Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ManonW

ManonW

05-01-2011 om 15:01

Pubertaalgebruik

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chris10

Chris10

06-01-2011 om 20:01

Anders

Je kan het ook zo bekijken:
De letterlijke vertaling van gay is oa vrolijk. En de woorden vet en cool betekenen ook zoiets, toch? Positief in ieder geval.
Dus als gay scooter al iets zou suggereren over homo's dan wel in positieve zin. Het wordt toch ook positief bedoeld begrijp ik? Dus ik zie het probleem niet zo

Nou zo bedoelen ze het niet volgens mij

Volgens mij bedoelen pubers die het woord 'gay-scooter' gebruiken,voorál dat zij dus die schooter nóóóit zouden willen! (dus niet positief)
Maar volgens mij moet je dat in perspectief zien...zouden ze 'm kado krijgen dan denk ik dat ze er erg positief over zouden worden, meteen!
(Moet je eens voorstellen of zeggen, "Gut, zo'n scooter wilden we je net geven voor je verjaardag.....precies dat model en kleur, maar helaas dan laten we dát maar niet meer doorgaan!" of ze het geloven is wat anders natuurlijk, maar het zou ze aan het denken kunnen zetten.)
Volgens mij zijn ze gewoon jaloers.
groeten albana

Vleeswaren

Wij zijn dit jaar nieuw in de wondere wereld van de middelbare school en ook hier doen nieuwe woorden hun intrede. "Naaiend" is er zo eentje. Betekent net zoiets als lullig. "Pietje mocht van zijn moeder niet naar het feest. Dat is echt vet naaiend." Heel bijzonder.
Vroegah, als ik zelf thuiskwam met het woord lul, zei mijn vader fijntjes: "Smijt met je eigen vleeswaren."

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-01-2011 om 09:01

Stoepkrijt (ot)

Hoi Stoepkrijt,
ja, dat taalgebruik is dus niet alleen voorbehouden aan grote brede scholengemeenschapen :-)
Hoe gaat het nu met je dochter, zit ze beter in haar vel? Ik heb laatst tijdens een klankbord-avond een 'algemene' vraag gesteld over het pestbeleid op school. Nou ja, was natuurlijk niet helemaal algemeen, was ingegeven door jouw verhalen. Afdelingsleider (is in 1 en 2 dezelfde) vertelde toen dat dit schooljaar alle brugklasmentoren een hele dag cursus/training krijgen. Hopelijk werkt dat het voordeel van je dochter.

ilsepilse

ilsepilse

07-01-2011 om 12:01

Stoepkrijt

die van de 'vleeswaren'hou ik erin, jongste van 13 was hier met broer ah ps-en en die vloog een paar keer door de kamer...

Ijsvogeltje (ook o.t.)

Ja, gelukkig is het pesten voorbij. Er bleken nog ongeveer vijf kinderen te worden gepest door dezelfde queen bees en ook de ouders van die kinderen hebben aan de bel getrokken. De mentor heeft het vervolgens goed aangepakt. De ouders van twee meisjes zijn ingelicht en er zijn consequenties in het vooruitzicht gesteld bij herhaling. Een van de meiden heeft excuses aangeboden, de ander weigerde dat in bijzijn van de mentor (niet slim). De meelopers zijn ook onderhanden genomen, het bleek dat de meesten het al langer veel te ver vonden gaan wat de queen bees deden, maar ze durfden er niets van te zeggen uit angst zelf slachtoffer te worden. Inmiddels zitten de twee queen bees met nog maar een trouwe fan in de kantine en hebben ze weinig meer te zeggen. De rust is weergekeerd in de klas.
Ik heb tijdens de ouderavond de dramadocente aangekruist, zij geeft ook de sovatraining. Leuk mens, ze snapte het probleem helemaal maar was van mening dat de cursus voor dochter niet direct noodzakelijk was (dochter doet mee aan het schooltoneel en kent dramajuf dus ook).
Al met al ben ik tevreden over de aanpak van school, de communicatie naar mij toe had iets transparanter kunnen zijn maar misschien verwacht ik wel teveel omdat dit het VO is en niet meer basisonderwijs. Ik was erg verwend met de onvolprezen juf van groep 7/8. Dochter gaat nog steeds liever met haar vriendinnen uit de andere klas om, maar zit nu ook prettiger in de klas. Voorlopig eind goed, al goed!
Leuk dat je die vraag hebt gesteld tijdens de klankbordavond. Ik denk dat de mentor van mijn dochter zo lief is dat ze alleen maar het goede in de kinderen wil zien, maar gelukkig was ze wel in staat die knop om te draaien toen er meer mensen klaagden.

Asa Torell

Asa Torell

07-01-2011 om 21:01

wat geweldig om te lezen Stoepkrijt!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-01-2011 om 22:01

Fijn stoepkrijt!

Fijn om te lezen Stoepkrijt!

