Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Veilig Thuis, hulp | Pagina 16 | CJG forum door Ouders.nl
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

liza

liza

04-02-2017 om 18:02

Veilig Thuis, hulp

Uhh, drie warme maaltijden per dag, is dat niet wat veel?
Ik ken een jongetje dat op de bs last had van obesitas, zijn moeder schepte zijn bord even zo vol als de borden van zijn 6 jaar oudere zussen. De moeder deed dit uit gewoonte en had niet in de gaten dat het voor hem te veel was. Zijn maag groeide en zo kende hij zelf ook geen rem op het 'vol zijn' gevoel..

Vraag eens aan andere moeders met 2-jarige kinderen, hoeveel zij eten. De zorg voor je eerste kind is een heel leerproces.

Prostitutie?

In je eerste post maakte je al de opmerking of suggereerde je dat vt mogelijk dacht dat je man jou in een striptisbar had ontmoet, door de vraagstelling waar hij jou had leren kennen.
Ik vond dat een rare toevoeging en vroeg mij ook af wat het doel was om dat aan je relaas toe te voegen, een soort slachtofferrol creeërend?
Later schreef je dat je die dag wat onverzorgd en geprikkeld over kwam. Misschien heeft de vt-er zich afgevraagd of je drugveslaafd was? Kan toch? Je woonde in een minder fijne buurt, dergelijke zaken kunnen meespelen en mogen niet over het hoofd gezien worden anders krijgt een VT weer te horen dat ze echte problemen niet eens zien.. En dan kom je zelf met de opmerking dat het geen huis is waar heroinenaalden achter de bank liggen, ook zo'n vreemde toevoeging, waar haal je die fantasie vandaan?

Maar nu begin je weer over het opgeven van je baan en een fatsoenlijke prosituee worden. Ook als je dit sarcastisch bedoelt, vind ik dit toch een denkwijze die niet rijmt met een antoposofische grondslag.

Maar ook mensen van cjg kunnen meelezen, denk maar aan de opemrking in een ander draadje over de cjg alkmaar.
Je hebt door het verslag van vt op OO te plaatsen, je zelf best herkanbaar gemaakt. Als je meent te kunnen schrijven dat je de prostitutie als een fatsoenlijk beroep ziet, sta dan even stil dat dit een openbaar forum is. En denk even aan de waarschuwing van je man, : ' hou je mond anders pakken ze nog je kind af..
Het gaat er niet om hoe je tuin erbij ligt, maar hoe je zelf overkomt.

Kwetsbaar

Dat is het lastige gewoon. Men vind je raar, dat wordt uitvergroot, en er is geen manier waarop je er vanaf komt. En zoals je alweer aan Flanagan kunt zien, sorry Flanagan, iedereen vind er iets van en zelden wat goeds en je omgeving denkt dat er toch wel iets mis met je is.
Denk erom. Houd je rug recht. Zij zijn raar, jij niet. Zij maken je gezin stuk maar dat laat jij niet gebeuren.
Zij voelen zich zo geweldig dat zij weten wat jij beter zou moeten doen, en dat melden ze je ook en dan gaan ze kijken of je dat ook gaat doen, want zij zijn zo geweldig deskundig en belangrijk, not.
Zielige mensen zijn het die het nodig hebben om zich goed te voelen ten koste van een ander. En die gedwongen zijn zich aan protocollen te houden die gewone mensen vernederen en gezinnen uit elkaar halen.
Gewoon medelijden mee hebben met die mensen die zich zulke geweldige 'kinderredders' voelen maar een spoor van vernieling achterlaten.
Zielig gewoon.
Wees trots op jezelf Liza! Je kind heeft een geweldige moeder. Er hoeft niets aan je te veranderen. Alleen dat je afstand houd met dit soort zielige professionals' en leert je mond bij ze te houden en alleen kalm en concreet te converseren of het over te laten aan je man.
Ik wens je heel veel sterkte.
Zij zijn gek! En onfatsoenlijk.

klaar

klaar

16-03-2017 om 10:03

doe normaal

Flanagan, zijn 3 koude maaltijden op een dag wél oke? Of hoeveel maaltijden had je graag precies gezien? En wat is precies koud, of 'niet warm', of wat je dan ook bedoelt?
Een bord pap, als je dat laat afkoelen, mag dat wel?
Een fles melk, mag die lauw, of moet die koud? En een gekookt eitje afgekoeld, geldt dat voor jou als koud of warm?
Doe normaal.

