Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tineke Friesen
15-12-2012 om 13:12
Serious request actie: borstvoedingsfoto's!
Hoi meiden,
Serious Request heeft je hulp nodig... check www.kominactie.nl/mozaiekvanborstvoedingsfotos en mail jouw borstvoedingsfoto!
"Borstvoeding is een krachtig middel tegen babysterfte. Voor E 5,- kan een Rode Kruis medewerker bij een moeder op huisbezoek om haar informatie te geven, onder andere over borstvoeding. Borstvoeding gaat, zoals vele moeders met me eens zullen zijn, niet altijd vanzelf: hebben wij zelf ook niet veel gehad aan een cursus, lactatiekundige of informatie op internet? Ik wil dat álle moeders begeleiding kunnen krijgen bij het geven van borstvoeding, daarom deze actie!
Hoe doe je mee? Mail uiterlijk 22 december jouw borstvoedingsfoto('s) naar [email protected] en maak zelf per foto E 5,- over naar Serious Request. Van alle foto's wordt een mozaiek gemaakt die bij deze actie past, bijvoorbeeld het logo van het speentje. Hoe meer foto's, hoe mooier de mozaiek, en hoe meer geld er binnengebracht zal worden. Het eindproduct zal op deze site te bewonderen zijn, en hoe leuk is het om je eigen foto er tussen te zoeken?! Je hoeft trouwens niet herkenbaar te zijn op de foto: een close-up, of een foto zonder je hoofd kan ook.
Kom op, meiden! Naast supergezond is borstvoeding geven ook prachtig. Wees er trots op, doe mee met deze actie en help onze medemoeders hun kindje te redden!"

dirksmama
20-12-2012 om 20:12
Ok nou overdrijf ik
zo oud is het www nou ook weer niet...halverwege jaren negentig van de vorige eeuw beoelde ik.

dirksmama
Mijn eerste reactie op de oproep
voor ik de rest las was 'no way met m'n tiet op een teat'.

dc
M'n tiet kun je niet zien
Vind het logo niets, maar vind het initiatief wel leuk. Ik heb een borstvoedingsfoto gestuurd waarop je echt geen borst kunt zien hoor. Wel een babyhoofdje
En dames die borstvoeding (als alles goed gaat en kv is ook een fijne keus) verder ook willen promoten, kom op zeg! Ze zitten op nog maar 28 euro! (waarvan 5 van mij). Dus niet zeuren maar dokken! ;-)

AnneJ
22-12-2012 om 17:12
Jeugdzorg
Misschien is er voor jeugdzorg ook wel winst te behalen. Die kindermishandelingsmaffia eruit gooien en gaan scholen op hulp aan gezinnen met kinderen waar sociale maar ook medische problemen aan de hand zijn. Je maatschappelijk werk kant goed uitbouwen maar ook je kennis van de sociale kaart. Meehelpen aan het oprichten van voorzieningen waar gezinnen echt mee geholpen zijn. Mij zul je niet horen over het opleidingsniveau of de leeftijd van werkers van BJZ. Wel over de deskundigheid en de manier van werken. Niet willen helpen als je hulp niets bijdraagt danwel de zaak dramatisch kan verergeren. First do no harm, zal duidelijker in het vaandel moeten zijn. Geen illusies dat de staat de zorg voor kinderen beter kan doen dan ouders. En volgens mij leven dat soort dingen heus wel bij de beroepsgroep. En voortaan weigeren naar workshopjes kindermishandeling te gaan. Stuur de hele afdeling liever naar een training Autisme Centraal of een werkbezoek aan een poli kinderpsychiatrie in een UMC. Lees eens met zijn alleen een goed boek van een deskundige en bespreek dat. Verdiep je in het ontwikkelen van een goede hulpverleningsrelatie en biedt ruimte voor zelfkritiek.
En probeer toch een sterker beroepsprofiel te ontwikkelen zodat je weerstand kunt bieden aan de waan van de dag.

Fiorucci
23-12-2012 om 10:12
Dirksmama
Op de site van rode Kruis zie je precies wat men doet met de opbrengst. En er staat wellicht niet exact welke voorlichting over bv men gaat geven, maar deze actie behelst meer dan alleen bv!!!

dirksmama
23-12-2012 om 15:12
Weet ik
Rode Kruis doet meer, maar het gaat hier om de vreemde situatie dat bv-organisaties oproepen te doneren aan een door een kv- fabrikant gesponsord event.
Ik vraag me trouwens af hoe men het hier zou vinden als in Nederland de Keniaanse aanpak van bv-voorlichting wordt overgenomen.