Blij

Ik ben ook blij. Nog een beetje voorzichtig blij, maar wel hoopvol. Eigenlijk ging het iets te gemakkelijk, als jullie begrijpen wat ik bedoel, mentor neemt wat kinderen apart en belt wat ouders en pats, probleem weg. Voelt wat eng, alsof het ieder moment weer de kop kan opsteken. Maar als het zo blijft hoor je mij niet klagen! Ik weet nu dat het serieus wordt genomen.
Leuke bijkomstigheid is dat een jongen die ook door de queen bees werd gepest nu vaak naast dochter gaat zitten en dat hij ontzettend aardig blijkt te zijn, aldus dochter. Ze ging eigenlijk nooit veel met jongens om en deze was nogal een stille (ook leuk doelwit voor de queen bees), maar hij blijkt een enorm leuk gevoel voor humor te hebben. Kan nog een leuke vriendschap worden!

Manonw

Sorry, we vervuilen je draadje. Terug naar pubertaal!
Ilsepilse, leuk dat je de vleeswaren gaat gebruiken, ik zag vroeger altijd een onsje rookvlees voor me als mijn vader weer over vleeswaren begon :-)

Even terugdringen die taal ;)

Onze dochter gooit er te makkelijk scheldwoorden in als er even iets niet gaat. GVD en K*T en F*CK zijn dan schering en inslag. Mijn zoon kan tijdens een spelletje alles SH*T en K*T vinden.

Dat begon zo te irriteren, met name vanwege de intonatie en de negatieve energie die door het huis gejaagd werd - dat we besloten daar toch wat aan te doen.
Voor iedere keer dat het geroepen wordt, gaat er 3 euro van hun (ruime) kleedgeld. De opbrengst gaat naar een door hen gekozen goed doel. Zelfs 'SHIT is er nu dus even niet bij en ook de woorden die partner en ik gebruiken (Jezus, op zn engels en Goddamn) zijn onder de loep gelegd.

Partner -wiens briljante idee het was- heeft al de eerste twee donaties moeten doen. En DAN is zo'n GoedeDoelenPotje ineens erg leuk voor de kids.. Nu kijken ze hoe snel WIJ er een donatie ingooien ;-P

Ach gay

Ook hier wordt dat veelvuldig gebezigd door zoon. Tegenstander die bij een sportevenement thee drinkt: sooo gay. En zoon wiens fiets kapot was en weigerde op die van zijn (uithuizige) zus te gaan: die fiets is echt een gay-bike. In een winkel tegen de verkoper die hem een t-shirt aansmeert: nee sorry, echt te gay. Dit bij een toch tamelijk gaye verkoper, die er gelukkig om moest lachen en volgens zoon was hij niet gay maar metro? Zoon is overigens openbaar bi met een grotere voorkeur voor jongens zonder verdere problemen met zijn leeftijdsgenoten. Hij heeft meer problemen op het voetbalveld met gescheld door trainers: Jullie zijn toch geen mietjes, stelletje homo's, oid, daar zegt ie ook wat van. Gay heeft voor hem en zijn leeftijdsgenoten niet de lading die het voor mij heeft. "Tuinder", das pas echt erg als je dat bent:-)

Fiorucci

Fiorucci

11-01-2011 om 10:01

Een nieuwe

Volgens zoon is er een nieuwe: pedo!
Ik vroeg geschokt: je weet toch wat een pedo is, he?
Wahahaha, juist het shockerende ervan schijnt dus leuk te zijn, zucht...inmiddels zijn we wel zo ver na mijn preken over gay dat hij begrijpt dat ik ook pedo niet wil horen.

Sarcas

Sarcas

11-01-2011 om 11:01

Grens?

'Pedo', die heb ik wel eens voorbij horen komen inderdaad. Bijvoorbeeld als 18-jarig herenbezoek te kennen geeft zekere 16-jarige dames wel te zien zitten. Dochterlief schiet dat genadeloos af

'Tuinder' is nieuw voor me. Zoiets als 'boer' denk ik? Wat me bij de volgende vraag brengt... Ik snap het wel hoor, beetje Goede Manieren bijbrengen, respect voor anderen, beetje ontzag voor akelige ziektes enzo, maar waar ligt de grens van het toelaatbare? Wat mag wél gezegd worden? Mag 'boer', of is dat alweer discriminerend? 'Pannenkoek' zal wel mogen, maar 'debiel', 'kaffer', 'hond', 'kleuter', 'puber', 'hippie', 'pvv-er', 'bomenknuffelaar', 'Jomanda', 'bejaarde', 'vakkenvuller' of 'EO' (als in 'Die film is wel een beetje EO'). In principe beledig je hiermee altijd wel iemand, of een groep (met uitzondering van de pannenkoek denk ik) maar dat is soort van de bedoeling bij zo'n uitroep. Of eigenlijk associeer je de aangesprokenen met een groep waarbij deze niet bij wil horen, of waarvan je zelf niet wilt dat de aangesprokene hoort. Tja, en dat kan impliciet je afkeuring van genoemde groep aangeven. Of dat kan in ieder geval zo overkomen.

Daarom ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat thuis wél gezegd mag worden...

En moet je je zorgen maken als je kind zijn teen stoot en op één been rondhupst onder het herhaaldelijk uitroepen van 'Grutjes!'?

;)

S.

