Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Barvaux

Barvaux

20-04-2015 om 07:04

Zwemdiploma duurt te lang

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3967772/2015/04/20/Ouders-klagen-zwemdiploma-halen-duurt-veel-te-lang.dhtml

Ja het helpt echt door te zeggen dat twee maal per week sneller gaat...

Hanne

Ik vind ook dat onze zwemschool reteduur is, maar wel kwaliteit levert. De instructeurs (2) zijn ook de hele tijd IN het water en er wordt niet (zoals bij mij vroeger) vanaf de kant lesgegeven. Kleine groepjes en daar betaal je voor. Andere ouders die overstappen zijn vaak al jaren bij andere zwemscholen bezig geweest. De verhalen zijn zo talrijk dat ik niet eens weg zou durven gaan.

Twee keer per week zou nog beter zijn, maar daar kom ik helemaal niet aan toe met ook nog een ander kind met sporten/hobbies etc.

Nerina

Da's toevallig, mijn oudste heeft ook een linkszijdige hemiplegie. Dus dan begrijp ik het ja (maar dat had je er niet bij gezegd). Die is overigens nooit naar de zwemschool van mijn jongste gegaan, maar heeft prive les gehad. Heeft wel zijn A diploma maar als hij zwemt komt er altijd wel een badmeester vragen of hij wel een diploma heeft. Het ziet er gewoon niet 'normaal' uit. B was toen volgens die zwemleraar niet haalbaar vanwege zijn gebrek aan kracht, hij is nu wat ouder dus misschien zou het nu wel kunnen.

Niet kunnen drijven

Moet opeens denken aan die jongen die uitstekend kon zwemmen, maar een hele lange magere staak was die met de beste wil van de wereld niet kon drijven. Hij zakte altijd spontaan naar beneden. Dus daar was hij al 2x op gezakt. De derde keer vond de examinator het zo'n onzin dat hij weer zou zakken, dat er sneller afgeteld werd en zodoende toch "lang genoeg" bleef drijven.

Meisje Klein

Dat is inderdaad toevallig, nou ja, dan snap je wel waarom ik zo stellig ben. Ik had het er inderdaad niet bij staan, in eerste instantie wel, maar toen ben ik tekst gaan veranderen en ben vergeten het er weer bij te zetten.

Herkenbaar ja, die badmeesters die komen vragen of ze een zwemdiploma heeft, aan het begin van het zwemuitje gaat het prima, maar een paar uur later, als ze moe wordt, gaat het aanzienlijk minder netjes en dan komen de vragen.

Ze is met reguliere zwemles begonnen omdat we daar toch zaten en ze echt heel erg graag ook wilde zwemmen. Ik had haar anders ook nooit al met 5 laten beginnen, maar het heeft best aardig uitgepakt en wellicht was het met aangepaste les sneller gegaan, maar ze heeft er al die tijd lol in gehad, dus het was geen probleem. We hebben het beschouwd als hobby, niet als noodzakelijke les, dat scheelt misschien in de beleving.

De meeste instructeurs gaan hier ook mee het water in, in ieder geval tot het A diploma. Dat vind ik ook echt wel meerwaarde hebben. Dan kunnen ze de bewegingen laten voelen, wat bij mijn dochter in ieder geval beter werkt dan alleen zien hoe het moet.

Hier

heeft oudste nog schoolzwemmen gehad in groep 4. Zijn klas was de laatste, daarna is het afgeschaft onder het mom van 'kost teveel tijd'.

Jongste heeft dus alleen zwemles in het zwembad gehad, en bij haar heeft het inderdaad erg lang geduurd. Jongste was fysiek minder sterk dan oudste, dus bij haar was het duidelijk dat ze gewoon meer tijd nodig had.

Bij oudste in het zwembad ook wel eens gemopperd dat het zo lang duurde, met als resultaat dat hij 2(!) groepjes vooruit geplaatst werd. Vond ik heel bijzonder, dan had hij ook wel een tijd eerder 1 gropeje vooruit gekunt.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-04-2015 om 15:04

MoederMop

"Hij zakte altijd spontaan naar beneden."

Longen volzuigen, dat wordt nogal eens over het hoofd gezien. De hoveelheid lucht in je longen bepaalt voor een groot deel het drijfvermogen van je lichaam.

Leer je als je gaat duiken...

Hele lange stakerige benen

Het waren vooral die benen die het 'm deden. Ze hadden al ik weet niet hoeveel truukjes uitgeprobeerd.

Moederdochter7,5

Moederdochter7,5

25-01-2017 om 20:01

Mijn dochter zit nu twee jaar op zwemles en is begonnen toen ze 5,5 was.
Ze gooien het op haar concentratie dat ze nog geen a heeft...
Ik vin doet ontzettend vervelend vooral omdat ze in juni 8 word....
Maar ja wat kan ik eraan doen behalve weer zeggen tegen de zwemjuf Gata het al beter doen jullie er wat aan?!

Oud topic

Moederdochter7,5 dit is een oud topic uit 2015. Ik vermoed dat hun kinderen inmiddels diploma A hebben.

