Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wiebe Nik
24-12-2011 om 03:12
Merkwaardige zin in brief op ouders.nl (borstvoeding en samen slapen)
Op www.ouders.nl staat een stukje van Henk Boeke n.a.v. een mail die is rondgestuurd door de Stichting Wiegedood met daarin kritiek op de Nederlandse vertaling van het boek 'Slapen met je baby'. Even los van de hoofdpunten van dit stukje en deze brief, en van de inhoud van dit boek (discussieer daarover gerust in dit draadje hoor!) – ik kwam een bizarre zin tegen in de brief van de Stichting Wiegedood:
"De suggestie dat de borstvoeding tussen 15 en 40 maanden zou moeten duren, gaat voorbij aan de reële Nederlandse omstandigheden."
Dan vraag ik mij af: wat bedoelen ze met die "reële Nederlandse omstandigheden"?! Welke "reële omstandigheden" heb je nodig om een kind tussen 15 en 40 maanden borstvoeding te geven? Het is mijn ervaring dat je daar helamaal niets voor nodig hebt: geen verlof, geen kolfrecht, geen vrije tijd, geen begeleiding, geen geld, geen materiaal, geen speciale arbeidsomstandigheden, geen borstvoedingscafé's, geen goedkeuring – helemaal niets, want op die leeftijd gebeurt de borstvoeding alleen nog maar af en toe, voornamelijk 's avonds voor het slapen gaan of 's ochtends bij het wakker worden, of op wat voor momenten geschikt zijn voor moeder en kind. En je hebt inmiddels al veel ervaring. Het kan gewoon thuis, niemand hoeft het te merken of te zien, het kost geen extra tijd of geld, kolven is niet meer nodig, kind kan daarnaast gewoon eten, drinken en leven net als alle kinderen. Kind is niet afhankelijk van de borstvoeding en het vormt geen enkele belemmering voor het zelfstandig worden. Ik denk dat bij de meeste kinderen van die leeftijd die nog borstvoeding krijgen, de meeste mensen uit de omgeving dat niet weten. Waar gáát dat zinnetje over?!
Dit los van de discussie of langdurig borstvoeding veel of niet zo veel beschermt tegen borstkanker, of moeders wel of niet zo lang borstvoeding zouden moeten geven, etc., en los van de discussie of samen slapen wel of niet goed is en op welke leeftijd, etc..... Ik vind dit zo'n raar zinnetje dat het voor mij de rest van de, op het eerste gezicht heel redelijke, brief enigszins ondergraaft. Zo'n onlogische zin roept bij mij ook de vraag op: waar gaat dit nu eigenlijk over?
En waarom zouden deze experts (kinderartsen etc.) zich op deze manier impliciet willen richten tegen de aanbeveling van de Wereldgezondheidsraad om ten minste twee jaar borstvoeding te geven?
En wat heeft dat te maken met wel of niet samen met de baby slapen de eerste 6 maanden?!
-----------------------------------
Overigens: Kenniscentrum Borstvoeding is een ludieke actie begonnen en geeft 25 boeken 'Slapen met je baby' gratis aan deskundigen om er een recensie over te schrijven. Zie http://www.borstvoeding.com/ Ik heb zelf geen enkele band met Kenniscentrum Borstvoeding trouwens.
-----------------------------------
p.s.
Onbelangrijk voor deze discussie maar omdat het misschien toch ter sprake komt, mijn achtergrond:
Ik heb mijn kind ruim 50 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste tijd af en toe, eens in de paar dagen/weken. Ik was dat nooit zo van plan, maar het is vanzelf zo gelopen. Een belangrijke factor was o.a. dat ik te lui (teerhartig etc.) was om actief af te bouwen en daar ook niet de noodzaak toe zag. Het was nl. helemaal niet belastend. De eerste 6 maanden, ja die vond ik zwaar, maar toen kind ouder was dan een jaar vond ik de borstvoeding totaal geen belasting maar meer iets erbij. Ik ben geen thuisblijfmoeder maar ben na het bevallingsverlof meteen weer gaan werken, eerst parttime maar daarna met verschillende soorten werk naast elkaar min of meer fulltime of vier dagen per week, onregelmatig. Ik ben ook voor werk een paar keer een paar dagen op reis geweest, en vaak 's avonds weg. Kind ging 3 lange dagen per week naar kinderdagverblijf en nu 3 dagen naar naarschoolse opvang. Vader zorgt vanaf de beëindiging van mijn bevallingsverlof ongeveer 50 % voor kind, we verdelen de zorg dus eerlijk. We wonen en werken in Nederland. Dan vraag ik mij af: aan welke "reële Nederlandse omstandigheden" ben ik dan voorbijgegaan?!
En over samen in bed slapen: dat heb ik bij onze jonge baby nooit aangedurfd. Kind sliep wel bij ons op de kamer, in eigen bedje, we hebben precies de aanwijzingen van Stichting Wiegedood opgevolgd. Het leverde zware nachten op. Maar ik sta er wel achter dat we dat toen zo gedaan hebben. Wel heb ik spijt dat we niet een handiger bedje naast ons bed geregeld hebben, waar ik hem makkelijker in en uit had kunnen halen. Daar zou Stichting Wiegedood meer aandacht aan kunnen besteden. (En, niet onbelangrijk, die zware nachten hadden juist als risico dat ik met kind in bed ongepland in slaap viel, hij is zelfs een keer zo op die manier uit ons bed gevallen, omdat ik toen te moe was en hij aan de verkeerde kant bij me was gelegd.) Pas toen kind een stuk ouder en steviger was, hebben we hem als noodmaatregel in ons bed laten slapen, omdat we het niet meer opbrachten om steeds 's nachts op te staan. Hierdoor sliepen we allemaal veel beter en langer. Kind was toen ook oud genoeg om te laten merken dat hij dat het allerfijnste wilde en niet anders wilde. Ik zag toen wat een belangrijke behoefte dit voor hem was. Pas toen we het idee hadden dat hij er aan toe was, hebben we hem in één keer op zijn nieuwe eigen kamer laten slapen, op een volwassen formaat matras. Dat laatste bleek de sleutel te zijn: kind wilde gewoon niet in een klein peuter-/kinderbed slapen. Sindsdien slaapt hij probleemloos alleen.