Soms volg ik het niet helemaal meer, maar ik schijn de enige te zijn in het gezin. Kwam ik trots vertellen dat ik een nieuw woord had geleerd namelijk "dissen" en kreeg verveelde reacties van de kinderen en mijn man riep 'Joh, dat is al out!' Dus ik zei 'Oh, dat wist ik niet. Wat is dan in?' Zijn antwoord: "Oud met d zei ik, je moet wel goed luisteren hoor".

Grens

Iedere ouder moet maar zelf een grens trekken. Ik denk dat je eigen taalgebruik ook invloed heeft. Een moeder die bij elke zin GVD zegt, kan moeilijk haar kind corrigeren.
Ik praat met 12 jarige wel eens over taalgebruik. Ik heb niet veel te klagen denk ik. Als hij boos op me is roept hij"zit niet te zeuren". Ik wens "zit niet te zeiken" niet te horen. Ook mag hij zeggen dat hij mijn opmerkingen "dom" vindt, maar "je bent een debiel" stel ik niet op prijs. Wel vinden we het gezellig om mensen op de t.v. samen leuke namen te geven. De nieuwste is "achterlijke mongo". Maar we kwetsen niemand, het is thuishumor, niet persoonlijk bedoeld.Ook "jezus, wat een vetzak" mag dan. Ik wens het niet te horen als ik in een restaurant uit eten ga en aan het tafeltje naast ons zit een wat stevig persoon.
Als hij keihard thuis zijn teen stoot mag hij gerust een keer "kut" zeggen. Maar als hij bij oma op de koffie zijn teen stoot houdt hij zich in en is het "auuuu".
Ik vind het belangrijker dat thuis wat lollig doen wat anders is als grof taalgebruik dagelijks over straat gooien. O, en ook op internet wens ik beleefde taal van mijn zoon. Tegen bekenden èn onbekenden.

Moek

Moek

11-01-2011 om 22:01

Toch nog "in" dus...

Da's fijn voor je, en voor mij, want ik vind dat ook zo'n mooi woord.

"Grutjes" is misschien zo oud dat het weer in kan komen als we allemaal ons best doen?

Ik hoorde vandaag tijdens een computerspelletje "pot vol blommen". Zelf ben ik grof in het Engels, dan staat het misschien net iets verder van je af. Op school is zelfs "sukkel" verboden, dat gaat mij toch wel wat ver.

Sancy

Sancy

12-01-2011 om 08:01

Sini

Hier heet dat: het zuigt grote tijd ;-)

Sarcas

Sarcas

12-01-2011 om 11:01

Summum

Oh ja! Vreselijk, die haat-uitspraken, je hebt helemaal gelijk. En inderdaad ook gedeeltelijk door de gewelddadige taalverwringing. Maar daar zijn ze sowieso meesters in :p

Ik bedenk me ineens dat er, ondanks dat ik van wat grove taal of stevige vloeken niet verschiet, tóch een uitspraak van dochterlief is die me iedere keer weer ineen doet krimpen. Voor mij het summum van Gruwelijke Taal. Het Absolute Dieptepunt. En ze wéét het, helaas…

Soms gebeurt het dat ik haar een biertje aanbied, meestal als ik de tafelgenoten in het algemeen adresseer als ik bij de koelkast sta.
"Biertje?", roep ik dan richting eetkamer naar de disgenoten.
"Nee', roept ze dan ze plat, grof en ordinair mogelijk, "daar gaat je kut van stinken."

*krimp*

S.

He wat ?!?

(Opeens wakker geworden). Sarcas, lees ik daar 'dis'genoten. Mijn nieuwe -inmiddels oude- taalkennis aanwendend: zijn dat dan mensen die gezamelijk gedist zijn?

Maylise

Maylise

12-01-2011 om 14:01

Sommige woorden vind ik ergerlijk maar verbied ik niet (dingen zoals lauw, vet, zuigen). Dingen als pvv'er, nsb'er, hippie, bomenknuffelaar, macdonalds medewerker heb ik ook niet zo'n moeite mee zolang het maar duidelijk is dat dit alleen binnen informele situaties met vrienden en familie gebruikt en niet waar de leraar bijzit of op je werk of zo.

Echt vloeken wil ik niet horen. Dat doe ik zelf ook niet. Sh*t of iets dergelijks vind ik niet dramatisch erg. Daar ligt zo'n beetje de grens.

Schelden met geslachtsdelen, God, Jezus, geestelijk gesteldheid, enge ziektes en discriminerende dingen wil ik niet horen.

Maylise

Hate

Wonend in een Engelstalig land gebruik(t)en mijn kinderen ook vaak in het NL het woord haten, als vertaling voor "hate" terwijl dit woord toch wat milder is (denk ik).

Haat

ach, ik vergelijk het altijd maar met de moppersmurf, die al jaren roept: Ik háát .... Ook niet zo serieus te nemen.

Tirza G.

Tirza G.

14-01-2011 om 11:01

Ik ben al zo oud, dat in mijn tijd gay nog gewoon vrolijk betekende........I am happy, o so happy, I am happy and gay........

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.