Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Brief van ouders online over de nieuwe ontwikkelingen rond de zorg voor jeugd-- lees even mee! | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Justine Pardoen (Ouders Online)

Justine Pardoen (Ouders Online)

14-04-2013 om 22:04

Brief van ouders online over de nieuwe ontwikkelingen rond de zorg voor jeugd-- lees even mee!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fred de Velde

Fred de Velde

16-04-2013 om 23:04

Ik sluit me aan bij kiki en jeltje en tijgeroog

Bij deze.

Fred de Velde

Fred de Velde

Mooi verwoord.

"Kijk dan! Kijk dan! We kijken. Kijk eens terug. "

Mooi verwoord. Het is mij ook al zovaak overkomen.

Hoevaak je ook zegt dat je de fouten van Jeugdzorg erkent en zegt dat er heus verbeterpunten zijn, er wordt niet geluisterd en je wordt idd voor dom en harteloos uit gemaakt.

Margriet*

Margriet*

Emine

Wil je dat echt maar dan ook echt, horen? Of gebruik je dat als munitie om verder te blijven schieten (in een groot diep gat)...

Annej

Wat doe je nou? Je verdubbelt de 'problematische groep' (niet 5%, maar 10%), waarvan de helft dan ook nog niet de goede behandeling krijgt, dus die zullen dan toch nog opgespoord moeten worden.
Waarom doe je dat?

Tsjor

Emine

Waarom stel je die vraag aan Mea en Margriet? Ik vind het niet nu juist de plek om die aan andere ouders te stellen.
Even terug naar die nieuwe jeugdwet: wat zouden we willen kunnen verwachten van de gemeentes?

tsjor

Tsjor

Het is een constatering van de WHO, niet van mij. Het gaat natuurlijk niet om opsporing, het gaat om deskundigheid en hulp. Bewustzijn en vergroten van de kennis daarover bij ouders, kinderen en omstanders.
Mijn kinderen hoefden niet opgespoord. Ik wist gewoon niet wat het was en niemand die ik het vroeg had ook maar enig idee, dat zou beter moeten kunnen. En daar werken natuurlijk ook de ouderorganisaties aan als Balans en NVA.

Andere cijfers

Kiki, er zijn ook andere cijfers, bijvoorbeeld van het SWOV: 'Er vallen in Nederland jaarlijks ongeveer 35 verkeersdoden onder kinderen van 0-14 jaar.'
De kinderen van 14-18 kan ik uit dit document niet achterhalen, want dat gaat samen op de grote hoop van 15+'.
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Kinderen.pdf

En als de gemeentes nu meer verantwoordelijk worden voor kinderen, dan hoop ik dat ze ook dit soort dingen bekijken en de verkeersveiligheid voor kinderen vergroten, zodat kinderen ook in dit soort aspecten meer veiligheid krijgen.

Nogmaals, ik ben vóór een bestuurlijke scheiding tussen vrijwillige hulpverlening en gedwongen hulpverlening, zodat niet alles door elkaar gaat lopen, en de zwaarste steen (die van de jeugdbescherming) niet alles plat drukt.

Ik droom van een gemeente, waar bibliotheken, sportclubs, theater en muziekschool, al die dingen die subsidie nodig hebben om te bestaan, waar die ook kinderopvang mogen doen, zodat kinderen na school niet van hot naar her hoeven te worden gereden (want anders, zie boven), maar bij de voetbalclub zowel kunnen uitrusten als kunnen trainen als hun huiswerk kunnen maken, of vioolles krijgen en in een ensemble kunnen spelen, of toneel mogen spelen of boeken mogen lezen, en dan ook nog eens toegankelijk voor elk kind, zodat je niet het verschil zit of een kind daar is omdat de ouders werken, of omdat het thuis te zwaar is, of dat de gemeente de plaats subsidieert omdat de ouders geen geld hebben.
Ik droom van een gemeente waar je vrij en anoniem veilig vragen kunt stellen en kunt vertellen dat het even beroerd gaat thuis, waar iemand (op hbo-niveau) advies kan geven, waar je zelf verder mee kunt. Ik droom van een soort huisarts (univeristair geschoold) die eerst aanspreekpunt is, waar alle verdere onderzoeken bij samen komen, als het echt veel moeilijker is, waar vandaan scholen, sportclubs etc. kunnen worden aangestuurd.

Nou ja, zo heb ik nog wat dromen.

