Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jeugdzorg 2


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
AnneJ

AnneJ

29-08-2018 om 14:08 Topicstarter

De ouders

En natuurlijk komen trauma's bij kinderen door de ouders. Niet door school en hulpverlening of door maatschappelijke en sociologische processen. Het melden staat weer centraal en niet de nodige ondersteuning.
Geen kruid tegen gewassen.
Maar wel weer een verdienmodel voor happige 'professionals'. En die zijn niet van de liefde.

mirreke

mirreke

29-08-2018 om 15:08

In het kort

Hij pleit ervoor om van mensen een profiel te maken waaruit blijkt hoeveel ACE's ze hebben doorgemaakt (een ACE Adverse Childhood Experiences). Hij haalt een Amerikaans (tuurlijk) onderzoek aan .

https://en.wikipedia.org/wiki/Adverse_Childhood_Experiences_Study

Hier kritiek op dat onderzoek:

https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/1393429

mirreke

mirreke

29-08-2018 om 15:08

Bij een eerste blik

Liljkt het erop alsof, alweer, alle blame altijd bij de ouders wordt gelegd. Hij heeft het specifiek hierover:

'ACEs is het nieuwe internationale verzamelbegrip voor kindermishandeling en andere trauma’s – ofwel beschadigde hersenontwikkeling – die kinderen, vanaf de zwangerschap, oplopen in disfunctionele gezinnen.'

Die ACEs zorgen volgens hem voor hersenbeschadigingen die kinderen op latere leeftijd enorm veel vatbaarder maken voor allerlei negatieve effecten, van crimineel worden tot kanker krijgen.

Zie hier een filmpje van hem met uitleg over de ACEs.
Over traumasensitief werken:


https://www.youtube.com/watch?v=ZbS0exGTPl0

Inmiddels lijkt het een verdienmodel te worden: traumasensitief werken, traumasensitieve scholen, therapie enz. enz.

Maar los daarvan: als je hem goed leest lijkt het erop alsof mensen alleen kinderen mogen krijgen als ze zelf geen ACE's of niet teveel ACEs hebben meegemaakt, en anders pas na verplichte therapie (wat jaren kan duren).

Ook kan het zijn dat je niet automatisch je kindje mag opvoeden nadat je het hebt gekregen, dat ouderlijk gezag niet automatisch wordt toegekend, enz. enz...

Kritiek op de onderzoek naar ACEs is vooral dat, alweer, correlatie niets zegt over causaliteit, maar vooral ook dat er veel andere ervaringen niet worden meegenomen. Ook hier wordt uitsluitend gefocust op de ouders.

Er wordt gesteld: als een kind afwijkend gedrag vertoont, komt dat omdat bv. de ouders niet traumasensitief werken, omdat ze bv zelf niet in staat zijn om goed op te voeden vanwege hun verleden. Of omdat ze het kind zelf traumatiseren. Want immers; ACES komen voor in disfunctionele gezinnen...

Nou zijn we net een beetje van de PCF af, krijgen we dit weer. Nog veel enger...

mirreke

mirreke

29-08-2018 om 15:08

AnneJ

Er staat mij bij dat er een prof in Maastricht zat die zich erg had ingegraven in het fenomeen kindermishandeling (kan het zijn dat hij ook een partner had met een nare jeugd?) Er staat me bij dat hier op OO wel eens over is gesproken maar ik kan het zo snel niet vinden.

Wat hij dat? Of is dat weer een andere medewerker...?

AnneJ

AnneJ

29-08-2018 om 22:08 Topicstarter

Maastricht? Leiden!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rien_van_IJzendoorn

De hoogleraar, van het onderzoek van de steeds weer genoemde cijfers. Rien van Ijzendoorn, specialist op het gebied van kindermishandeling en hechtingsstoornissen.

Gedreven onderzoeker die in later jaren beticht werd een ware terreur uit te oefenen op medewerkers, samen met een paar van zijn (vrouwelijk) collega's.

Maar nu je het zegt, er staat me ook iets bij. Als ik er op kom zal ik het melden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Andries_van_Dantzig

De psychiater met een kampverleden die ook meegeholpen heeft om 'kindermishandeling' op de kaart te zetten.

