Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hiltje
18-12-2013 om 10:12
Puberzoon zonder vrienden
Mijn zoon van 16 heeft geen vrienden. Dat vind ik erg jammer. Hij gaat goed om met zijn broer (en heeft daar ook puberlol mee), en op school heeft hij het naar zijn zin, en gaat hij ook voetballen "met de jongens". Hij is gelukkig, dus op zich vind ik het nu niet een groot probleem, alhoewel ik wel vind dat vrienden (al is het er maar 1!) erbij horen.
In alle puberboeken lees je ook dat pubers zich helemaal richten op vrienden, dat dat erbij hoort en belangrijk is. Maar als je die nu niet hebt?
Hij heeft problemen met in contact komen met vreemden, zelfs als het gelijkgestemden zijn, zoals in het zomerkamp waar hij heen ging. Daar is hij met "buikpijn" eerder weggegaan, hij kon het sociale deel ervan niet aan, ook al vond hij het inhoudelijke deel erg leuk.
Ik zou graag zien dat hij hulp kreeg bij het makkelijker contact maken met mensen, maar zelfs gesprekken met hem daarover (en bijv. over waarom het op het zomerkamp misging) gaan niet goed/escaleren (jullie denken dat ik een autist ben (dat denken we niet en is ook echt niet zo)). Na wat gegoogle denk ik dat hij wel een sociale fobie heeft.
Hoe zou ik hulp voor hem kunnen aanpakken? Wanneer ik een psycholoog voor hem zou zoeken zou dat onze vertrouwensrelatie schaden: want dat bevestigt voor hem dat ik denk dat hij een probleem heeft (/autist is). Ik denk dat hij ook online hulp zou kunnen krijgen, bijv via http://socialefobieoverwinnen.nl, maar hoe ook dat aan te kaarten zonder onze vertrouwensrelatie te schaden?
Na het zomerkamp vind ook mijn man dat zoon een probleem heeft.
Ik heb van de zomer troost geput uit de post van Jutta en de reaktie Marianne98: er zijn dus blijkbaar meer jongens die het sociaal niet makkelijk hebben. Jullie nog suggesties?

salie
29-12-2017 om 18:12
Liselotte
Een tijdje geleden heb ik ook een draadje geopend over hetzelfde probleem. Mijn zoon van zeventien is een enorme einzelganger, geen vrienden, wel een jongen waar hij op school veel mee optrekt. Volgend jaar wil hij gaan studeren en ik hou een beetje m'n hart vast, alhoewel ik ook wel zie dat hij aan verandering toe is, het leven zoals het nu is begint hem wat aan te vliegen. Deel gerust je situatie hier, je krijg zeker ook andere reacties van ouders met soortgelijke zorgen, en ook waarbij de zorgen over zijn gegaan, en dat is ook heel fijn om te lezen.

Marga
29-12-2017 om 18:12
Liselotte
Een paar jaar geleden was mijn zoon, nu 16 ook zo. ik maakte me echt zorgen. Ongeveer een jaar gelede heeft hij een soort knopje omgezet en is nu heel sociaal bezig met vrienden. Hij zegt "het lag bij mij, ik liet zelf het contact niet toe uit verlegenheid, nu zie ik dat mensen mij altijd wel mochten"
Hoe hij dat gedaan heeft weet ik niet precies. we hebben er wel wat gesprekken over gehad waarbij hij het probleem aangaf en ik zei toch maar iets in hemzelf te openen ervoor. Maar ja, hij zag zelf dus het probleem
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.