Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paddestoel
27-10-2017 om 11:10
Zoon weigert op te staan
Zoon (16) moest vanochtend naar school, maar blijkt helemaal niet gegaan te zijn. Toen ik zei dat hij wel moest gaan, draaide hij zich weer om en sliep verder. Hij zei dat 'hij zich niet ertoe kon zetten om uit bed te komen'.
Over het algemeen is het een heel lief joch maar hij heeft wat moeite met contacten. Dat laten we gewoon, hij hoeft zich van ons niet te veranderen in iets wat hij niet is. Overigens wordt hij niet gepest, dat weet ik zeker.
Ik ben bang dat ze op school dit experiment van hem niet echt kunnen waarderen en nadat hij vorig jaar is blijven zitten kan hij zich ook niet alles permitteren.
Hij mag elke maand een baaldag kiezen waarop hij niet naar school gaat, maar die had hij deze maand al gebruikt.
Wat moet je nou met zo'n jongen? Ik zit op mijn werk met een knoop in mijn maag (er spelen ook wat andere dingen in mijn omgeving waardoor ik het moeilijk vind om dit te relativeren).
Wat is wijsheid?

Kaaskopje
30-10-2017 om 15:10
Geen zorgen voor de dag van morgen :-)
Mijn kinderen zijn opgevoed met het idee dat ze zich aan de regels moesten houden. Inderdaad net zoals volwassen mensen zich ook aan de regels moeten houden. Maar daar zijn grenzen in. En bij die grenzen gaf ik zonder gewetenswroeging een briefje mee dat kind thuis was gebleven in verband met 'ziek'. Jongste dochter kwam ook wel eens te laat en daar hebben we gedreig met de leerplichtambtenaar bij meegemaakt. Man heeft een hartig woordje met de betreffende persoon gesproken en toen was dat ook weer van de baan. We hebben ons érg weinig met het reilen en zeilen op school bemoeid, maar als het pamperen heet als je je kind af en toe toch een beetje in bescherming neemt met een dagje 'spijbelen', dan heet dat maar pamperen. Deze dochter is ontzettend plichtsgetrouw, altijd al geweest en rent zichzelf nog wel eens voorbij. De pamperdagen van weleer hebben dus geen nadelig effect.

Triva
30-10-2017 om 17:10
pamperen
Pamperen is in mijn ogen eens per maand een baaldag geven terwijl duidelijk is dat dat niet de oplossing is. Je loopt de kans dat je naar eens per drie wk gaat etc. Natuurlijk weet ik dat het soms de enige manier is om een kind door de middelbare school te krijgen maar ik roep dit vanuit de situatie van mijn kind en ja zijn klasgenoten worden gepamperd en nee daar doe ik niet aan mee. Of jullie kinderen gepamperd worden weet ik niet, zeg ik niets over.

AnneJ
30-10-2017 om 18:10
Andermans kinderen worden gepamperd?
Het zijn altijd de andere ouders die het niet goed doen, nooit jezelf. Dus ik ga er vanuit dat je ook vind dat onze kinderen gepamperd worden want wij zijn natuurlijk ook de anderen.

Mattij
30-10-2017 om 18:10
opvoeden volgens een boekje bestaat niet
Zo fijn als andere ouders zich bemoeien met de manier waarop jouw kind het beste vaart op een bepaalde manier van omgaan met/opvoeden.Ik ben op een gegeven moment gestopt om het proberen uit te leggen aan vrienden/kennissen die zelf allemaal jongere kinderen hadden of geen kinderen en nog niet voor deze keuzes kwamen te staan. Mijn zoon had zijn diploma nooit gehaald als ik star vol was blijven houden aan een opvoedboekje.
Lees je eigen post #13 nog eens door Triva. Je doelt toch op iedereen? Je gebruikt het bij jezelf zo verfoeide woordje onzin zelfs om de baaldagen te omschrijven.