AnneJ

AnneJ

30-08-2018 om 18:08 Topicstarter

Kan het niet vinden

Relaties met de universiteit van Maastricht hebben in elk geval ook drs. Sander van Arum, heeft hier ook weleens wat ingezonden onder een OOL artikel, professor Corine de Ruiter en professor Henry Otgaar, de laatsten ook bekend van kritische opmerkingen in het kinderbeschermingsverhaal.

AnneJ

AnneJ

30-08-2018 om 20:08 Topicstarter

Geen huis

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/230356/Gezin-met-vier-kinderen-op-straat-Er-komt-geen-einde-aan-de-nachtmerrie

"Linda is ten einde raad. Ze is vorig jaar gescheiden van haar man en kon in eerste instantie nog woonruimte vinden in een garage in Heiloo. Nu dat pand verkocht is, moet ze de verhuisdozen inpakken. "Het is moeilijk want je weet niet waar je het heen moet verhuizen. Zometeen sta ik met vier kindjes elke avond bij iemand anders op de stoep."

Daklozenopvang
En dat terwijl ze al maanden bezig is met de zoektocht naar een dak boven het hoofd. Zo staat ze ingeschreven bij verschillende woningbouwcorporaties en heeft ze zelfs moeten aankloppen bij de daklozenopvang. Maar tot nu toe heeft het niet geholpen. "Ik sta niet lang genoeg op de wachtlijst en voor een normale huurwoning kom ik niet in aanmerking omdat ik er het geld niet voor heb."

Linda maakt zich vooral zorgen om haar schoolgaande kinderen. Haar twee zoontjes zitten op een school voor speciaal onderwijs. Als er niet snel een woning gevonden wordt in de buurt kunnen ze maandag niet naar school. Het vervoer wordt namelijk geregeld vanuit Heiloo. "Ik vind dat heel erg. Ze hebben niet eens afscheid kunnen nemen van hun vriendjes."

Ach ja, bij Veilig Thuis is nog wel geld, laat ze die kinderen maar uithuisplaatsen want het lukt moeder niet om ze een thuis te geven. Kan moeder naar een tehuis voor onbehuisden. Want daar heb je liever geen kinderen bij.

Liever geld uitgeven aan de bodemloze put van de noodhulp, de instanties en de maatschappelijke opvang dan een gezin een fatsoenlijk dak boven hun hoofd geven.

We zullen zien hoe de gemeente, bij wie al die verantwoordelijkheden nu liggen, deze zaak gaat oplossen.
Gelukkig heeft moeder wel de media opgezocht.

AnneJ

AnneJ

30-08-2018 om 20:08 Topicstarter

SMECC en ACE: nieuw verdienmodel


https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=ZbS0exGTPl0

Vreemd gedrag komt door trauma's door de ouders.

Het lijkt me hoog tijd dat er nou eens publicaties komen hoe toxisch de zogenaamde jeugdbescherming in gezinnen werkt. En hoe traumatiserend en ziekmakend.

Hoeveel trauma kun je oplopen in de hulpverlening en het onderwijs? In de grotere samenleving, pesten, armoede, boetes, overheidsdwang.

Mijn kinderen hebben een vorm van autisme. Dat is erfelijk. Dat zie ik terug in de families van hun vader en van mij zelf.

Als je dat traumagericht gaat benaderen stort je mijn kinderen in de ellende. Onbegrepen, doorgeschoven in gezinnen en instellingen komen ze er totaal getraumatiseerd op hun 18e uit.

Gelukkig hebben wij nog mazzel. Zoon heeft net zijn bachelor gehaald en gaat door voor zijn master.
Dochter heeft een hele goede therapeut en gaat iets langzamer gezien haar medische conditie, maar we gaan rustig door.

Door het oog van de naald gekropen....

AnneJ

AnneJ

30-08-2018 om 20:08 Topicstarter

ACE: hoe scoort de leerkracht, de hulpverlener van je kind?