Li

Li

16-03-2017 om 10:03

cultuurdingetje

Voorbeeldmenu: 's ochtends rijstepap metstukjes gezouten groente, 's middags rijst met groente en wat flintertjes vlees, 's avonds rijst met groente en wat flintertjes vlees. Lijkt me qua voedingswaarde niet heel anders dan boterhammen met kaas. Maar wel drie keer warm dus.

Automatische reflex

Dat heb ik in mijn omgeving ook gezien. Zodra je zon beschuldiging hebt, gaan andere mensen ook denken dat er wel wat vreemde dingen aan jou zijn.
Aan iedereen zijn altijd vreemde dingen maar de meeste mensen houden dat voor zich of het valt ze niet op.
Zodra je in dit frame zit, gaan de meeste mensen zelf ook dingen die ze vreemd aan jou vinden uitvergroten. Dat is ook om zichzelf gerust te stellen. Jij bent vreemd, dus daarom overkomt het jou.
En adviezen geven hoe je minder vreemd kunt zijn.
Dat komt omdat mensen onzeker zijn en het opvoeden en zorgen is geen wiskunde, je tast toch vaak redelijk in het duister en doet een soort educated guess in je handelen op grond van je eigen mensbeeld en ervaring en geschiedenis.
Maar mensen zijn altijd van mening dat een ander een rare opvoeding geeft aan de kinderen of rare eigenschappen heeft. Iedereen heeft er vaak wel een mening over. Jezelf een geweldige opvoeder vinden en de rest daar zitten toch vlekjes en vreemde zaken aan.
Dat vind ik zelf ook.:-)
Alleen meestal houd je daarover je mond want anders heb je snel ruzie. En bovendien vergeet men dat zon instantie zoiets kan beweren en er disproportioneel consequenties aan kan verbinden en daarom zijn ze zo gevaarlijk.
Het is gevaarlijker om gezinnen in de stress te zetten en te vernederen, dat is pas een vreemde vlek.

Maar

Het overkomt iedereen die met dit soort instanties in aanraking komt. Er zijn altijd omstanders die er ook wat van beginnen te vinden. Een soort automatische reflex. Ze kunnen er vaak weinig aan doen, bovendien is het de angst dat ze zelf mogelijk ook vlekjes hebben en als jij gegarandeerd raar bent door je vlekjes kan het henzelf niet overkomen, want zij hebben die vlekjes niet en ze kunnen je wel even helpen om van jou vlekjes af te komen.
Allemaal onzin. Maar je moet het ze maar vergeven. Zo werkt het nou eenmaal.
Trek jij het jezelf niet aan. Laat je er niet onzeker door maken. Dat is het echt niet waard!

Warm eten

En nu ga ik weer even warm eten maken voor mijn dochter. Ze heeft graag brood met kaas, maar dan 30 seconden in de magnetron. Of brood met chocopasta, ook even in de magnetron. En daarna is er nog een restje boerenkool van gisteren.
O ja, vanmorgen ook al een warm broodje kaas gehad.

Li

Li

16-03-2017 om 11:03

mjam...

Zin in! Bijna lunchtijd...

O ja, Li

Ook met warme thee.:-)

mirreke

mirreke

16-03-2017 om 13:03

ik eet

als ontbijt graag restjes van het warme eten van de vorige dag. Veel lekkerder dan brood. Of ik maak kop soep, of een roerei...

Maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het gaat erom dat het niet uit moet maken. Dat mag iemand helemaal zelf weten. 3x warm, 3x koud, veganistisch, veel vlees...

Het gevaar is inderdaad zoals AnneJ het beschrijft. Mensen gaan denken, 'waar rook is, is vuur'. En dan leggen ze je (onbewust) toch wat meer onder een vergrootglas.

Dat mechanisme, daar zouden we ons veel bewuster van moeten zijn, en ons tegen verzetten.

Het gaat helemaal nergens over, deze melding. Wat VT vervolgens tegenkomt en beschrijft, gaat ook helemaal nergens over. En dan krijg je zaken als 'gedateerde inrichting', en 'mogelijk obsessief' in je dossier te staan. En hoewel de eerste melding wordt afgehandeld, blijken er toch vervolgverzoeken ingepland te worden. Ik vind het onvoorstelbaar...

