Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Yura

Yura

07-04-2011 om 14:04

Wantrouwen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

09-04-2011 om 16:04

Beleid bekend?

Mwah, weet ik niet hoor. Mijn kinderen zaten/zitten op twee scholen die tot hetzelfde bestuur behoren, maar in verschillende plaatsen zitten. De schoolgidsen komen vrijwel overeen; die staan v/bol van kansen bieden, helpen ontwikkelen, samenwerken met de ouders enzovoort. In de dagelijkse praktijk, sfeer én benadering van de kinderen zitten echter gróte verschillen. Zo is op school A het gebruik van mobieltjes verboden binnen een bepaalde zone. Heeeeeeeel strikt. Zien (in die zone) is genoeg om hem kwijt te raken. Op school B zitten de kinderen gewoon met mobieltjes in de klas. En aangezien dat allemaal smartphones zijn tegenwoordig, zitten ze dus gewoon tijdens de lessen te internetten. Is geen enkel probleem.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

09-04-2011 om 16:04

Tirza

Op de site van de school van mijn zoons vindt je behalve alle wervende teksten ook de schoolregels.

Ja tuurlijk

En waar is die school dan die die regels gebaseerd op wantrouwen niet heeft????? Want hier is geen school te vinden in de wijde omgeving die dat niet heeft en ook niet in de ons omringende plaatsen. Mijn kinderen hebben trouwens nog nooit aangegeven er moeite mee te hebben om het zelf te moeten zeggen. Volgens mij vinden ze het zelfs wel leuk zo'n moeder die niet automatisch alle briefjes tekent. Jongste zou er moeite mee kunnen hebben (is geen kind dat graag opvalt) maar die word gered doordat oudste op dezelfde school zat en de leraren nog weten dat ik dat toen ook al niet wilde dus die hoeft maar even wat te zeggen en bij die leraren gaat het lampje al branden. De stroom briefjes is ook zeer afgenomen in de loop der jaren. Toen oudste begon kreeg ik zelfs briefjes waarop haar cijfers stonden om te tekenen en dat terwijl in magister al haar cijfers inzichtbaar waren. Maar omdat dat toen nog niet zo ingeburgerd was en niet alle ouders daarin in logden kreeg ik ook nog die briefjes. En dan heb je ook nog oudergesprekken waarop alle cijfers voor je neus liggen. Belachelijk. Ik eis gewoon van mijn kinderen dat ze hun cijfers vertellen, voldoendes of onvoldoendes. Hoppa vertel het maar.En eigenlijk doen ze dat ook altijd of het moeten onbeduidende cijfers zijn zoals engels waarvan ze elke les een woordjesoverhoring krijgen dan schiet er wel eens een cijfertje bij in. En die kinderen zijn toch niet achterlijk? Die weten toch ook wel dat aan het eind van de rit al die cijfers worden opgeteld en je het dan door het rapport toch wel in huis krijgt? Of niet dan? Op alle vlakken probeer je je kind ook enigzins 'los' te laten en qua school worden de controle momenten juist opgevoerd. En dat gaat dan zo 4,5 of 6 jaar en daarna kom je op het vervolgonderwijs en dan moet je opeens zo maar uit het niets na die superstrakke hand en controle en nog 's controle alles zelstandig en alleen kunnen en voor jezelf op kunnen komen en assertief zijn en alles alleen kunnen. Ik kan er met de pet niet bij. Het systeem is gewoon te bizar voor woorden. En daarom doe ik er niet aan mee. Overigens kan ik me ook niet aan de indruk ontrekken dat de leraren het ook nog enizgins met me eens zijn. Na de eerste verbazing wanneer ik uitleg waarom zie ik ze denken en is de discussie vaak meteen afgelopen. En ik zie aan hun gezicht dat ze het wel begrijpen en nooit drammen ze door dat schoolregels schoolregels zijn en dus....
Misschien zijn ze het stiekum wel met me eens. De concierge snapt 't ook prima die meld braaf dat ik gebeld heb en dan weet hij wat ik bedoel en komt het ook in orde.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 10:04

Albana

Nogmaals, ik begrijp je principe,echt. Maar zoals jouw dochter wel te vertrouwen is, zijn er ook die lief staan te knipperen met hun ogen en de grootst mogelijke onzin ophangen. Als iedereen was zoals jouw dochter, zouden die regels er niet zijn. Sommige kinderen hebben die strakke hand nodig. Je kunt bij het beoordelen en evalueren van regels niet alleen uitgaan van jouw kind.