Ranada van Kralingen
‏@Ranada1967
5 u5 uur geleden

"Mijn dochter gaat maandag weer naar school. Ik neem deze vragenlijst mee. Ik wil weten hoe de leerkracht van mijn kind scoort op ACE, want ik laat mijn kind natuurlijk niet achter bij een getraumatiseerd persoon. "

http://celevt.nl/bereken-je-eigen-ace-score/

https://mindthebrain.blog/2017/11/15/stop-using-the-adverse-childhood-experiences-checklist-to-make-claims-about-trauma-causing-physical-and-mental-health-problems/amp/?__twitter_impression=true

0 antwoorden 0 retweets 0 vind-ik-leuks
Beantwoorden Retweeten

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

Ondertussen, gedwongen adoptie na kindermishandeling?

Via Roelie Post:

In deze publicatie
https://www.wodc.nl/binaries/jv0807-volledige-tekst_tcm28-77028.pdf

Staat op pagina 80, onder het kopje wachtlijsten:

'Wachtlijsten
Omdat de ‘vraag’ aanmerkelijk groter is dan het ‘aanbod’, bestaat er
een wachtlijst bij de adoptieprocedure. Dit roept onder meer vragen
op over de pleegzorg als alternatief voor interlandelijke adoptie en
over de kosten van adoptie voor (potentiële) adoptieouders.'

op pagina 82:

'Volgens de commissie is het uitdrukkelijk niet de taak van de over-
heid om een toeneming te faciliteren van het aantal kinderen dat
voor adoptie naar Nederland in aanmerking komt. Dat zou anders
zijn indien adoptie tot de kinderbeschermingsmaatregelen zou
horen, want dan zou adoptie uiteraard wel tot de overheidstaken
gerekend kunnen worden. Het lijkt daarentegen een goede optie om
enerzijds een tekort aan pleeggezinnen op te heffen en anderzijds
wachtende potentiële adoptieouders sneller een gezin te kunnen
laten vormen. Uit een inventarisatie blijkt dat er problemen bestaan
omtrent de wachtlijst in de pleegzorg (hier gaat het om kinderen die
op de wachtlijst staan). De problemen worden enerzijds veroorzaakt
door een regionaal ongelijke verdeling van het aantal beschikbare
pleegouders en anderzijds door de sterke toeneming van de vraag
naar pleegzorg (ook voor jonge kinderen) zonder dat de aanmelding
van nieuwe pleegouders daarmee gelijke tred houdt.
[...]
Om op de huidige knelpunten en op de
toekomstige ontwikkelingen in te spelen zal de overheid moeten
nagaan of potentiële adoptieouders gewonnen kunnen worden voor
de pleegzorg. Dit kan een oplossing bieden om het potentieel aan
pleegouders te versterken en de wachtlijst te verkleinen. Mogelijke
verdere stappen, waaronder het invoeren van zwakke adoptie voor
permanente, perspectief biedende pleegzorgplaatsingen, zouden in
dit licht eveneens onderzocht kunnen worden (zie ook de bijdrage
van V laardingerbroek elders in dit nummer).'

Gelukkig staat er op pagina 83 ook dit:

'Ten slotte blijft de wetenschap bestaan dat ook deze ‘oplossingen’
niet sluitend zijn en gevoelig blijven voor misbruik. Derhalve blijft
er een voorkeur bestaan om de terugkeer van kinderen naar hun
eigen ouder(s) mogelijk te maken, alleenstaande moeders een betere
status te geven, adopties in de landen van herkomst te stimuleren
en, zoals in Nederland al de tendens is, bij aspirant
‑adoptieouders
adoptieverlangens om te buigen naar pleegzorg. Daartoe zou, zoals
bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk het geval is, ook het groeien
naar één organisatie voor pleegzorg en adoptie een belangrijke
bijdrage kunnen leveren.'

Hoewel natuurlijk het laatste (een centrale organisatie voor pleegzorg en adoptie, met Engeland als voorbeeld) het ergste doen vermoeden. Juist in Engeland zijn er schrijnende verhalen over gedwongen adoptie na UHP kind, vaak al heel snel, en zonder enige vorm van verweer. Je mag dan niet alleen je kind niet meer opvoeden, maar je hele familieband is afgepakt...