Ely
29-12-2011 om 21:12
Kunstgevoede baby? galaxias?
'En dan "mag" je ook nog voedingen laten vallen, want je kind wordt als het ff kan in een schema gepropt van een kunstgevoede baby'
Als je voedingen laat vervallen omdat je kind vast voedsel gaat eten (jij noemt het 'mag' gaan eten) en dus minder melkbehoefte heeft want het krijgt zijn voedingsstoffen ook op andere manier binnen, hoezo word je dan in een schema gepropt van een kunstgevoede baby?
Ben jij erop tegen dat een kind van zes maanden iets anders krijgt dan borstvoeding?
Ik was tot nu toe er niet zo van overtuigd dat jij zo doorgeslagen bent als sommigen in dit draadje riepen maar deze posting doet mij toch wel het ergste vrezen...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

galaxias
29-12-2011 om 22:12
Baseer je de overtuiging dat ik doorgeslagen ben op mijn bovenstaande verhaal of op je veronderstelling dat ik eop tegen zou zijn om een kind vanaf zes maanden bijvoeding te geven ?
Ik bedoel met mijn zin dat ouders van jonge baby's (jonger dan zes maanden) vaak het advies krijgen om voedingen te laten vervallen of uit te stellen omdat men vind dat ze teveel voedingen krijgen. Er wordt dan de vergelijking getrokken met baby's die afgemeten hoeveelheden in de fles krijgen. Aan de borst werkt dat dus niet zo. Er zijn moeders met een grote opslagcapaciteit en er zijn moeders met een minder grote opslagcapaciteit. Als er veel melk in je borsten past zou het heel goed kunnen dat je kindje na enkele weken met vijf of zes voedingen heel goed groeit en tevreden is. Als er minder melk in je borsten past heeft je kindje dus meer borsten (en vaker drinken) nodig om aan het einde van de dag dezelfde intake te hebben als het vriendje waarvan de moeder een grote opslagcapaciteit heeft. Zo had ik vanavond een moeder aan de telefoon die met gemak 200 cc per borst kolft. Je kunt je voorstellen dat haar kind (van 1 week oud) die borst niet eens leeg drinkt want het arme kind zou er koliek als een paard aan overhouden. Er zijn vrouwen die blij zijn als ze uit één borst 50 cc kolven. Hun kindje wil hoogstwaarschijnlijk twee borsten en misschien wel drie (bij wisselvoeden ga je gewoon weer terug naar borst 1 waar alweer nieuwe melk gemaakt is/wordt). Je kunt borstgevoede kinderen dus niet een stramien dwingen. En m.i. gebeurt dat dus te vaak. Soms ook door ouders die niet goed op de hoogte zijn van hoe die melkproductie nu eigenlijk in zijn werk gaat. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat ouders zelf ook inzien dat het niet altijd vanzelf gaat en zelf goed geïnformeerd beginnen. Als ik een nieuwe activiteit begin (bijv. brood bakken) ga ik ook lezen hoe dat moet en wat ik tegen kan komen voor hobbels op het broodbakpad. Natuurlijk kan ik zonder voorbereiding beginnen en hopen dat het goed gaat, maar ik vergroot mijn kans op een lekker broodje aanzienlijk als ik weet hoe het moet, en wat ik vooral niet moet doen. Als ik die voorbereiding niet tref, dan zou het heel goed een broodje van de bakker kunnen worden. Ook best hoor, maar toch balen als je jezelf erg hebt verheugt op zo'n zelfgebakken,dampend broodje ;-)
G