En werkt het dan?

Ik zou nog misschien mijn pricipes aan de kant willen zetten wanneer ik geloofde dat het werkt. Dat het écht pubers die er een potje van maken meteen eruit zou pikken zodra ze de eerste keren spijbelen of huiswerk niet maken. Maar het wérkt ook nog 's voor geen meter. Oudste heeft ooit in de tweede een paar keer gespijbeld, die maakte er nog geen groot potje van,maar meer van 'die saaie lessen kan ik wel missen want ik snap het toch al dus ik ga me tijd daar niet verdoen' , zo'n instelling. Dus ging ze gezellie lopen lanterfanten in het centrum met vriendin en nog wat meiden. Alle meiden leverden briefjes in waarbij ze data,handtekeningen, etc. veranderen of er simpelweg zelf 1 schrijven en niemand die dat door had. Is ook hélémaal niet opvallend dat zo'n groepje meiden uit 1 klas allemaal tegelijkertijd ontbreekt niet dan??? En dat ging goed dus deden ze het vaker. Tot 1 van de ouders (niet ik hoor) ze betrapte in het centrum en vroeg wat ze daar deden....was er een les uitgevallen. Ja,dus en die ouder geloofde dat. Maar toen diezelfde ouder ze nóg een keer betrapte en de reacties van de meiden niet vertrouwde heeft ze school gebeld en kreeg dus te horen dat zelf een briefje had geschreven. Deze ouder liet het er niet bij zitten en belde de andere ouders en gezamelijk hebben wij dus moeten aandringen op straf en de leraren moeten overtuigen dat wij die briefjes niet hadden geschreven. Het meeste boos was ik dat die leraren zich 'gedekt' voelen door die briefjes en schijnbaar daardoor niet meer verder nadenken.
Ik bedoel daar hoef je toch geen HBO-opleiding voor te hebben om te bedenken dat zo'n groepje meiden allemaal tegelijkertijd naar de ortho,dokter,tandarts etc. geen toeval is????
Welnee, er is een briefje volgens de schoolregels, het telefoontje checken ze niet eens blijkbaar of gaat ten onder aan miscommunicatie, typisch gevalletje niet verder kijken dan m'n neus lang is. Iets waarvan we die pubers altijd maar beschuldigen.
Pas nog (collegaschool) moeder met langzamerhand ontsporende zoon (zusje is vriendinnen met jongste) die moeder kwam er ook achter dat zoon erg creatief is in briefjes en telefoontjes naar school. En hij gebruikt ook allerlei smoezen waarbij hij rouleert in de personen (vader,stiefvader,stiefmoeder etc.etc.) Dat die stiefouders er niet eens zijn is leraren even ontgaan. Pas toen zoon opgepakt was en de politie contact opnam met school kwam al die keren aan het licht, moesten moeder en school eerst naast elkaar gaan zitten ter controle van alle afwezigheidsmomenten met de agenda's erbij (dit i.v.m. het politieonderzoek). Dat zoon soms spijbelde was al wel duidelijk. Dat waren de keren dat ie geen briefjes en smoezen meer kon verzinnen. Al die andere keren is dus niemand opgevallen.
Mijn overtuiging is dat áls pubers willen spijbelen,huiswerk verzuimen te maken,cijferds verbloemen etc. Dat ze dat dan ook heus wel doen. Ze verzinnen trucs op de regels en school is niet felxibel genoeg om daarop in te springen of er nieuwe regels op te verzinnen. Ze schrijven huiswerk over van de supernerd die wel moet omdat ie anders gespest word...Ik noem maar wat.
En school wast zijn handen in onschuld, want er zijn briefjes, controles en regels. Dus simpelweg logisch nadenken hoeft dan niet meer.
En voor vele ouders geld hetzelfde, waarom zou je elke week in magister inloggen om te checken of je kind niet stiekum verzuimd....welnee, dan krijg je toch een briefje? Want dat is schools verantwoordelijkheid, toch?
Dus let niemand meer op en die kinderen voelen zich al helemaal niet verantwoordelijk want school en ouders horen op hun te passen toch??? En als ze niet gesnapt worden is het prima toch? Ze hebben aan de schoolregels voldaan.
Nee hoor,voorlopig blijf ik bij mijn standpunt.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 17:04

