Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2010 om 03:08

Wat een ......!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-09-2010 om 09:09

Poezie

Ik vind het een beetje overdreven om zo moeilijk te doen over mensen mee te laten rijden. Als ik toch al ergens heen moet maakt het me echt niks uit wie er mee rijdt. Als ik er een klein stukje voor moet omrijden is het ook geen probleem. Alleen als ik echt speciaal voor iemand ergens heen moet rijden zou ik een bijdrage in de kosten wel aardig vinden. Ik zou nooit geld van iemand aannemen die meerijdt als ik toch al ergens heen moet. Ook als ze het zouden aanbieden zou ik het zeker niet accepteren.

Maylise

Maylisse

Lees de posting van Truus de mier eens goed, die verwoordt exact wat ik bedoel.
Daarnaast: ik ben misschien een rare daarin, maar ik ben heel erg gesteld op mijn privacy en heb er niet altijd zin in om "Jan en alleman" die toch mijn kant uit moet mee te nemen.

Gr. Poezie.

En toch....

Maylise "Ik zou nooit geld van iemand aannemen die meerijdt als ik toch al ergens heen moet. Ook als ze het zouden aanbieden zou ik het zeker niet accepteren. "
Dat is erg beleefd, dankuwel.
Maar ondertussen is het net zo beleefd van de meelifter om het aan te bieden. Anders gezegd: zolang die meelifter maar niet als vanzelfsprekend aanneemt dat ie mee mag en ook nog eens niks hoeft te betalen, is er niks aan de hand.
Zodra dat wel zo is, is er bonje.
En precies dat is een beetje krom aan de verontwaardiging van Kaaskopje. Ze is als meelifter boos dat ze niet mee mocht.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

01-09-2010 om 11:09

Dat bedoel ik inderdaad

In geval 2 zou ik zelf ook geen geld aannemen,nergens voor nodig,ben je gek.Maaar ik bied het uit beleefdheid wel aan om mee te betalen als bijrijder.Het gaat inderdaad om er vanzelfsprekend vanuit gaan dat het heel normaal is om mee te rijden en niet mee te betalen.Niet om die paar euro's an sich.
bastet

Tijgeroog

Tijgeroog

01-09-2010 om 11:09

Zus naar limburg

"Stel dat mijn zus zou melden dat ze naar Limburg gaat en ik haak daarop in door te zeggen 'ha leuk, mag ik mee als je toch die kant op gaat?', betwijfel ik eigenlijk of ik dan benzine kosten hoor te betalen."

Waarom niet, eigenlijk? Jij hebt er voordeel van dat je mee kunt rijden, want je hebt geen ov-kosten of (als je een eigen auto hebt) je eigen benzine-kosten, voor de volle mep. Als je anders met het ov zou gaan bespaar je tijd. Als je anders niet zou gaan heb je een leuke dag.
Waarom zou je zus dan niet ook een voordeel mogen hebben, namelijk dat haar kosten lager worden? Waarom zou alleen jij er voordeel van mogen hebben? En misschien kost het haar wel extra tijd, omdat ze om moet rijden om je op te halen.
Maar inderdaad, mensen zullen er niet snel om vragen. Als ik met m'n eigen auto een lang stuk zou rijden en iemand mee zou nemen zou ik het fijn vinden om daar iets voor te krijgen. Tenzij ik weet dat die persoon de volgende keer rijdt. (maar als ik met onze lease-auto rijd wil ik er niets voor, dan heb ik ook geen kosten)

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 01:09

Truus

Ik reageer wat door elkaar..
Als ik met mijn zus op verjaardag ben bij mijn andere zus en zus 1 wil naar huis, dan ga ik met haar mee naar huis ook al zit ik nog zo gezellig. Zij wil naar huis, ik pas mij aan.
Als ik gratis op stap mag met iemand dan bied ik meestal wel iets aan. Een kop koffie met wat lekkers bijvoorbeeld. Dat vind ik leuker dan geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 01:09