Fiorucci
23-12-2012 om 17:12
Dirksmama
Ik herinner me nog dat een dame van het kraamcentrum kwam kijken of je wel alles in huis had voor de bevalling en de tijd erna. Dat zou een prima moment zijn voor meer voorlichting over bv, lijkt mij.

Kaaskopje
23-12-2012 om 23:12
Dirksmama
Ben je momenteel in Nederland? Kun je de reportages zien e.d. over de reden van het thema van dit jaar?
Het geld gaat naar het geven van goede informatie, begeleiding voor de geboorte, tijdens de geboorte en na de geboorte. Het gaat erom dat vrouwen niet hoeven toe te zien hoe hun kind doodgaat, omdat ze niet op tijd de juiste zorg konden krijgen. Het gaat om méér schone ruimtes voor bevallende vrouwen. Het gaat om noodpakketten voor als vrouwen toch thuis of onderweg moeten bevallen (ze lopen uren voor ze bij een kliniek zijn). Blijf toch niet zo in die borstvoeding steken. Wat kan mij het schelen of het door een producent van flesvoeding wordt gesponsord. Of zit die flesvoeding je zo hoog dat je liever hebt dat er kinderen doodgaan, dan dat dat voorkomen wordt door een flinke bijdrage van een kv-fabrikant?
Ik heb vroeger een draagdoek gekocht waarmee ik mijn baby op mijn lichaam kon binden. Dat is 20 jaar geleden. We nemen hier dus echt wel eens iets over van verweggistanlanden. Daarnaast staat ons zoveel informatie ter beschikking, dat we daar met ons eigen gezonde verstand goede keuzes uit kunnen maken. In landen waar het bij Serious Request over gaat is dat totaal andere koek.
Als ik in bijvoorbeeld Malawi een kind had moeten krijgen, had ik misschien wel het loodje gelegd tijdens een miskraam (ik liep leeg en ben met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht) of na een bevalling (placenta liet niet los, ook veel bloedverlies). Onze kansen zijn in een land als Nederland zoveel beter dan in zo'n land. Dan ga ik niet mekken over of die vrouwen door een kv-fabrikant worden geholpen of door de borstvoedingbrigade.

Biene M.
24-12-2012 om 06:12
Genant
Ja, die melkboeren moet je in de gaten houden, daar zit een luchtje aan. Maar ik vind het gênant, de kritiek op deze inzameling, zonder parallel een alternatieve inzameling te houden. Wat er ook voor kritiek te leveren valt, er valt veel te winnen in de zorg voor zwangeren en pasgeborenen en als je daar niet meer aan wilt doen dan kritisch kijken naar één van de sponsors van deze actie, dan schiet je toch je doel voorbij.

dirksmama
24-12-2012 om 16:12
Waarom een alternatieve paralllelle inzameling?
Waarom zou er een alternatieve parallelle inzameling gehouden moeten worden als een stel BN-ers iin een glazen huis gaat zitten?
Ik heb het niet zo op dat soort egotripacties met veel bedrijven er achter, of het nou Serious Request is of Pink Ribbon.
Bedrijven krijgener voor een fractie van wat ze normaal aan marketing kwijt zijn stapels reclame voor.
Ja natuurlijk worden er weer een heleboel arme zielepietjes geholpen heel nobel hoor.
Maar persoonlijk steun ik liever iets structureels, door jarenlang maandelijks aan een nuttig doel te geven, in geld, goed en tijd, i.p.v. mee te deinen op zo'n hype.
En als het om Friso en de SBO gaat...toen ik nog vaker in Nederland was hielden de SBO zich aan internationaal gemaakte afspraken over contacten met de kv-industrie, herinner me dat een aantal moeders flink op hun kop kregen omdat ze foto's van hun borstende baby's op de website van een kv-fabrikant zetten. Ik herinner me hoe we gewaarschuwd werden over hoe de kv-industrie mensen probeert in te palmen.. Ik herinner me een LLL-bijeenkomst waar me verteld werd over de Nestle-boycott en hoe belangrijk die wel niet w pas (dat was trouwens in Afrika, niet in Nederland).
Is het dan raar als ik me wat verbaas over wat er momenteel gebeurt? Ik wil die arme moeders en kinderen in Malawi niets ontzeggen, maar de manier van doen komt op mij wat vreemd over.
Al vind ik het wel heel vervelend dat Afrika voor de tigjoenste keer weggezet wordt als ontinent met zielepieten.