Hier wel

Hier gaat het wel prima. Als zoon niet op komt dagen, gaat hier gelijk de telefoon. Ik wist niet beter of hij was naar school! Hij bleek pech onderweg te hebben en school was zo galant dat ook nog even mij te laten weten, even later.
Als ik bel dat hij later is door een ortho-afspraak, wordt dat genoteerd en moet hij ook een briefje meenemen. Mijn ervaring is dat de school nog klein genoeg is, zodat ze hun pappeheimers echt wel kennen.
Als zoon ziek naar huis gaat, moet hij zich afmelden, en ervoor zorgen dat ik of zijn vader even bel bij thuiskomst, zodat ze zeker weten dat hij veilig thuisgekomen is en ook zeker weten dat ik weet dat hij ziek is. Uiteraard is elk systeem te omzeilen, maar dat komt heus wel een keer uit, en ik denk dat er veel meer verzuimd zal worden dan nu. Hele weken thuisblijven zonder dat je van school hoort, zoals mijn man vroeger deed, lukt je echt niet.

Hier ook hoor

Als kind ziek meldt moet het zodra ze thuis is een ouder laten bellen. Thuis of vanaf het werk. En inderdaad, dat werkt.
Ook als ze 's morgens niet op school aankomt, wordt er na een half uur gebeld met huis of mobiel van de ouder. Zelf nooit meegemaakt, maar anderen hier wel.Ouder was vergeten kind ziek te melden.
Ach, ook ik heb me wel eens druk gemaakt om een onterechte aantekening van niet gemaakt huiswerk. Zelfde situatie als Yura. Maar het kwam maar zelden voor en het was de moeite van het je druk maken niet waard. Als er onterechte cijfers/proefwerkstof aan de orde is maak ik me nog steeds af en toe druk en bel ik soms als ik heel zeker weet dat er iets niet in de haak is en mijn dochter het zelf niet duidelijk kan krijgen bij de betreffende docent.

Maar dit ís geen spijbelen!

Alle voorbeelden die jullie noemen ís géén spijbelen!
Dit zijn foutjes, ongelukjes zonder vooropgezet plan waardoor ze te laat komen, zoals iedereen die wel eens heeft (dus ook pubers).Jaha daarvóór werkt het systeem voortreffelijk!
Spijbelen is mét vooropgezet plan bewust wegblijven van school.En daarvoor werkt het systeem helemaal niet. Dat is wél de bedoeling van het systeem, hier staat het er zelfs bij in de schoolgids.
Waarvoor het ooit opgezet was werkt het niet, het heeft wel het neveneffect dat het de 'goede pubers' die per ongeluk een foutje maken, te laat komen door omstandigheden of een keer een onvoldoende halen eruit pikt. En vaak worden pubers daar wel eens opstandig van. Die denken als het zo moet bekijk het maar! En ouders ook, dat zie je aan de reacties hier.
Wat was er mis geweest wanneer die leraar wiskunde Yura's zoon na de les had aangesproken en had gevráágd waarom die zijn huiswerk niet had gemaakt en dus een onvoldoende had? Dat had yura's zoon vast véél prettiger gevonden. Leraar had yura's zoon kunnen uitleggen dat de bedoeling en de regels zijn dat hij meerdere klasgenoten belt om het huiswerk te checken en kunnen afspreken dat hij thuis aan z'n ouders verteld dat hij het niet gemaakt had en dus een onvoldoende als aantekening. Yura's zoon had dan meteen zijn kant van het verhaal kunnen zeggen en klaar. Leraar had een aantekening in magister kunnen maken voor de rest van het team en de ouders wanneer die het nakijken en klaar! Véél effectiever en je maakt er minder boze pubers en ouders mee. En die leraar heeft heus wel door dat yura's zoon een zeer plichtsgetrouwe huiswerkmakende jongen is, die is echt niet gek hoor.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 09:04