Tijgeroog

Als ik gewoon mee ga voor de gezelligheid als zus die kant op gaat en ik moet dan voor de helft meebetalen, zou ik thuisblijven. Maar ook in dit geval zou ik op een kop koffie trakteren of iets dergelijks.
Als ik zelf die kant op zou moeten voor een officiële afspraak of zo iets, zou ik inderdaad treinkosten uitsparen en dan vind ik het ook wel redelijk om mee te betalen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 02:09

En...

naar aanleiding van de laatste zinnen zou ik dus kunnen stellen dat ik X een vergoeding voor de rit naar en van Schiphol zou moeten aanbieden. Ik zou het zelf vervelend vinden als X mij voor de ritjes geld zou aanbieden. Dochters aten/eten over en weer, sliepen wel eens bij elkaar... Ik heb het aanbod van X opgevat als vriendendienst, zo zou ik het ook opvatten in omgekeerde situatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 02:09

Truus

Zodra ik het gevoel heb dat er gebruik van mij gemaakt wordt mogen ze gaan lopen. ===
Oh, maar dat ben ik ook helemaal met je eens. Als er een soort dienstregeling ontstaat gaat er iets verkeerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 03:09

Miriam

Uitzwaaien en de sentimenten daarom heen wisselen per situatie. Ik heb bij andere gelegenheden ook wel eens niet uitgezwaaid. Deze situatie echter was inderdaad een belangrijk punt op mijn agenda. Mijn dochter is 17 en was nog nooit met alleen een vriendin op vakantie geweest, laat staan meteen met het vliegtuig naar een ander land. De bagage was best zwaar voor twee iele dames, dus dat X het vervoer regelde was plezierig en praktisch. Ik heb gevraagd of een van ons mee mocht om uit te zwaaien en dat mocht, prima zelfs. Mijn dochter vond dat leuk. Zolang wíj dat leuk vinden, is het goed en dan is het niet interessant of het al dan niet gebruikelijk of de norm is, of wel? Dat interesseert mij nou echt geen biet.
X heeft overigens niet bij haar zus gelogeerd, ik weet niet waar dat er opeens ingeslopen is. Ze is heen eerst naar Schiphol gereden en na afloop is ze naar haar zus gesneld waarna ze op een later tijdstip naar huis is gegaan. Terug is ze in de middag of avond naar Amsterdam gegaan en bij haar zus vandaan naar Schiphol gegaan. Het is hooguit drie kwartier rijden naar ons toe.
Voor ons was het voor zover vanzelfsprekend dat als ik geen ander geluid hoor tot de ávond van het thuiskomen ik ervan uit ga dat de afspraak nog steeds staat. Als ze mij een dag van te voren had ingelicht over haar plannen was ik de zaterdag heel anders ingegaan. Dan had ik mij erop ingesteld dat ik thuis zou wachten en dan had mijn dochter geen ruzie met haar vriendin gehad over het gedrag van X. Bovendien had mijn man niet boos aan de telefoon hoeven hangen richting de Middellandse Zee om het telefoonnummer van X te achterhalen. Zoals gezegd nam ze bewust niet op. Als X mijzelf netjes had ingelicht had mijn dochter het van mij gehoord en was het in orde geweest.
Jij bent blijkbaar al zo gewend aan het komen en gaan van je kinderen dat je je niet meer kunt verplaatsen in zo'n eerste keer buitenland. Ik vond het zelf ook een beetje spannend hoe de reis verlopen was en zo. Ik zou nooit in mijn bed zijn gaan liggen in afwachting van dochter. Ik ben gewoon opgebleven tot half vier. Kijk naar het tijdstip bij dit stukje, ik draai mijn hand niet voor dat soort tijden om:-)
Uitzwaaien is inderdaad geen plicht of recht, maar er is ook niets mis mee.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-09-2010 om 11:09

Maar kaaskopje

"Ik zou het zelf vervelend vinden als X mij voor de ritjes geld zou aanbieden."

