Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ook zo'n moeder
08-11-2010 om 13:11
Stoepkrijt...hoe is het nu met je?
Hoi Stoepkrijt,
Ik heb jou de afgelopen 2 jaar gevolgd en ook diverse keren gereageerd op jouw berichten over je dochter. Ik gebruik nu even een andere nick.
Hoe is het nu met je dochter op school en met die vervelende meiden?
Ik moet steeds aan je denken, omdat ik met mijn dochter ook al die jaren in hetzelfde schuitje zit als jij. Groep 7 waardeloos, groep 8 gelukkig weer goed en nu in de brugklas is het weer moeizaam.
Hoe voel jij je nu? En hoe ga je met de problemen van je dochter om? Ik word er erg emotioneel van, heb jij dat ook?

Tirza G.
10-11-2010 om 19:11
Stoepkrijt
Waarom ze gepest wordt is onduidelijk - schrijf je. En dat is het ook. Het gaat niet om/over je dochter, niet om haar als persoon. Pesters (meisje-meisje) zeggen over de hele (westerse) wereld hetzelfde: je bent dik, je bent stom, verkeerde kleren/haar/schriften. Als ze jouw dochter niet moeten hebben, pakken ze de volgende. Het is niet persoonlijk tegen jouw dochter gericht, het zijn gewoon de dingen waar de pesters zelf onzeker over zijn. Of wat dan ook. Pester zijn is namelijk ook geen eenvoudig leven; je moet de hele dag je kaartenhuis staande houden want jij weet als geen ander hoe snel het instort en jezelf het slachtoffer wordt. Altijd maar stoer doen, bijdehant doen, de snelste rotopmerking maken, altijd maar in de gaten houden of je hofhouding nog in het gareel loopt - je bent er een hele dag druk mee.
Echt, het ligt aan de pesters. Niet aan je dochter. Er ís geen reden om haar te pesten. Die zit in het hoofd van de pesters.
Tirza

Annet
10-11-2010 om 23:11
Grootte van de groep is ook belangrijk
Mijn oudste had in groep 7 en groep 8 maar 9 meiden. Subgroepjes waren niet aan de orde. Er waren twee queenbee's die de regels uitmaakten, 6 meiden pasten zich aan, en mijn dochter viel er buiten.
Gelukkig gaat het op het VO goed. Een compleet nieuwe wereld voor haar en voor ons.
Toch zie je dat bij haar sport één van de basisschoolmeiden de oude situatie probeerde te laten voortduren in het team waar ze beiden in zaten. Gelukkig is dat niet gelukt, hoewel dochter daar vorig seizoen wel last van gehad heeft. En dat was nog wel een klasgenoot die het langst gewacht heeft met zich laten meevoeren door de anderen. Aan macht raak je verslaafd als puber.
Dit jaar gaat het helemaal goed. Maar dochter en wij blijven alert (helaas)

mirreke
11-11-2010 om 12:11
Gepeste wordt pester
Toen mijn dochter in de eerste zat is zij een tijdje ook doelwit van een pester geweest. Gelukkig is dat allemaal niet zo dramatisch geweest als ik hier lees (en las, want de draadjes van Stoepkrijt heb ik ook regelmatig gelezen), maar het was toch wel even slikken. Vooral omdat idd de mentoren ook dingen zeiden als: ja maar, X (mijn dochter) wil zelf ook niet altijd met de klas meedoen. Ja, nou en? Dus als je niet altijd met de klas meedoet mag je gepest worden? Vreemde redenering (terwijl ze wel aardige mentoren had, en nog steeds (dezelfde) heeft. Mijn dochter heeft iets heel onafhankelijks, wat zich uit in kledingstijl, muzikale voorliefde, interesses, enzovoorts. Als zij die interesses niet kan delen met klasgenoten zoekt ze bv. in de pauze mensen met wie ze die wel kan delen. Heel normaal vind ik, mag beslist geen aanleiding zijn om te pesten.
Het is trouwens wel allemaal over gegaan, er is wel wat met onze opmerkingen en klachten gedaan. En heel opmerkelijk, het meisje wat het meeste pestte, en die de functie had van 'queen bee', degene die alles aanzwengelde, was een meisje dat zelf op de basisschool een verschrikkelijk pestslachtoffer is geweest. En dat was dan voor de mentoren weer de reden om dat meisje niet al te hard aan te pakken. Want dat zou zij niet aankunnen. Vreemd, want omdat mijn dochter er niet direct heel erg van wakker lag, mocht de situatie zo doorgaan?
Nu speelt er iets vergelijkbaars in de brugklas van mijn zoon. Ook daar zit zo'n meisje. Gelukkig zijn de mentoren daar veel alerter, en krijgt ze veel meer waarschuwingen. Ik denk zelf dat een school direct actie moet ondernemen als ze een dergelijk patroon zien ontstaan. Niet wachten tot het te laat is.