Albana

Nee, maar waar zeg ik dat het wel spijbelen is? Ik bedoel te zeggen dat school zeer alert is en dat je niet zomaar weg kunt blijven zonder dat school actie onderneemt. Als je halverwege het eerste uur al gebeld wordt dat je kind er niet is, kan dat kind niet een hele dag of week wegblijven. Iets wat mijn man makkelijk voor elkaar kreeg vroeger.

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 09:04

En nee, ik werd er helemaal niet opstandig van, en ik was blij dat school even belde dat hij was aangekomen en een lekke band had.

Dáár ging het me om

Dé pubers die dreigen te ontsporen en die dus door het systeem eruit gepikt zouden moeten worden worden niét opgemerkt omdat die smoezen en maniertjes verzinnen om het systeem te omzeilen. Oók in het beginstadium wanneer het juist opgemerkt zou moeten worden.
Dát is wat ik de hele tijd al zeg.
En het systeem werkt wel erg goed voor goedwillende brave pubers die lekke banden hebben of niet helemaal snappen hoe ze naar hun huiswerk moeten informeren of een foutje in hun agenda hebben staan waardoor ze huiswerk niet af hebben.
School is dus alleen allert op brave goedwillende kinderen die eigenlijk best hun best doen.
Nou, prachtig hoor! Werkelijk fantastisch systeem dat kinderen die eigenlijk geen controle nodig hebben controleerd.
En jij beweerd niet dat het om spijbelen ging, ik vroeg om voorbeelden waar notoire spijbelaars in het beginstadium getraceerd werden door het systeem. En die komen niet denk ik, want die zijn er niet, of zéér sporadisch en dan vaak al als het veel te ver heen is. Wel is er een overvloed aan voorbeelden waarbij goedwillende pubers dus meteen 'gemist' worden of opgemerkt worden omdat ze hun taken verzuimen.
Ik denk werkelijk niet dat kinderen of ouders daar ook maar iéts mee opschieten.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 15:04

Albana

Juist op deze manier wordt verzuim wel opgemerkt, omdat je met smoezen en maniertjes er niet komt. Als je ervan uitgaat dat een puber zelf kan vertellen dat ie naar de ortho moet, en school vindt puur dat voldoende, maak je spijbelen toch veel te makkelijk!
En op deze manier wordt het ook goedwillenden duidelijk dat het systeem niet veel ruimte laat om eens uit te proberen hoe ver je kunt gaan. Puur vertrouwen is minder waterdicht, lijkt mij.

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 16:04

En albana

Je weet goed wat je niet wilt, maar hoe zou jij het dan graag zien? Ervan uitgaande dat er nu eenmaal ook pubers zijn die graag een loopje nemen met schooluren?
Dat school per kind weet wie wel en niet ter vertrouwen is in dergelijke zaken? En hoe weten ze dan dat als een kind er net op school zit?