Tsjor

klant

klant

17-04-2013 om 07:04

Er begint van alles door elkaar te lopen

Justine heeft hier een brief gepresenteerd. Die brief is een antwoord op de vraag wat er wenselijk is voor de toekomst bij de transitie. Als daar dan in gevraagd wordt om betere jeugdzorg, komt Margriet direct furieus met de beschuldiging dat Justine zich wel zal baseren op verontwaardigde draadjes hier. Margriet vraagt niet waar Justine zich op baseert, nee ze legt er alvast een constatering in. En vanaf daar ontspoort zo'n draad dan weer een beetje.
Even voor de goede orde: zeggen dat bureau jeugdzorg nu tekort schiet, wil niet zeggen dat je vindt dat mishandeling moet kunnen. Vragen om doodgewone grondrechten voor ouders, staat niet gelijk aan jeugdzorg bashen. Vragen aan de beslissers om mensen in persoon te zien, in alle andere takken van zorg heel normaal, is geen onbeschofte beschuldiging.
Wat ik ook niet begrijp, is dat er zo weinig waardering en respect is voor de rechtsstaat hier. Ik heb erbij gestaan: de kinderrechter doet een uitspraak, de HBO-gezinsvoogd zegt: ja, maar die hoeven wij niet uit te voeren. En de rechter kan het dak op, het wordt inderdaad niet uitgevoerd. Dat is in zulke gevallen geen foutje en een kwestie van fouten komen overal voor. Het is echt een ernstige weeffout in het systeem.
Waarom mag dat nou toch niet worden gezegd? Waarom beweeg je je dan volgens een aantal hier, gelijk op het niveau van Dark Horse?

Door elkaar

Wat vooral door elkaar loopt is dat de reacties en voorbeelden met name uit ervaringen met de gedwongen hulpverlening komen, terwijl de gemeentes starten met de vrijwillige hulpverlening, hulpverlening aan kinderen met een beperking, de psychiatrische hulpverlening die nu nog deels in de AWBZ zit (een ander deel verhuist naar de zorgverzekeraars, als ik het goed heb, maar eerlijk gezegd kan ik ook niet alles volgen).

In de brief is het voorbeeld van kinderen met een psychiatrische problematiek een helder voorbeeld: kan een kind nog wel op zorg rekenen, of wordt dat per kind per gemeente maar afhangen van hoe de politieke constellatie van dat moment is. Er komt een voorzieningenplicht, maar geen recht op zorg.

Het stuk over waarheidsvinding is weer typisch een probleem van de gedwongen hulpverlening. Jouw voorbeeld van de rechter ook.

Op termijn zou die gedwongen hulpverlening ook naar de gemeentes moeten gaan, maar dat is nog gefaseerd en wat mij betreft zou dat niet door mogen gaan. Ik zou liever zien dat het voor de gemeente budgettair gezien een financieel nadeel wordt als kinderen worden doorverwezen naar AMK/raad. In situaties waarin het echt nodig is zal iedereen dat financiële nadeel voor lief nemen. Maar een duidelijke caesuur met financieel nadeel voor de gemeente werpt in elk geval een drempel op voor een al te gemakkelijke overgang van vrijwillige naar gedwongen hulpverlening.

Anders bestaat het risico da we vervallen van recht op zorg naar afdwingbare plicht tot consumeren van bepaalde zorg die we niet eens willen.

Daar staat tegenover dat er wel een geweldige zorgconsumptie is ontstaan rondom kinderen, door van alles en nog wat aangedreven, o.a. door onderwijs, dat moet aantonen waarom een kind niet op een bepaald niveau mee kan komen. Maar ook door de PGB-budgetten voor zorg waar mensen 'recht' op hebben. De explosie aan kosten binnen de AWBZ worden meer bepaald door de zorg aan kinderen dan door de ouderen.

Dus inderdaad, wat Justine al zegt: ouders willen niet méér geld. De provincies hebben de afgelopen jaren een mega-inspanning geleverd en heel veel geld, steeds meer geld geïnvesteerd in jeugdzorg en uiteindelijk is het kwalitatief niet goed genoeg, is de honger nog niet verzadigd en worden kinderen niet beter geholpen. Dan maar eens kijken war er met minder kan, want meer-meer-meer heeft niet gewerkt. Alhoewel ik tegelijk moet zeggen dat ik groot respect heb voor de gemeentes die alle budgettaire problemen van de overheid waar het de mensen zelf raakt over hun hegje gegooid krijgen en met een fikse korting maar moeten zien hoe ze het doen.