Fiorucci
24-12-2012 om 18:12
Dirksmama
Ach, er zal vast heel politiek correct iets op aan te merken zijn hoor, maar ik wil niet op alle slakken zout leggen. Ik steun ook structureel iets anders maar een kleine bijdrage aan een actie als deze vind ik geen punt.
(Overigens zou ik volstrekt iebel worden van een organisatie die mij op de vingers zou gaan tikken over welke foto's ik waar plaats, daar zou ik nou obstinaat van worden. Blegh.)

dirksmama
25-12-2012 om 01:12
Iebel
Daar werd ik ook iebel van Fio. Vandaar mijn verbazing, wat kunnen dingen omslaan.
Kk, ik ben nu niet in NL, was er vorig jaar wel, maar heb toen niet meer of minder gehoord/gelezen/gezien dan SR dan nu. Dat speelt zich voornamelijk af in media buiten mijn interesse, als ik in NL ben kijk ik nauwelijks TV, luister ik totaal geen radio. Als er iets aan staat is het journaalof BBC.

Kaaskopje
25-12-2012 om 16:12
Dirksmama
Fiorucci mag mij ook persoonlijk op de vingers tikken als ik haar tekst verkeerd heb geïnterpreteerd, maar ik heb het idee dat zij van iets andere iebel wordt als jij. Ik dénk dat ze iebel zou worden van een borstvoedingsvereniging als die kritiek zou geven op waar zij haar bv-foto's wil plaatsen.
Dat radio 3fm je interesse niet heeft, of het Rode Kruis, dat kan. Maar ik vind eigenlijk dat je niet goed aan een discussie over dit fenomeen kunt deelnemen als je niet goed weet waar het om gaat. Het feit dat je in praatje borstvoeding bleef hangen bewijst dat. Het ging namelijk niet over borstvoeding, maar over de zorg voor zwangere vrouwen, bevallende vrouwen en het lot van hun baby's. Over het onnodig sterven van baby's, doordat de omstandigheden slecht zijn. Omdat Galaxias het speentje in het logo van de actie als negatief ten opzichte van borstvoeding neerzette, is de discussie die kant op getrokken. Totaal misplaatst dus. En dan ook nog eens niet correct informerend.

dirksmama
26-12-2012 om 03:12
Ik kan wel lezen hoor
op de website van rode kruis is genoeg te vinden.
Dst bv maar een klein onderdeel van het geheel is weet ik ook wel.
Maar bij dat kleine onderdeel klopt iets niet. Betere voorzieningen rond zwangerschap en bevalling...ja natuurlijk wie kan daar nou tegen zijn.
Maar bv-voorlichting gesponsord door een kv-fabrikant...voor mij is dat net zoiets als de AA laten sponsoren door Heineken.
Ik heb met eigem ogen in Afrika gezien hoe de kv-fabikanten hun producten pushen, en ja, ik ben al een paar jaar daar weg, maar ze flikken precies hetzelfde hier in ZO-Azie. Smerige jongens zijn het, daar moet je je niet mee inlaten.
En verder dat Serious Requestgedoe...ik vind het even stompzinnig massagedoe als Pink Ribbon. Even actie voeren door een paar ranzige meneren in een glazen huis te zetten, met een heleboel publiciteit, en volgende week vooral weer helemaal over tot de orde van de dag. Niet echt een structurele oplossing.

Biene M.
26-12-2012 om 07:12
Ondertussen...
...financiert serious request ook langdurige verbetering, bijvoorbeeld door het opleiden van verloskundigen.
Wil je dat baby- en moedersterfte ook buiten de waan van de dag gesteund worden? Sluit je dan aan bij http://www.whiteribbon.nl/. Als je je geld al hebt uitgegeven kun je ook gewoon vriend worden, kosteloos.
White Ribbon wordt niet gesteund door KV-fabrikanten.

Biene M.
26-12-2012 om 11:12
Stom foutje
Natuurlijk niet sterfte steunen, maar het bestrijden ervan...