Primavera

Primavera

11-04-2011 om 16:04

Eens met albana

Ik heb helemaal niet het idee dat al deze maatregelen tegen spijbelen helpen, alleen maar dat ze een hoop last bezorgen aan goedwillende studenten, waarvan niemand meer geloofd dat ze goedwillend zijn.
Vroeger zat ik ook op een zogenaamd strenge school en mijn ervaringen hebben me de illusie genomen dat dat helpt. Integendeel zelfs. Als te laat komen zeer hard wordt aangepakt omdat het als voorbode gezien wordt tot spijbelen dan kun je beter gelijk wegblijven. Het is makkelijker om een geldige reden te hebben voor een hele dag als voor een uurtje en nog makkelijker als je er gelijk meer dagen van maakt.
Ziekmelden de dag dat je een proefwerk hebt mag niet meer, nou dan meldt je je toch de dag van tevoren ziek. En zo wordt dankzij het strenge beleid voor kleine missers het uiteindelijke verzuim steeds meer. Het is immers evenveel werk om dagen te verantwoorden als een uurtje? En 5 minuten te laat verantwoorden lukt je helemaal niet meer, dus dan kan je er beter meer van maken zodat je de tijd hebt om een briefje te maken of achterwacht voor de telefoon thuis te organiseren. En ik was echt geen risicoleerling en heb mijn middelbare school verder netjes afgemaakt met hier en daar een uurtje of een dagje minder.
Ik denk niet dat de pubers van nu minder inventief zijn als wij vroeger waren, ik denk eerder meer.
En verder kun je geld gewoon maar één keer uitgeven, dus alles wat je uitgeeft aan maatregelen en burocratisch gedoe kun je niet meer investeren in de kwaliteit van de lessen.
Groeten Primavera

Fiorucci

Fiorucci

11-04-2011 om 18:04

Primavera

Niet mogen ziekmelden op de dag van een proefwerk, die ken ik niet. Sterker nog, hier kun je ook ziek zijn in toestweken, shit happens. Kun je gewoon inhalen.
Het onterechte verzuim valt hier mee, dus je stelling gaat hier niet op. Maar ook de vraag aan jou: wat dan?
Hoe voorkom je verzuim?

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2011 om 07:04

Even zo

Wat bij ons het meest voorkomt is dat ouders vergeten hun kind weer béter te melden. En dan plakt een leerling daar nog een paar dagen ziek aanvast.
Tja, kijk dat lukt hier niet, ik werk te parttime om dat niet te merken..:) Beter melden hoeft hier niet.