galaxias
Het geven van geitenmelk als alternatief voor borstvoeding is vrij omstreden. De eiwitten van geitenmelk schijnen erg veel te lijken op de eiwitten van koemelk en kunnen dus ook problemen veroorzaken bij baby's die daar gevoelig voor zijn. Hetzelfde verhaal gaat op voor sojamelk.
G

Wiebe Nik
Consultatiebureau, voedingschema en "reële omstandigheden"
Inderdaad kreeg ik van mijn consultatiebureau al voor 6 maanden het standaardadvies uitgereikt om nog maar weinig borst-/kunstvoedingen te geven en flink door te pakken met het vaste voedsel (stukjes brood met leverworst in de wang stoppen enzo). Ik vond dat ontzettend pijnlijk. Ik was nl. van plan om langer dan 6 maanden met de borstvoeding door te gaan, ja om gewoon te proberen het WHO-advies op te volgen van tenminste 2 jaar borstvoeding. En gezien mijn achtergrond en gebrekkige melkproductie, vermoedde ik dat het voedingsschema van het cb met nog maar een paar borstvoedingen per dag, het einde van mijn borstvoeding zou betekenen. Mijn gezond verstand en de adviezen van de lactatiekundige vertelden me nl. dat juist bij mij vaak aanleggen belangrijk was om de productie in stand te houden. En 6 maanden is vroeg, de productie is dan nog niet zo stabiel als later (vgl. ervaring van Vic). Ik vond het aantal keer borstvoeding per dag een zaak van mij en mijn kind en ik vond het schandelijk dat ik door het cb er toe aangezet werd om te minderen. Bovendien vind ik dat ze hun adviezen op de persoonlijke situatie moeten afstemmen: voor mij betekende hun advies einde borstvoeding.
Gelukkig had ik me goed ingelezen en wist ik dat je onbeperkt borstvoeding mag blijven geven. Bovendien wilde ik de Rapley-methode toepassen voor het introduceren van de bijvoeding. En ik gruwde van het idee om stukjes brood met leverworst in de wang van mijn kind te stoppen (NB een jaar later kwam het Voedingscentrum met het advies om niet te veel lever(worst) te geven aan kleine kinderen. Leek me logisch, want zwangere vrouwen mogen ook maar weinig lever omdat te veel vit. A slecht is voor het ongeboren kind.) Ik ben dus gewoon mijn eigen gang gegaan en ben heel blij dat ik dat heb gedaan, want het is ontzettend goed gegaan met het eten en groeien van mijn kind. En o ja, tegen het cb heb ik gezegd dat ik voor het aantal borstvoedingen de adviezen van mijn lactatiekundige opvolgde. Daar zijn lactatiekundigen dus ook handig voor! Mijn lactatiekundige zei trouwens in dat stadium vooral dat ik nu ervaring genoeg had en mijn eigen inzicht en wensen moest volgen en maar moest experimenteren met eigen "voedingsschema's" en hoe vast of los ik dat wilde, en het aan kon passen op het eetpatroon van het kind.
Ely: Waar haal jij nou weer het absurde idee vandaan dat Galaxias erop tegen zou zijn dat een kind van 6 maanden iets anders krijgt dan borstvoeding? Werkelijk, wat halen sommigen zich hier in hun hoofd! Natuurlijk begin je met 6 maanden aan bijvoeding, maar dat wil nog niet zeggen dat daarbij een vast schema gevolgd moet worden. Wel eens gehoord van de Rapley-methode? Dat schema van het cb dat je bij 6 maanden krijgt, is gebaseerd op (het afbouwen van) kunstvoeding. Met borstvoeding kun je onbeperkt blijven doorgaan en het afstemmen op de ontwikkeling van het eetpatroon van het kind. Het ene kind is nl. vlotter met het (kunnen) eten en verteren van vast voedsel dan het andere. O ja, en de ene vrouw heeft meer melk dan de andere, dus om in het algemeen te zeggen dat vanaf 6 maanden maar 3-4 borstvoedingen mogen gegeven worden, is belachelijk.
Ja die adviezen van het consultatiebureau, dat is een "reële omstandigheid" waardoor langvoeden in NL minder voorkomt!