Uit dezelfde publicatie, artikel van P. Vlaardingerbroek

'Alternatieven voor interlandelijke adoptie

Het lijkt mij gewenst om in ons land alleen adoptie toe te staan
indien de ouders van het kind onbekend zijn, zoals bij vondelingen
het geval is. In alle andere gevallen zal moeten worden gezocht
naar een alternatief voor de adoptie, dat zo dicht mogelijk komt te
liggen bij de adoptie maar zonder het doorknippen van de juridische
band tussen de ouders en het kind. We komen dan in de buurt van
(wettelijke) regelingen als de zwakke adoptie of een pleegzorgplus

variant (pleegzorg met bepaalde vastgelegde bevoegdheden voor de
pleegouders). Die laatste variant biedt een mijns inziens aantrek

kelijk alternatief voor de inlandse adoptie van Nederlandse kinde

ren. Een versterkt pleegouderschap voorkomt bijvoorbeeld dat het
kind door de ouders weer wordt weggehaald, maakt het mogelijk dat
bepaalde beslissingen door de pleegouders mogen worden genomen
(zoals een paspoort aanvragen, het doen wijzigen van de achter

naam van het kind in die van de pleegouders, toestemming voor een
medische behandeling geven, enzovoort).
[...]
In het voorgaande is gesignaleerd dat interlandelijke adoptie onder
grote druk staat door onder meer de grote vraag van wensouders
naar kinderen en het geringe aanbod van voor adoptie beschikbare
kinderen. Ook het instituut van de adoptie zelf staat onder druk door
de vergaande rechtsgevolgen ervan en de risico’s van interlandelijke
adoptie voor zowel het kind als de adoptieouders.
Er zal mijns inziens in de komende jaren een keuze moeten
worden gemaakt inzake de interlandelijke adoptie uit de volgende
alternatieven:
1.
doorgaan op de huidige voet en met de huidige regels;
2.
interlandelijke adoptie afschaffen;
3.
interlandelijke adoptiemogelijkheden verruimen;
4.
zoeken naar alternatieven voor interlandelijke adoptie.
Ad 1 – Doorgaan op de huidige voet en met de huidige regels
Dit betekent dat de wachtlijst onverminderd lang blijft, zo niet ver

der groeit, en de druk op de landen waar (nog) kinderen vandaan
komen voor adoptie groot blijft. Uiteraard is – indien men hiervoor
kiest – het noodzakelijk om de condities voor adoptie te optimalise

ren en misbruik zo veel mogelijk tegen te gaan. Uit de bedoeling van
het Haags Adoptieverdrag moet worden gelezen dat (interlandelijke)
adoptie als ultimum remedium moet worden gezien en dat altijd de
voorkeur moet worden gegeven aan de opvoeding in het eigen gezin.
Als dat om welke reden dan ook niet mogelijk is, moet het kind bij
voorbaat worden geplaatst in de eigen familie, [...]'

Het laatste artikel beschrijft wat meer waarom gedwongen adoptie (dat woord wordt overigens niet genoemd, maar is wel van toepassing) eigenlijk in Nederland niet mag en kan (vanwege allerlei (internationale) verdragen en wetten), maar begint al wel voorzichtig over zwakke adoptie ...

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

Oh, nog even

deze publicatie is van 2009.

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

De pvda moedigt dit aan (2014)

en wel hier:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31839-362.html

31 839 Jeugdzorg
Nr. 362 MOTIE VAN HET LID YPMA

Voorgesteld 17 april 2014

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat sommige uit huis geplaatste kinderen die bij pleeggezinnen wonen niet meer terug zullen gaan naar hun biologische ouders;

constaterende dat veel pleeggezinnen en pleegkinderen elk jaar in onzekerheid verkeren wanneer hun machtiging door de rechter verlengd moet worden;

overwegende dat deze onzekerheid bij pleegkinderen van wie vaststaat dat ze niet meer terug kunnen naar hun biologische ouders, doorbroken moet worden;

overwegende dat binnenlandse adoptie door pleegouders versoepeld moet worden;

verzoekt de regering, binnenlandse adoptie in te brengen bij de staatscommissie personen- en familierecht, en binnenlandse adoptie toe te voegen aan hun opdracht teneinde te bezien of binnenlandse adoptie mogelijk kan worden gemaakt in verband met problemen in de opvoeding in relatie tot het afstammingsrecht,

en gaat over tot de orde van de dag.

