Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Agnes

Agnes

13-12-2011 om 11:12

Zoon heeft relatie met veel oudere vrouw

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ijsvogeltje, andersom

Moet ik nou gaan hopen als mijn dochter 17 wordt, ze tegen die tijd een man van 51 jaar tegen het lijf loopt die haar dan vakkundig kan inwijden zodat ze niet onhandig met een eveneens 17-jarige puistige puber hoeft te gaan lopen klungelen?

skik

Pluk53

Pluk53

13-01-2012 om 09:01

Cultuurdingetje en gelijkwaardigheid

IJsvogeltje spreekt van een cultuurdingetje; in welke (westerse!) culturen is het gebruikelijk dat ouderen de jongeren ontmaagden/ontknapen?
En Tirza, "andersom"? Elke situatie waar sprake is van duidelijke ongelijkwaardigheid, en waar de een de ander duidelijk uitbuit/misbruikt (vanuit overwicht/macht) vind ik verwerpelijk.

Pluk53

Pluk53

13-01-2012 om 10:01

En tirza

of de relatie "gelijkwaardig" is, en of er sprake is van misbruik kan door het betreffende koppel iha niet zelf worden beoordeeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-01-2012 om 13:01

Skik

"Moet ik nou gaan hopen als mijn dochter 17 wordt, ze tegen die tijd een man van 51 jaar tegen het lijf loopt"
Nee hoor, dat zeg ik toch helemaal niet? Ik geef alleen maar aan dat wat wij 'gewoon en natuurlijk' vinden, iets aangeleerds is. Een cultuurding dus. Ik wil de harde oordelen in dit draadje graag een beetje relativeren:-)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

Pluk

Waarom vraag je nu alleen naar westerse culturen? Zijn andere minderwaardig? En volgens mij gaat het hier om een westers cultuurding.
(waarmee ik overigens geen pleidooi houd om het anders te willen hoor)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

Cobi

Nee, vast niet. Net zomin als dat iedereen hier blij is met wat hier gebruikelijk is:-)

Pluk53

Pluk53

Ijsvogeltje

"Waarom vraag je nu alleen naar westerse culturen? Zijn andere minderwaardig? En volgens mij gaat het hier om een westers cultuurding"
Bij mijn weten is de "westerse cultuur" onze cultuur; dus logisch dat we dat voor ons prive-leven als uitgangspunt nemen. Beetje flauw dat je eerst ogenschijnlijk "verontwaardigd" post dat het maar een "cultuurdingetje" is, maar dan weer snel inbindt met "dat je geen pleidooi houdt om het anders te willen". Academische discussies over alle mogelijke opties zijn leuk, maar laten we gewoon praktisch blijven.

Ijsvogeltje

Ik snap dat je de harde oordelen wilde relativeren en daarom met dat voorbeeld kwam.

Maar ik vraag me af of men anders denkt over jonge jongen en oudere vrouw of jong meisje met oudere man. Het lijkt wel of die eerste variant een beetje geromantiseerd wordt en ik denk dat de reakties misschien wel feller zouden zijn geweest als het de tweede variant zou zijn geweest. Hoeveel ouders zouden bij een meisje van 17 met een man van 51 zeggen: ach, ze zijn verliefd en hebben vast geweldige seks, laat ze lekker, we zien wel hoe het loopt.

skik

Tirza G.

Tirza G.

13-01-2012 om 15:01

Tuurlijk

Dat is de man-vrouw-ongelijkheid. Een man 'mag' zulke dingen, daar wordt besmuikt over geginnegapt. Een vrouw mag zich natuurlijk niet zomaar vergrijpen aan een jonge knaap, zónde! Stel je voor dat ze hem verpest!
Overigens sluit ik me geheel bij Cobi aan. Ik heb een zoon van 17 en heb zelf de leeftijd van de dame in deze draad. Het was overigens wél een enorme opsteker voor de status van het forum. Dacht zoon dat zijn oude moeder hier hele dagen suffe dingen zat te lezen en te typen - nouououou, dát is wel voorbij. Hij ging overigens, maar dat was wellicht al duidelijk, van de gedachte alleen al kotsend onderuit. En dan ook nog een docent. Helemaal een besmette diersoort. Dat dóe je gewoon niet.