Tudje
30-10-2017 om 20:10
Eigenlijk vind ik het zonde Triva
Dat je zo vasthoud aan je redenatie. Vermoedelijk floreert jouw zoon het beste bij hele duidelijke kaders, wij noemen hier dat de ‘hekjes’, vrij naar de hekjes die je voor kinderen omhoog kunt laten zetten bij de bowlingbaan omdat er geen bal aan is om steeds maar in de goot te gooien. Wanneer de hekjes naar beneden kunnen verschilt per kind en ik ken ook mensen die als volwassene het liefst met hekjes bowlen
Maar als ik jou goed begrijp is jouw zoon een persoon die bij een beetje ruimte gelijk meer meer meer pakt dus je moet hem kort bij je houden omdat het anders van je af spiraalt. Vaak gaat dat samen met (de fase dat) iemand (nog) weinig ambitie en zelfstartend vermogen heeft en slecht de consequenties van (niet) handelen overziet. Ik heb me laten vertellen dat dat vaak met de tijd beter wordt. Ik snap dat vanuit dat perspectief baaldagen etc het begin van het einde lijken. Maar er zijn natuurlijk zat kinderen (en volwassenen) die met andere uitdagingen kampen. Die juist slecht een eigen koers kunnen kiezen en lak hebben aan alles en iedereen die wat van ze vraagt. Ander probleem vraagt andere oplossing.
Wat niet wegneemt dat ik vermoed dat er ook ouders zijn die kinderen baaldagen etc geven om van het gezeur af te zijn en niet kijken naar wat hun kind nodig heeft ;)

Triva
31-10-2017 om 09:10
Tudje en Marij
Tudje: Hoe durf jij zo over mijn zoon te spreken? Nee dat begrijp je totaal niet goed, wat een verzinsels. Wat makkelijk om te zeggen dat je iets zo begrijpt, zo kun je de schuld geven aan een ander want die was niet duidelijk voor al jouw rare insinuaties. Ik had het vooral over eens per maand een baaldag of eigenlijk: gewoon thuis mogen blijven als je slecht geslapen had of een snotneus.
Ik heb dus gezegd dat ik het begrijp als je als ouder baaldagen geeft maar je moet wel het aantal goed overdenken. Ook zei ik dat ik de klasgenoten van mijn zoon als voorbeeld had, als die geen zin hebben in school veinzen ze een slechte nachtrust en ze mogen al thuis blijven. Dat zijn geen baaldagen meer. Hebben jullie ervaringen met een grote groep kinderen op vmbo-basisniveau? Dat is van een hele andere orde dan een baaldag op Havo/VWO bij een iadhkind.
En het woord onzin wordt niet door mij verfoeid hoor, hoe kom je daarbij Mattij?

Kaaskopje
31-10-2017 om 09:10
Triva
Voor ik je verkeerd begrijp: waarom zijn baaldagen op vmbo-basis niveau van een andere orde dan een baaldag op de havo/vwo bij een iadhkind? Ik heb ervaring met beide 'soorten', dus ik ben benieuwd wat jij als verschillend ervaren hebt.

Raffie
31-10-2017 om 10:10
verbazing
Vol verbazing lees ik dit draadje, baaldagen op school? En bijna iedereen doet dat?
Als kind nooit gehad, en ook bij mijn eigen kinderen heb ik dit nog nooit gedaan.
De oudste (11) zou niet eens willen, baalt als ze tijdens schooltijd naar de ortho moet en gaat het liefst ook als ze ziek is naar school. Ze houdt van structuur en voorspelbaarheid.
De jongste zou het liefst elke dag een baaldag hebben, houdt er niet van te doen wat hem opgelegd wordt (hoewel hij enorm leergierig is en slim genoeg om 2 dagen school per week te missen) en begint een soort 'juffenallergie' te ontwikkelen. Maar ik weet zeker dat als ik 1 keer toegeef, hij elke dag gaat zeuren om een 'baaldag'.
Maar goed, misschien werkt dit bij anderen wel goed?
Rijst bij mij wel de vraag: hebben jullie ook wel eens een baaldag van je werk?
Hoewel ik er af en toe van fantaseer in drukke tijden of als ik niet fit ben (wat zou het heerlijk zijn om me gewoon ziek te melden...) zou ik dat ook nooit doen! Te groot plichtsbesef? misschien...

Pennestreek
31-10-2017 om 11:10
Voortschrijdend inzicht
Vandaag met dit draadje in mijn achterhoofd zoon thuis gehouden. Hij is echt niet lekker, zwaar verkouden, maar normaal gesproken zou ik dat toch niet reden genoeg vinden om hem thuis te laten blijven. Maar hij loopt behoorlijk op zijn tenen, en ik denk dat het goed is als hij even kan bijtanken.

