Jongvolwassen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Studentenmoeder
14-10-2019 om 17:10
Alcohol en studeren
Mijn zoon is 19, eerstejaars student , op kamers 150 km verderop, en lid geworden van een studentenvereniging. Ik maak me zorgen om zijn alcoholgebruik.
Hij is begonnen met alcohol met 16 jaar, toen nog sporadisch een biertje, en vanaf 17 1 -2 keer per maand, ik denk een biertje of 4-5, vanaf zijn 18e bijna ieder weekend wel 1 x, en dan een biertje of 8-10, met uitzonderingen meer.
Vanaf half augustus is het bal: kennismakingstijd zowel van de studentenvereniging als van de opleiding, ontgroening, en nu dispuutsavonden en borrelen op de soos. In het weekend werken en feesten. We zijn dik twee maanden verder en de keren dat hij naar huis komt zie ik hem bleker worden, suffe blik in zijn ogen, hoestje wat maar blijft duren. Ik dronk zelf ook tijdens mijn studietijd, maar ik krijg de indruk dat er veel en veel meer gezopen wordt dan dat ik vroeger deed. Ik denk dat hij bijna iedere dag drinkt, en ik denk dat hij zeker 4-5 keer in de week overmatig drinkt. Een inschatting van mij is een biertje of 10-15 op de soos-avonden.....om nog maar niet te spreken over de vodka enzo. Vroeg in de ochtend naar bed en dan na 4-5 uur slaap weer werken of naar school.
Ik maak me zorgen. Vanwege mijn werk heb ik me de afgelopen 10-15 jaar verdiept in het fenomeen verslaving, en ik weet inmiddels wat alcohol doet. Versterkt depressies, effect op dopaminereceptoren, effect op concentratie, motivatie. Hij heeft al een licht depressieve inslag, en had altijd een motivatieprobleem, lamlendigheid en “weltschmerz” en ik ben bang dat dit hem helemaal geen goed doet.
Herkenbaar? Hoe gaan jullie hiermee om?
Hoe ga ik het gesprek met hem aan zodat hij een beetje dimt? Ik weet ook wel dat niet drinken een utopie is, en dat de sociale druk hoog is, maar ja. Of is het een fase en gaat dat wel weer goedkomen?
Ik zou het jammer vinden als hij deze opleiding verprutst, of veel erger , verslaafd uit zijn studietijd komt. Het wordt allemaal zo normaal gevonden en opgedrongen. Ik baal daarvan.
Drink zelf al jaren niet meer, en ik had gehoopt daarmee ook een soort van voorbeeld te geven. Zijn vader drinkt ook, maar binnen de perken.

Lanza
18-10-2019 om 21:10
Afglijden
is een veel te sterk woord. Als dat gebeurt kun je eens een gesprek voeren, (voor wat het waard is), maar in deze situatie is van afglijden nog lang geen sprake.

rode krullenbol
18-10-2019 om 22:10
Nou ...
"in deze situatie is van afglijden nog lang geen sprake."
Het is maar waar je de grens legt.

Anca
18-10-2019 om 23:10
Veilige grens ver overschreden
Ik vind dit een overduidelijk geval van afglijden. De veilige grens is 2 glazen per dag en 2 dagen per week niets.

@Emma
19-10-2019 om 11:10
Nederlandse tieners, tolerante ouders
Nederlandse tieners drinken veel en dat komt waarschijnlijk door hun ouders - https://nos.nl/l/2306763

Alkes
19-10-2019 om 15:10
Nederlandse tieners
Nu spreekt die Ijslandse aanpak mij niet zo heel erg aan (in IJsland geldt daarom een avondklok voor tieners. Oudercomités houden er avondwandelingen en spreken jongeren aan die zomers na middernacht nog buiten zijn), maar wat mij opviel in het artikel is dat de leeftijdsgrens alcohol in Duitsland op 16 ligt. Zouden Duitse tieners veel drinken?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.