Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Lema
26-03-2018 om 23:03
Vriendje uit het buitenland komt over.
Mijn dochter van 15 heeft via internet een vriendje (16) leren kennen uit het midden-oosten. We zijn daar voor een week geweest voor een kennismaking omdat ze hem natuurlijk heel graag in het echt wilde zien. Ik heb toegestaan dat ze in één bed mochten slapen. Daar heb ik nu spijt van. Nu blijkt ze echt verliefd. Hij heeft een paar weken later een ticket gekocht en blijft 2 weken bij ons, terwijl mijn dochter gewoon naar school moet. Deze zomer willen ze zelfs dat hij twee maanden komt. Ik zie dat niet zitten. Ben ook bang dat hij straks elke vakantie komt en wij niets met ons gezin kunnen doen. Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan.

AnneJ
26-03-2018 om 23:03
Globalisering
Dat is natuurlijk het gevolg van internet en de globalisering. Hoewel het al heel lang zo is dat er internationale vriendschappelijke en liefdesrelaties ontstaan. Maar tegenwoordig is iemand ook veel sneller hier en jij daar.
Ik zou nog geen afspraken maken voor de zomer maar ze allebei op het hart binden om eerst maar even te kijken hoe het gaat als deze jongen 2 weken hier is. Het verbaast me overigens dat iemand zo makkelijk een visum kan krijgen. Weet je zeker dat hij binnenkort komt of is hij er al?
Dit is ook iets dat je met opgroeiende kinderen hebt. Ineens is de tijd niet meer alleen aan jezelf en je gezinstijd. Pubers gaan voor zichzelf hun tijd invullen.
Als hij komt zou ik het met allebei bespreken. Sowieso dat het niet geschikt is als hij komt terwijl je dochter naar school is, jij hoeft hem toch niet te vermaken? Maar ook hoe het dan gaat in de vakantie.
Dat je dan niets meer als oud gezin kunt doen is toch gewoon een consequentie die je ook zou kunnen hebben als dochter een vriendje uit de buurt heeft, hoewel je dan de tijd wat meer kunt beperken. Maar dat kan weer andere consequenties hebben. Dan heb je ze soms om het weekend in huis. Is je rust ook weg. Het is ook een nieuwe fase in je gezin.

wil40
27-03-2018 om 00:03
Nieuwe fase?
AnneJ is meedenkend en soepel. Ik niet.
Ik had die week naar de jongen nooit goedgekeurd en hij komt ook geen 2 weken in mijn huis.
Chatten zou het zijn bij gebleven, althans, voorlopig.
Speelt het voor mij mee dat hij in het midden-oosten woont?
Jazeker, ook dat. Samen met hun jonge leeftijd, zou ik meer afwachtend zijn geweest en voorlopig dit niet goedkeuren.

Narcis
27-03-2018 om 00:03
Nog zo jong!
Ik zou er niet in mee gaan, zelfs misschien een soort van ontmoedigingsbeleid voeren en dan hopen dat het doodbloedt. Lijkt me een fase te vroeg. Vijftien is nog zo jong om zo met elkaar om te gaan. Hoe moet dit, als het goed gaat, verder? Trouwen of samenwonen op haar 19e?

DeJongeCommunist
27-03-2018 om 03:03
@wil40 @Lema
@wil40
Ik kom niet vaak zo'n openlijke vorm van racisme tegen op een ouderforum. Wat een gek iets om te stellen dat iemands afkomst er toe zou doen als het aankomt op gebieden als liefde en relaties. Walgelijk, zeg.
@Lema
Het feit dat je dochter al op zo'n jonge leeftijd iemand heeft leren kennen waar ze zoveel van houdt, dat ze bereid is lange afstanden te reizen om hem in het echt te zien, zou je moeten zien als iets prachtigs. Je zegt dat je spijt hebt omdat je ze samen in één bed hebt laten slapen, neen, niet omdat ze niet klaar zouden zijn voor zoiets, maar omdat het nu lijkt dat je dochter écht van hem houdt. Dat is nogal raar, alsof je liever niet wil dat ze echt liefde voor hem voelt.
Als je twijfels hebt aan de relatie, wat dacht je dan van een goed gesprek tussen jou en je dochter? Je hebt duidelijk veel vragen die alleen je kind zou kunnen beantwoorden, dus een gezond open gesprek lijkt me op dit moment sowieso het beste, i.p.v. naar een forum stappen.
Naar mijn mening: wees wat opener tegenover je dochter, en ga het gesprek met haar aan, aangezien zij de enige is die antwoord kan bieden op jouw twijfels over deze relatie. Persoonlijk zou ik ook nog wel willen weten waarom je nou precies twijfelt aan de relatie; deugt de jongen niet? Lijkt de relatie niet oprecht of erg zwak? Is ze te jong?