Agnes, hoe is het?

Tirza

Geen belofte

Cobi:"Hoewel de door Miriam - hat immer Recht - Lavell voorgespiegelde erotische renaissance vind ik wel iets om naar uit te kijken."
Ik wens het je van harte toe, maar ik deed geen belofte De overgang verloopt als alles bij iedereen een beetje anders. Sommigen drogen plots voor eeuwig op, anderen ondergaan een tweede jeugd, weer anderen gaan uit als een nachtkaars.
Ik weet dat de variatie bestaat (van ervaringen om mij heen lijkt een saai seksleven voor de overgang een goede voorspeller voor een wilde herleving erna, maar ook dat is geen belofte).
Toch vind ik dat je als belegen vrouw van 50+ dit soort plezier voor de darkroom of de parenclub moet bewaren. Het jongetje van 18 dat daar binnen stapt, weet dat het om de seks gaat. Dat lijkt mij een gelijkwaardiger startpunt dan iets dat lijkt op een relatie.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-01-2012 om 15:01

Pluk

Pluk schrijft: Beetje flauw dat je eerst ogenschijnlijk "verontwaardigd" post dat het maar een "cultuurdingetje" is, maar dan weer snel inbindt met "dat je geen pleidooi houdt om het anders te willen".
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Iemand schreef (jij geloof ik?) dat een jong-oud-relatie 'niet natuurlijk' zou zijn. Daarop reageerde ik dat dit volgens mij niets met natuur te maken heeft, maar dat de manier waarop we hierover denken een cultuurding is.
Dat is het enige, niet meer en niet minder.

Vic

Vic

14-01-2012 om 15:01

Rode voetzolen

Ik ben de reeks van de Aardkinderen aan het lezen. Daar wordt jongens de Kunst van het Genot bijgebracht door ervaren vrouwen die middels het rood kleuren van hun voetzolen aangeven dat ze daarvoor beschikbaar zijn. Meisjes worden ingewijd door bekwame ervaren mannen. Relaties met een groot leeftijdsverschil zijn in principe ongewenst, maar komen wel eens voor als lelijke (onbemiddelbare) meisjes als tweede vrouw worden aangenomen. Overigens werden mensen in die tijd niet veel ouder dan een jaar of 30 (en waren dan ook grijs en tandeloos), dus echt groot werd dat leeftijdsverschil natuurlijk niet ;-)

Bij de beesten af

Precies IJsvogeltje.
Als je naar natuur of biologie kijkt, dan is de kans groter dat een 51 jarige alsnog bezwangerd wordt door een 17 jarige, dan door eentje van haar eigen leeftijd.
Een natuurlijke drift denk ik zomaar. Bij de beesten af eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Rode voetzolen?

Bedankt voor de info Vic, dit doet mij met heel andere ogen kijken naar vrouwen met Christian Louboutinschoenen!

skik

Agnes

Agnes

15-01-2012 om 15:01

We blijven in gesprek

Zoon en vriendin zijn met kerst en oud en nieuw samen met een stel vrienden van haar een week naar de Franse Ardennen geweest. Het was voor ons wel een bijzondere tijd.We hebben niet meer geprobeerd om hem tegen te houden.

Wat betref het bericht van No1. Onze zoon heeft al meer dan 'n jaar een relatie gehad met een leeftstijdsgenote. Die vriendin bleef gewoon bij hem slapen als ze hier was, of hij bleef bij haar thuis slapen. Daar hebben en hadden wij geen enkel probleem mee. En ze vreeen ook met elkaar. Het verlangen om om ontmaagd te worden speelt geen rol.
Sex speelt wel een rol. In een serieus man tot man gesprek heeft onze zoon gezegd dat de sex vanzelf ging als in een flow, en dat hij voor het eerst van z'n leven van het puntje van z'n kruin tot z'n tenen is klaargekomen.