Evanlyn
Wiebe nik
Waarom reageer je zo emotioneel op mijn persoonlihjke ervaringen? Ik voel me niet geroepen om aan te wijzen waar in dit draadje denigrerende opmerkingen gemaakt worden over vrouwen die andere keuzes dan bv maken. Als je moeilijke woorden als "projectie" kan gebruiken, ben je mans genoeg om dat zelf op te zoeken.

wil40
Ik zie dat ik erg geboft heb.
Jeetje, wat ben ik blij dat ik 13 jaar geleden met mijn eerste en enige kind niet zo onzeker was. Ik kreeg een fantastische kraamhulp met veel ervaring met borstvoeding. Er was mij door de verloskundige gevraagd, niets opgedrongen, of ik bv of kv wilde geven na de bevalling. Borstvoeding dus. Mijn ervaren kraamhulp was een rustige rots in de branding, geen vraag was raar.
Op het consultatiebureau alleen maar lof over mijn goed groeiende baby,ik luisterde braaf naar de adviezen en deed het thuis weer op mijn eigen manier.
Hoezo een voeding minder? Hoezo de late voeding stoppen?
(Niks geen brood met leverworst in de wang proppen, wat is dat nou voor advies?)
Ook vanuit mijn omgeving weinig commentaar. Mijn familie is van het type:"Doe het fijn op jou manier." De familie van mijn man had een voorkeur voor kv, maar hun argumenten wimpelde ik vrolijk aan de kant. Vriendinnen en zussen gaven bv of kv, alles was prima en een eigen keuze. Ik gebruikte luiers van het kruidvat, mijn vriendin had liever pampers voor haar zoon.
Het verbaasd mij wel vaker hoe goed vrouwen onderling zijn in het elkaar bekritiseren en commentaar leveren, het begint al tijdens de zwangerschap.We moeten elkaar steunen, of je nu kiest voor bv of kv of zelfs door omstandigheden geen keuze hebt kunnen maken. Hoe belangrijk is het of wil je het maken? Ik vind het eerlijk gezegd niet eens een punt van discussie.

jeltje
Galaxias
Ergens in deze draad zeg je : "En ook die "wij-hebben-altijd-gelijk" houding begrijp ik niet. Als ik dat uitstraal of uitspreek dan hoor ik dat graag."
Het is misschien niet een 'wij-hebben altijd-gelijk' houding (hoewel het rondstrooien van links dat beeld wel een beetje geeft), maar je straalt zeker voortdurend een soort superioriteit uit. In alles wat je zegt klinkt door 'bv is beter'. Zelfs in de vergelijking met broodjes hierboven is de equivalent van bv een vers dampend broodje, in tegenstelling tot dat broodje dat je dan maar bij de bakker haalt omdat je je niet goed hebt voorbereid. Zo subtiel is het, maar je doet het voortdurend. En dan zeg je: ja maar het ís toch zo! En stuur je er een aantal links achteraan. Vervolgens klopt er iets niet in de redenatie of in de link of in het onderzoek, en valt iedereen over je heen. Zo onnodig, want je hoeft helemaal niets te bewijzen, en ondergraaft je eigen reputatie door dat wel te gaan doen (en er dan niet in te slagen). Tot onsmakelijke insinuaties over je opleidingsniveau aan toe.
Ik denk dat je goed bent in je vak, en ik denk dat ik je graag in de buurt had gehad toen mijn bv twee keer niet goed ging (overigens was ik ook blij met de lactatiekundigen die mij destijds bijstonden en me adviseerden over te gaan op kv!). Ik hoop ook van harte dat je heel actief blijft in de rubriek zwangerschap en baby-tijd, want daar zijn je adviezen vast heel nuttig. Maar zie je nou niet dat je alleen maar schade doet als je allemaal meer algemene uitspraken doet over de voordelen van bv, de nadelen van kv, de redenen waarom vrouwen stoppen etc. Wie probeer je nou eigenlijk te overtuigen? Iedereen weet dat bv beter is, maar je weet zelfs enthousiaste bv-ers tegen je in het harnas te jagen. En het is zo onnodig! Bv-enthousiastelingen hoef je niet meer te overtuigen, en vrouwen die geen of weinig bv hebben gegeven, om wat voor reden dan ook, hoeven niet overtuigd te worden van de voordelen van bv, en wrijf je op deze manier alleen maar tegen de haren in.
Maar het ergst van al: je doet volgens mij zo ook je eigen reputatie schade aan. Doordat je niet altijd feilloos onderzoeksresultaten weet te interpreteren, of soms links naar schimmige onderzoeken rondstuurt, of wankele vergelijkingen treft ontstaat er een soort wantrouwen tegenover jou. Doe jezelf dan ook een plezier: je bent lactatiekundige, en wil graag vrouwen bijstaan die met problemen bij jou komen. Doe dat dan, professioneel, empathisch en feitelijk, en meng je niet in al die meta-discussies. Punt is nou eenmaal dat jij je hier presenteert als professional, en niet als zomaar iemand met zomaar een mening. En dus wordt jou de maat genomen.
Kortom, schoenmaker, hou je bij je leest!
(En ik bedoel dit echt heel erg constructief, het is gewoon zo jammer...)