Tango
31-10-2017 om 11:10
Verschil
Ik zie eigenlijk ook niet zo goed het verschil hierin tussen VMBO-Basis en HAVO. Het hangt meer van het kind af lijkt mij.
Zoon hier heeft op zijn tenen het laatste jaar basisonderwijs doorgelopen. Ik heb hem een aantal keer met heel veel moeite naar school moeten krijgen of soms lukte dit uiteindelijk ook niet. Dan liep hij weg i.p.v. in de auto te stappen e.d. Dat heb ik toen na een tijdje losgelaten en toen kwam hij dus inderdaad regelmatig een dag niet op school. Vaak op donderdag. Was voor hem de naarste dag (geen fijne juf, 's middags vaak een les die ver boven zijn pet ging etc.)
Inmiddels zit hij op VMBO Basis en veel beter op zijn plek. Maar ook hier heeft hij af en toe behoefte aan een dagje bijtanken. Toevallig gisteren nog thuis gehouden. Hij had buikpijn en was misselijk zei hij. Vanaf het begin van het schooljaar was hij pas 1 keer eerder thuis gebleven, dus ik vond dat het wel kon. Vandaag ging hij weer vol energie naar school. Ik stel absoluut geen regel op van 1 keer per maand, want dat gaat hij uitbuiten. Ik kijk naar zijn behoefte.
Dochter doet VMBO-T, examenklas. Bij haar is de behoefte aan thuisblijfdagen minder. Maar ook zij wil wel eens een dagje thuis blijven als ze niet fit is. Meestal kijkt ze wel of ze iets belangrijks mist. Laatst ging ze niet fit naar school omdat ze een presentatie moest houden. Vorige week was ze een dagje thuis omdat ze niet lekker was en ook nog 's middags gym had op een andere locatie en daarna weer terug moest naar school. Was net even teveel. Omdat zij er verstandig mee omgaat laat ik dat dan toe.

Tudje
01-11-2017 om 09:11
Triva en Raffie
Triva; jeetje, ik had niet zo’n pittige reactie verwacht. Blijkbaar heb ik het verkeerd gelezen/geïnterpreteerd, ik zeg niets over jouw zoon want ken hem niet. Ik probeerde me een beeld te vormen waar jij vandaan komt en ik ken kinderen bij wie het zo werkt. Niet jouw zoon dus.
Raffie: baaldag is wellicht ook niet het goede woord. Dat suggereert wellicht dat het gaat om louter ‘geen zin’ maar wmb gaat het meer om te proberen een situatie te creëren waarin iemand optimaal kan functioneren. Sommige kinderen/mensen kunnen minder goed tegen de verschillende prikkels die bv bij een week op school horen, die presteren beter als ze niet in het stramien mee gaan of moeten. Maar dan gaat het dus niet om: twee keer niesen en ik hoef niet naar school.
Zoals ik al schreef mocht ik vroeger ook baaldagen opnemen, nu ik werk doe ik dat op een andere manier: ik werk geregeld vanuit huis omdat ik dan meer rust heb (aan mijn kop) en soms plan ik idd wat vrije uren, daarentegen werk ik ook geregeld een paar uur savonds of in het weekend. Ik werk 36 uur en heb een gezin, op deze manier zit ik lekker in mijn vel, heb tijd voor de kinderen en op het werk gaat het ook goed. Dat is mijn manier maar dat is voor iedereen anders, een collega werkt juist nooit thuis en maakt exact zijn uren op kantoor, dat werkt voor hem beter, ook goed. Moet ik wel bijvertellen dat ik bewust voor werk heb gekozen waarbij dit kan en daar ook consequenties van heb: ik zou meer kunnen verdienen bij een andere werkgever maar dan zou een vijftig/zestig urige werkweek meer de norm zijn.

Lou
01-11-2017 om 12:11
Niet het goede woord
Baaldag is inderdaad niet het goede woord vind ik. Als je baalt van school wil dat nog niet zeggen dat je thuis mag blijven. Maar als je een vrije dag tussendoor nodig hebt om goed te kunnen functioneren, is daar niets mis mee. Mijn dochter had en heeft dat heel vaak nodig, het is niet anders. Gezondheid gaat boven school.

Cora
01-11-2017 om 12:11
baaldagen
Ja, ik heb als volwassene ook baaldagen.
Ik betaal ze wel zelf, mag dat wel?
Ik werk bewust parttime. Ik kan niet (iig niet in werk dat ik doe) fulltime werken. Althans niet zonder dat ik er 'ziek' van wordt.
Ziek dan in de zin van lichamelijke symptomen, dat is dan weer wel breed geaccepteerd. :(
Maar zelf denk ik dat ik ziek word omdat mijn weerstand zo laag wordt doordat werken mij veel kost.
En ik hou van mijn werk, doe het heel graag. Heb ook geen moeite met de basis van mijn werk, maar al de dingen die er ook mee te maken hebben kosten me veel energie, te gevoelig etc.
Nu word ik nog steeds (snel) ziek, maar kan ik mijn bed inkruipen op 'vrije' dagen.
Overigens geef ik mijn dochter júist óók baaldagen om te leren verantwoord met dat soort dingen om te gaan. Niet alleen met haar eigen gezondheid maar juist ook de balans met verplichtingen etc. Dochter neemt school juist zeer serieus en zoals al gezegd neemt ze de baaldagen zelden op.