Vorige week heb ik bij z'n vriendin koffie gedronken en we hebben een hele tijd met elkaar gepraat. Over de relatie over de gevolgen en andere dingen. Mijn indruk van haar is dat ze zich niet echt gedraagt als iemand van 51, maar meer als iemand die wanhopig haar jeugd wil vasthouden. Ze lijkt wel een overjarige student. Ik ben geen psycholoog maar je hoort wel eens dat mannen het Peter Pan syndroom hebben. Dat betekent dat ze zich nooit volwassen willen of kunnen gedragen. Zoiets lijkt met haar ook aan de hand. Haar huis, 'n ongelofelijke bende, leek wel het studentenhuis waar m'n man ooit woonde. Niets was opgeruimd."Let maar goed op de rommel anders val je er over" en "Je ziet huishouden is niet helemaal m'n dingetje".
Verder weet ik nu dat ze meerdere relaties heeft gehad, wel een stuk of 10, en dat ze onder geen beding wil samenwonen met een partner, dat heeft ze nooit gedaan en ze beweerde dat zal ze ook nooit zal doen. Ze ziet zelf geen enkele reden om haar relatie aan te kaarten op haar school. Ze stelt dat er nooit een docent leerling relatie is geweest en dat die er nooit zal komen en dat de relatie volkomen vrijwillig is.

Gisteren hoorde ik op de radio een deskundige op het gebied van relaties met een groot leeftijdsverschil, dit n.a.v. de affaire van staatssecretaris Bleker met 32 jaar jongere vrouw. Ik hoorde dat zo'n relatie vaak stuk loopt omdat de partners geen gemeenschappelijke intersses hebben. Wat mijn zo'n en vriendin wel hebben is dat ze allebei veel interesse hebben in muziek, bijna elk weekeinde gaan ze naar een of andere band artiest of popconcert.Daar reizen ze het hele land voor door van Groningen tot aan Eindhoven.

Mijn zoon is ook op zoek naar een studentenkamer. Hij had haar gevraagd om mee te gaan. Zij toen gezegd dat hij ons moest vragen. Omdat het het voor ouders heel belangrijk is er bij betrokken te zijn als hun kind gaat studeren. Dat is iets dat mij wel positief verrastte.

We blijven in gesprek, we kunnen nog niets anders doen

Rosase

Rosase

16-01-2012 om 09:01

Wat ik me nou afvraag

Het lijkt erop dat het er allemaal wel open en eerlijk aan toe gaat. Maar ik vraag me wel af: weet je zoon ook dat zij niet uit is op huisje-boompje-beestje etc.?

Als ze daar ook open en eerlijk over is naar hem toe, lijkt mij eigenlijk dat er niet zo heel erg veel aan de hand is. Okee, het leeftijdsverschil is wel heel erg groot, maar blijkbaar past zij zich goed aan. En verder maakt hij dingen mee die anders wellicht voor hem niet bereikbaar waren. Het samen naar concerten gaan en met vrienden op stap gaan vind ik in ieder geval wel positief.

En verder: je zoon is nog jong en zij wordt ouder. De vraag is wat mij betreft echt hoe lang dit hem nog zal blijven boeien. Maak me wat dat betreft eigenlijk meer zorgen over haar hart dat gebroken gaat worden....