En trouwens, een gedateerde inrichting is hartstikke hip tegenwoordig...
maar goed, dat zou ook irrelevant moeten zijn.

mirreke

mirreke

Liza, heel andere vraag

Is er een website van dat kinderstation? Het klinkt echt heel leuk, zoals je het beschrijft.

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar mijn Lets is niet best .

vlinder72

vlinder72

School

En kom je wel terug naar Nederland dan kan ik een school als deze aanraden. http://www.deruimtesoest.nl/

Wel duur dus begin vast met sparen.

Maar er zijn vast meer van dit soort scholen.

En ik weet dat je thuisonderwijs wil gaan geven maar kinderen vinden school over het algemeen heel erg leuk.

mirreke

mirreke

Klinkt leuk! democratische school

Ja, wel duur, maar inclusief kinderopvang/bso. Die kosten kun je via een kinderopvangtoeslag terugkrijgen. Dus dan gaat het totale bedrag aanzienlijk omlaag...

Afgekoeld warm eten

Ik wordt niet warm of koud van de kritiek op mijn post want ik weet dat het niet ging om het warme eten zelf maar om de info die Liza met ons deelde, nl dat haar kind XXL is.
De vraag van mij is geen veroordelende vraag maar meer een 'let op'- vraag. Ik dacht dat ik daarin duidelijk genoeg was, het is maar hoe je het leest.

. Als een puntje van aandacht wordt gezien als ' waar rook is , is vuur' veroordeling, kan je niemand waarschuwen.
Het zal wel door de daaropvolgende post zijn gekomen, die over de prostitutie. Ik ga niet uit mijzelf vreemde dingen denken. Ik reageer op de vreemde info die mij wordt aangereikt. Blijkbaar vinden jullie die toevoegingen niet ongewoon. Prima..
Maar ook daar vloeit een waarschuwing uit.

Mijn peuter was op die leeftijd, een jaar en 9 maanden ook XXL van yoghurt met kindermeel. Dat werd snel minder toen hij meer ging bewegen doordat hij zich ontwikkelde en een grotere actieradius kreeg. Soms verzamelen ze wat reserve energie. We zijn helaas obsessief bezig met allerlei mogelijke risicos en uiteindelijk blijkt die obsessie te leiden tot meer slachtoffers.
Ik zeg altijd tegen mijn kinderen: we eten al gezond, we bewegen, laat je niet gek maken door een samenleving die obsessief met obesitas bezig is. Kijk maar naar Amerika. Dieten, excessief sporten, gezondheidsrages, en ondertussen steeds dikker worden en steeds meer eetstoornissen. Obsessief.
We praten elkaar problemen aan. Dat is pas ongezond.

Obsessief

Mijn kinderen neigen naar obsessies, dat heb je met autisme.
De therapeut van dochter heeft haar zichzelf laten wegen. Ik weet niet wat hem dan beweegt.
Dochter meldde dat ze zich van mij niet mag wegen. Dat mag ze komende week dan uitleggen waarom niet.

Heldere brief

Ik vond de brief eerlijk gezegd erg meevallen, en het bevestigt ook wel mijn beeld van Liza zoals ik dat (globaal) heb kunnen vormen. Ze doet het volgens mij prima en er is niemand die haar dwingt om haar opvoedmethode te veranderen. Wel zijn er zorgen op termijn, die te maken hebben met Liza's achterdocht naar instanties en haar zeer beschermende houding naar haar dochter.

Ik begrijp niet zo goed de reactie van 'stress' en 'geschrokken' en 'arme man' die van alles moet meemaken. Liza lijkt zich nogal op het detail van 'rommelige woning' te hebben vastgebeten terwijl me dat niet de kern van de conclusie lijkt te zijn. Eerlijk gezegd lijkt me Liza geen ontspannen moeder te zijn.

Een concreet advies: let er in het vervolg op dat je de naam van je kind overal anonimiseert als je de inhoud van gevoelige brieven publiceert. Daar zou ik persoonlijk nu van in de stress raken. Zeker met dit soort gevoelige brieven (die tot ver na onze dood nog op internet ronddwalen) zou mij dit niet lekker zitten.