Ad Hombre
27-03-2018 om 07:03
"Ik kom niet vaak zo'n openlijke vorm van racisme tegen op een ouderforum. Wat een gek iets om te stellen dat iemands afkomst er toe zou doen als het aankomt op gebieden als liefde en relaties. Walgelijk, zeg.”
Nee maar, een echte social justice warrior, hij noemt zich nog communist ook. Je moet maar durven, pronken met een ideologie die 100 miljoen doden op z'n geweten heeft.
Nochtans is het bij velen bekend dat juist op het gebied van liefde en relaties de cultuurverschillen tussen het MO en het westen nogal groot zijn.
Beetje gek verhaal. Welke ouder gaat nou met zijn of haar tiener naar het MO omdat ze daar oemand via het Internet kent. En dan nog samen slapen, ik ruik alweer onraad.

Ad Hombre
27-03-2018 om 07:03
Complot
Volgens mij zit DJC trouwens in het complot. Ook al zo'n atypische reactie...

wil40
27-03-2018 om 08:03
Racist?
Ik? Laat maar, de communist heeft geen idee. Ik ga verder in de keuken met de baklava:-)

Lou
27-03-2018 om 09:03
Ik ruik ook onraad
Ad: "Beetje gek verhaal. Welke ouder gaat nou met zijn of haar tiener naar het MO omdat ze daar iemand via het Internet kent."
Precies.

vlinder72
27-03-2018 om 09:03
Afspraken maken
Beetje laat maar het wordt tijd voor goede en duidelijke afspraken.
1. Vriend komt alleen tijdens een vakantie. Na overleg met jullie. Wie staat er trouwens borg voor hem of heeft hij geen visum nodig?
2. Maak duidelijk aan zijn ouders dat een echte relatie er voorlopig niet in zit. Dochter zit nu nog op school. Ze zal eerst haar Middelbare school afmaken. Daarna gaat ze nog studeren. Hoe zien zij het voor zich. Wat gaat hij studeren? Kan hij daarmee een baan in Europa vinden?. Kan zij met haar opleiding daar een baan vinden Gaan ze elkaars taal leren. Tijd zat. Ze hebben nog jaren om dit te leren
3. In een relatie met iemand uit een andere cultuur is het belangrijk om dit soort dingen te bespreken. Ook als ze nog jong zijn. Zij zit er hopelijk niet op te wachten om straks als huisvrouwergens in het Midxen Oosten te wonen en hij wil vast ook niet werkloos thuiszitten in Europa. En mochten ze denken dat dat echt niet gaat gebeuren dan zou ik wat herhalingen opzoeken vsn Grenzeloos verliefd van meisjes die naar Afrika, azie en het midden oosten zijn verhuisd voor de liefde van hun leven.

Ellen
27-03-2018 om 13:03
Ad Hombre
"Ik kom niet vaak zo'n openlijke vorm van racisme tegen op een ouderforum. Wat een gek iets om te stellen dat iemands afkomst er toe zou doen als het aankomt op gebieden als liefde en relaties. Walgelijk, zeg.”
Nee maar, een echte social justice warrior, hij noemt zich nog communist ook. Je moet maar durven, pronken met een ideologie die 100 miljoen doden op z'n geweten heeft.
:-)
Ik heb weer een vrolijke dag. Dank.

Ellen
bizar
"Mijn dochter van 15 heeft via internet een vriendje (16) leren kennen uit het midden-oosten. We zijn daar voor een week geweest voor een kennismaking omdat ze hem natuurlijk heel graag in het echt wilde zien."
Bizar.
Ik geloof inmiddels dat er gekke dingen gebeuren, die je niet kunt bedenken. Daar hoort deze wat mij betreft ook bij .
En een jongen die even een ticket koopt en hierheen komt voordat de moeder daarmee akkoord gaat? Ook bizar als je dat als moeder toestaat (om hem dan in huis te nemen).

zebra
nogal bijzonder
om als gezin een week naar het midden oosten te gaan vanwege een internetvriendje. Zoiets had na een paar jaar altijd nog gekund, zeker omdat je dochter nog jong is.
Ik zou er bepaald niet blij mee zijn als die jongen dan ook nog 2 weken hierheen komt terwijl dochter naar school moet. Tijdens een vakantie zou ik dat iets minder problematisch vinden alhoewel ik 2 weken toch wel lang vind. Dit ook ivm onze privacy, ik heb er niet zoveel moeite mee als er iemand blijft overnachten na het uitgaan, een paar dagen kan ook nog maar dan hebben we het ook wel gehad eigenlijk.