dirksmama
29-12-2011 om 23:12
Ja maar jeltje
Borstvoeding IS nou eenmaal 'the real thing' en kunstvoeding is een vervanging. Net als dat zelfgebakken broodje en dat afbakbroodje van de bakker. Dat zelfgebakken broodje maak je zelf, net als die borstvoeding. Dat afbakbroodje stop je in de oven, net zoals je poeder oplost in water.
Als je zoiets al uitstralen van superioriteit vindt, ja, wat dan...

Wiebe Nik
Evanlyn
Evanlyn, ik reageer zo fel omdat ik het zo jammer vind dat dit draadje zo vervuild wordt door slordig en verkeerd lezen en door vage beschuldigingen die m.i. niet terecht zijn. Niet speciaal door jou hoor, ik volg hier niemand personlijk, maar onderstaande uitspraak van jou vond ik daar een voorbeeld van:
"Wat stress geeft is wanneer mensen jouw keuzes niet accepteren. Nou, daarvoor is genoeg bewijs te vinden in dit draadje."
Ik zeg dan : kom maar op met dat "bewijs", want ik zie het niet in dit draadje. Ik ga echt niet jouw bewijs opzoeken, wat een rare opmerking. Heeft niets met "mans zijn" te maken.
Als je kritiek hebt op een uitspraak hier, verwijs daar dan zorgvuldig naar, dan weten we allemaal waar we het over hebben, daar eventueel een andere mening tegenover zetten, en dan kan de "schuldige" zich nog eventueel verweren, het uitleggen of het terugnemen. Een voordeel van zorgvuldig verwijzen is bovendien dat voor jezelf helderder wordt wat er door anderen beweerd wordt en wat je eigen interpretatie/projectie is.
En nogmaals: het gaat mij niet speciaal om jou, er zijn meer postings waarin dit gebeurt.

Mar
Geitenmelk (galaxia)
"Het geven van geitenmelk als alternatief voor borstvoeding is vrij omstreden. De eiwitten van geitenmelk schijnen erg veel te lijken op de eiwitten van koemelk en kunnen dus ook problemen veroorzaken bij baby's die daar gevoelig voor zijn."
Oh ja? Wie bestrijdt dat dan? Er lopen hele volksstammen rond die overgevoelig zijn voor koemelk maar niet voor geitenmelk. De moleculen van geitenmelk schijnen namelijk veel kleiner te zijn dan die van koemelk en daardoor veel beter door de darmen verdragen te worden. Mijn kind is op zich wel een bewijs: twee allergische ouders maar nog geen schijntje van allergie t.o.v koemelk.
Ik wou dus dat ik eerder was gestopt met bv ten gunste van dit soort kv.

Sascha2
Dirksmama
Tja, google is your friend, en dan nog krijg je allerhande informatie die niet juist is. Geloof me, ik heb de informatie vanuit SBO zelf gekregen, ik ga niet zomaar wat roepen uiteraard. SBO (samenwerkende borstvoeding organisaties) gaf mij duidelijk aan, dat zowel de beroepsvereniging van lactatiekundigen (NVL,onderdeel van SBO overigens) als de beroepsopleiding van lactatiekundigen (SBL) met klem bestrijden dat het een (post)hbo-opleiding is. Dat is het namelijk niet. Het is een van de grootste misverstanden van het beroep dat steeds maar gedacht wordt dat het een (post)hbo-opleiding zou zijn, aldus SBO. Bovendien wordt deze bestrijding onderschreven door juist diegene, die de opleiding naar NL heeft gehaald. Volgens de informatie die ik van genoemd orgaan rechtstreeks heb ontvangen kun je de opleiding ten hoogste als (post)mbo inschalen.
Verder zal het mij om het even zijn, ik vind opleidingsniveau niet belangrijk om mee te schermen. Juiste informatie daarentegen wel, ook over opleidingsniveau.