Arme man

Dat vind ik nou juist erg. Er komen bij mij onmiddelijk allerlei associaties uit mijn jeugd boven: wie een van deze kleinen, farizeeers, barmhartige samaritanen en de rest.
Als de buurvrouw vind dat jou platencollectie rommel is moet zij weten, maar als een officiele instantie dat vind voelt dat echt wel even anders aan.
De kunst is om je daar niet door uit het veld te laten slaan, zij deugen niet, wie zegt nou zoiets in een officiele functie, dat is toch een vorm van kleineren en pesten?
Mijn ex was nog het meest getroffen dat men beweerde dat zijn Nederlands nog niet veel voorstelde ondanks dat hij al lang in Nederland was. Alles word uitvergroot maar je krijgt wel een dreun uitgedeeld.
Alles wat jij belangrijk vind wordt beledigd, wat je goed doet word nog negatief voorgesteld.
Tot je zelf in die positie zit kun je je gewoon niet voorstellen hoe intimiderend en kleinerend dat is. En hoe je daar verdrietig van word.
Je wordt behandeld alsof je als kind een tekening heeft gemaakt en moeder vind die stom en gooit het meteen weg. De tranen springen in je ogen.
Die kleinzielige kleinering wil je nooit meer meemaken. Vooral omdat je niet, zoals ieder ander competente volwassenen, er je schouders over kunt ophalen. Het gebruikt als bouwsteen om jou als opvoeder te diskwalificeren. En dat voel je.
Je raakt verlamd. Je weet niet wat goed te doen om hier vanaf te komen. Maar je wil dit nooit meer meemaken.
Ex heeft zich een aantal jaren uit ons leven teruggetrokken.

Voortdurend is hier het probleem dat men dit ingrijpen van de jeugdbescherming bagatelliseert. Tot het jezelf een keer overkomt. Dan weet je dat schijnbare onbetekende zaken, beledigende vooroordelen, uitvergrote vlekjes, grote consequenties kunnen hebben.
Je bent daarna nooit meer een ontspannen moeder.

liza

liza

16-03-2017 om 15:03

aan Anne J en n@nny

Wel mee eens. Zelf bij het geval zal proberen alle papierwerk wat in mijn hand komt openbaar maken. Alles. (Dus als ik heb dat hier niet gepubliceerd, dat ik heb dat niet...) Wat wel van afsluitbrieven had verwacht, iets induligence achtig. Een directe: "doe zo en we zijn tevreden met je en je houding." Anders loop ik het volgende keer in andere J.Zorg instantie binnen, ook daar zit een vrouw die mn zelfgemaakte jas of niet het best gunstig gebreide trui van kleine of mijn dialekt of bril of wat dan ook op basis van wat mens kan in so korte termijn zoals eerste 3 minuut zeggen: "deze vrouw is duidelijk kwaad bezig"... en daar ga ik alweer... We hebben nu so veel gepraatk daarover met man. Ik zeg, ik voel echt hulpeloos, omdat elk keer ik bij deze instanties binnen loop, verklaren ze me meteen als "ongeschikt." Man in andere hand doet alsof het conflict aan mij ligt en vraag me dat ik gewoon in de toekomst niet toe geef dat ik niet mee eens ben en "netjes doen en geven wat ze willen". "Dan laten ze ons met rust." Waar is garrantie daarvoor? Vraag ik. Hij schud dan altijd met hoofd en zegt, dat hij is moe en echt niet wil praten daarover. Het is altijd hetselfde plaat... Dan zegt hij nog: "Ik moet leren alles doen wat Jeugdzorg wil of vetrekken het land als ik niet regels kan volgen." En dan is het alweer uit. Discussie is over. We zijn zo daarover al 6 maanden of 1,8 maanden gediscussweerd. Nog steeds niet verder gekomen. In eigene woorden, hij is zeer moe en deze thema maakt hun uitgeput. Tussendoor geniet hier gewoon kleine aspecten van het leven. Dat je kind heeft speelmaatje gevonden. Dat tomaten zijn goedkoop. Dat je opdracht is af als je nog paar uur kan werken. Zon. Dat soort van dingen. Had een nogal bizare argumentatie vandaag gehoord. In het speeltuin. Het begeleister... Het kind is meertalig? Interessant? Hoe kan dat? Is het niet schadelijk voor haar? Ik vraag dan, hoe zo? Excuses voor indirecte vertaling, het klonk ongeveer zo: "Nou, als kind zelf ontwikkelt, het deel van haar identiteit is ook haar nationaliteit en loyaliteit aan het land. Als zij meertalig opgevoed is, kan zijn persoonlikheid in het war raken. Nationalistische opvoeding is een deel van gezonde identieit van het kind." Excuses voorhand als vertaling niet woord bij woord klopt. Hopelijk is gelukt om idee dichtbij origineel door geven. Het alles kan ook zinken in het poezie van allerdagelijks, het kwestie is, of deze onderwerpen aktueel zijn, hoe veel meer moedwers zijn ergens, ervaren hetselfde... Het kan niet zijn dat ze hebben me een uitzondering gemaakt...