Ik maak het regelmatig mee dat mensen mij geld aanbieden als vergoeding. Omdat wij (= mijn man een ruime leaseauto hebben zal ik vaak aanbieden om te rijden als ik samen met iemand ergens naartoe moet. En dan krijg ik ook regelmatig het aanbod om bij te dragen in de kosten. Dat sla ik dan af, omdat wij er geen kosten aan hebben, maar ik vind het dan wel prettig dat mensen het niet voor vanzelfsprekend aannemen en bereid zijn om de kosten te delen.
Daarentegen, als ik wel kosten zou hebben zou ik er niet zomaar zelf over beginnen om de kosten te delen, daar zou ik me dan weer onprettig bij voelen.

emma43

emma43

Ik blijf het vreemd vinden

En of Kaaskopje nu wel of geen auto heeft,een vergoeding zou geven of niet.Het feit is dat Kaaskopje en mevrouw x afgesproken hadden dat Kaaskopje mee zou rijden en om het dan zo op te lossen zoals mevr x gedaan heeft slaat nergens op.Zo ga je niet met mensen om,vind ik dan.

Over de kast,moet ik eerlijk zeggen Kaaskopje dat zoiets mij ook zou kunnen overkomen.Niet netjes,maar niet fout bedoelt.Het is echt 1 van mijn mindere kanten van mijn karakter.Vooral omdat mevrouw x nog wel aan je dochter gevraagd heeft wat je leuk zou vinden enzo,denkt mevrouw x er wel aan ,maar het komt er niet van.Heb ik ook,met veel dingen,is fout.Zo is nu een vriendin van me verjaard in juni en aanstaande donderdag gaan we uit eten voor haar verjaardag.Veel te laat.Ik heb nog een kraamcadeautje in de kast voor de overburen,kindje zit al voorop de fiets.Slechte eigenschap van mij en waarschijnlijk hetzelfde voor mevrouw x,maar misschien niet persoonlijk naar jou bedoelt.

Maar dat ze de afspraak maakt,dat jullie mee kunnen rijden en dan zo doet is vreemd.Ze had gewoon moeten bellen om het uit te leggen.

emma43

emma43

Meerijden

Ik zie dit ook echt als vriendendienst.Waar geen vergoeding voor nodig is.En bakje koffie met broodje tijdens het wachten,is dan leuk aangeboden,maar geen geld.
Het is anders als Kaaskopje iedere dag met iemand mee zou rijden naar het werk.

Bij mij rijden alleen mensen mee als vriendendienst.Het is me gelukkig nog nooit overkomen dat als ik bv zeg dat ik naar de stad ga,dat iemand dan zegt, dat ze wel mee kan rijden.Dat zou ik ook niet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 12:09

Tijgeroog

Ik laat ook duidelijk merken dat ik het niet vanzelfsprekend vind. Dankbaarheid tonen bijvoorbeeld. Maar voor het beeld ontstaat dat ik een kniert ben:-), als ik regelmatig gebruik zou maken van meerijden, zou ik uiteráárd een vergoeding aanbieden. Ik ben ook helemaal van mening dat je er niet vanuit mag gaan dat anderen je wel meenemen omdát je geen auto hebt. Ik ga dan liever nog met de trein dan het iemand voor de derde keer te vragen bijvoorbeeld. Ik ben hier echt heel bescheiden in. Voor die ene, of twee keer per jaar dat een situatie zich voordoet als het Schiphol incident (klinkt lekker interessant) stel ik mij blijkbaar egoïstischer op dan sommigen wenselijk vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 13:09