Sascha2
De geitenpoedermelk kun je tegenwoordig ook in NL kopen. Ik gaf het aan mijn jongste dochter, toen zij geen bv meer kreeg. Ik dacht ook dat de eiwitten kleiner zijn dan koemelkeiwitten, waardoor de eiwitten wat makkelijker te verteren zouden zijn. Precies weet ik het niet, maar mijn dochter vaarde er wel op en daar ging het om.

billie
Moeilijk
Ik vind het dubbel allemaal. Want ik vind de taboes rondom langvoeden, die er mi echt nog zijn, wel jammer en hebben mij wel degelijk beinvloed in mijn keuzes toendertijd. Ik ben bij beide kinderen gestopt rond de 20 maanden, achteraf had ik wel langer willen voeden want mijn kinderen vonden het stoppen best moeilijk. Ik was er zelf redelijk klaar mee maar weet ook zeker dat ik beinvloed ben door de heersende meningen. Mijn kinderen waren er iig absoluut niet klaar mee.
Van de andere kant vond ik de combi bv en bijv werken echt enorm zwaar. En werken is toch weer de norm hier. Ik kreeg prachtig de kolfruimte etc etc, maar het werkte bij ons toch niet. Zowieso al het overgaan naar een schema, terwijl mijn baby met 4 maanden echt niet toe was aan een schema. Kostte ons enorm veel moeite. Daarbij weigerde hij de fles, hetgeen heel erg moeizaam verliep allemaal. Door alle drukte liep mijn productie toch terug, en baby die prachtig doorsliep de eerste maanden begon 's nachts bij te tanken. Op een bepaald moment sliep hij alleen nog maar heel korte stukjes en wilde hij de hele nacht zoiets drinken. Ik vond bv geven altijd heel fijn maar die periode, achteraf geen idee meer hoelang dat was, maar iets van maanden, was echt puur overleven. Genieten van de baby was er niet meer bij. Bij de tweede was het iets relaxter omdat ik 3 maanden langer thuis was, maar de combi werken-bv vond ik echt helemaal niets. Door *iedereen* wordt er gedaan alsof bv alleen maar simpel en makkelijk is, je doet het even tussendoor en kan tussen alle bedrijven door. Mijn ervaring is echt anders.

jeltje
Precies dirksmama
Het feitr op zichzelf staat niet ter discussie, het steeds maar herhalen ervan straalt superioriteit uit. Zo ervaar ik het.
Natuurlijk is borstvoeding the real thing. Ik heb nog niemand dat horen ontkennen. Maar wat bereik je er nou mee door dat steeds maar te benadrukken, of door kv steeds als second best of zelfs schadelijk weg te zetten? Je strijkt moeders die geen/weinig bv hebben gegeven steeds weer tegen de haren in of kwetst ze zelfs. De succesvol voedende moeders hoef je al niet meer te overtuigen. Resultaat: anti-reclame, weerzin en
emotionele en nare discussies, en je bereikt niets. Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde.
En ja, het benadrukken van the real thing, en neerhalen van the second best option, steeds maar weer, en steeds maar weer met de argumenten dat als vrouwen nou maar beter geinformeerd waren het niet nodig was, en dat maar 2% niet genoeg melk aanmaakt etc etc etc vind ik behoorlijk superieur overkomen. Wij niet-succesvol borstvoedende moeders wéten het nou wel. We hebben onszelf dus niet voldoende geinformeerd, niet genoeg doorgezet, niet voldoende hulp gezocht etc. En we veranderen er niets meer aan....
Wat móet ik nou nog met de wetenschap die ik toch al wel had dat bv het best is? Ik bén naar cursus in het borstvoedingscentrum geweest, twee keer zelfs, ik héb lactatiekundigen thuis op bezoek gehad, en ben veelvuldig bij ze geweest. Ik heb eindeloos op de plee zitten kolven (want zat midden in een verbouwing en had nergens in huis gordijnen, en waar ik ze wel had zaten bouwvakkers), ik vervoerde mijn 'witte goud' eindeloos naar het ziekenhuis waar mijn dochter het via een neussonde kreeg. Dus waar ging het mis? Nou, beide kinderen vielen ruim 15% af, en ik kon er niet tegenop kolven/voeden. En na mijn beide keizersnedes en vrij langdurige ziekenhuisopnames trók ik het niet om mezelf 's nachts ook nog iedere twee uur te laten kolven, want ik was zó uitgeput. Dus dat kan ik mezelf best blijven verwijten, want als ik dat wel had gedaan had ik misschien wel voldoende produktie gehad. Maar 2% van de vrouwen heeft niet voldoende melk, toch? Dus het zal wel aan mijn doorzettingsvermogen hebben gelegen.
(Trouwens, mijn bakker bakt erg lekker brood, echt zelf, en geen afbakbroodjes. Ikzelf bak er letterlijk niets van. Net als die borstvoeding...)