Ypma

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

En dan nu de staatscommissie Herijking Ouderschap

Deze commissie is eind 2016 gekomen met een lijvig rapport van zon 650 pagina's.
Dat staat hier:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2016/12/07/rapport-van-de-staatsommissie-herijking-ouderschap-kind-en-ouders-in-de-21ste-eeuw

Pagina 435/436:
Eenvoudige adoptie
De Staatscommissie adviseert om ook in Nederland, naast de reeds
bestaande volle of sterke adoptie, een vorm van eenvoudige adoptie
in te voeren, inhoudend dat wél een familierechtelijke betrekking met
de adoptant wordt gevestigd, maar dat deze niet in de plaats komt van
een reeds bestaande familierechtelijke betrekking. Aan het door adoptie
ontstane ouderschap zijn dezelfde rechtsgevolgen verbonden als
aan juridisch ouderschap dat op andere wijze ontstaat. De belangrijkste
rechtsgevolgen van juridisch ouderschap liggen op het terrein van erfrecht,
alimentatierecht, nationaliteitsrecht, gezagsrecht en naamrecht.
Een eenvoudige adoptie zou met zich dienen te brengen dat ouders en
kinderen elkaars wettelijke erfgenamen zijn. Voorts behoort het kind,
zo dit de Nederlandse nationaliteit niet reeds heeft, de Nederlandse
nationaliteit te verkrijgen als de adoptieouder deze nationaliteit heeft.
Alle juridische ouders zijn en blijven, in overeenstemming met de huidige
regelingen, onderhoudsplichtig jegens het kind totdat het de leeftijd van
eenentwintig jaar heeft bereikt, en nadien in geval van behoeftigheid van
het kind. Voor het antwoord op de vraag of het kind onderhoudsplichtig
is jegens de ouders in geval van behoeftigheid, wordt verwezen naar hetgeen
de Staatscommissie hierover opmerkt in par. 11.5. Tot slot adviseert
de Staatscommissie om de wetgeving zodanig in te richten dat de rechter
bepaalt wie met het gezag over het eenvoudig geadopteerde kind belast
zullen zijn of blijven, overeenkomstig hetgeen hierover wordt opgemerkt
in par. 11.3.3.
Voor een kind heeft de eenvoudige adoptie het voordeel dat zijn feitelijke
situatie optimaal wordt beschermd door het vestigen van een familierechtelijke
betrekking met de persoon of personen die hem daadwerkelijk
verzorgen en opvoeden, terwijl het in juridische zin niet of niet
volledig afscheid hoeft te nemen van zijn oorspronkelijke ouder(s) en
verdere familie. Of de eenvoudige adoptie in een voorkomend geval een
betere optie is dan de volle adoptie, hangt af van de specifieke omstandigheden
van het geval. De Staatscommissie gaat er daarbij van uit dat
de eenvoudige adoptie in elk geval de voorkeur geniet als de oorspronkelijke
juridische ouder(s) en/of verdere familie nog enige rol van betekenis
spelen in het leven van het kind. Het kan zijn dat het kind nog contact
met hen heeft of dat een oorspronkelijke ouder weliswaar is overleden,
maar door het kind nog wel degelijk wordt ervaren als de ouder.'