Daar gaat zij niet over

Agnes, goed dat er met jullie zoon te praten is en bovendien ook nog tot in de intiemste details. Dat is belangrijk. Zorg dat dat zo blijft.
Wat ik ook aan zou snijden is dit "Ze ziet zelf geen enkele reden om haar relatie aan te kaarten op haar school. Ze stelt dat er nooit een docent leerling relatie is geweest en dat die er nooit zal komen en dat de relatie volkomen vrijwillig is."
Dat is een nogal onvolwassen (kinderachtige zelfs) benadering van de kwestie. In feite gaat zij daar niet over. Ze mag die mening hebben en die is ook tot op zekere hoogte verdedigbaar, maar een tegenovergestelde mening is ook verdedigbaar.
Zij is leerkracht op die school en heeft alleen om dat feit gezag over leerlingen. Niet alleen die in haar klas, maar ook die in de gang die ze tot de orde moet roepen (of die haar op gepaste wijze doorgang moeten verlenen), die in de klas waar ze iemand vervangt, die in de grote zaal die ze toespreekt.
Vanuit dat perspectief is en blijft het ongewenst dat leerkrachten relaties aanknopen met leerlingen.
Dat gaat niet specifiek over haar en hem, maar over de functie 'leerkracht' die geen verwarring verdraagt met een liefdesrelatie. Elke leerkracht die dat vergeet, legt het gezag van leerkrachten op die school in de waagschaal en bedreigt bovendien het vertrouwen van ouders en leerlingen dat leerkrachten die grens niet zullen overtreden.
Het argument van vrijwilligheid is precies het argument dat pedo's ook gebruiken. Hoe waar het ook kan zijn in dit geval, het wordt niet geloofd.
Voor jouw zoon heeft dit als consequentie dat, als deze relatie bekend wordt (dat kan ook door roddel), hij zich wellicht mededader zal voelen van het mogelijk vreselijks dat haar zal overkomen (reputatieverlies, ontslag, etc.), maar zelf ook onbegrip en hoon kan verwachten.
Hij moet zich afvragen of hij dat dilemma wil riskeren in ruil voor klaarkomen tot in het puntje van zijn tenen.
Het dilemma is bij haar niet in veilge handen, blijkt uit haar argumenten en uit "haar Peter Pan syndroom"
Die vrouw maakt geen volwassen keuzes.
Dat lijkt me riskant voor je zoon.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53

Pluk53

16-01-2012 om 10:01

Agnes, en wie betaalt dat

en wie betaald al die uitjes? Allemaal hartstikke leuk, die activiteiten, maar ook redelijk kostbaar. Als zijn vriendin alles betaald (wat ik eerlijk gezegd veronderstel), voelt jouw zoon zich dan niet (af)gekocht?
Als ze beide geen problemen zien in deze relatie, dan is er toch ook geen reden om er geheimzinnig over te doen, dan mag iedereen het toch ook weten?

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2012 om 14:01

Pluk (ot)

Oh dat is niet onmogelijk hoor, als je puber niet veel geeft om merkkleding of dure gadgets is er best ruimte voor concerten en zeker voor festivals, die vaak gratis zijn. Zelfs mijn 14 jarige heeft deze zomer tien festivals bezocht, die allemaal gartis waren.

Tirza G.

Tirza G.

17-01-2012 om 22:01

O men o men

Agnes, je moet wel in een grote stad wonen. Ik woon in Zeeland, in mijn woonplaats staat een VO-school. Mijn zoon zit daar niet op school, hij bezoekt een school op een ander eiland. En dan nog gaat de tamtam vrolijk rond. Ik kan niet begrijpen dat ze dit geheim kunnen houden. En dat zou me zó ontzettend tegenstaan, wat Miriam ook beschrijft: hij wordt in een positie gemanoeuvreerd waar hij niet in wil zitten - zonder dat-ie zich dat realiseert. Hij moet meegaan in haar wens, omdat het *haar* schade toe kan brengen. Dat hij niet aan zichzelf denkt snap ik, dat is de leeftijd en ach, na de zomer verhuist-ie toch. In een gemeenschap als die waar ik woon, weten mensen echter dergelijke dingen 30 jaar laten nog. En kan dat gewoon nog steeds in je nadeel zijn.

Tirza

b

b

22-01-2012 om 14:01

Naam

Google eens op 'overdracht' dit heeft namelijk deze naam. Komt ook voor bij arts-patient, therapeut-client edm (zijn ook veroordelingen rond bekend)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.