Fély
12-11-2010 om 13:11
Ouders van pesters?
Misschien heb ik het draadje niet helemaal goed gelezen, want ben behoorlijk geschokt van alle verhalen, maar hoe zit het met de ouders van de pesters? Zijn die op de hoogte van het royale gedrag van hun kinderen? Wordt hen vanuit de school informatie verstrekt of spreken de ouders van gepesten hun zelf aan? Of weten ze ervan en zijn ze stiekem blij zodat ze hun kinderen er niet op aanspreken? Of niet bij machte dat te doen?
En als laatste vraag: Zijn er hier ook ouders van queen/kingbees?
Fély

Stoepkrijt
12-11-2010 om 16:11
Ouders
Ik heb in het verleden wel eens ouders van pesters aangesproken, maar dat liep meestal niet goed af. Op dochters eerste basisschool waren de ouders nogal trots op hun populaire, goedgebekte kinderen. Als een kind werd gepest was het de schuld van dat gepeste kind, moest hij/zij maar wat terugdoen!
Zelfs een vriendin die ik al vanaf mijn eigen schooltijd ken(inmiddels geen vriendin meer) die een dochter heeft die ook nogal kan pesten, vond bij een akkefietje tussen onze dochters, waarbij haar dochter veel te ver ging, dat het wel aan de mijne zou liggen, want die werd immers toch al gepest.
Dochter ging in het begin van dit schooljaar met een meisje om waarvan de moeder ook maar één doel had: dat HAAR dochter het in ieder geval leuk had. Als dat over de rug van een ander moest, dan was dat maar zo.
Ik heb de mentor ook gevraagd of ze de ouders van de pestkoppen zou inlichten, maar dat ging ze niet doen. Daar zouden de ouders maar van schrikken. Mijn zus, ook brugklasmentor maar op een andere school, licht de ouders wel altijd in en vertelt daarbij ook de consequenties voor het geval het nog een keer gebeurt. Geloven de ouders het niet, dan volgt een persoonlijk gesprek met ouders en kind onder haar leiding. Is het dan nog niet over, dan worden ook het slachtoffer en diens ouders erbij gehaald om de boel voor eens en voor altijd uit te spreken, afspraken te maken en consequenties aan die afspraken te verbinden.
Ik las toevallig net in de Psychologie dat het gedrag van kinderen met mooie gezichten door leraren consequent als prettiger wordt ingeschat dan het daadwerkelijk is. Zo krijgen die kinderen de kans om te pesten, want de leraar bagatelliseert het. Dat zie ik bij dochter op school ook gebeuren. En op dochters eerste basisschool was de Queen Bee ook het mooiste meisje van de klas. Het kwam echt als een schok voor de meester dat dit leuke, populaire meisje zulke gemene dingen zou doen, hij kon het letterlijk niet geloven. Het was waarschijnlijker dat dochter uit jaloezie die nare dingen over queen bee verzon en daarvoor moest dochter straf hebben...
Als je kind nooit is gepest, heb je geen idee wat het met een kind doet. Ik denk dat de ouders van queen bees denken dat het allemaal wel meevalt. Dat zie ik ook aan die (voormalige) vriendin: zij verzint allerlei excuses waarom het niet zo erg is dat haar dochter pest. Er is tegen mij ook vaak gezegd dat "dochter wel tegen een geintje moest kunnen". Ik vond van de trap duwen geen geintje meer. Als iemand toegeeft dat zijn dochter een queen bee is, is diegene ook verstandig genoeg om daar een einde aan te maken. De rest ziet het niet of wil het niet zien.

