezamenlijk gezag helemaal niet nodig is. Als ouder heeft hij recht op informatie, gezag of niet.
Maar praat met je advocaat, en als je die nog niet hebt, zoek die dan.
In een eerdere posting van je viel me iets op: als ik het goed lees stel je dat je doordat je door hem bent mishandeld je leven lang hoofdpijn (als ik het goed onthouden heb) zult hebben, maar daarnaast vertel je dat de neuroloog je klachten niet serieus zou nemen. Hoe weet je dan dat je levenslang hoofdpijn zult houden, en dan ook nog dat dat door mishandeling komt? Kijk uit met dat soort vergaande beweringen. Als er geen medische onderbouwing is voor jouw stelling ''ik hou mijn leven lang hoofdpijn door wat hij me heeft aangedaan' dan komt dat niet sterk over. Van de mishandeling ligt - alweer, als ik het goed onthouden heb - een aangifte. Dat die aangifte er ligt, is duidelijk. Als destijds letsel is geconstateerd en dat is vastgelegd dan is ook dat duidelijk. Maar geen verdere speculaties,dat doet de zaak geen goed. Andere valkuil: zelf psychiatertje gaan spelen. In dit soort zaken zijn de mannen allemaal narcist en/of autistisch en de vrouwen allemaal borderliner, roep ik wel eens cynisch. Ligt er een rapport van een deskundige, of geeft de andere kant zoiets zelf toe, dan heb je wat, anders moet je je aan dat soort dingen niet wagen.
Groeten,
Temet

Ik
20-08-2015 om 13:08
Hoi Tsjor,
Ik probeer inderdaad rustig te blijven nu en heb mijn plan wat ik wil alvast aan mij advocaat gemaild. Ja ik denk dat ik dan meest mijn argument gebruik dat kind vast komt te zitten vanwege onze verschillende opvoedingen. Ex is ook zo sneaky en doet zich anders voor. Ik had smsjes waarin hij beweert dat ik een slechte moeder ben in islam omdat ik het geloof niet meegeef. En dat sinterklaas niet gevierd mag worden. Dat hij zijn zus die lesbi's is wel kan vermoorden omdat ze zo is. En bij de rechter zei hij: ik heb niks tegen lesbi's want de islam zegt je moet iedereen in eigen waarde laten...zo sneaky om anders voor te doen pfff.
Temet:
De neurloog heeft erkend dat ik een zenuwbeschadiging hebt en daarvoor pijnstillers gekregen. Maar er staat een stukje:persisterende locale irritatie na genezen hoofdwond. geen goede neurologische verklaring. hypersensitisatie bij huiselijk geweld zou een rol spelen.
Dus heb ik morgen weer een afspraak want hij wou ook een scan laten maken. De huisarts heeft wel de zwelling gezien en gevoeld. Ik heb echt een oude neuroloog. Ik zal helaas wel met de pijn blijven lopen tenzij ze er iets aan kunnen doen en er serieus naar een scan wordt gekeken.
Wat bedoelt u met of er een dossier ligt?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.