Mijn zoon heeft 2,5 jaar over zijn a gedaan. Begonnen met 4,5 en gehaald toen hij 7 was. Bij hem had het te maken dat hij het eerste half jaar niet in het water durfde te springen en daarna had hij moeite met de borstcrawl. Zoon heeft ook zijn B en C en daar heeft hij wel normale tijd over gedaan.

Mijn dochter heeft vorige week na twee jaar haar diploma gehaald. Begonnen met 4 jaar en een paar maanden, nu dus 6. Zij is klein en fijn gebouwd en bij verschillende badjes een maandje langer gehouden om kracht op te bouwen. Daarna was ook bij haar borstcrawl en rugcrawl een probleem. Vervolgens heeft ze twee maanden lang het gat niet willen doen.

Op de zwemschool waar mijn kinderen zaten, geven ze extra zwemles op onderdelen waar ze moeite mee hebben als ze in het laatste badje voor het A zitten. Beide kinderen hebben deze extra zwemlessen gekregen en het heeft hun geholpen.

Je hoort wel eens over kinderen die in een paar maanden tijd hun A hebben gehaald, maar je kunt je afvragen of zij dan ook echt kunnen zwemmen. Zeker als er een tijd niet gezwommen worden. Mijn kinderen hebben er misschien langer over gedaan, maar ze kunnen echt wel goed zwemmen.

Kom je bij het zwembad waar ze nu zit niet vooruit en heb je het idee dat de badjuf er weinig aan doet, dan zou je natuurlijk ook overwegen om naar een ander zwembad over te stappen

maan.

maan.

27-01-2017 om 17:01

Zwemt hier al elf jaar...

Moederdochter7,5 ook mijn dochter heeft lang gedaan over A diploma bijna drie jaar, kreeg het laatste jaar daarvan extra begeleiding. Ze is al die tijd met veel plezier gegaan maar had enorme watervrees. Na die drie jaar had ze de smaak te pakken en wilde toch ook B. En C. Driemaal zwemvaardigheid, diverse snorkeldiploma's en survival. Ze zwemt als een waterrat en blijft voorlopig op zwemles.. hadden we elf jaar geleden nooit verwacht.

Vind jij het vervelend worden of vindt je dochter het vervelend worden? Ik hoop het eerste..

Triva

Triva

27-01-2017 om 18:01

Calenzia

Je kunt beginnen met vier jaar niet vergelijken met beginnen met 5,5 jaar. De meeste kinderen doen er in totaal langer over als je eerder begint.

Precies

Tenzij je niet weet wat je met geld aan moet en graag in klamme kleedkamers rondhangt, gewoon pas met zes beginnen. En ze leren het veel sneller (de vlotste had binnen 7 maanden a en b) en ze kunnen zich al zelf aankleden. Win - win. En dan bij voorkeur bij een zwemvereniging, dan ben je nog voordelig uit ook en bij een leuke vereniging blijven ze hangen. Hoef je ook geen zaterdagochtenden bij de voebal of de hockey te staan blauwbekken

Hier ook

Kinderen hebben twee a 3 jaar over hun A diploma gedaan. Zoon misschien iets korter, maar die had ook al een puppydiploma.
Sommige ouders hebben haast, het kost ook wat aan tijd en geld, maar het is toch wat relaxter als je het gewoon accepteert, ze hoeven wat mij betreft niet door het leven gejaagd en daar konden die van mij al helemaal niet tegen. Ze hadden een leuke particuliere les en dat was ook gewoon een uitje voor ze. B en C hebben ze later met schoolzwemmen achter elkaar gehaald.
Misschien helpt het wel als je zelf wat vaker met ze gaat zwemmen?
In de vakantie bijvoorbeeld, of als je tijd hebt ook door het schooljaar heen.

vlinder72

vlinder72

AnneJ

" Sommige ouders hebben haast "

Of
1. mijn 4 kinderen hadden een hekel aan zwemles. Het was voor hun een noodzakelijk kwaad. Ze moesten nou eenmaal leren zwemmen. Maar dat baantjes trekken vonden ze verschrikkelijk. Ze hebben het ook nooit meer gedaan nadat ze alle zwemdiploma's hadden. Overigens zijn ze wel dol op zwemmen maar niet op netjes baantjes zwemmen, rugzwemmen en weet ik veel wat.
2. Zwemles is duur. Hier geen zwemverenigingen waar kinderen voor een koopje zwemles kunnen krijgen. Zwemles kost minimaal 36 euro per 4 lessen (per kind)
3. schoolzwemmen is al jaren geleden afgeschaft. Alleen mijn oudste twee kinderen hebben nog wat schoolzwemmen gehad

Verder ben ik het met je eens dat veel samen naar het zwembad gaat helpt. En wat ook helpt is niet accepteren dat je kind nog wat langer in een badje blijft omdat ze nog zo klein en zwak is. Mijn kinderen zijn allemaal klein en sprieterig. Als ik had moeten wachten op kracht en lengte, waren ze pas afgezwommen toen ze 8 waren of zo.