Annet
12-11-2010 om 19:11
Ouders werd niets verteld
Oudste is ook gepest op basisschool. In groep 7 was dat plotseling een jongen waarvan ik de moeder heel aardig kende. Het pestprotocol werkte uistekend, jongen was gewoon even de weg kwijt, situatie was binnen twee weken na melding opgelost. Ik heb daarna aan de moeder gevraagd of zij er iets van gehoord had. Nee, helemaal niets. Dit hoort blijkbaar niet bij het protocol.
Helaas is dochter in groep 7 en 8 door een groep meiden flink gepest. Wij hebben hier geregeld op school over gesproken en mijn indruk is dat de ouders van de queenbees (hier waren het twee meiden) nooit geinformeerd zijn.
Bij jongens werkt het inderdaad anders, hoewel dat net zo goed vervelend is en ook een stuk fysieker. De hofhouding ontbreekt.

mirreke
12-11-2010 om 21:11
Ik heb ook de indruk dat die ouders niet worden geïnformeerd
Eigenlijk ben jij als 'klagende' ouder van een gepest kind de lastige. Want dan is er een probleem en moet er wat ondernomen worden.
Hoewel ik de mentoren op allerlei andere vlakken geweldig vindt en ook nog eens aardig vond ik dat ze in de pestsituatie niet goed optraden. Ze herkenden de situatie wel toen mijn dochter die uit de doeken deed, maar waren vooral het gedrag van het andere meisje vanuit haar verleden aan het verklaren. Dat arme meisje was zo kwetsbaar, daarom was het een precaire situatie en moest er uiterst omzichtig met haar worden omgesprongen. Ik herinner me nog de verbazing die ik voelde tijdens het gesprek. Mijn dochter als therapeutisch hulpstuk, zoiets...
Uiteindelijk is alles goedgekomen omdat dochter dat meisje ook zo begon te zien, en haar ook zo begon aan te spreken: Ja, ik weet het wel, jij pest omdat jijzelf... Zoiets. Daar is zij vervolgens weer op aangesproken door de mentoren, want het was niet de bedoeling dat zij dat zei(?). Maar het was daarna wel afgelopen!
Ik heb uit de gesprekken die er toen zijn geweest nooit de indruk gekregen dat de ouders van het meisje dit hebben meegekregen.

Kobalt
12-11-2010 om 23:11
Hier
Nu moet ik toch een klein lansje breken voor het onderwijs in het algemeen. Jullie hebben slechte ervaringen, maar dat is niet overal zo.
Op de school van mijn kinderen gaan zowel de kinderen die pesten, als de kinderen die gepest worden naar een sova cursus. Alle ouders van de betrokken kinderen worden ingelicht.
Bij mijn dochter in de klas was er vorig jaar echt een verschrikkelijke rot pest situatie. Tot woede van koninginbij-moeder, is dat meisje uit de klas geplaatst in de combinatie-parallelklas.

Simone G
13-11-2010 om 08:11
Hier helemaal misseboel
Gisterenavond hebben wij tot 22.30 bij ouders van de pester door gebracht, het is helemaal niet over zoals ik eerder heb geschreven, ik kon het ook al niet geloven...
Het is nu zo erg dat hij in opdracht van de opperpester beltegoed voor anderen moet halen. We gaan zo naar de politie. Overigens zijn ouders van pester helemaal in shock.
Het is zoals stoepkrijt beschrijft, als je kind nog nooit is gepest heb je geen "echt idee" hoe impact dit op het hele gezin heeft.