Op pagina: 437

' Positie oorspronkelijke ouders
Omdat de huidige volle adoptie een vergaande maatregel is, is wettelijk
bepaald dat een kind in de regel alleen kan worden geadopteerd als
de oorspronkelijke ouder het verzoek niet tegenspreekt, met andere
woorden: dat hij hiertegen geen bezwaar heeft. Aan eventuele tegenspraak
kan de rechter alleen op in de wet beschreven specifieke gronden
voorbijgaan. Kort gezegd komen die gronden erop neer dat het kind niet
of nauwelijks in gezinsverband met die ouder heeft samengeleefd, dat
de ouder het gezag over het kind heeft misbruikt of de verzorging en opvoeding
van het kind op grove wijze heeft verwaarloosd of dat die ouder
onherroepelijk is veroordeeld wegens bepaalde ernstige misdrijven die
hij heeft gepleegd met of jegens het kind.
De Staatscommissie adviseert om de regeling van eenvoudige adoptie
zodanig in te richten dat voor een eenvoudige adoptie in beginsel overeenstemming
van alle betrokkenen is vereist. Alleen in pleegzorgsituaties
zou niet in alle gevallen doorslaggevend moeten zijn wat de wensen
daaromtrent van de oorspronkelijke ouder of ouders zijn. Het belang
dat het kind heeft bij het formaliseren van de relatie die hij met zijn
feitelijke verzorgers en opvoeders heeft, dient dan te kunnen prevaleren
boven het eventuele belang dat een oorspronkelijke ouder heeft bij het
tegenhouden daarvan. Wel meent de Staatscommissie dat enige terughoudendheid
is geboden voordat zo’n feitelijke verzorgingsrelatie kan
worden geformaliseerd. Vast dient te staan dat sprake is van een stabiele
situatie, die zich laat aanzien als zijnde bestendig voor de toekomst.
De Staatscommissie adviseert daarom om voor het uitspreken van een
eenvoudige adoptie bij tegenspraak van de oorspronkelijke ouders
een verzorgingstermijn van ten minste drie jaar te vereisen. In andere
gevallen dient, evenals bij de volle adoptie, een verzorgingstermijn van
ten minste één jaar te worden vereist. De oorspronkelijke ouder behoudt
immers zijn juridische status.'

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

Sorry voor de rare bladspiegel

Ik zie nu pas dat er allemaal harde returns in zitten.

Maar goed: het is al moeilijk om maatregelen teruggedraaid te krijgen, ook/zelfs als de rechter dit beveelt, ook als er geen sprake blijkt te zijn van kindermishandeling.

Ik voorzie dat het voor ouders nog moeilijk wordt om hun kinderen terug te krijgen, en dat pleegouders nog meer rechten krijgen, zodat je gewoon je kind kunt kwijtraken via adoptie.

Ik vraag me daarbij ook af hoe dat zit met de pleegzorgvergoeding. Blijven mensen die krijgen ook na een zwakke adoptie?

En waarom nou toch die pleegzorgvergoeding niet aan de echte ouders geven? Dat zal zoveel mensen helpen. financiele problemen zijn vaak de basis van andere problemen. Wil je mensen echt helpen hun kinderen te kunnen opvoeden, begin dan ook eens met echte hulp, ipv met dreigen...

mirreke

mirreke

31-08-2018 om 14:08

corine de ruiter (forensisch psycholoog)

Van haar vond ik laatst een interview. uit 2010.

De situatie is niets veranderd.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/-jeugdzorg-word-eens-volwassen-~bb21b4b5/

AnneJ

AnneJ

31-08-2018 om 15:08 Topicstarter

Dat is de keerzijde

Je wil het goed regelen voor kinderen en zorgen dat ze een rustige kindertijd krijgen zonodig met pleegouders en ouders.
De keerzijde van nieuwe vormen van adoptie is dan dat het een aanzuigende werking heeft.
Ik vraag me ook af of pleegzorg wel geschikt is voor adoptie. Je krijgt te maken met kinderen die getraumatiseerd worden door de UHP wat de reden ook is en daar is geen deskundigheid om ze daarbij te helpen.

https://www.bol.com/nl/p/kinderen-die-niet-konden-blijven/1001004010981302/

Pleegzorg omvormen tot adoptief gezin is en dat is adoptie plus. Je weet al wat prof Hoksbergen daar inmiddels van vind.

Inderdaad. Kinderen horen bij hun ouders en veel meer inzet moet getoond worden om ze bij elkaar te houden.
En armoede moet je bestrijden.

Ik denk ook aan medewerkers die dit werk doen. Dan doemen ook wel gelijk de situaties op waarin eindeloos gemodderd wordt met een gezin dat het aan alle kanten niet red.
Maar dat is ook een werkelijkheid. Die bestaat naast de gezinnen die met meer inzet bij elkaar kunnen blijven.

Zoals die moeder met kinderen die vandaag uitgezet wordt. Die heeft een huis nodig, geen instanties over de vloer.

Nou kan de overheid niet alles oplossen maar je krijgt wel het idee dat de financiele middelen beter ingezet kunnen worden. Niet voor de meldingsindustrie maar voor echte hands on assistentie van gezinnen.