galaxias
Jeltje
Ik "strooi" links rond omdat mensen er naar vragen, want ik moet blijkbaar iets bewijzen !!
Ik sta voor wat ik zeg en als ik sommige mensen hiermee tegen de haren in strijk dan vind ik dat erg jammer, maar dan is dat niet anders. Ik sta (ook in mijn beroep) bekend als iemand die zegt waar het op staat (als mij om mijn mening gevraagd wordt). Ik kan heel erg empatisch zijn, maar vraag mij niet om wollig en rozewolkerig te gaan zitten doen en om de hete brij heen te draaien. Sommige mensen moeten even aan mij wennen, maar uiteindelijk waarderen de meeste mensen mij om mijn rechtdoorzee aanpak. Buiten het feit dat ik professional ben, ben ik (gelukkig) ook een mens met mijn eigen gevoelens en ervaringen. Die twee zaken kan en wil ik niet scheiden. Met mijn reputatie zit het wel goed. Zolang moeders mij voor herhalingsconsulten vragen en aanbevelen bij anderen ervaren zij blijkbaar andere zaken dan die jij noemt.
G

Mar
Ja precies jeltje (dirksmama)
Jeltje tegen Dirksmama "Je strijkt moeders die geen/weinig bv hebben gegeven steeds weer tegen de haren in of kwetst ze zelfs. De succesvol voedende moeders hoef je al niet meer te overtuigen. Resultaat: anti-reclame, weerzin en
emotionele en nare discussies, en je bereikt niets. Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde.
En ja, het benadrukken van the real thing, en neerhalen van the second best option, steeds maar weer, en steeds maar weer met de argumenten dat als vrouwen nou maar beter geinformeerd waren het niet nodig was, en dat maar 2% niet genoeg melk aanmaakt etc etc etc vind ik behoorlijk superieur overkomen."
Ja precies. Het lijkt wel, ik zou bijna zeggen, nou ja, ik zeg het toch: Nederlandse redenettekunst op zijn allerslechtst en bekrompenst.

galaxias
30-12-2011 om 00:12
Herhalen
Hoi Jeltje,
Ik blijf sommige zaken herhalen omdat er steeds weer vragen over komen, en omdat de mensen in deze draad die een andere mening hebben (zoals jij) ook blijven herhalen. Wat straalt dat dan uit ? Zeker geen superioriteit ? Je meet met twee maten en daar kan ik slecht tegen.
Als ik je verhaal lees heb je het zeker niet makkelijk gehad. Je hebt je beslissing om te stoppen met de borstvoeding toch op basis van goede informatie en advies genomen, en omdat je het niet meer trok. Denk je nu echt dat "wij" zouden durven beweren dat het aan je doorzettingsvermogen lag ? En al zouden "wij" dat doen dan heb jij daar toch lak aan. Jij weet toch hoe het werkelijk zat. Nergens voor nodig om in de slachtoffer-rol te duiken dus.
G

Mar
Maar galaxia
waarom ga je nu tegen Jeltje van leer? Zij ondersteunt je toch:
"Behalve dat G's reputatie wordt ondergraven als ze niet sterk genoeg argumenteert etc. Doodzonde."

galaxias
Kan jij mij vertellen wat dan de redenen zijn waarom er in Nederland zoveel vrouwen stoppen met de borstvoeding nadat 80% er aanvankelijk wel mee begint ?
Wat heeft mijn uitspraak in godsnaam met superieur voelen te maken ?
Op je persoonlijke aantijgingen ga ik verder maar niet in.
G

Mar
Ho ho
Welke persoonlijk aantijgingen? Noem ze eens. Ik heb het met jou alleen over geitenmelk gehad (waar ik overigens nog geen antwoord heb gehad) en het feit dat je tekeer gaat tegen Jeltje. Dat superieur is volgens mij een opmerking van Jeltje tegen Dirksmama. Zoek maar na.
Misschien zit je toch wat te veel met persoonlijke belangen en fanatiek in deze discussie want je gaat dingen en mensen door elkaar halen.