Simone G
13-11-2010 om 08:11
Oh ja..
Ouders waren hier door school ook niet geinformeerd terwijl de hele klas onder behandeling is geweest... Ouders van pester waren wel op de hoogte dat hun kind in behandeling moest, maar omdat hij geen autoriteit dulde..... Overigens hoorde we gisterenavond dat dit kind op de basisschool enorm is gepest.

Kobalt
13-11-2010 om 11:11
Simone
Wat een rotverhaal!
Heel veel sterkte vandaag bij de politie.
Is je zoon opgelucht, nu hij het met jullie heeft kunnen delen?

Stoepkrijt
13-11-2010 om 12:11
Jakkes
Wat een nare toestand, Simone! Laat je even weten hoe het afloopt?
Gisteren was er op dochters school een soort spelletjesronde voor eersteklassers en ouders. Dochter en ik waren ingedeeld in een groepje bij een pester en een meeloper. Of dat nou iets te spannend was of dat dochter iets verkeerds had gegeten weet ik niet, maar aan het einde van de middag begon dochter over te geven en hield pas op toen de avond bijna voorbij was. Ik heb dus afgezegd, we zijn niet geweest. Vanochtend stond dochter kiplekker weer grapjes te maken. Wat moet ik daar nu weer mee?

Stoepkrijt
Kobalt
Wat gebeurde er toen queen bee naar de parallelklas was gegaan? Begon ze daar toen te pesten? En hoe ging het in de klas van jouw dochter?

Stoepkrijt
Dat dacht ik ook. Maar als ik dan Simones verhaal lees weet ik het niet meer. Voorlopig inderdaad maar even niks doen.

Janneke
13-11-2010 om 13:11
Jee simone
Wat een verhaal zeg, heeft je zoon het meteen verteld aan jou, of er nog een tijd zelf mee rondgelopen? Dat vind ik altijd zo zielig, mocht dat zo zijn. Ik hoop dat hij er meteen mee naar jullie is gekomen, dit moet natuurlijk direct een halt worden toegeroepen. Misschien is het een goed idee als de pester uit zijn groep weggehaald worden, dus niet het slachtoffer naar de andere klas, maar de pester naar een andere klas.
Hier trekt zoon het wel, alhoewel ik gisteren weer een blauwe plek op zijn bovenarm zag, kwam door een klasgenoot, degene die het lollig vind om de hele dag te meppen. Zoon mept nu dus terug na te hebben waargeschuwd, en school zegt te weten dat dit speelt maar wat ze er dan aan proberen te doen, ik heb geen idee. Inmiddels hebben wij natuurlijk geen recht van spreken meer, ik vermoed dat als wij nu wat zeggen, zij zeggen dat onze zoon dat net zo goed doet (wat natuurlijk ook zo is, maar je moet toch wát proberen om het een halt toe te roepen)
Maar goed, ik geloof zelf dat zoon inmiddels niet meer zo verontwaardigd is als ze 'stoeien' hij doet nu gewoon mee en vind het soms zelfs lollig.... vooruit dan maar.