Logisch nadenken

Ik ben voorstander van logisch nadenken en van controle van magister door ouders en leerkrachten.
Logisch nadenken is b.v. dat het leerkrachten was opgevallen dat een groepje vriendinnen (wisselend aantal maar ong. 5/6) die altijd bij elkaar 'klitten' dat die opeens met z'n allen op dezelfde tijd naar de ortho/tandarts/dokter moeten en dat iémand dat opvalt en erbij nadenkt dat dat wel héél héél toevallig is en daarop die kinderen aanspreekt. Zodat ze weten dat ze in de gaten worden gehouden en zijn vermoedens aan de klasseleraar doorgeeft zodat die daarop ook allert is (en andere leraren dan ook). En dat de klasseleraar dan aan de betreffende ouders in het oudergesprek hun vermoedens doorgeeft (zodat die ook allert zijn). Klasseleraar kan ook in magister de hele klas overzichtelijk in beeld krijgen en zou zo nu en dan een blik kunnen werpen of de dames nog héél toevallig allemaal tegelijk geoorloofd of ongeoorloofd hun biezen hebben gepakt. Dat kunnen ouders niet, die kunnen alleen gegeven van hun eigen kinderen in beeld krijgen.
Een klasseleraar zou ook overzichtelijk in beeld kunnen zien of de frequentie van verzuim ernstig is toegenomen (of het nu geoorloofd of ongeoorloofd is,maakt niet uit). Bij ernstig toegenomen verzuim zou een klasseleraar daar achteraan kunnen zitten. Daar kán een reden voor zijn (denk aan een ongelukje waardoor doktersbezoek is toegenomen) maar dat kan ook heel goed een teken zijn dat een kind begonnen is met slimme trucjes om z'n spijbelgedrag te camoufleren. Ik vind dat ouders ook best meer kunnen checken in magister op verzuim. Ik kijk sinds dat incident met oudste dat net op tijd ontdekt werd door die moeder meestal om de week hun geoorloofde en ongeoorloofde verzuim na. Wat mij betreft mag te laat komen al is het 5 minuten daar ook in staan. Dan kan ik mijn kind erop aanspreken als het te laat bij bepaalde lessen komt. Ik weet dat jongste bij 1 les een tijdje te laat kwam. En hoorde dat van jongste zelf....anders was ik er nooit achter gekomen. Oorzaak bleek het te lange 'teuten' in de kleedkamer na de gymles, van trouwens zowat alle meiden in de klas. Ik heb gymleraar daarop aangesproken die de meiden nu aanspoort, probleem bij de les erna is nu opgelost. Het verzuim van je kind moet je frequent doen,anders weet je zelf niet meer wanneer ze naar de ortho/tandarts etc. waren toch? Dat ortho gedoe ook....iedereen weet dat er maar 1 ortho is hier ter plaatse en dat die vlakbij school is, met logisch nadenken weet iedereen dat een kind daarvandaan in 30 minuten tot (lang wachten of lange behandeling) een uurtje weer terug kan zijn. De zoon van die andere ouder bleek b.v. urén verzuimd te hebben geoorloofd omdat ie een briefje voor de ortho had. Die leverde dat briefje in en kwam dan de hele middag niet meer terug.....niemand die dat raar vond. Ik zou een regel als 'ziekteverzuim moét gemeld worden in het eerste lesuur anders word het niet meer als geoorloofd verzuim aangemeld' prima vinden. Als mijn kind ziek is bel ik áltijd het eerste lesuur. Ik meld haar ook weer beter, gewoon omdat ik vind dat ze op school moeten weten dat ze weer 'verwacht' wordt.
Ik denk ook dat zowel leraren als ouders in slaap gesust worden door dat briefjes en telefoontjes gedoe en daardoor niet meer aktief nadenken en controleren. Die denken dat zit wel goed,ze bellen mij toch ook als pietje een lekke band heeft, ó wat is die controle toch perfect geregeld en controleren daarom niet zelf meer aktief. Idem de leraren, die groep meiden allemaal tegelijk is keurig gemeld als geoorloofd verzuim, leraar heeft zijn 'werk' dus gedaan....en denkt verder niet na. Het was maar 1 iemand opgevallen dat die meiden al die keren zéér toevallig tegelijk weg moesten. En dat was de concierge.....en die hád nog gezegd tegen betreffende leraar dat dat wel héél toevallig was. Maar er werd niks mee gedaan, het was gemeld toch? Concierge wist het wel...die voelde het op z'n klompen (die heeft ie écht) aan....De enige die dus logisch nadenkt blijkbaar.
'Vroeger' kregen wij een kaart mee om de maand volgens mij met ons 'geoorloofd en ongeoorloofde' verzuim die onze ouders dan moesten nakijken en controleren. Dat kan tegenwoordig in magister. Moet je eens navragen wie dat doet, bijna niemand, de cijfers kijken ze wél na.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2011 om 10:04

Albana

Het een sluit het ander niet uit,toch? Hier gebeurt beide. je kunt een briefjes beleid voeren EN nadenken, en dat geldt ook voor ouders.

Ja.ja (slaap kindje slaap)