Meertaligheid

Door onwetende omstanders wordt meertaligheid zelden begrepen laat staan goedgekeurd. Tenzij je in een samenleving leeft waar men vanzelfsprekend meerdere talen spreekt, dan is men dat gewend. Maar dat is niet zo in Letland en in Nederland. Hoewel je in Nederland nog de Friezen hebt met hun taal.
Ik zorg gewoon dat ik zelf wel op de hoogte ben en probeer toch een beetje pleitbezorger te zijn voor meertaligheid en openlijke stupiditeit zoveel mogelijk te negeren.
Als je een Nederlandse vader en Letse moeder hebt krijg je gewoon een dubbele erfenis mee! Zo moet je het zien.
En het heeft voordelen. Kinderen ontwikkelen zich met een breder begrip voor een grotere samenleving en kunnen daardoor ook bruggenbouwers zijn of in de internationale handel of diplomatie. Het geeft een grotere horizon.
Tenzij het ze natuurlijk lukt om je de grond in te trappen. Er is veel domheid in de wereld. Het is verstandig om te leren die te ontwijken en daarmee om te gaan. Daarin heeft je man wel gelijk.
Vooral domme mensen met macht zijn gevaarlijk, zie Donald Trump. Ze bestaan echter wel en je krijgt er mee te maken.
Daarom hoop je dat de wet aan je kant staat en dat je als burger beschermd bent, maar dat is niet in alle gevallen een zekerheid. Je kunt nog zoveel rechten hebben je moet ook nog zien dat je ze krijgt toebedeeld.

Mijn zoon heeft veel voordelen van zijn meertaligheid. Het heeft hem al veel gratis maaltijden bezorgd als bleek dat hij de taal sprak. Hij heeft vrienden met een diverse migrantenachtergrond en autochtone vrienden. Hij heeft geaccepteerd dat hij nou eenmaal anders en uniek is en dat is geen slechte positie. Hij werkt hard aan zijn sociale vaardigheden om daar goed mee om te gaan en niet voortdurend boos te worden om het onbegrip dat je dan onvermijdelijk ook tegenkomt maar rustig je eigen authentieke gang gaan.

Li

Li

16-03-2017 om 15:03

Dat laatste

laat wel zien dat er ook in Letland gekken rondlopen die een mening moeten hebben over alles wat je doet. Loyaliteit aan het land via de taal? persoonlijkheid die in de war raakt door meertaligheid? Hoe verzint die begeleidster het! Ook in Letland wordt dus geoordeeld en bekrompen gedacht, maar dat is niet verbazend. Het zit in de mens. Alles wat afwijkt deugt niet. Gelukkig is niet iedereen zo.

Liza, is je man niet bereid het zo te doen als ik voorstelde? Meepraten met de instanties, maar ondertussen doen wat je zelf wil?

Er is vaak veel meer variatie in mensen hun achtergrond dan je spontaan bedenkt. Veel mensen hebben voorouders die ergens anders vandaan komen. Als je dat gaat uitzoeken zie je pas hoeveel variatie en diversiteit daarin bestaat.
Wij zijn ook al divers. Ik heb een Friese moeder en ex had ook Italiaanse voorouders naast zijn herkomstlandouders.
En als je verder kijkt zitten er misschien wel Franse hugenoten of Duitse Joodse mensen in mijn familie, er moet ook nog wat Iers of Schots inzitten.
In Letland heb je vast ook mensen die Russische wortels hebben of Duitse of Mongolische. Maar dat beseft men vaak niet.
In mijn familie stonden we er al tussenin. En soms denk je dan weleens dat het best fijn en close is om op te groeien in zon omgeving waar iedereen op elkaar lijkt en het met elkaar eens is. Maar dat is maar schijn.
Migratie is van alle tijden en juist gezond. Het zorgt voor een gezondere bevolkind en meer verspreiding van handel en ideeen en innovatie.
Dus laat ze je niets wijsmaken.