🎶🎵Sinbads vrouw🎵🎶
Hoe was het ook al weer
Visite en vis, blijft 3 dagen fris :-)

DeJongeCommunist
27-03-2018 om 20:03
Ad Hombre
Het probleem is dus dat er niet geoordeeld wordt naar persoonlijkheid of naar de relatie zelf, maar dat er geoordeeld wordt op de afkomst die de jongen heeft. Hoe zouden cultuurverschillen de liefde tussen twee personen nou kunnen aantasten? En dan nog aannemen dat die cultuurverschillen over liefde zouden bestaan. Mijn enige punt is dat je moet oordelen naar persoonlijkheid, niet op afkomst. Gebeurt dat wel, maak je negatief onderscheid tussen afkomsten, en dat noemt men ook wel racisme. Triest dat je niet eens meer mensen mag aanspreken op hun sluimerend racisme zonder SJW genoemd te worden.
Verder moet u niet de onwaarheid spreken over communisme. Je getuigd van een schrikbarend gebrek aan kennis betreffend dit onderwerp. We mogen van mening verschillen, maar het is niet nodig statistieke onjuistheden te verspreiden. The Black Book of Communism is allang ontkracht, en zelfs toegegeven overdreven door de auteurs, en het zou je sieren als je je werkelijk zou verdiepen in communisme (het werk van Marx, bijvoorbeeld). Overigens erg hypocriet: kapitalisme maakt jaarlijks 20 miljoen slachtoffers, door simpel winstbejag (de kern van kapitalisme), en dat is pijnlijk.

Ginny Twijfelvuur
Haha Labello
Mijn eerste gedachte was: waar hebben ze nu weer vakantie???

@Emma
bizar
Wat een bizar en ongeloofwaardig draadje: interculturele relatie, zomaar een visum voor 2 weken (pas op trouwens dat je op geen enkele manier garant staat voor deze jongen), een 15jarige met ouders op date in het MO, het aantal doden in het communisme en het kapitalisme, een communist die ook wel heel erg jong is....:-) Nog meer?

@Emma
nergens
Volgens mij hebben ze helemaal nergens in het land vakantie. Er komt wel een lang weekend aan, zou het de aanloop zijn naar....? )

Twix
27-03-2018 om 22:03
Waar was dat
Waar in het Midden-Oosten was dat dat ze 2 jongeren ongehuwd samen lieten slapen?

Lema
27-03-2018 om 23:03
Reactie
Bedankt voor jullie reacties en tips. Hij komt uit Israël om precies te zijn en heeft geen visum nodig om hier te komen. Hij woont in een SOS-kinderopvang (heeft alleen een moeder (van Russische afkomst) maar die kan niet voor hem zorgen).
Via internet kwam hij over als een (voor zijn leeftijd) hele volwassen jongen die met zijn toekomst bezig is en hele ambitieuze plannen heeft. Hij laat echt zien dat hij van mijn dochter houdt. Toen we hem ontmoeten bleek dat hij ook heel druk en grof kan zijn (schoppen, slaan en zelfs boeren in gezicht). We hebben herhaaldelijk gezegd dat dit niet leuk is. Dat zei mijn dochter ook. Toen hij hier mee door bleef gaan zei ze dat het speels is.
Voor ons is het soms lastig om neutraal naar hem te kijken. We weten dat hij op z'n 18e uit de opvang moet en op eigen voeten moet staan en de 2-jarige dienstplicht op hem wacht. Daar wil hij onderuit komen. Een manier is om te trouwen, heeft hij verteld.
Ik ben zelf Aziatisch en redelijk conservatief, maar probeer wel open te zijn. Ik heb wat regels waar ze zich aan moeten houden (o.a. aparte kamer slapen). Ik vind het ook niet nodig dat ze in het openbaar (bijv. winkel) zoenen en klef doen, maar hij trekt zich daar weinig van aan... Ik laat ze overdag ook niet alleen omdat ik bang ben dat ze dan alsnog samen het bed in duiken. Zelf willen ze natuurlijk privacy en hierdoor lopen de spanningen inmiddels aardig op. Hij begint mij zelfs te negeren en te ontwijken in huis. Volgens hem is hij gekwetst omdat hij het idee heeft dat hij hier niet welkom is. Ik mis respect.
Natuurlijk heb ik er met mijn dochter over gesproken maar ze verliefd is en ze is een puber. Ze zegt dat het een goede jongen is. Hij is ook een goede prater dus mijn dochter staat duidelijk aan zijn kant.
Over het geld. Gezien zijn situatie heeft hij niet veel te besteden. Mijn dochter betaald mee aan zijn vliegticket. Van de opvang krijgt hij alleen klein beetje zakgeld mee verder betalen ze niets. We zijn niet zo dat we vinden dat de jongen alles moet betalen, maar nu ligt er juist veel bij mijn dochter. Ze vind hem zielig, maar hij geeft ook seintjes en daardoor gaat ze kleding kopen (bijv Calvin Klein onderbroek, etc) en andere uitgaven doen. Natuurlijk maken we ons daar ook zorgen over.