Kobalt
13-11-2010 om 16:11
Stoepkrijt
Stoepkrijt, alle kinderen uit dat jaar zijn door elkaar gegooid. (het gaat om groep 6, dus wel een beetje illegaal hier, bedenk ik me opeens)
Voor zover ik weet, (ik ben niet altijd op de hoogte, sta niet meer zoveel bij het schoolhek) gaat het in de parallelklas beter met queenbee. Ze zit daar met een vriendin en verder wat eenlingen, die niet zo snel onder de indruk zijn van haar mooie kleertjes, haar nieuwste speelgoed en haar blitse fiets.
Bij mijn dochter in de klas gaat het wel goed. Het gepeste meisje (wat zelf behoorlijk wat problemen heeft, ze was echt heel erg agressief soms, maar dat is geen reden om haar te pesten) is in therapie en heeft een diagnose gekregen. Hierdoor lukt het haar steeds meer om zich goed te gedragen. Gisteren heeft mijn dochter een hele discussie in de kleedkamer van gym gevoerd. Dochter had besloten om te proberen vrienden te worden met dit kind, het meisje was dolblij (dat is gewoon pijnlijk, hoe blij ze was). Een van de andere meiden in de klas vond dat dochter dan geen vriendin meer van haar kon zijn. (Queenbee in wording?) Gelukkig is mijn dochter nogal een zelfverzekerde, eigenwijze en scherpe tante. 'Als je echt iemand zijn vriend bent, dan ga je niet de baas over iemand spelen, jij kan niet voor mij bepalen met wie ik omga.' De andere meiden vonden toen dat mijn dochter gelijk had. Ik hoop dat het steeds beter met gepest meisje blijft gaan en dat ze er weer een beetje inkomt in de klas. De oplossing zit volgens mij echt in de kinderen die aan de zijlijn staan, de onaantastbaren. Die pesten niet mee en zijn, zolang ze zelf niet bang zijn mikpunt te worden van de pester, in staat om te laten zien dat je ook normaal tegen een gepest kind kan doen. Maar soms is de situatie zo verziekt. Dochter vergeleek gisteren de situatie van vorig jaar in haar klas, met de tweede wereldoorlog. (ze zei er wel bij, dat het gelukkig niet zó erg was als toen, maar moest er wel aan denken). Als je onderduikers of Joden hielp, werd je zelf de dupe van de Duitsers. Zo voelde het voor dochter ook.
Ik heb er zo'n hekel aan, dat pesten. Maar moeder van queenbee is echt niet beter dan queenbee zelf, dus van wie moet zo'n kind het leren? Het kind is thuis overigens een echt prinsesje. Als zij ergens binnenkomt kijkt ze alsof ze wil zeggen: 'Ja hoor, ik ben er, kom allemaal maar met jullie eerbewijzen.'
Ik ben zo blij dat ik mijn kinderen nog nooit op dat gedrag heb kunnen betrappen.

Mikaela
13-11-2010 om 16:11
Pester
In de brugklas maakte mijn dochter onderdeel van een groepje kinderen dat een ander kind pestte. Eerst was een bepaalde jongen het slachtoffer en later een ander meisje. Dat van die jongen is heel vlug opgelost maar met het meisje heeft het veel langer geduurd omdat het pesten veel subtieler was. Er zijn uiteindelijk heel veel gesprekken met de klas geweest en zelfs met de ouders van het gepeste meisje. Daarna ging het wel goed. Dit is het verhaal zoals mijn dochter dit vertelde jaren later toen ze allang op een andere school zat. Het verbazingwekkende is dus dat de ouders van het groepje kinderen wat pestte nooit is ingelicht. Ik wist hier dus helemaal niets van. De ouders van de hoofd pesters is ook nooit wat verteld volgens mijn dochter. Mijn dochter en het groepje hebben elkaar beloofd niks tegen hun ouders te zeggen omdat ze wisten dat ze dan thuis problemen zouden krijgen. Daar hebben ze zich dus ook allemaal aangehouden en ik heb er nooit wat van meegekregen. Slechte zaak van de school want zo lijkt het net alsof ze het helemaal niet serieus nemen.

dirksmama
15-11-2010 om 06:11
Mooie gezichten
Grappig dat dat van die mooie gezichten in Psychologie staat.
Ik ben op de lagere school echt enorm gepest. En ik ben juf. En ik kijk altijd met extra wantrouwen naar 'mooie' kinderen. Ik vertrouw ze niet, afgaand op wat ik heb meegemaakt. En soms is dat misschien niet aardig richting het mooie kind. Maar echt, zodra ik te mooie blonde krullen zie moet ik echt even slikken. Ik hou het wel professioneel, maar ik heb een soort extra gevoeligheidje voor pesten.