Tsjor

Tsjor

Stenna

Stenna

17-04-2013 om 18:04

Oudervertegenwoordiging is ook onmogelijk, maar toch

Het is natuurlijk ook onmogelijk om alle ouders te vertegenwoordigen, of zelfs maar alle OO ouders. Om dat dit een enorm heterogene groep is. Ouderbelangenorganisaties die zich op een specifieke groep richten, zoals Balans, kunnen dat wel, daar is in elk geval een gemeenschappelijk belang. Desondanks lijkt het me een goede zaak dat er uberhaupt een keer een ouderorganisatie of ouderplatform meepraat over jeugdzorg. Juist door dat gebrek aan vertegenwoordiging zijn ouders er tot nog toe misschien wel buiten gebleven. En dan heb ik persoonlijk liever Justine dan dat Darkhorse. Ik heb er wel vertrouwen in dat zij het wat gematigder en redelijker zal verwoorden dan die organisatie en tegelijk toch duidelijk zal maken dat er ook tegengeluiden opklinken vanuit enkele groepen ouders. Zonder die hetzerige, veroordelende toon die (ook ik vind dat) inderdaad hier van sommigen afkomt.

Ja margriet

Ik wil inderdaad horen hoe jij denkt dat er verbetering moet komen. Jammer dat je mijn vraag beantwoord zoals je hem beantwoord: schieten op de ander, zonder zelf een inhoudelijk antwoord te geven.

Wat ik mis

Wat ik mis in de discussies over jeugdzorg is het belang van de mishandelde kinderen. Klant heeft natuurlijk gelijk als hij / zij zegt dat kritisch zijn over het functioneren van jeugdzorg niet betekent dat je voor kindermishandeling bent (net zo goed dat aandacht vragen voor het lot van mishandelde kinderen en daarmee samenhangend het bestaan van (een vorm van) jeugdzorg noodzakelijk vinden, betekent dat je onverschillig staat ten opzichte van de slechte kanten van jeugdzorg en de nare ervaringen van sommige ouders). Het is nu eenmaal een gegeven dat de rechten van ouders soms botsen met de rechten van hun kinderen. Dan moet je volgens mij voor de belangen van de kinderen kiezen. En daarover vind ik in de brief niets terug, en dat vind ik jammer. Jeugdzorg is niet in het leven geroepen om een stel criminelen die graag geld binnenhalen en kindertjes roven te faciliteren. (= een reactie op de bijdrage van Richard). Jeugdzorg bestaat omdat er in Nederland iedere dag kinderen ernstig mishandeld worden en in rechten worden aangetast, door hun eigen ouders nog wel. Volgens mij moet je die kant ook noemen (want gezien wordt die natuurlijk wel)anders is een discussie over de rechten van ouders volgens mij te eenzijdig, want die rechten houden natuurlijk wel ergens op.

mirreke

mirreke

17-04-2013 om 21:04

Ondertussen zijn nederlandse kinderen

Weer het gelukkigst, aldus een zeer recent onderzoek van unicef.

Ik moet nog steeds geloofwaardige en Nederlandse cijfers zien over al die vreselijke aantallen mishandelde Nederlandse kinderen.

En iemand hierboven maakt de tegenstelling tussen rechten van kinderen en rechten van ouders. Ik denk dat je moet praten in termen van rechten van gezinnen. Als er problemen zijn moet het gezin geholpen worden. Geen gezin uit elkaar getrokken.

mirjam

Emine

Wil je het horen van mensen die blijkbaar en wellicht werkzaam zijn in jeugdzorgkringen? Of wil je ht hiet op deze plek horen van ouders?
Of nog mooier, wellicht wil je zelf een bijdrage leveren: hoe zou er volgens jou een verbetering kunnen worden doorgevoerd?

Is het bijvoorbeeld volgens jou een verbetering dat het naar de gemeente gaat?
Is het een verbetering dat awbz-achtige zorg naar de gemeente gaat?
Wat kan de gemeente doen om het beter te maken, beter dan nu?

Tsjor

Siobo

http://www.ack.vu.nl/htmls/symposia/2005/31-05-2005/Presentaties/Afscheidsrede.pdf
De afscheidsrede van professor Baartman over Kindermishandeling. Dat er kinderen mishandeld worden staat los van het feit dat je de rechten van ouders en kinderen dient te respecteren en dat je heldere uitgangspunten en dwingende redenen moet hebben om ouders hun rechten af te nemen. Daar mankeert het aan. Bij gebrek aan echte mishandelde kindertjes worden alle ouders en met name hulpvragende ouders doelwit van misplaatste beschermingsacties en omdat die echt mishandelde kindertjes maar zo mondjesmaat gevonden worden worden de zoekacties steeds opdringeriger totdat ze meer schade aanrichten dan dat er kindertjes gered worden.
De meest vreemde maneuvres worden uitgehaald om ouders en kinderen in een mishandelingskader te zetten.
Zie het 2e deel van Klokhuis, de inmiddels bekende AMC-arts die uitlegt dat kinderen die met blauwe schenen komen gewoon gespeeld hebben maar dat kinderen die blauwe plekken op de weke delen hebben, buik en wangen, ondervraagd dienen te worden of er mishandeling speelt.
Dat onderscheid is vals. Een step in de buik of een schuiver van de bank zijn afdoende verklaringen daarvoor. De 'bijvangst' is dan ook veel te groot en het hele onderzoekstraject criminaliseert ouders en zorgt voor ellendige toestanden waar gezinnen slechter uitkomen in alle opzichten. Laten we het daar maar even niet over hebben.
Ouders en kinderen hebben rechten en als je die schendt moet je daar duivels goede redenen voor hebben en geen subjectieve meningen.