galaxias
Als je zelf even googelt op geitenmelk bij allergie zal je lezen dat er een kruisallergie kan optreden als een kind met koemelkallergie, geitenmelk krijgt.
Als je geen borstvoeding meer kunt of wilt geven en ook geen donormelk dan lijkt de beste optie nog om hypo-allergene kunstvoeding te geven.
Overigens kunnen ernstig allergische kinderen daar soms ook niet tegen (zelfs niet tegen de meest hypo-allergene soorten). Een cliënt van mij heeft haar dochter dus min of meer noodgedwongen tot haar tweede jaar borstvoeding gegeven terwijl ze zelf een streng dieet volgde. Overigens kwam ze tijdens die periode erachter dat ze zelf ook allergisch wat voor van alles en nog wat. Ze had geen last meer van de onverklaarbare buik en darmklachten die ze al had vanaf dat ze kind was, en ze zat veel beter in haar vel.
G

galaxias
Dus je opmerking over redenette kunst en bekrompenheid was niet voor mij bedoeld ?
G

Mar
Ja dág, galaxia
Eerst ga je tegen me tekeer, dan wijs ik je fijntjes op dat het anders zit daar ga je dan voor het gemak maar niet op en en dan krijg ik een soort college over geitenmelk? Geen zin meer in, hoor op deze manier. Belerend, jakkie bah.

Mar
Oh toch nog
nee, die was voor dirksmama, lees nou goed, ook Jeltje. Ik ben afgehaakt, doewie

jeltje
Aargh!
Galaxias, je snapt het echt niet, en dat moet ik mezelf verwijten, kennelijk weet ik het niet over te brengen, zélfs als ik jou in jouw professionaliteit alleen maar steun! Ik probeer je alleen maar te wijzen op hoe je effectiever kan zijn in je boodschap, maar dat komt kennelijk niet over.
Ik geloof zo dat vrouwen herhalingsconsulten willen, ik zeg zelfs dat ik je graag in de buurt had gehad destijds, want ik geloof echt dat je goed bent in je vak. En dat je niet wollig doet/bent had alleen maar voor je gepleit. (Overigens heb ik zelfs destijds ook veel aan jouw advies gehad, zo'n 6 jaar geleden, op een ander forum, maar dat weet je vast niet meer).
Ik héb geen anderen mening: ook ik zeg dat bv het best is. Ik zou dus niet weten waar ik superieur over doe. Ik zeg alleen dat het niet effectief is, zelfs contraproductief, om dat steeds te herhalen. Maar ik hou erover op. Het komt kennelijk echt niet binnen. En dat vind ik oprecht jammer, omdat je een goede zaak in mijn ogen zo meer kwaad dan goed doet.
PS Bovenstaande had ik ingetikt, toen ik nogmaals jouw laatste bericht lees, en ik heb de neiging al het aardige wat ik zeg direct weg te halen. Hoe durf je om als reactie op iemand die haar verhaal doet te zeggen dat ik 'in de slachtoffer-rol duik'? Ik schets hoe het voelt als je wéét dat je niet bij die 2% vrouwen hoort die niet genoeg melk aanmaakt, en dat er dus geen andere conclusie rest dan dat je niet hard genoeg je best hebt gedaan. En wat dan het effect is als steeds maar weer wordt ingewreven dat bv het best is. Ik ben er namelijk van overtuigd, en mijn lactatiekundige met mij, dat ik mijn produktie op peil had kunnen brengen. Maar ik bracht het niet (meer) op. En nee, 'jullie' zeggen niet dat het aan mijn doorzettingsvermogen lag. Jullie doen alleen uitspraken in het algemeen. Maar iedere vrouw die dit draadje leest relateert dat aan haar eigen ervaringen. En dan kan je niet opeens zeggen, als ik mijn eigen ervaringen spiegel aan wat jij in het algemeen zegt, dat ik dan in een slachtoffer-rol duik. Nee, ik extrapoleer gewoon wat jij zelf inbrengt!
Tjonge, ik hoop dat je bedside manners beter zijn, en dat als een client van jou met zo'n soort verhaal komt, je niet tegen haar zegt dat het 'nergens voor nodig is om in de slachtoffer-rol te duiken'.
Zoals velen voor mij ben ik er nu ook klaar mee. Zeg eens G, hoeveel mensen zijn er nu afgehaakt in reactie op jouw postings? Was dat de bedoeling?