Fiorucci
15-11-2010 om 10:11
Dirksmama
Ik snap je volledig, ben ook gepest. Maar ik schrik er wel van dat je tegenover 'mooie' kinderen het hooguit kunt opbrengen professioneel te blijven. Het is voor deze kinderen al bij voorbaat onmogelijk om met jou iets van een band te krijgen. En zeker als je bedenkt dat uiterlijk alleen niet doorslaggevend is bij pesten.

Stoepkrijt
15-11-2010 om 13:11
Zal wel meevallen
Ik denk dat Dirksmama de kat uit de boom kijkt bij die kinderen en dat als blijkt dat ze geen queen bee karakter hebben, ze heus wel ontdooit.
Wij wonen randje Gooi en ik heb hetzelfde met van die stereotiepe Gooise kakkers, van die dames met Leco-kapsels, kraagje omhoog en pareloorbellen. Die vind ik eigenlijk bij voorbaat niet leuk, tenzij ze bewijzen dat ze wel leuk zijn. Er zijn er genoeg die heel leuk blijken te zijn, als je ze beter kent. Maar ik heb in mijn jeugd net iets teveel van die trutten in de klas gehad die zwaar op me neerkeken omdat mijn vader in de grafische sector zat en hun vader notaris of chirurg was. Die zijn inmiddels met rijke mannen getrouwd en presteren zelf helemaal niks, maar kijken nog altijd op anderen neer. Brrr.

Fiorucci
15-11-2010 om 13:11
Maar....
Al is een kind queen bee, dan ga je daarmee aan de slag. Het blijft een kind, wat ook recht heeft op een normaal contact met de leerkracht. Niet een leerkracht die er niks van hebben moet.

Tirza G.
15-11-2010 om 16:11
Eerlijk gezegd doet Dirksmama hier publiekelijk ontboezemingen die ik van bevriende onderwijsgevenden alleen te horen krijg als ze te veel op hebben. Ik vind het al heel wat dat iemand tegen alle kinderen in de klas een professionele houding aanneemt. Mensen die met mensen werken (en zeker met kinderen IMHO) hebben vrij vaak een soort houding van: Ik Vind Alle Kinderen Even Leuk en Even Belangrijk. Toedeledokie. Bij sommige kinderen zul je toch écht meer je best moeten doen. En dán ben je professioneel - als je je over jezelf heen kunt zetten. En dat lees ik in Dirksmama's posting.
Tirza

Fiorucci
15-11-2010 om 17:11
Ik hoop het
Ach, net als dirksmama heb ik ook mijn reden om sceptisch te zijn, mijn zoon had helaas twee jaar lang zo'n professionele leraar. Maar zijn afkeur droop van het smoelwerk af, hoe positief hij zogenaamd ook was.

dirksmama
16-11-2010 om 01:11
Niet gewoon mooi
Het gaat er niet om dat ik kinderen die mooi zijn minder aardig zou vinden of zo.
Het is alleen zo dat ook bij een mooi gezicht mijn radar iets harder gaat draaien.
En verder, elk kind heeft recht op goede aandacht van de juf. Maar de juf mag best van bepaald gedrag walgen.

dirksmama
16-11-2010 om 01:11
Niet alleen bij kinderen
Ik ben trouwens niet alleen bij kinderen op mijn hoede, bij 'mooie' volwassenen heb ik dat even goed.
Vooral bij mensen die door iedereen aardig gevonden worden. Daar ben ik iets voorzichtiger mee. En na een poosje de kat uit de boom kijken weet je vanzelf wel of die mensen aardig zijn omdat het echt gewoon doodgoeie mensen zijn, of omdat ze aardig gevonden worden omdat ze manipulatief zijn.
Net zoals in een schoolklas.
En nee, je zult bij mij nooit afkeuring zien druipen.