Koningshuis

Ons Koningshuis heeft wortels in Rusland, Duitsland en Engeland en misschien nog wel verder weg. Tegenwoordig ook uit Argentinie.
Jee, wat hebben mensen daar tegen geprotesteerd zeg!
Gewoon dom. Het is een hele gewone Hollandse familie. Met een diverse achtergrond. Met meerdere paspoorten en meerdere talen.
Die twijfelen echt niet aan hun identiteit.
Het word pas een dingetje als je weinig geld hebt en in een mindere buurt woont.
Ik hoop dat Maxima haar kinderen wel Spaans heeft geleerd zodat ze met hun familie kunnen spreken en zich wat makkelijker kunnen bewegen in het herkomstland van hun moeder.
Dat laten ze echter nooit zo snel merken omdat ze weten dat het commentaar dan niet van de lucht is. Ook over de paspoorten laten ze zich niet uit. Taboe.

mirreke

mirreke

16-03-2017 om 17:03

Nee liza

Je bent niet de enige, niet de eerste en ook niet de laatste die geconfronteerd wordt met bizarre ideeën over meertaligheid.

Dat kan zowel in Nederland als in Letland, dat blijkt nu wel weer. En in Duitsland, waar wij ook het een en ander hebben meegemaakt.

Mensen zien meertaligheid vaak als een bedreiging. Omdat het anders is denk ik, en misschien ook wel omdat het hen confronteert met iets wat zij niet kunnen? Alsof het impliciet een verwijt is of zo?

Ik heb in ieder geval rare dingen meegemaakt en je moet dan ook stevig in je schoenen staan.

Wat ik trouwens ook herken, is het feit dat je ineens zo kwetsbaar bent als je net moeder bent geworden. Ik was ook wat ouder toen ik mijn eerste kind kreeg, en ik kan me nog goed herinneren hoezeer het me van mijn stuk bracht. Die enorme verantwoordelijkheid, maar ook de onvermoede kwetsbaarheden, onzekerheid over dingen die ik niet verwachtte. Dat ik inderdaad ongelooflijk uit het lood geslagen thuis kon komen van een bezoek aan het consultatiebureau. Terwijl ik gewoon een sterke, zelfverzekerde, goed onderlegde vrouw was, niet onzeker of zo.
Dus wat jij omschrijft zo voelde ik het soms ook. Dat iedereen commentaar denkt te mogen leveren. Dat je alles moet verdedigen: als je kind in een buggy zit of niet, op een klimrek mag of niet, iedereen vindt overal wat van.

Ik kan het me goed voorstellen dat je als nieuweling in een land goed kan gaan denken dat het aan jou ligt, als immigrant. Dat ze jou niet moeten, en je gewoontes en je taal...

Ik moest regelmatig alles verdedigen: dat ik borstvoeding gaf, dat ik zo lang borstvoeding gaf, dat ik de kinderen niet liet huilen, dat ze bij ons in bed sliepen, dat ik een draagdoek gebruikte ook toen jongste al drie was, als hij dat nodig had en ik dat zo aanvoelde.

Dat we niet streng waren of juist te streng, dat mijn kinderen iets van de straat mochten oprapen en in hun mond stoppen, dat ik daar niet hysterisch van werd, er was altijd wel iemand met commentaar... Bij mijn tweede was ik daar meer aan gewend.

Maar juist als het om je kinderen gaat komen dingen keihard binnen...Maar probeer niet de fout te maken dat allemaal aan Nederland te wijten. Misschien woon je net in een verkeerde wijk, heb je een man die zelf ook net te bedeesd is (zou allemaal niet mogen uitmaken hoor, begrijp me niet verkeerd), maar een beetje mondigheid is niet verkeerd.

In Duitsland begon dat eigenlijk allemaal een beetje opnieuw. Maar toen kon ik er echt niet meer mee zitten. Althans, meestal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.