Adoptie die geen adoptie mag heten

Dus als ik het goed begrijpt erkent dat document dat er bij adoptie een grote inbalans is tussen vraag en aanbod en dat het juist daardoor gevoelig is voor misbruik.

En de oplossing is dat de overheid meer aanbod moet gaan creëren? Oh, en we moeten het dan geen adoptie meer noemen maar "kinderbeschermingsmaatregel" anders zijn we in strijd dat internationale mensenrechtenverdragen.

Als de grote vraag naar invoor leidt tot misstanden (uitsterven olifanten), gaan we dan walrussen afschieten om in de vraag te voorzien? Natuurlijk niet. Waarom met kinderen dan wel?

Die uit huis geplaatste kinderen die bij pleeggezinnen wonen die niet meer terug zullen gaan naar hun biologische ouders, dat zijn kinderen zoals het jongetje Yunus.
De ouders van Yunus kregen hun andere kinderen terug, maar niet Yunus. Waarom Yunus niet? Omdat die andere kinderen echte PLEEGouders hadden: mensen die de band van het kind met zijn biologische ouders niet zien als bedreiging voor zichzelf, mensen die de ouders niet zwartmaken, menen die de pleegkinderen niet in een loyaliteitsconflict met hun ouders brengen. Maar Yunus kreeg geen echte pleegouders, hij kreeg twee mensen wiens kinderwens veel en veel te vurig was, mensen die de pleegzorg in "geduwd" waren door een te laag aanbod van adoptiekinderen.

We moeten absoluut geen aspirant-adoptie-ouders de pleegzorg in duwen.

AnneJ

AnneJ

31-08-2018 om 15:08 Topicstarter

Goed argument Syboor

Mijn ouders hebben ook pleegkinderen gehad maar ze betrokken er direct de hele familie van het kind bij. Die zaten op zondagochtend pontificaal bij ons op de koffie en mijn moeder ging wekelijks met een kind naar haar ernstig zieke moeder in het verpleeghuis.
Mijn vader ging met mij op zoek naar een kind dat zich isoleerde nadat het volwassen was. Ondertussen had hij contact met een tante en ging daar naar de begrafenis ook als het kind niet ging.

Pleegouders die eigenlijk voor adoptie gaan hebben te sterke motieven om een kind te isoleren van de eigen ouders.

AnneJ

AnneJ

31-08-2018 om 15:08 Topicstarter

2-0 achter door de beschuldiging

En zeker als het onder het mom van kinderbescherming gaat. Dan zijn de ouders eerst, op vaak subjectieve wijze, ongeschikt verklaard en staan met 2-0 achter bij het adoptiegezin.

Er ontstaat al snel een strijd tussen ouders en pleegouders.

AnneJ

AnneJ

31-08-2018 om 15:08 Topicstarter

Yunus

Overigens waren de broertjes van Yunus bij het zelfde stel geplaatst. Maar omdat deze ouder waren, en bovendien werden ze ook nog een periode door de eigen ouders meegenomen naar Turkije uit bescherming, besloot de rechter tot onmiddelijke terugplaatsing.
Yunus had al 2,5 jaar in het pleeggezin doorgebracht. Op valse gronden want er werd door jeugdzorg ontlastend bewijs achtergehouden. En door de strijd die jeugdzorg met de ouders voerde wensten die niet meer mee te werken aan het quasi 'onderzoek' dat jeugdzorg voor terugplaatsing vereiste.

mirreke

mirreke

02-09-2018 om 16:09

Precies, dit is een heel slecht idee

Er zal nog minder animo zijn om een kind terug naar huis te krijgen. En nog meer redenen om ouders ongeschikt te verklaren.

Er komen alleen maar meer perverse prikkels bij. Hier zit vast een lobby achter, dus ik maak me ernstig zorgen. Ik vermoed dat deze ontwikkeling allang beklonken is. Vanaf minimaal 2010 zijn ze hier al mee bezig.

Ik weet nog dat ik ooit wel eens over gevallen las in Engeland, waar dit schering en inslag is, en dan blij was dat dit niet in Nederland zo geregeld was...

Ik weet ook dat het in Duitsland zo is. Daar kun je idd vanuit pleegzorg adopteren. Veel kinderen en babies van verslaafden worden zo geadopteerd.