Emma

Ik zou het kraamcadeautje voor het kindje voorop de fiets nu maar bewaren tot ze op het zadel zit met een eigen kindje in de maxicosi:-)
Ik ben er eigenlijk ook heilig van overtuigd dat het geen bewuste slechtigheid van X is dat ze de kast vergeet. Ik ben ook verstrooid en dat wordt alleen maar erger helaas. Als je dat van jezelf weet kun je beter gewoon ooit op een dag iets kopen of regelen en dat geven of aanbieden en niet van te voren slapende honden wakker maken. Dan gaan die honden weer zitten wachten:-)
Ik ben wel, ondanks dat ik mij wel vaker verwonderd heb over X, verbaasd over het gedrag wat ze nu heeft laten zien. Ze heeft altijd laten zien nogal bewust met het leven bezig te zijn. Je kan het met de manier waarop ze dat doet oneens zijn, maar ik stel zo'n houding op zich wel op prijs. Ik kom er alleen steeds meer achter dat het nogal ik-gericht is en dat veroorzaakte zaterdag toch wel extra dat ik heel erg kwaad werd.
Dat mijn oudste dochter het zo gezellig vindt om daar te eten vind ik alleen maar leuk. Dat is begonnen doordat mijn dochter vragen had over antroposofie (X is dat) voor een presentatie en daardoor is de vriendschap weer wat opgebloeid, nu ook naar X toe. (trouwens... mijn dochter had afgelopen maandag afgesproken dat ze daar zou eten en dat is om een vage reden niet doorgegaan, bedenk ik mij nu) Mijn jongste dochter is gewoon altijd bevriend gebleven met de dochter van X. Dus we zijn altijd verbonden gebleven door de kinderen, ondanks dat ze inmiddels in een ander stadsdeel woont. En dat ze dan na al die jaren het moeilijk vindt om mij iets eerlijk uit te leggen kan ik niet helemaal volgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Auto lenen

Een auto lenen of uitlenen zou ik denk ik niet zo snel doen. Dat dan weer niet. Ik zou wel zeker moeten weten dat de ander veilig rijdt en omgekeerd zou ik de verantwoordelijkheid best groot vinden.

Tirza G.

Tirza G.

Ik verbaas me over twee dingen

De bagage van je dochter+vriendin is blijkbaar zwaar en onhandig. Hoe gaan ze dat ná Schiphol doen dan? Ze moeten op plaats van bestemming de zooi toch ook zelf dragen? Als je je bagage niet zelf kunt hanteren, ben je verkeerd bezig.
En je schrijft: het is voor haar *maar* drie kwartier rijden. *MAAR* drie kwartier? Goeie help. Ik snap dat je aan lange reistijden gewend bent met het OV, maar ik rij in drie kwartier tot aan de Randstad danwel Antwerpen. Een kilometer of 60, 70 heb je zo te pakken in drie kwartier - en dan ook nog drie kwartier terug. Is anderhalf uur, 120-140 km. Maal de absolute minimumprijs van 19 ct/km heb je het wel over ruim 20 euro. Om nog maar te zwijgen over de tijd. *Maar* drie kwartier. Goeie help.

Tirza

Kaaskopje

"Voor die ene, of twee keer per jaar dat een situatie zich voordoet als het Schiphol incident (klinkt lekker interessant) stel ik mij blijkbaar egoïstischer op dan sommigen wenselijk vinden."
Nee hoor, niet egoïstischer maar meer drama-queen- achtig :-)
En die 3 kwartier, was dat alleen heen? Met een beetje rekenen kom ik dan in totaal uit op 3 uur rijden.......

Gr. Poezie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 18:09

Tirza

Ze ging met een georganiseerde reis, waarbij ze vanaf het vliegveld tot het appartement vervoer hadden. Ter plaatse waren ze vrij om te doen wat ze wilden of ze konden meedoen aan excursies. Vrij zelfstandig dus, maar met een tikje begeleiding.
Ik heb het even ruw geschat met de afstand. Het ligt 30 km van Alkmaar heb ik nu gezien. Normaal een half uur rijden, met wat vertraging drie kwartier. Volgens jouw berekenig zit ik dan voor de heen en terugreis op 4 x 30 km, 19 ct. per km = 22,80. Dan zou ik haar dus 11.40 moeten betalen voor heen en terug. Tenminste als ik uitga van 2 mensen die mee mogen rijden. Maar als alleen mijn dochter mee mag, hoef ik natuurlijk maar voor 1 te betalen. Als we het zo zakelijk moeten bekijken dan ook maar volledig. Dat betekent dus 4,50, okee 5 euro. Dat had ik ook in mijn hoofd.