Kaori
01-11-2017 om 17:11
baaldag op het werk
dat heet een verlofdag en die mag je naar eigen goedvinden opnemen.
Kun je van opvakantie gaan, kun je de biebdienst op school mee draaien, kun je ook heerlijk in naar de film met een collega die ook even een dagje minder wil werken.
Wij mogen 10 uur in de plus tot 10 uur in de min staan. Over het algemeen draaien we allemaal meer uren dan ons contract groot is, dus is het helemaal niet vreemd om zo af en toe eens aan te geven dat je vandaag vroeg weg bent want.....
Is heel goed voor blije en tevreden werknemers, en die hebben een hogere productiviteit en een lager ziekte verzuim. En zijn dus op de lange duur goedkoper voor de werkgever.

Alkes
01-11-2017 om 20:11
baaldagen school, werk en presteren
Mijn kinderen blijven met enige regelmaat thuis van school, dat wisselt wel per periode, maar er zit geen grens op van 1 dag per kwartaal of zo. Ze halen prima cijfers, dus ik maak me er niet druk om. Net als mijn ouders vroeger niet deden. Nog steeds neem ik soms zo maar een vrije dag op (uiteraard betaal ik die zelf en zorg ik ervoor dat mijn werk er niet door in de knel komt). Ik heb dat af en toe nodig. En ik begrijp heel goed dat mijn kinderen dat ook af en toe nodig hebben. ik ben trouwens erg voor een leerplicht maar niet voor een schoolplicht.

Drietje
01-11-2017 om 21:11
Hier geen baaldagen. Het werkt hier het beste om de kinderen gewoon altijd naar school te laten gaan, tenzij ze echt ziek zijn natuurlijk. Dat scheelt een heleboel discussies. Ik merk ook dat ze opmerkingen maken over klasgenoten die vaak thuis blijven. Dat valt blijkbaar toch op.
Zelf ben ik zzp'er, dus ik werk zelfs door als ik ziek ben. Niet eens voor het geld, maar omdat ik altijd mijn deadlines moet halen en ik heb veel werk. Dus weinig ruimte om te schuiven.

Raffie
02-11-2017 om 09:11
Ik begrijp best dat dat voor sommige kinderen beter werkt, maar ik was echt verbaasd dat (zoals hier leek) bijna alle kinderen baaldagen kregen!
Oh ja, een dagje verlof opnemen zie ik niet als baaldag, die krijg je van je werk, ik bedoelde meer je ziek melden als je dat eigenlijk niet bent, maar gewoon omdat je vindt dat je recht hebt op een baaldag.
Ik werk overigens ook parttime, maar zie de niet-werkdagen niet als rustdagen, vaak zijn die nog veel drukker dan de werkdagen (huishouden, sportclubjes, muzieklessen, helpen op school, etc.)
Echt uitrusten doe ik op mijn jaarlijkse sauna-met-vriendinnen-dag
Maar goed, dat zo veel kinderen school blijkbaar zo zwaar vinden dat ze niet genoeg hebben aan de weekends en de schoolvakanties om bij te komen, zet me wel aan het denken, verwachten wij buiten school te veel van ze? Of hebben de jongeren het gewoon veel te druk met een zo leuk mogelijk leven hebben (social media-druk?)
Ik begrijp dat dit niet geldt voor TO-zoon (en vast ook niet voor de rest hier...?)

AnneJ
02-11-2017 om 10:11
School is chaos
Zo is het hier. Voortdurende uitval van lessen en herschikking van het rooster met tussenuren. Periodiek nieuw rooster.
Dochter heeft pas sinds kort toegang tot haar leeromgeving, dat gaf veel stress en onduidelijkheid.
Een boekentas waar je van achterover valt. De hele week opdrachten en opdrachtjes, toetsen om de haverklap. Onrust. Huiswerk.
Door haar autisme komt dat harder aan dan gemiddeld. Ik weet ook niet wat je ertegen kunt doen. Op het werk is het vaak net zo. Eeuwige onrust.
Anders dan tijdig genoeg rust nemen.