Nee het een sluit het andere niet uit. Maar mijn idee is dat dat wel gebeurd. Die moeder die het zeer toegenomen verzuim van zoon niet opgemerkt had kijk b.v. wél in magister heel vaak (het gaat op alle fronten niet zo goed met zoon) dat heeft ze vaak genoeg verteld. Maar dat verzuim dáár keek ze nooit naar, ze werd toch altijd gebeld wanneer zoon zomaar te laat kwam??? Ze is ook zeer internetvaardig,ik ken haar behoorlijk goed. Zeker net zo vaardig als ik en jij.
Ik had zelf toen oudste in de 2de zat ook geen idee dat dat een goed idee zou zijn, om dezelfde reden. Ik keek ook de cijfers wél na toen (als een van de eersten toen was magister ook hier voor vrijwel alle ouders iets totaal onbekends). Maar het verzuim niet. Ik ging er ook vanuit dat leraren dat bijhielden en dat ik het zou 'horen'. Dat ook mijn kind tot zulke vervalsingsacties bereid was was nog niet hélemaal tot me doorgedrongen. Ik was er gewoonweg niet allert op, het is toch zo goed geregeld en afgeregeld in prachtige systemen??? Waar geen ontkomen aan is?
En ook leraren niet. Daar ben ik helemaal van overtuigd. Die hebben dat systeem doen een melding zoals van ze verwacht word en klaar is kees. Niet verder druk om maken, helemaal volgens de regels en zoals de directie en inspectie wil en niemand kan dan hún beschuldigen dat ze er niet allert op waren toch?
En het kost allemaal veel geld en brengt totaal niets op.
Dat is mijn idee.
Ik geloof ook niet dat het ongeoorloofde verzuim is afgenomen. Dat is nog net zo erg als vroeger, alleen weten ouders dat pas als hun kinderen zó volwassen zijn geworden dat ze er hilarisch over kunnen vertellen, zo van: "Weet je nog van toen? Toen was ik erg toen heb ik etc.etc." (Mijn oudste is zover, je weet niet wat je hoort).
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2011 om 18:04

Albana

Ik zie dat als een van de taken van de mentor, dat je van elke leerling regelmatig checkt hoe en wat, en dat geldt ook voor verzuim. Uiteraard staat of valt het systeem met het checken ervan, of dat nou door ouders gebeurt of door school. Maar het vrij laten en ervan uitgaan dat elke kind, zoals jouw dochter, oprecht en eerlijk is, werkt zeer zeker ook niet.

Fio en albana

Nou, zo oprecht was ook de dochter van Albana niet. Ook zij spijbelde en deed dingen die haar moeder nooit verwacht had....

Fiorucci

Fiorucci

13-04-2011 om 07:04

Evenzo

Nee, dat schrijf ik niet. Ik schrijf dat dat op deze school niet verwacht wordt, beter melden, en dat hele dagen thuisblijven niet werkt omdat ik zeer parttime werk en 'smiddags thuis ben. Ja, ik check magister, ook om te kijken of het wel klopt wat school erin zet. Ik ben ook puber geweest, en geloof, mijn fingerspitzgefuhl werkt goed..:) daarbij, zoon is een keer te vroeg naar huis gegaan en hup, daar belde de mentor weer. Echt, hele dagen zomaar wegblijven krijgen ze de kans niet voor.

Nee ( oprecht)