Rekenfoutje kaaskopje!

Alkmaar-schiphol airport is volgens de routeplanner namelijk 45,5 km.
45x4= 180, 19 cent x 180 km= E34,20
per persoon (4) ben je dan E 8,55 kwijt. Stel dat jij voor je dochter én jezelf zou betalen (heen en terug beide keren) dan zou je dus E 17,10 kwijt zijn.

Gr. Poezie.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2010 om 20:09

Jeutje

Dan zat ik er flink naast dus, volgende keer kan ze dus maar beter met de trein gaan, met of zonder mij. Voor die paar euro dat dat meer kost geeft dat een stuk minder ergernis. Nu maar hopen dat de volgende reis gewoon overdag is en niet middenin de nacht. Nooit geweten dat met de auto reizen praktisch net zo duur is als met een kortingskaart van de NS. Dat sterkt mij in mijn mening dat ik, algemeen gezien, beter af ben zonder auto. Ik heb dan wel niet de lusten, maar ook niet de lasten.

Bastet

Bastet

03-09-2010 om 07:09

Dat ligt eraan kaaskopje

Als je met vier personen die reis maakt,ligt de zaak heel anders natuurlijk.Dan is het voor mij toch voordeliger om de auto te pakken,met alle bijkomende voordelen die ik daar toch al van heb.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2010 om 12:09

Die 19 ct

Is dan alleen nog maar brandstofvergoeding. Dan hebben we het verder nog nergens over. Een auto kost, als-tie geen centimeter rijdt, toch al gauw 2-300 euro per maand (verzekering, wegenbelasting, APK, afschrijving). Ga je er mee rijden, dan wordt het alleen maar duurder (brandstofverbruik, slijtage/onderhoud, reparatie).

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2010 om 16:09

Nou daar zeg je wat

Ik heb me nooit druk gemaakt over parkeerkosten, maar dat gaat langzamerhand toch wel de spuigaten uitlopen. Je staat voor een halve dag zo 8-12 euro weg te tikken. Nou, dat zijn best een paar consumpties. Bah. De auto voelt dan echt als een melkkoe.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2010 om 01:09

Pffft

Echt ik ben blij dat ik geen auto heb. Ik krijg mijn reiskosten naar mijn werk vergoed en maak verder geen kosten voor een vervoersmiddel die al dan niet voor de deur staat. Maar... ik geniet er dus wel extra van als ik een keer met iemand mee mag of kan rijden en ik laat dat altijd merken.
Ik ben er vandaag dus definitief achter gekomen dat X dus wel degelijk nog thuis was zaterdagavond. Ik durfde het niet met zekerheid te zeggen. Maar ik heb haar op haar vaste telefoon gebeld die avond en toen nam iemand een vrouwennaam fluisterend op "Ben jij dat Y... ben jij Y??" Ik weet niet meer wat ik toen gezegd of gedaan heb, maar ik vroeg vandaag aan mijn oudste dochter 'hoe heet die zus van X eigenlijk?' Nou... Y dus. Dus ze was in de avond, zo rond 8 uur nog in onze stad, heeft mijn belpogingen genegeerd, of opgepakt in de hoop dat ik haar zus was, is daarná alleen naar Amsterdam gereden... en dat allemaal omdat ze het blijkbaar zó ellendig vond om een paar uur later samen met mij naar Amsterdam te rijden dat ze dit hele gedoe er voor over heeft gehad. Ik betrek dit nu maar eens niet op mij. Ik geloof dat ik me terecht mag verbazen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.