Siobo

Als een kind mishandeld wordt door ouders kan er een spoedUHP worden aangevraagd, kind wordt dan uit huis geplaatst, komt in een crisispleeggezin of cirsisopvang en gaat daarna door naar andere opvangadressen.
Dat bestaat al en dat blijft bestaan, voor zover ik weet.
Als een kind binnen de jeugdzorg (pleeggezin of opvang) wordt mishandeld kun je niets.

Tsjor

Regeltjes

Ook beschrijft professor Baartman dat de regeltjes misbruik in stand houden. Moordende pleegouders krijgen kinderen terug en evident mishandelende ouders -die van Savanna- worden niet gestopt en de kinderen niet gered.
Laten we het daar maar niet over hebben.

Mirjam en annej

In de gezinnen waar hulp ervoor kan zorgen dat kinderen veilig bij hun ouders kunnen opgroeien, moet hulp geboden worden, wie is het daar nu mee oneens???

Ik ontken niet dat er zaken bij jeugdzorg en met name het jeugdrecht beter moeten. Die kant zie ik. Jammer dat een andere kant (deels) ontkend wordt, zo kan je volgens mij de discussie dus niet voeren en dat ga ik ook niet doen. En waarom worden kinderen die mishandeld worden opeens met 'kindertjes' aangeduid?

Ik vind er trouwens op zich niets mis mee dat artsen alert zijn op mishandeling en in geval van twijfel verder kijken. En dan nog: delen jullie de standpunten van Richard? Of zijn die ook voor jullie te extreem?

Tsjor

Ja dat is afschuwelijk. Ik vind dat ze wel wat meer haast mogen maken met de aanbevelingen van Samson.

Beschuldigde ouders

Ouders die reageren op de grootste schrik van je leven: voor kindermishandelaar uitgemaakt worden terwijl je met een hulpvraag (naief?) je tot de hulpverlening of instanties wend, die ouders zijn voor mij niet snel te extreem. En ik doe zeker niet mee aan het bashen van ouders die zich daar terecht over beklagen.
Hoe krom het soms ook eruit komt. Waarom zou je dat willen? Daar gaat het toch niet om?
Het gaat er om dat je met je kinderen veilig bent op school en bij de hulpverlening en dat je niet verraden wordt en in het diepe gegooid, het gevecht moet aangaan met de 'hulpverlening' omdat het justitie blijkt te zijn en ouders geminacht worden en als potentiele kindermishandelaars behandeld. Wat hebben je kinderen daar nou aan?

Bovendien

Wat hebben mishandelde kindertjes daaraan? Wat is er eigenlijk voor hulp voor kinderen die mishandeld worden? Heel andere discussie maar daar zou het om moeten gaan.

Waarom

Moet de zorg voor ouders en kinderen in 1 adem genoemd worden met kindermishandeling?

Stenna

Stenna

17-04-2013 om 23:04

Harde cijfers

Ben het wel eens met Mirreke (als harde statistieken liefhebber) dat ik nog nooit betrouwbare cijfers heb gezien van het aantal mishandelde kinderen in NL. Er wordt enorm mee gegoocheld met willekeurige extrapolaties van het aantal gemelde gevallen naar het aantal verborgen gevallen. Zwakke basis voor een generieke houding van achterdocht naar ouders.

Cijfers

Zie de laatste link van Annej: de prof die zij aanhaalt noemt cijfers.

Cijfers

http://sargasso.nl/de-marketing-van-kindermishandeling/
Niet alleen met het vermoedelijke cijfer van mishandelde kinderen maar ook met de cijfers van terecht gemelde gevallen van kindermishandeling wordt iedereen een rad voor ogen gedraaid.
Niet alleen is het vaag wat er allemaal wel niet onder 'verwaarlozing' wordt verstaan, de echt fysieke gevallen zijn een paar procent van het aantal gemeldde gevallen. Maar ook weet je, door onheldere criteria en subjectieve beoordelingen niet wat er van waar is en wat verzonnen en geconstrueerd.
En al die ouders mogen door de schadelijke molen van de kindermishandelingsprocedures. Daarna weet je het wel en ben je voorgoed genezen van de goede bedoelingen van de overheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.