AnneJ

AnneJ

04-09-2018 om 01:09 Topicstarter

Ga voor deskundigheid

https://www.trouw.nl/opinie/wachtlijsten-in-de-ggz-wegwerken-laat-een-psychiater-de-intake-doen~af57727e/

Emeritus neuroloog (hoogleraar) Rien Vermeulen geeft de kortste weg aan naar deskundige hulp.
Het is er natuurlijk nog wel een van de oude stempel die geleerd heeft goed te observeren en al zijn zintuigen te gebruiken in het contact met een patient.

"Achteraf vond ik vele verwijzingen naar de ggz ongericht en onnodig. De gestelde diagnose bleek onwaarschijnlijk en er waren therapieën voorgeschreven die ik niet in de ggz-richtlijnen kon vinden. Psychiaters met wie ik samenwerkte kenden ze ook niet. Verwijzingen naar een multidisciplinair team waren vaak onnodig omdat in een kort gesprek al duidelijk had kunnen zijn wat er gaande was. Een eenvoudig advies had volstaan."

"Tijdens de intake-procedures zochten ggz-instellingen vooral naar traumatische gebeurtenissen of moeizame gezinsrelaties in de voorgeschiedenis. Als die er waren richtten ze daarop de therapie. De relevantie daarvan voor de symptomen waarmee de patiënt kwam, was mij niet duidelijk. Die symptomen kregen te weinig aandacht."

Zet dat eens af tegen de huidige route van buurvrouw-wijkteam-oka's-POH-jeugdzorg-2elijns GGZ-3e lijns GGZ. En allemaal vergaderen. Met weinig aandacht voor de lichamelijke kant van de zaak.

AnneJ

AnneJ

05-09-2018 om 01:09 Topicstarter

Diep door het stof......

https://www.change.org/p/please-reunite-suspected-autistic-child-with-his-expat-parents-near-amsterdam

De ouders van 5jarige Martin, in februari abrupt weggehaald bij zijn ouders, die hem ook helemaal niet meer hebben gezien sinds die dag, expats die terug willen naar Australie nu hun werk hier op gaat houden.

Ze hebben hun activistische, aanklagende, teksten met updates van het net gehaald.

Diep door het stof zijn ze nu aan het smeken. Ze hebben zelfs een bos bloemen met dankbaarheid gestuurd naar de ontvoerders.
Ze willen hem zelfs weer thuis onder toezicht.

"So although we would of course have preferred Martin's diagnosis and treatment to have been carried out at our home, we can also understand why Dutch social services took Martin from our home as a "precaution". Detailed dossier records sent to us show their staff having been doing their best to care for Martin and we greatly appreciate that and have sent them flowers as a "thank you".

Nog steeds is de uitgang niet in zicht. Een Amsterdams drama.

Het jongetje met autisme, hoe zal het daarmee gaan? Dit was mijn grootste nachtmerrie. Dat mijn kinderen, met autisme, in een vreemde omgeving met vreemde mensen zouden verdwijnen in hun angst.

Geen kruid tegen gewassen.

Tamar

Tamar

05-09-2018 om 13:09

Wat ik dus zo vreemd vind:

Howick en Lili kunnen in Armenië kennelijk prima behandeld worden voor hun trauma (dat wij ze bezorgd hebben), maar dit jongetje in Australië niet? Hij zal ook geen permanente verblijfsvergunning hier hebben, dus hoe werkt dat dan? Wordt dat even snel geregeld voor hem??

Echt zo raar allemaal. En naar.

mirreke

mirreke

06-09-2018 om 12:09

Verschrikkelijk

dat smekende... bah, dat je tot zoiets gereduceerd wordt...
Arme ouders, arm kind.

Er stond laatst een filmpje ergens over een kindje dat door de Amerikaanse overheid bij zijn ouders was weggehaald. Wel wat jonger. De hereniging met zijn moeder werd gefilmd. Hartverscheurend...

Dit kind wordt iets dergelijks aangedaan. Dit is echt institutionele kindermishandeling. Totaal overbodig om een kind weg te halen. Zelfs al zouden er zorgen zijn, dan is het nog niet nodig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.