Triva

Triva

vlinder

'Verder ben ik het met je eens dat veel samen naar het zwembad gaat helpt. '

Kost ook geld... Zwembaden die kinderen die aan het leszwemmen zijn korting of zelfs gratis laten zwemmen doen dat omdat de ouders betalen

'Als ik had moeten wachten op kracht en lengte, waren ze pas afgezwommen toen ze 8 waren of zo.'

Je had ook veel later kunnen beginnen. Ik begrijp nog steeds niet wat er mis is aan met 8 afzwemmen. Zeker met 7 zou normaal moeten zijn. Een kind op zwemles doen betekent niet dat hij of zij zich dan meteen kan redden als het in het water valt. De dingen die een kind kan doen om zich te redden kun je elk kind in een uurtje aanleren maar moet je, als ze jong zijn wellicht elk half jaar opfrissen. Te beginnen zodra ze kunnen lopen.

puppydiploma

Daarom was ik blij met het puppydiploma van zoon. In de zomer op de camping kon hij van de hoge glijbaan in het diepe, daar wachtte ik hem op, maar hij kon gewoon met een soort hondjesslag helemaal zelfstandig naar de kant komen. Net vier jaar oud.

Vesta

Vesta

28-01-2017 om 08:01

sport

of je ziet die zwemles als een sport waar ze opzitten. Jaren staan ouders bij de hockey en de voetbal te blauwbekken.
Maar zwemmen is ook gewoon een leuke sport. Als je het zo ziet is het veel minder moeilijk om die tijd te accepteren.

Overigens: Badminton is lekker binnen, hoef je niet buiten in de kou te staan. De snelste balsport (ja, het valt onder de balsporten) en spectaculair om te kijken, zelfs al op jeugd niveau.

Ik zit inmiddels voor het zoveelste jaar in het zwembad, na ABC zijn er nog meer mogelijkheden en vind dat altijd wel een fijn uurtje. Boekje erbij, fruit en een bidon water en gewoon lekker zitten. Of zelf gaan zwemmen als dat kan omdat er nog een bad is. Het is een van mijn weinige relaxte uurtjes in de week.

Triva

Triva

28-01-2017 om 08:01

vesta

Je vergeet dat het makkelijk praten is over een relaxt uurtje als je maar 1 kind hebt!

Zwemles is een hele dure hobby/sport. Mijn jongste heeft eerst een poos op kleuterjudo gezeten voor hij begon met zwemles.

Haast

Sommige ouders hebben haast? Wat een waardeoordeel Anne J.Tsja, we kunnen niet allemaal alwetende opofferende engelen des gedulds zijn. ALs je toch al wilt oordelen, zou ik daar dan toch eerder de ouders onder scharen die kinderen op zwemles doen die daar nog helemaal niet aan toe zijn. Als na een paar lessen blijkt dat je hummel geen Ranomi of Pieter vd H in de dop, doe je er verstandig aan die lessen nog een paar jaar uit te stellen, tenzij je een sterke drang voelt het zwembad te subsidieren. Die zwemlessen voor vierjarigen zijn een goudmijn.

Het levert ook niets op dan schijnveiligheid. Een kleuter die in de sloot valt schrikt daar zo van dat ie niets aan dat moeizaam behaalde diploma A heeft.

Astrid

Astrid

28-01-2017 om 12:01

ohja

Mijn nichtje, dolfijnduikertje op zwemles, 1 diploma, maar veel te speels, viel met haar 5 jaar in een ongeveer 20 cm diepe sloot.
Ze bleef voorover liggen, verstijft van schrik en ik kon er in om haar overeind te hijsen omdat haar vader aan de kant bleef roepen dat ze moest gaan zwemmen...

Hanne.

Hanne.

28-01-2017 om 12:01

bekend verschijnsel

Het is een heel bekend verschijnsel dat er veel kinderen verdrinken in ondiep water. Blijkbaar zit het in de natuur ingebouwd dat als je geen bodem voelt je gaat bewegen om boven te blijven. Als je wel bodem voelt is die reflex er niet.

Heeft niets met al dan niet kunnen zwemmen te maken.

Triva

Triva

28-01-2017 om 17:01

Precies Hanne

Daarom zouden zwembaden regelmatig lessen moeten geven aan kinderen waarbij ze dat de kinderen leren. Dus wat doe je als je plotseling in ondiep of diep water valt. Daar hebben ze veel meer aan dan zwemlessen want dat duurt veel te lang.

Egel

Egel

29-01-2017 om 11:01

mijn kleuter ook

Precies, mijn kleuterjongen viel eens in water, wel diep trouwens. Hij zat nog niet op zwemles maar hij deed sowieso helemaal niets. Schreeuwde niet, ook niet tijdens de 2 meter vallen, riep ons niet. We ontdekten het bij toeval.
Hij trappelde ook niet echt. Ik denk dat hij heel erg geschrokken was. Het is maar goed dat zijn winterjas nog eventjes als zwemband fungeerde voordat deze helemaal volgezogen was met water. Nu konden we er nog net naast springen voordat hij verdween in het vieze bruine water.

We zijn vrij gauw wat vaker gaan zwemmen om de angst wat te verminderen.
Aantal maanden later pas op zwemles, kort na zijn 5e verjaardag. Inmiddels gelukkig C!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.