Nee Mach, oprecht worden ze pas als ze de puberteit enigzins voorbij zijn. Zover is oudste nu (enigzins ze heeft nog wel eens terugvallen). En wat je dan hoort is echt 'wauw'! Buiten die spijbelperiode in de tweede die gelukkig redelijk snel de kop werd ingedrukt heeft ze in die periode ook 'gespijbeld' op haar bijbaantje. Dat wil zeggen ze zei tegen ons dat de moest werken en plakte daar een aantal uren aan vast die ze dus niet moest werken en kon dan lekker leuk haar gang gaan. Niet dat ze zoveel bijzonders deed....welnee, ze ging gewoon naar haar vriendinnen en een beetje in het centrum lanterfanten (als ze dat durfde, meestal was ze daar te schijterig voor veel te bang dat ze gesnapt werd) of dat soort vrij onschuldige dingen. Dingen die ze van ons best had gemogen als ze het gevraagd had. Die normaliter ook best mogen. Maar het ging haar gewoon om het gevoel van 'vrijheid' dat niemand wist dát ze daar was, wij in ieder geval niet, gewoon een paar uur voor jezelf, zoiets. Ik had al wel een 'vaag vermoeden' toendertijd dat er iéts niet klopte maar kon het niet precies duiden. Ze werd namelijk een paar keer gezien, o.a. door mijn broer, mijn vader en ook 1 keer door mij. En reageerde dan zo 'vreemd',zo anders. Maar haar smoezen waren ook wel zo goed dat we daar dan voor die ene keer intrapten (was eerder klaar en mocht gaan op werk en wilde alleen even langs vriendin en kwam zo thuis,zoiets). Het was allemaal een beetje vaag,vaag en waarom zou een kind dat doen? Daar had ze toch geen reden voor, ze mág toch altijd naar vriendin? Dat zij een zo onbedwingbaar gevoel had van 'vrij zijn ongecontroleerd' had ik en niemand ook door, ze zat in die periode ook slecht in d'r vel zoals alle pubers wel eens hebben. Gelukkig hield het na dat schooljaar op, ook omdat ze in een andere klas kwam die erg leuk en gezellig en sociaal was en dat maakte de lust om ergens anders dan op school of bij de groep te zijn véél minder.Ze was op school of trok met de klas op of was thuis. Nooit daarna heeft ze die vrijheidneiging gehad. Dat ze het nu open en bloot verteld komt ook omdat haar zus (13) aan het puberen is, dat kan ze nu hoofdschuddend aanzien.En kan dan prachtig verhalen over hoe zij was rond die leeftijd.En zo komen we dus achter haar motieven die relatief nog maar kort geleden zijn. Nu ligt ze om zichzelf in een deuk dat ze toen zo was! Hilarisch...vind ze het zelf. En wij blijven echt met een 'wauw' gevoel dan achter.....Want wij hebben behalve een vaag gevoel van hier klopt iets niet, niets gemerkt.
En stel je voor dát ze niet het jaar erop in zo'n leuke klas was gekomen....hoe was het dán verlopen???? Had ze dan misschien haar grenzen qua vrijheid, blijheid steeds verlegd??? Steeds wat meer uren,steeds wat riskanter qua opgemerkt worden? Steeds nog wat meer leugens???
En hadden we dat dan wel gemerkt? Of wanneer het al zeer ver heen was? Dát vraag ik me vaak af.
Ook hebben wij het voordeel dat oudste en jongste zeer dikke maatjes zijn. Oudste waarschuwt ons vaak als jongste puberkunsten heeft of krijgt.Oudste weet ins en outs van jongste vaak eerder dan wij. Zo ging jongste in het begin van het jaar om met een twijfelachtig meisje. Dat vertrouwde oudste niet en briefde het ons door. Gelukkig kwam jongste er al snel zelf achter, w.s. ook beïnvloed door oudste die aandrong dat dat geen 'vriendin' voor haar was. Waarvan nu ook wel blijkt dat dat zo is (meisje is onlangs opgepakt voor winkeldiestal). Gelukkig is jongste niet zo'n durfal als oudste en vertrouwd ze oudste ook en is dat haar grote voorbeeld. Omdat oudste de puberteit al voorbij is kan ze heel goed risico's inschatten en ons op tijd erbij halen. Dat is ons grote voordeel momenteel.
groeten albana

Maar albana

Ik vind het heel logisch dat pubers hun geheimen hebben. En daar hoort ook wel het verzwijgen van spijbelen en het verzwijgen van een onvoldoende bij. Maar ik vind het dan wel weer mijn taak en die van de school om dit te ontdekken. Niet al haar geheimen, maar wel die school en cijfers aangaan op hun 13e/14e jaar.
Daarom vind ik het prima dat de school vrij straight is en regels hanteert. Verder hebben we een hele vriendelijke school, altijd positief over de leerlingen. Ook over de af en toe spijbelende. Maar het wordt wel bijgehouden. En komt het wel eens voor dat je als leerling of ouders het een beetje onzin vindt dat er een aantekening in magister komt voor het niet maken van huiswerk.

kaatje43

kaatje43

18-04-2011 om 14:04

Evenzo email

Bij ons gaat dan nog even goed een mail automatisch naar huis per lesuur als de leerling ongeoorloofd niet aanwezig is.
Daarnaast kan je het zien in Magister. Dus er ongeoorloofd een paar daagjes aan vastknopen kan m.i. niet als je zelf ook Magister goed in de gaten houdt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.