Lou
02-11-2017 om 16:11
Raffie
Hier is het heel specifiek iets wat bij dochter zelf aan de hand is. Zij heeft een chronische fysieke beperking waardoor ze geen hele dagen naar school kan, de ziekte van Pfeiffer die daar uiteraard los van staat, en overbelasting die komt door de combinatie niet-fit zijn en gedoe op school over wat ze nu wel en niet mag en moet. Dan moet je, zelfs met een aangepast rooster en vrijstelling voor gym, nog steeds af toe helemaal niets hoeven, anders kom je nooit over die overbelasting heen.
Los daarvan hield ik haar op de basisschool ook wel eens een dagje thuis als er niets zichtbaars aan de hand was, maar het toch niet zo goed met haar ging. Daar knapte ze altijd enorm van op.
Dus ik vind zeker niet dat je een heel pakket aan ziektes en aandoeningen moet hebben om af en toe thuis te mogen blijven. Vreselijk moe is bijvoorbeeld soms ook een uitstekende reden.

Kyana
02-11-2017 om 19:11
Zelf regelen
Toen ik op school zat regelde ik zelf mijn baaldagen. Net zoals de meeste van mijn klasgenoten. Dat heette spijbelen :)
We deden de handtekeningen van onze ouders na. Soms werden we betrapt en dan moest je uiteraard die uren inhalen (x2!)
Maar spijbelen was toch best wel gewoon toen ik op school zat.
Ik heb wel het idee dat dit nu minder gebeurd?
Mijn kinderen hebben geen baaldagen (ook niet nodig) maar ze mogen uiteraard wel thuisblijven als ze ziek zijn of extreem moe (zeker als er geen proefwerk gepland is)
en ik weet dat mijn dochter soms spijbelt. Als ze tegen de lamp loopt moet ze zelf de consequenties aanvaarden. Mijn zoon en pleegzoon doen dat niet. Mijn zoon kan dat ook niet goed doen vanwege zijn handicap. Hij kan hoogstens zich ziek voordoen maar het valt gelijk op als hij niet op school. Mijn pleegzoon is een hele plichtsgetrouwe jongen (terwijl hij helemaal niet van school houdt)
Baaldagen lijkt me verder geen standaard iets maar alleen voor kinderen die een beperking hebben oid.
Ik ken het fenomeen in elk geval niet van mijn kinderen (en als hun klasgenoten baaldagen hadden zouden mijn kinderen hier ook komen vragen)

Cora
02-11-2017 om 19:11
Natuurlijk wordt er minder gespijbeld
daar is toch nauwelijks meer ruimte voor?
Het is ook veel minder geaccepteerd.
Baaldagen zijn trouwens een uitstekende remedie tegen spijbelen.
Andersom gun ik mijn dochter graag baaldagen juist omdat ik haar (nog) niet zie spijbelen. Ik heb dat veel gedaan maar dochter is daar veel te braaf voor.
Wat niet is kan nog komen natuurlijk, veel kinderen gaan pas spijbelen in de bovenbouw. Niemand die in brugklas spijbelt,maar daar hebben kinderen net zo goed soms een extra dag nodig.
Baaldagen zijn, goed ingezet, niet besmettelijk. Ze leren kinderen juist goed te letten op hun eigen signalen. Juist los vd groep. Iedereen is anders en heeft andere behoeften, en dat verschilt natuurlijk ook weer van tijd tot tijd.

Triva
02-11-2017 om 20:11
'Baaldagen zijn trouwens een uitstekende remedie tegen spijbelen. '
Nee baaldagen zijn spijbeldagen met toestemming van de ouders ;)

Cora
03-11-2017 om 09:11
Ach Triva
Dat slaat toch nergens op?
Weet je trouwens ook maar iets over het fenomeen spijbelen?
In 'mijn tijd' ging een substantieel deel vd klas gewoon niet naar school. We zaten allemaal in de kroeg. Ik snap nu nog niet hoe ik toch een diploma heb kunnen bemachtigen. Je snapt toch wel dat dat voor veel kinderen in gevaar komt bij spijbelen.?
Of is leren, een diploma niet belangrijk en gaat het alleen over gehoorzamen?
Bij een goede school is school ook op de hoogte vd baaldagen, volgens mij gaf ts dat ook aan, weet het niet meer zeker.
Wat mij betreft geeft school iedereen baaldagen.
Maar belangrijker vind ik dat school meer oog heeft voor de verschillen van leerlingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.