AnneJ
28-03-2018 om 00:03
Gesprek
Houd in elk geval een gesprek met je dochter. Leg haar uit dat deze jongen een extra belang heeft om geïnteresseerd in haar te zijn, namelijk een verblijf buiten Israël. Dat hoeft de relatie niet in de weg te zitten maar is, zeker voor jonge kinderen, nogal gecompliceerd.
Dat is geen zorgeloze verkeringstijd. Lange afstandsrelaties zijn sowieso lastig. Uit het oog, uit het hart, komt gewoon vaker voor.
Voorlopig kunnen jullie, kan je dochter, de verblijfsproblemen van deze jongen niet oplossen.
Tegelijk kun je natuurlijk wel zorgen dat de tijd die ze nog samen hebben zo spanningsvrij is als mogelijk, zelfs als ze af en toe wat voor hem aanschaft. Hoe erg is dat.
Bespreek met deze jongen ook je zorgen over de situatie. Je snapt dat hij een manier zoekt om uit het leger te blijven. Hoor hem ook eens aan en verken met hem samen welke mogelijkheden hij wel heeft. Hoe erg is het eigenlijk om in het leger te gaan. Soms kan iemand op oplossende gedachten komen door de zaak eens goed met anderen te bespreken.
Je wil in elk geval geen overval meer terwijl je dochter naar school gaat.
En ook nog geen afspraken over de vakantie. De hele zaak heeft je nogal overvallen. Dat kun je gerust zeggen.
Je kunt ook mogelijk, moet dan wel snel gebeuren, op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van de situatie in Israël en de relatie met Nederland en de mogelijkheden daarin. Misschien is het wel mogelijk om een studievisum te regelen. Dan dient er uiteraard wel financiering te zijn voor de studie. Kijk of er een Joodse organisatie in je buurt is of informeer bij de Israëlische ambassade. Zonder de naam van de jongen op te geven.
Laat zien dat je geinteresseerd bent.
https://www.joodswelzijn.nl/
Mogelijk dat mensen bij het Joods Maatschappelijk Werk je in contact kunnen brengen met iemand die verstand heeft van de mogelijkheden tussen Israel en Nederland voor deze jongen. Ze zullen ook allicht meer ervaring hebben met de situatie die jij nu hebt. Een puber uit Israel die daar eigenlijk niet wil blijven.

wil40
28-03-2018 om 00:03
Schoppen en slaan?
Wie schopt en slaat hij en wie boert hij in het gezicht?

AnneJ
28-03-2018 om 01:03
SOS kinderdorp in Israel
https://www.sos-childrensvillages.org/where-we-help/asia/israel/arad-neradim

wil40
AnneJ
"Af en toe wat voor hem aanschaft, hoe erg is dat?"
De knul heeft geen cent te makken, geen geld voor vliegticket, geen geld voor zijn onderhoud tijdens zijn verblijf en onderbroeken van CK? Het moet niet gekker worden.
Noem het maar "wat" voor een 15 jarige.
Nu moet moeder gaan informeren of hij hier kan blijven, via studie of iets dergelijks?
Hij is agressief, grof,onbeschoft en ordinair, volgens verhaal Lema. Misschien eerst met hem naar een gedragstherapeut voor Lema zijn pleegmoeder wordt?

AnneJ
Of deze
https://www.sos-usa.org/where-we-are/asia/israel/migdal-haemek-megadim
Geen pleegmoeder Wil maar het kan zeker geen kwaad om je ook eens in zo'n puber te verdiepen. Mogelijk is er gewoon niets aan de hand en is de jongen gewoon wat uitgelaten of recalcitrant en misschien zit er wel een hoop leed achter. Hoef je allemaal niet op te lossen, maar wat belangstelling voor een jongere kan ook een deel van je eigen irritatie wegnemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.